2 van de 5
 < Vorige 1 2 3 4 Volgende >  Laatste »
   
DS motorombouw
Han S
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 4965
Geregistreerd: 04-06-2006

Gepost: 07 oktober 2012 10:58 PM
  [ # 16 ]

Maar, waarde vriend, je hebt het meeste al los, de koplampbediening, de koeltunnel. Het enige wat je nog los moet halen is de 14 mm bout helemaal vooraan, de bout en moer aan de binnenkant voor het wiel en de bedrading even los halen, let op de kleurtjes of bind er als het vaag is een gekleurde tie wrap omheen. De beide ontgrendekabeltjes nog even loswippen. Je trekt de schermen er dan zo naar voren vanaf en ze beschadigen niet meer. Bovendien sleutelt het een stuk makkelijker omdat je met een been aan de binnenkant van het voorwiel kunt staan en niet zo hoeft te hangen.

Profiel  
 
Ex-gebruiker 01
> 1900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1938
Geregistreerd: 18-07-2009

Gepost: 07 oktober 2012 11:08 PM
  [ # 17 ]

Han moet ik wel gelijk geven, met de spatbordjes eraf sleutelt het wel een stuk plezieriger Smile

Profiel  
 
Egbert
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2984
Geregistreerd: 29-04-2006

Gepost: 07 oktober 2012 11:23 PM
  [ # 18 ]

Misschien een te late reactie,
maar ik hoop dat je naast het toplager ook het voorste lager van de nokkenas en nog belangrijker: de nokkenaskeerring hebt vervangen.

Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl

Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma

Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016

Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper

Profiel  
 
murphys_law
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 38
Geregistreerd: 21-12-2004

- ID/DS DS 23 Pallas
Gepost: 07 oktober 2012 11:38 PM
  [ # 19 ]

Lager en keerring van de nokkenas zijn beiden vervangen. Evengoed bedankt voor de tip!

Ice, Den Haag
DS 21/3 Pallas, Alfa 145 1.9 JTD

Profiel  
 
Han S
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 4965
Geregistreerd: 04-06-2006

Gepost: 07 oktober 2012 11:45 PM
  [ # 20 ]

Slaakt een zucht van verlichting…...........

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25715
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 08 oktober 2012 11:15 AM
  [ # 21 ]
Han S schreef:

let op de kleurtjes of bind er als het vaag is een gekleurde tie wrap omheen. .

De bedrading heeft nog een optie: De draden zijn niet evenlang. Groen is aan de spatbord kant bijvoorbeeld heel lang en aan de auto kan dan heel kort, Rood is dan iets minder lang en aan de auto kant iets langer enz enz

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
murphys_law
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 38
Geregistreerd: 21-12-2004

- ID/DS DS 23 Pallas
Gepost: 10 oktober 2012 09:45 PM
  [ # 22 ]

Een volgende update. Vandaag is ze aan de startmotor gegaan. Oftewel: de eerste opstart. Maar voordat het zover was, moest er nog wel het een en ander gebeuren. Afbouwen en aalsuiten koelsysteem, zoals radiateur, onderste en bovenste koelwaterslang etcetera. Ontsteking afstellen, plaatsen en aansluiten carburateur, benzine opslubberen (voor de zekerheid), pepermuntje (vanwege de smaak). Plaatsen veerbollen, zodat het hydraulisch systeem op druk kon komen. Plaatsen verdeelkap en bougiekabels. Plaatsen accu, uitzoeken electriek. Vervolgens opstarten. D’r moest natuurlijk aardig wat benzine in de carbu komen voordat ze wilde praten. Maar uiteindelijk sloeg de 21-motor willen aan. Eerst op drie pitten, daarna op 3-en-een-half, daarna op 4 en hij loopt nu netjes rond. De tweede cilinder bleek na een compressiemeting niet mee te komen, wat te wijten valt aan koolafzetting op de kleppen en wellicht een vastzittende zuigerveer. Dat komt allemaal wel los in de loop van de tijd, het blok klinkt verder gezond, zo zonder uitlaat Smile. Het blok heeft lang stilgestaan dus veel meer dan stationair warmdraaien en carburateur afstellen is er nog niet gebeurd, de eerste meters moeten nog gemaakt worden… Maar om te beginnen moet het gaspedaal afgesteld worden, koeltunnel er nog in, en nog wat meer van die zaken. Maar vooralsnog ben ik erg blij met het resultaat, olie wisselen en (nogmaals, was uiteraard al gebeurd) kleppen stellen/controleren. Ook nog een foto:


Ze loopt!


Nu met flits genomen. Ze loopt echt hoor Wink

Mooi gevoel hoor! Al bij het starten ging de hydraulieklamp uit, goed teken dat het systeem snel op druk komt. De remmen moeten nog wel ontlucht worden. Ook gaat er nog een keer verse olie + filter in, maar dan wil ik eerst een paar kilometer gereden hebben. Koplampmechaniek en koeltunnel moeten er nog in, evenals de onderplaat waar de koellucht voor de remschijven doorheen gaat, maar ook daar ligt 38 jaar bagger op. Dus zaterdag een Telegraaf halen en een plamuurmes…

Wordt ongetwijfeld weer vervolgd.

Groetjes allemaal en bedankt voor ‘t meelezen,
Ice

Ice, Den Haag
DS 21/3 Pallas, Alfa 145 1.9 JTD

Profiel  
 
XBXG
> 15000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 15874
Geregistreerd: 09-11-2004

- Ami 8 Club
Gepost: 10 oktober 2012 09:57 PM
  [ # 23 ]

Wat fijn dat het hart weer klopt, Ice!

Profiel  
 
capt kok
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 406
Geregistreerd: 19-05-2009

Gepost: 10 oktober 2012 11:46 PM
  [ # 24 ]

Gefeliciteerd!

Ik zou wel een beetje haast maken met olie vervangen ed, lees het draadje van Han z’n dame, die liep vast door oude olie en andere rommel! Die zo was aangekoekt dat bij de tweede startpoging er een kromme stoterstang ontstond.
Ik heb van Forte een professionel motorcleaner gebruikt om de aangekoekte olie en kool te verwijderen, werkte goed. Is alleen beperkt verkrijgbaar en opletten bij gebruik.
Succes met de verdere opbouw, ziet er mooi uit!!

en…. niet vergeten: zelf de slingers ophangen cool smile

Profiel  
 
Egbert
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2984
Geregistreerd: 29-04-2006

Gepost: 10 oktober 2012 11:51 PM
  [ # 25 ]

Bij Han ging het toch om oude benzine?

Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl

Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma

Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016

Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper

Profiel  
 
capt kok
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 406
Geregistreerd: 19-05-2009

Gepost: 11 oktober 2012 12:29 AM
  [ # 26 ]

Yep, Egbert je hebt gelijk.
Niet goed onthouden…

en…. niet vergeten: zelf de slingers ophangen cool smile

Profiel  
 
Han S
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 4965
Geregistreerd: 04-06-2006

Gepost: 11 oktober 2012 12:57 AM
  [ # 27 ]

Bij mij zat er een partij rommel in de tank dat veel weg had van turfmolm. Uiterlijk leek het op roest, maar het waren een soort vlokken en het was zacht. De benzine heb ik nog in een jerrycan en daar maak ik wel eens wat mee schoon. Het laat een bruine kleverige film achter.

Ik vermoed dat de auto 28 jaar niet heeft gereden en ik heb geen idee wat er nou in die tank zat. Nadat ik er een liter of tien benzine in had gedaan liep de motor er wel goed op, maar de volgende morgen draaide de startmotor heel langzaam rond en toe hij aansloeg liep hij op twee cilinders.

Hij had aldoor goed gelopen op een jerrycan in het vooronder met een slang er in. Omdat de klepstelen nog heel strak door de geleiders gaan waren er twee uitlaatkleppen vast gaan zitten door die kleefbende en dat leverde twee kromme stoterstangen op. Toen de kop er af was moest ik die kleppen er met een hamer en doorslag uit slaan, zo vast zaten ze.

Van Egbert kreeg ik twee stoterstangen en van Alexander een schone tank. Daar zal ik ze eeuwig dankbaar voor blijven. De oude tank heb ik nog en ik ben nog steeds benieuwd wat daar nou in heeft gezeten.

Profiel  
 
murphys_law
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 38
Geregistreerd: 21-12-2004

- ID/DS DS 23 Pallas
Gepost: 11 oktober 2012 04:17 PM
  [ # 28 ]

Mijn motor is niet erg vervuild van binnen, in ieder geval niet waar het aangekoekt vuil betreft. Onder het kleppendeksel een brandschone kleppentrein en tuimelaars. Oliewissel gaat snel gebeuren, dat uiteraard wel, er wordt op dit moment nog niet met de auto gereden. Morgen verder afbouwen, en wel een stukje rijden hopelijk.

Oude benzine is dodelijk, deze vergumt en vormt om tot dikke aardolieproducten, waar je misschien nog een ouderweste scheepsdiesel op kunt laten lopen, maar wat zeker niet door een carburateur wil stromen. Helemaal erg wordt het wanneer er vocht in kan regenen of bij kan komen, de derrie die er dan op termijn ontstaat is te smerig voor woorden. Het 21-blok in mijn DS ging gewoon in de rondte, stond niet vast en had niet veel last van aankoekverschijnselen.

Eerst maar eens afmaken, snel olie wisselen, en dan weer verder met hobby-en.

Tot mails,
Ice

Ice, Den Haag
DS 21/3 Pallas, Alfa 145 1.9 JTD

Profiel  
 
Goddess'71
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 412
Geregistreerd: 23-04-2008

Gepost: 16 oktober 2012 07:06 PM
  [ # 29 ]
capt kok schreef:

Gefeliciteerd!

Ik zou wel een beetje haast maken met olie vervangen ed, lees het draadje van Han z’n dame, die liep vast door oude olie en andere rommel!

Exactly ! Bij mijn laatste wissel heb ik ook op het “nieuwe blok” filter en olie vervangen en bij aankoop gelijk olie op de zuigers gedaan en zo weggezet. Verse olie vinden ze zo lekker !

C’est une voiture du ministre !

Profiel  
 
bartjes
> 1400 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1452
Geregistreerd: 02-02-2007

- ID/DS DSuper LPG 5bak
- Xantia 1.8 16v Break
Gepost: 16 oktober 2012 10:20 PM
  [ # 30 ]
murphys_law schreef:

.... Koplampmechaniek en koeltunnel moeten er nog in, evenals de onderplaat waar de koellucht voor de remschijven doorheen gaat, maar ook daar ligt 38 jaar bagger op. Dus zaterdag een Telegraaf halen en een plamuurmes…

Zoals Sanders altijd zegt: waar smeer op zit gaat het niet roesten. Hou dus alles wel weer vettig of behandel het op een andere manier tegen roest.
Ik geef wel toe dat schone delen fijner zijn om aan te pakken, maar als je aan een DS sleutelt, ook al is alles gereviseerd, zul je smerige handen krijgen.

DSuper 1.9 LPG blue d’ Orient 01-1972
Het enige wat ik in een andere auto zie is de reflectie van die van mij.

Profiel  
 
 
2 van de 5
 < Vorige 1 2 3 4 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook