1 van de 4
 1 2 3 Volgende >  Laatste »
   
nieuw hier met cx turbodiesel 1986
zweefie
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 104
Geregistreerd: 13-09-2012

Gepost: 13 september 2012 08:56 AM

Hallo ,mijn naam is Hans en ik ben dus nieuw hier op dit foum ,ik zit wel op het peugeot forum maar weet nog niet hoe alles hier werkt.
Ik heb dus meerdere peugeots van afbouwjaar 1956 tm 1994.
Ik heb al meerdere citroens gehad zoals bx en van 1984 tm 1993 en xantia,s een xm en nu dus voor het eerst een cx
Deze heb ik dit weekend vers uit frankrijk gehaalt met en probleem in de motor en er zit natuurlijk wel beetje werk aan.
Motor liep op 2 cilinders en heeft geen carterdruk.
Daarom de kop er maar afgehaalt en wat ik vermoedde of hoopte was ook zo ,de koppakking tussen 2 cilinders doorgebrand.
maar ik vind forums leuk en lees er vaak op en soms zelf ook een post.
Ik weet niet of dit hier goed staat ,bij het peugeot forum hebben we een voorstel rubriek.
Ik woon in friesland en heb dus wel wat ruimte en een grote schuur om te rommelen.
Ik ben monteur in de landbouw dus kennis en ervaring heb ik genoeg op sleutelgebied.

Profiel  
 
erikkuiper
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2243
Geregistreerd: 13-09-2006

Gepost: 13 september 2012 08:59 AM
  [ # 1 ]

Welkom zweefie!

Gefeliciteerd met je aankoop.
Koppen willen wel eens scheuren, voornamelijk tussen de kleppen, let daar dus even goed op voordat je hem er weer op zet.
Overigens komt dit zonder turbo veel minder vaak voor.

CX limousine, TRD I, TRD II, Tatra 603, skoda 110, mercedes 240 TD, mercedes 406, mercedes 206, xantia 16v

Profiel  
 
zweefie
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 104
Geregistreerd: 13-09-2012

Gepost: 13 september 2012 01:34 PM
  [ # 2 ]

de kop ziet er netjes uit ,zeker gen scheuren tussen de kleppen ,lijkt er wel eentje te zitten tussen klep en voorkamer, maar ik heb er mee gereden en hij gooit er geen water uit dus verwacht daar verder geen problemen mee.
aanhaalmomenten zou ik gaar wel willen weten ,ja ik ben niet al te handig met internet vandaar ,en de klepspeling.
het is er wel eentje met een intercooler ,is het dan toch nog een turbo 1 ,en wat is het verschil ,behalve vermogen tussen 1 en 2 ?

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9155
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 13 september 2012 01:47 PM
  [ # 3 ]

Een Turbo Diesel met een intercooler is in 1986 nooit gebouwd.
De Turbo 2-motoren, dus met intercooler, kwamen met modeljaar 1988.

Wat is de motorcode: M25-648 (Turbo 1) of M25-669 (Turbo 2)?
Staat op het plaatje op het blok bij het oliefilter.

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
zweefie
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 104
Geregistreerd: 13-09-2012

Gepost: 13 september 2012 01:57 PM
  [ # 4 ]

de intercooler zit er volgens mij wel origineel onder en hij is echt van bouwjaar 1986, ik weet wel dat het bij de peugeot ook nog wel eens voorkomt dat uit andere landen sommige modellen anders uitgerust zijn ,maar ik zal wel kijken er zit volgens mij nog niet zo lang een andere motor in en ben dus benieuwd of de motor die er los bij was er uit gekemen is.

Profiel  
 
Gepost: 13 september 2012 02:03 PM
  [ # 5 ]
René Jongejan schreef:

De Turbo 2-motoren, dus met intercooler, kwamen met modeljaar 1988.

Neen hoor, met modeljaar 1987 kwamen die al.
Kan dus best, als de bouwdatum na de vakantie van 1986 is. Wel zeldzaam, maar het kan.

Of ooit de motor omgebouwd, dat kan natuurlijk ook.  Wink


P.s. turbo’s 2 zijn berucht om hun gescheurde koppen, dus laat ‘m afpersen bij een revisiebedrijf voor montage.

P.S.  Welkom hier en proficiat met je aanwinst!!  Er bestaat hier ook een een voorsteltopic, hier: Even voorstellen

Je kunt sowieso een eigen draadje aanmaken voor je auto en daar al je vragen posten, dat werkt fijner dan telkens een nieuw draadje voor elk vraag.

De Vraagbaak van meneer Olving bevat veel info m.b.t. techniek en aanhaalmomenten etc.
Er bestaat ook een Haynes van de CX.

Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D  Cool

Profiel  
 
zweefie
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 104
Geregistreerd: 13-09-2012

Gepost: 13 september 2012 02:08 PM
  [ # 6 ]

dan is het goed mogelijk dus dat het wel trubo 2 is ,hij is van december 1986 dus echt een late 1986
het ziet er ook uit alsof het er echt al jaren op zit en past verder ook goed, ja ik zou wel een foto willen zien van het slangen gedeelte van de intercooler ,want nu zit de intercooler er niet tussen en wil dat graag wel weer als dat mogelijk is ,de juiste turbo en inlatspruitstuk zijn er als het goed is wel bij.evenals de rest van de moter die er volgens mij in gezeten heeft.

Profiel  
 
Gepost: 13 september 2012 02:12 PM
  [ # 7 ]
zweefie schreef:

,want nu zit de intercooler er niet tussen en wil dat graag wel weer als dat mogelijk is

Huh? Maar hoezo is het dan een Turbo 2?
Ik bedoel, hebben ze dat dan nu rechtstreeks aangesloten?
Een Turbo 2 heeft een hele dikke luchtslang die pal in het midden bovenop de inlaat uitkomt, vanuit de intercooler dus.

Het traject is uit mijn hoofd: Turbo - kronkelslang - intercooler - kronkelslang - lange buis - dikke slang naar boven.

Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D  Cool

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9155
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 13 september 2012 02:13 PM
  [ # 8 ]

December 1986 is modeljaar 1987, Turbo 2 pas vanaf modeljaar 1988, dus vanaf zomer 1987.

Wat is de ORGA-code?
Staat op het binnenscherm bij de linker voorveerbol, een 4-cijferige code.

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9155
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 13 september 2012 02:16 PM
  [ # 9 ]
La Léo schreef:

Het traject is uit mijn hoofd: Turbo - kronkelslang - intercooler - kronkelslang - lange buis - dikke slang naar boven.

Uit m’n hoofd net even anders: turbo, slang, buis, slang, intercooler, slang naar inlaatspruitstuk

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
Gepost: 13 september 2012 02:38 PM
  [ # 10 ]

Ow ja, dat zou ook kunnen. Laughing

Hier buiten staat een Turbo 2 die tenaam gesteld is op 30/6/1987…. is dat na de zomer? Of gewoon een van de allereerste?? De auto is origineel NL.

Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D  Cool

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43073
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Mercedes E200 cabriolet
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
Gepost: 13 september 2012 02:41 PM
  [ # 11 ]

Na de zomer: vanaf eind augustus, nieuw modeljaar. De fabriek werd tijdens de zomervakanties aangepast om de “nieuwe"modeljaren te kunnen gaan bouwen, tenminste dat was altijd zo… gedurende het jaar werden er ook weer heel wat wijzigingen doorgevoerd…

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9155
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 13 september 2012 02:43 PM
  [ # 12 ]

Denk ‘t laatste.

Mijn TRD Turbo heeft ORGA 3517 (26-06-1986), 1e tenaamstelling 03-07-1986, en is volgens het boek Le CX de mon pêre op basis van VIN ook al van modeljaar 1987.

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25395
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 13 september 2012 02:44 PM
  [ # 13 ]

Maak even foto’s van je motor ruimte, zweefie!

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9155
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 13 september 2012 02:52 PM
  [ # 14 ]
zweefie schreef:

ik zou wel een foto willen zien van het slangen gedeelte van de intercooler

Plaats ik vanavond!

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
zweefie
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 104
Geregistreerd: 13-09-2012

Gepost: 13 september 2012 06:59 PM
  [ # 15 ]

Mooi dat jullie allemaal zo meedenken ,ja ik weet redelijk wat van de peugeots maar deze is dus wel weer nieuw voor mij wat dat betreft .
Nu is de kop er nog af ,zodra die er weer op zit maak ik wel een foto alsik er achter ben hoe ik die plaatsen moet.
de motor die er nu in zit is dus eentje waar geen interkooler op zit of heeft gezeten ,maar er was nog een motor bij waar dat wel op zat dus dat is volgens mij de motor die er eignelijk in hoort.
ik mis volgens mij dan aleen de slang van intercooler naar inlaat ,daar zit een driehoekige kraag aan .
orga nummer is waarschijnlijk 3662 dat staat bij de linker veerbol in de buurt op het binnenscherm.

nou als het goed is staat de foto van de auto er nu bij

Profiel  
 
 
1 van de 4
 1 2 3 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook