











































Totaal aantal Berichten: 25738
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Twee sytemen. Kachel en radiator. warm water gaat uit de pomp door een dikke slang de radiator in. rechts boven. Links onder er weer uit en via een kost stukje dikke slang een ijzeren bocht in waar ook de kachel radiator in uitmondt.
De kacnel krijgt warm water uit de kop via de zijkant rechts van de kop cia een ijzeren buisje dat boven je uitlaat spruitstuk loopt naar achteren waar het overgaat in een dunne slang naar links.
En er loopt een dunne slang van achter je waterpomp naar onder het inlaat spruitstuk.
Het kan overal lekken.
berucht:
Radiator links onder
Ijzerenbocht
radiatoren lekken zelf ook in het hart
Kachel kraan onder de kraan. = hard rubbertje.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>






















Totaal aantal Berichten: 3198
Geregistreerd: 16-06-2005
- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
Zet gewoon dat systeem een keer op druk met een special pompje .
http://garagetools.nl/products/10792:Leitenberger-koelsysteem-tester
Hoef je motor niet heel de tijd te laten lopen , en scheelt weer wat verbrande vingers
Walter
Meten is weten , gissen is missen
Dat is inderdaad een mooi stukje gereedschap. Helaas ga ik die niet hebben morgen, dus ik zal toch maar mijn vingers moeten branden denk ik
Gelukkig is het koud buiten, dus dan is een beetje motor warmte wel aangenaam
Ter leering ende vermaeck heb ik even een overzichtje gemaakt. Klopt het?









Totaal aantal Berichten: 809
Geregistreerd: 08-05-2005
- ID/DS Dsuper
- C3 1.6 e-HDI Dynamique
Systeem onder druk zetten heb ik op een andere (veel goedkopere) manier gedaan, door een radiatordop te maken met een ventiel in het midden.
Benodigdheden:
- radiatordop ter opoffering.
- oude binnenband met ventiel eraan (zou evt fietsband mogen zijn)
- blokje hout van juiste dikte (zie tekst)
- zaag, boor
Van de radiatordop heb ik het binnenwerk weggehaald, dus de veer en het beweegbare deel dat afsluit op de flens van de radiator. Het blokje hout heb ik gezaagd in een ronde vorm zodat die binnen het buitendeel van de radiator past en in de opening van de radiator, zonder erin te vallen. Zowel in de radiatordop en het blokje hout een gat zodat het ventiel erdoor kan. Binnenband rond het ventiel rond uitgeknipt, je laat genoeg binnenband eraan zitten om voor de ronde afdichting op de flens in het radiatorgat te zorgen. Het ventiel steek je eerst door het blokje hout en daarna door de dop. Het geheel schroef je op het gat, de dikte van het blokje hout is van belang om precies genoeg druk op de binnenband uit te oefenen zodat het geheel afsluit. Vervolgens het systeem op druk brengen met een pomp. In mijn geval de compressor, ik had een autoband gebruikt. Een fietsband zou denk ik ook kunnnen in combinatie met een fietspomp, voordeel daarvan is dat je geleidelijker het systeem op druk kunt zetten.
Bij mij bleek een slang in het koelsysteem lek te zijn; op het deel van radiateur naar motorblok was een aftakking naar de LPG verdamper geplaatst, door deze verbouwing liep de slang te dicht langs het motorblok. Aan de achterzijde was het weggesmolten daardoor. Lastig op te sporen, omdat het water bij mij verdampte bij het lekken. Met bovengenoemde oplossing was ik er in 10 seconden achter.
ik zie, ik zie wat jij niet ziet en het is Blue Danube.
het is een DSuper, met 5-bak, LPG en leer!






















Totaal aantal Berichten: 3198
Geregistreerd: 16-06-2005
- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
Mooi zulke huis tuin en keuken uitvindingen .
Let dan wel op zoals je al schreef dat er maar 500 gram druk gezet mag worden op het koelsysteem .
Andere mogelijkheid is een toertje maken en via de lokale garage rijden ,
en er daar even druk op laten zetten .
Walter
Meten is weten , gissen is missen









Totaal aantal Berichten: 809
Geregistreerd: 08-05-2005
- ID/DS Dsuper
- C3 1.6 e-HDI Dynamique
Nou heb je nauwelijks overdruk nodig om lekkage in het systeem op te snorren, maar de waarschuwing kan inderdaad geen kwaad. Bij mij was het heel snel duidelijk, ik had nauwelijks de compressor erop gezet of ik zag het water al weglopen.
ik zie, ik zie wat jij niet ziet en het is Blue Danube.
het is een DSuper, met 5-bak, LPG en leer!






















Totaal aantal Berichten: 3198
Geregistreerd: 16-06-2005
- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
Niet altijd ,
vorig jaar problemen met de BX , SOMS na een lange rit water te kort .
Uiteindelijk een keer voor het stoplicht komt er een lichte rook van onder de motorkap , blijkt de radiator te staan dampen , en koelvloeistof op de uitlaat .
Na een goede tweedehandse radiator geplaatst te hebben, na enkele weken terug problemen .
Bij het op druk brengen begon er één leidinkje van de voorverwarming van de inlaatcollector
( carburateur ) pas te lekken bij volle 500 gram druk ,
en dan een heel fijn straaltje over het blok te spuiten , tot op de radiator en uitlaatcollector
Walter
Meten is weten , gissen is missen
boeman schreef:Systeem onder druk zetten heb ik op een andere (veel goedkopere) manier gedaan, door een radiatordop te maken met een ventiel in het midden.
Benodigdheden:
- radiatordop ter opoffering.
- oude binnenband met ventiel eraan (zou evt fietsband mogen zijn)
- blokje hout van juiste dikte (zie tekst)
- zaag, boorVan de radiatordop heb ik het binnenwerk weggehaald, dus de veer en het beweegbare deel dat afsluit op de flens van de radiator. Het blokje hout heb ik gezaagd in een ronde vorm zodat die binnen het buitendeel van de radiator past en in de opening van de radiator, zonder erin te vallen. Zowel in de radiatordop en het blokje hout een gat zodat het ventiel erdoor kan. Binnenband rond het ventiel rond uitgeknipt, je laat genoeg binnenband eraan zitten om voor de ronde afdichting op de flens in het radiatorgat te zorgen. Het ventiel steek je eerst door het blokje hout en daarna door de dop. Het geheel schroef je op het gat, de dikte van het blokje hout is van belang om precies genoeg druk op de binnenband uit te oefenen zodat het geheel afsluit. Vervolgens het systeem op druk brengen met een pomp. In mijn geval de compressor, ik had een autoband gebruikt. Een fietsband zou denk ik ook kunnnen in combinatie met een fietspomp, voordeel daarvan is dat je geleidelijker het systeem op druk kunt zetten.
Bij mij bleek een slang in het koelsysteem lek te zijn; op het deel van radiateur naar motorblok was een aftakking naar de LPG verdamper geplaatst, door deze verbouwing liep de slang te dicht langs het motorblok. Aan de achterzijde was het weggesmolten daardoor. Lastig op te sporen, omdat het water bij mij verdampte bij het lekken. Met bovengenoemde oplossing was ik er in 10 seconden achter.
leuke oplossing! Ik heb echter geen radiator dop. Maar het principe is me duidelijk. Ik zit te denken of ik niet gewoon een stukje fietsband uit kan knippen, en dan de band recht onder de ventiel in de lengte richting doorknippen. Dan heb ik een ventiel op een stuk rubber. Dit kan ik zo over de radiator opening plaatsen, en met een slangklem vastzetten.
Morgen eens proberen of het oppervlak band genoeg is om het af te sluiten. Dit zou wel kunnen voorkomen dat ik toch mijn handen brand
ff snel dit gemaakt:
past ruim over de radiator dop, dan slangklem erom. Kijken of het werkt…














Totaal aantal Berichten: 1351
Geregistreerd: 03-02-2011
- ID/DS Pallas 2.3 carb BVM (Gebouwd in Zuid-Afrika)
Je zou zo hier in Afrika kunnen komen wonen, en dat is een complment!
Moet werken.














































Totaal aantal Berichten: 43461
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
let op: er mag niet meer dan 0,5 bar op het koelsysteem anders ploft er op zeker wat als de meuk oud is!!
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Dat had ik inderdaad begrepen. helaas heb ik geen drukmeter. ik moet dus gewoon heel voorzichtig doen.
boeman schreef:Systeem onder druk zetten heb ik op een andere (veel goedkopere) manier gedaan, door een radiatordop te maken met een ventiel in het midden.
Benodigdheden:
- radiatordop ter opoffering.
- oude binnenband met ventiel eraan (zou evt fietsband mogen zijn)
- blokje hout van juiste dikte (zie tekst)
- zaag, boorVan de radiatordop heb ik het binnenwerk weggehaald, dus de veer en het beweegbare deel dat afsluit op de flens van de radiator. Het blokje hout heb ik gezaagd in een ronde vorm zodat die binnen het buitendeel van de radiator past en in de opening van de radiator, zonder erin te vallen. Zowel in de radiatordop en het blokje hout een gat zodat het ventiel erdoor kan. Binnenband rond het ventiel rond uitgeknipt, je laat genoeg binnenband eraan zitten om voor de ronde afdichting op de flens in het radiatorgat te zorgen. Het ventiel steek je eerst door het blokje hout en daarna door de dop. Het geheel schroef je op het gat, de dikte van het blokje hout is van belang om precies genoeg druk op de binnenband uit te oefenen zodat het geheel afsluit. Vervolgens het systeem op druk brengen met een pomp. In mijn geval de compressor, ik had een autoband gebruikt. Een fietsband zou denk ik ook kunnnen in combinatie met een fietspomp, voordeel daarvan is dat je geleidelijker het systeem op druk kunt zetten.
Bij mij bleek een slang in het koelsysteem lek te zijn; op het deel van radiateur naar motorblok was een aftakking naar de LPG verdamper geplaatst, door deze verbouwing liep de slang te dicht langs het motorblok. Aan de achterzijde was het weggesmolten daardoor. Lastig op te sporen, omdat het water bij mij verdampte bij het lekken. Met bovengenoemde oplossing was ik er in 10 seconden achter.
Ik heb een dop zonder veer zoals je ze op Engelse auto’s vindt er op gedraaid en een slangetje op het overlooppijpje vastgezet met een slangklem en aan de andere kant van het slangetje een ventiel van een oude binnenband.
Op een Jaguar XK motor zit zo’n gesloten dop op de voorzijde van de 4.2 liter motor op de waterrail. Maar je kunt ook gewoon een oude DS dop slopen, de veer er uit en je maakt een stuk rubber pakking op maat zodat je de radiateur goed afsluit. Op de DS zit gewoon een standaard radiateurdop zoals je op de meeste oudere auto’s aantreft.
Op de oudere Jaguar 4.2 zit de gesloten dop op de waterrail en een dop met veer en klep op het expansievat. Deze veerbelaste doppen zijn te koop in verschillende uitvoeringen wat betreft de druk waarmee ze openen. Voor racemotoren zijn er hogere drukken zodat het kookpunt hoger ligt. Maar er zijn tegenwoordig (dure) koelvloeistoffen met een kookpunt van 180 graden Celcius.




























Totaal aantal Berichten: 9567
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- (Grand) C4 Picasso PT130 EAT8 Shine
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Elk CV-expansievat heeft een meetnippel met 1/8”-draad.
Door een oude dop te voorzien van deze draad en zo’n nippel er in te schroeven hoef je niet te pielen met een stuk binnenband.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986