De accu is bijna leeg of een van de kabels maakt geen goed contact. Probeer de massakabel bij de waterpomp, die kon wel eens geen goed contact maken.
Wat ik wou zeggen is dat de meeste mensen veel meer zelf kunnen dan ze denken. Als je je eerst goed inleest in de materie en doorkrijgt hoe het werkt, kun je het ook herstellen als het stuk is.
De fietspomp: als je de slang van de fietspomp in je mond stopt en je blaast, gaat het handvat omhoog. Blaas je hard genoeg (met een compressor), dan til je met vier fietspompen een hele auto op.
Met olie gaat het nog beter om dat olie niet samendrukbaar is zoals lucht. De DS heeft een pomp die de olie op druk zet, een regelaar die de druk binnen bepaalde grenzen houdt, twee ventielen die de hoogte van de auto regelen en vier soort van ‘fietspompen’ welke de auto optillen.
Hoe hij veert is een ander verhaal, maar je snapt het fietspompverhaal. En eigenlijk is de DS betrekkelijk eenvoudig, de XM met hydractief 2 is heel wat ingewikkelder, maar ook dat is goed te begrijpen als je het bestudeert.














Totaal aantal Berichten: 1351
Geregistreerd: 03-02-2011
- ID/DS Pallas 2.3 carb BVM (Gebouwd in Zuid-Afrika)
Gelukt! Was weer een typisch gevalletje van meten is weten als je weet wat je meet; Slecht contact van + kabel op accuklem. Tijdens starten 10 volt tussen accupool en begin van de kabel dus maar 2.8 volt op de startmotor; genoeg voor het relais om klik te zeggen, maar dat is alles.
Connectie losgehaald, geoxideerd stukje + kabel afgeknipt, 2 centimeter isolatie gestript, teruggezet en hopla; 8 minuten later werkte zij weer!





























Totaal aantal Berichten: 10631
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Hoe simpel kan het af en toe zijn!
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.