1 van de 2
 1 2 Volgende > 
   
VC probleem
gsbxcxxm
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 82
Geregistreerd: 22-11-2010

- XM 2.1td service
Gepost: 17 oktober 2012 05:02 PM

Ik heb heel lang gezocht, maar nog niks kunnen vinden, er gaan dan ook wel heeeeel veel berichten over de vc.
Mijn probleem is het volgende.
Hobbelen dat het een lieve lust is.
Geen comfortstand dus.
Uitgelezen met ledje, geen foutcodes, voor de zekerheid nog even gereset, geeft geen soulaas.
Linkerdisplay geeft wel verschil tussen automatisch en sport aan, het lamje daarentegen gaat nooit branden , ook niet bij starten.
Omdat hij wel startcode en afsluitcode geeft bij het uitlezen, moet er dus spanning staan op de vc, althans dat denk ik toch.

Wat zie ik over het hoofd!

Mijn auto is een XM/break service, 0ktober 1993 met HII.

Profiel  
 
Brian
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008

- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Gepost: 17 oktober 2012 09:52 PM
  [ # 1 ]

Lampje dat het niet doet is waarschijnlijk gewoon een stuk lampje.

Als beide hydactiefkleppen zijn overleden heeft de vc dat niet in de gaten, of als de hydractiefbollen plat zijn ook niet. Dan is de vc lekker die kleppen aan het openstoten, maar als daar juist iets mis gaat/is, heeft de vc dat niet door en zal dus geen foutmelding geven.
Dus stap. 1 lijkt mij de hydractiefbollen checken/vullen/vervangen. Stap 2 de hydractiefkleppen inspecteren/vervangen. Hoor je bij het opendoen van je deuren de kleppen openen?

Volg je hart, gebruik je hoofd.

Profiel  
 
MaartenH
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2953
Geregistreerd: 04-11-2006

- C35 2.0 benzine
Gepost: 17 oktober 2012 10:12 PM
  [ # 2 ]

Voordat je alles gaat loshalen zou ik zelf eerst de veercomputer even openschroeven en bekijken of de vn05’s geen sporen van oververhitting laten zien:

Hier wat voorbeelden:



Profiel  
 
gsbxcxxm
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 82
Geregistreerd: 22-11-2010

- XM 2.1td service
Gepost: 18 oktober 2012 12:24 AM
  [ # 3 ]

Bedankt voor de reacties

Ik heb al een andere VC geplaatst, zonder resultaat. Die kan natuurlijk hetzelfde euvel hebben voor wat betreft de Mosfets, maar ik denk dat de kleppen niet werken, ik hoor niks als de deuren geopend worden. Wat kun je inspecteren aan deze dingen, en kun je ze reviseren/schoonmaken/gangbaar maken?

Profiel  
 
wimb
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3223
Geregistreerd: 21-08-2007

Gepost: 18 oktober 2012 10:16 AM
  [ # 4 ]

Aan die kleppen, die overigens solenoids zijn, kun je vrijwel niks doen.
In de constructie van de solenoid zit een blusdiode die de geest geeft waardoor de VN stuk gaat. Je hebt kans dat je nieuwe veercomputer nu ook stuk is. Daarom is het raadzamer te doen wat Maarten schrijft en als je ziet dat de VN’s te heet zijn geweest die eerst vervangen en dan gelijk op de print een andere blusdiode solderen.

Wim,
Disciplus Simplex

Profiel  
 
JanSr
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3424
Geregistreerd: 23-06-2006

- ID/DS DSpécial Derde neus
- C5 2.0i 16V automaat
Gepost: 18 oktober 2012 12:08 PM
  [ # 5 ]

Ik heb een gebufferde reserve VC liggen voor dit soort gevallen. Daarmee kan je veilig proberen of daar het probleem zit.

Lexia’s zien lang niet alles!

Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop

Profiel  
 
gompy58
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 6206
Geregistreerd: 30-04-2004

Gepost: 18 oktober 2012 04:15 PM
  [ # 6 ]

Lex ziet idd niet alles. Daarbij, lex kan enkel constateren of er een signaal naar de klep word gestuurd. Of dat signaal daar aankomt en of de klep er ook iets mee doet, das een ander verhaal.

Als je de deur opentrekt, hoor je dan eigenlijk iets klikken? of hoor je niets?

Profiel  
 
gsbxcxxm
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 82
Geregistreerd: 22-11-2010

- XM 2.1td service
Gepost: 18 oktober 2012 09:38 PM
  [ # 7 ]

Als ik de deur opentrek hoor ik helemaal niks. Ik heb vanmiddag wel de middengolfmethode toegepast, en hoor de computer keurig schakelen bij remmen, stuurbewegingen etcetera.
Doet hij dat ook ( op de middengolf dan ) als de VN05 stuk is, of is dat nou juist degene die je hoort?

Profiel  
 
JanSr
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3424
Geregistreerd: 23-06-2006

- ID/DS DSpécial Derde neus
- C5 2.0i 16V automaat
Gepost: 19 oktober 2012 04:43 PM
  [ # 8 ]

Die VC zendt wel, maar als de VN05’s kapot zijn doen de elektrokleppen niets. De VN05 moet je zien als een supersnel relais.

De kortste klap lijkt mij de VC ruilen voor een reeds gebufferd exemplaar, of openmaken, kijken of de VN05’s zijn doorgebrand.
Dan nieuwe erin + diodes, kosten samen minder dan de verzendkosten.
Op dit forum zijn uitgebreide handleidingen met plaatjes te vinden.

Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop

Profiel  
 
gsbxcxxm
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 82
Geregistreerd: 22-11-2010

- XM 2.1td service
Gepost: 19 oktober 2012 07:35 PM
  [ # 9 ]

Dat maar eens doen dan. Ik vind echter alleen foto’s van de H5, ik heb een H3. Is hier ook documentatie dan wel foto’s van? Hartelijk dank voor de reacties trouwens!

Profiel  
 
gompy58
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 6206
Geregistreerd: 30-04-2004

Gepost: 19 oktober 2012 07:51 PM
  [ # 10 ]

je zou een H5 erin kunnen hangen, dat is een van de laatste versie. Daar zitten echter ook een paar zaken in die anders zijn dan in oudere versies. Dingen worden anders aangestuurd of juist wel of juist niet.
De meeste xm’s rijden met een h4 vc een 4.3 oid. In eerste instantie maakt het geen bal uit, gewoon een goede erin en kijken of er reacties komen.
Overigens, zodra je naar de H5 overstapt moet je je wel realiseren dat je die enkel kunt uitlezen en resetten met een lexia. De oudere versies zijn ook uit te lezen met een knipperkastje.

Profiel  
 
citroen23
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7275
Geregistreerd: 18-01-2004

- SM 2.7 carb
Gepost: 28 september 2014 05:21 PM
  [ # 11 ]

Ik heb vanmiddag de lexia aan een xm21 td (p8C)van 1996 gehangen maar vond daar geen optie over
het monitoren van de vering. Deze optie heb ik wel als ik ‘m aan mijn xantia hang en dus kan zien
of de 2 h3 kleppen wel of niet bekrachtigd worden. Heeft de lexia geen optie voor de vering uitlezen/monitoren ??? Het lampje op het dashboard brand niet even tijdens aanzetten terwijl hij
dat wel doet als ik ‘m op “sport” stand zet. Conlusie VC naar z’n grootje ???

Ik heb de lexia eraan gehangen daar ik vermoed dat hij continue in de sportmodus rijd… depressed

Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!

history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.

Profiel  
 
furriegurrie
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2091
Geregistreerd: 11-03-2006

- ID/DS D super
- C3 Pluriel 1.6 sensodrive
- C5 2.0 Benzine Exclusive
- C35 Fiat 242
- C6 (2005-2012) 2,7 HDI exclusive
Gepost: 28 september 2014 07:01 PM
  [ # 12 ]

Doe je een globale test of specifiek per onderdeel?  Indien dat laatste dan zit de vering op een minder logische plek in het menu. Namelijk onder hulpmiddelen voor het rijden. Als je de globale test doet zou de vering er tussen moeten staan. Zo niet dan is er iets vreemds aan de hand. Juiste vin nummer ingevuld?  Een niet hydractive xm heeft geen vc…

Profiel  
 
citroen23
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7275
Geregistreerd: 18-01-2004

- SM 2.7 carb
Gepost: 28 september 2014 08:09 PM
  [ # 13 ]

Ah !! ik keek onder het kopje “comfort” maar bij een Xm staat dat dus onder “hulpmiddelen bij het rijden” zal het 1 deze dagen eens proberen onder dat kopje !! Ik heb de “XM multiplex technologie” gepakt daar hij onder “xm” er een Y3 versie van maakt en daar staat de 2.1 P8C niet onder.
Ik heb proberen in te loggen onder 17x 1 maar dat pakte hij niet. Daarna het chassis nummer ingetikt
en het nummer daaronder de laatste 4 nummer van het chassis nummer. Dat pakte (accepteerde) hij wel. Razz
Een Xm uit 1996 is toch hydractive ??

Update 07.19h

Ik had de laptop nog niet afgesloten en inderdaad: onder hulpmiddelen staan ABS en vering. van de week maar eens opnieuw proberen Wink

Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!

history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.

Profiel  
 
furriegurrie
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2091
Geregistreerd: 11-03-2006

- ID/DS D super
- C3 Pluriel 1.6 sensodrive
- C5 2.0 Benzine Exclusive
- C35 Fiat 242
- C6 (2005-2012) 2,7 HDI exclusive
Gepost: 28 september 2014 08:25 PM
  [ # 14 ]

Het is geen multiplex versie lijkt mij. Die zijn extreem zeldzaam en alleen in Frankrijk geleverd. Heeft dan oa automatische verlichting en ruitenwissers. ...

Het tweede nummer is het orga nummer dat je in de linker deurstijl vindt. Waarschijnlijk zit er gewoon een storing in de vc opgeslagen en zal het na wissen wel weer werken.

Profiel  
 
citroen23
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7275
Geregistreerd: 18-01-2004

- SM 2.7 carb
Gepost: 28 september 2014 10:00 PM
  [ # 15 ]

Thanks !! zal het van de week eens proberen met het chassis en orga nummer Wink

Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!

history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.

Profiel  
 
 
1 van de 2
 1 2 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook