5 van de 9
« Eerste  < Vorige 3 4 5 6 7 Volgende >  Laatste »
   
C6 Automaatolie vervangen bij Johan Oldenhage
TonW
> 400 berichten
RankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 449
Geregistreerd: 03-01-2011

Gepost: 13 maart 2013 10:37 PM
  [ # 61 ]

Dat is heel goed mogelijk….leasetermijn 4 jaar 40000 km. Mijn olie is gedaan bij 130.

Ik kom misschien nog uit de tijd dat zo’n dure auto makkelijk 3 ton meedoet…met fatsoenlijk onderhoud…dat wel

verder heel tevreden hoor…super auto

Profiel  
 
JW
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2046
Geregistreerd: 18-12-2004

- C5 Aircross-Hybride
Gepost: 13 maart 2013 10:48 PM
  [ # 62 ]
TonW schreef:
JW schreef:

Johan gebruikt Total olie in de AL4 en in de 4HP20.

In de AM6 gaat de Mobil/ESSO ATF 3309.
In het door mij gelinkte draadje zie je dat, op een van de plaatjes.

Groet,
JW

Ok, hij zei Total en ik heb een C6 6-bak. En het is ongetwijfeld goed spul allebei en kost niet meer dan 15 euro een litertje….elke olie die duurder is heeft een geurtje….Chanel?

In dat eerder door mij gelinkte draadje staat dit, door Johan geposte plaatje
http://www.c5club.nl/c5forum/download/file.php?id=6755

Dat is de olie die Johan gebruikt heeft bij het flushen van mijn AM6.

Groet,
JW

GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor Idea

Profiel  
 
TonW
> 400 berichten
RankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 449
Geregistreerd: 03-01-2011

Gepost: 13 maart 2013 10:53 PM
  [ # 63 ]

draadje is 42 paginas lang met alle respect….ik denk dat Johan een goede job levert (nee ik heb geen aandelen) voor een reele prijs

Profiel  
 
Geo
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 445
Geregistreerd: 17-06-2005

Gepost: 14 maart 2013 05:28 PM
  [ # 64 ]

Er blijft voor mij toch een aantal dingen onduidelijk:

De prijzen van de olie variëren blijkbaar van 15 eu per liter tot 150 eu per liter… Da’s (inderdaad) een factor 10! Klinkt toch erg onwaarschijnlijk?

Oldenhage heeft het over 108 eu per 2 liter (zonder BTW neem ik aan?). Zoals al voorgerekend: er moet 8 liter in, dus 4 eenheden nodig, dan kom je op 416 eu alleen voor de olie, terwijl ik prijzen hoor voor het hele gebeuren van tussen de 275 en 300 eu. Ik neem toch aan dat Oldenhage er ook aan wil verdienen en geen 100 eu er bij in schiet?

Daarbij heb ik nog niemand gehoord over de langere termijn ervaringen NA een oliewissel / flush. Iemand bijvoorbeeld al meer dan 40.000 km gereden na een behandeling?

Current:
Citroën C5 Aircross Shine 181 pk Puretech EAT 8

Predecessors:
Citroën C4 Cactus 1.2 110 PK Shine (2015)
Citroën C6 3.0 HDI Exclusive EAT6 (2009)
Citroën C3 1.6 Exclusive (2002)
Citroën C5 II Break Exclusive 2.0 16v HDIF 136 PK (2006)
Citroën C5 I Break Ligne Prestige 2.0 110 PK (2002)
Citroën Xantia 1.8 16v Tentation (1997)
Citroën Saxo 1.0 Ben (2000)
Citroën BX 1.6 Chic (1991)
Citroën BX 1.4 (1988)

Profiel  
 
oldenhage
> 1700 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1724
Geregistreerd: 01-05-2005

- C6 (2005-2012) V6 3.0 24V
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C8 3.0 V6
Gepost: 14 maart 2013 07:44 PM
  [ # 65 ]

Geo, over de olie kan ik duidelijk zijn.

Citroen vraagt veel voor een 2 literverpakking.

Ik koop meer dan 1000 liter per jaar, je snapt dat de prijs dan omlaag gaat.


Er is nog niemand die na de flush 40.000 km heeft gereden.

Citroen U23.35 1964, Citroen Ami 6 Break 1965, Citroen Acadyana 1984, Citroen 2Cv6 Club 1987,Citroen AX 1,4 4x41996, Citroen C8 V6 Exclusive 2003, Citroen Mehari 1978, Citroen 2CV 1959, Citroen Visa GTi 115

Profiel  
 
furriegurrie
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2091
Geregistreerd: 11-03-2006

- ID/DS D super
- C3 Pluriel 1.6 sensodrive
- C5 2.0 Benzine Exclusive
- C35 Fiat 242
- C6 (2005-2012) 2,7 HDI exclusive
Gepost: 14 maart 2013 07:54 PM
  [ # 66 ]

Om je een indruk te geven: ik heb laatst via een groothandel op internetspeciale 4HP20 olie gekocht in 20 liter verpakking. Kosten onder de 150 euro voor 20 liter….

Profiel  
 
IndoGuy
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 29
Geregistreerd: 30-01-2011

Gepost: 21 maart 2013 10:38 PM
  [ # 67 ]

Vorige week vrijdag heb ook ik de automaat van mijn geliefde C6 2.7D laten spoelen. Op het forum had ik met grote belangstelling alle verhalen over Johan en zijn wondermachine gelezen en ook bij mij vertoonde de automaat wat kuren.
De afstand had mij tot op heden altijd weerhouden om ook echt een afspraak te maken, maar 2 weken geleden moest ik in Leiden zijn en op die trip schampte ik bij een uitwijkmanoeuvre een bestelbus die zich wat te royaal over 2 rijstroken had verdeeld.

Linkerspiegel naar de filistijnen en dus besloot ik bij Johan langs te gaan voor een eerste kennismaking en hopelijk een snelle reparatie. De spiegel was helaas niet meer te redden maar wat heeft Johan een gedrevenheid en een liefde voor het vak! Dat ben ik toch al heel lang niet meer tegen gekomen. Het contact was snel gelegd, het ijs gebroken, en het vertrouwen gecreëerd, dus de vervolgafspraak voor reparatie en spoeling ook maar meteen gemaakt.

Vorige week was het dus zover. Na een rit van 2 uur door weer en wind werd ik hartelijk ontvangen door Johan. En terwijl ik genoot van een heerlijk kopje koffie, verving Johan eerst de spiegel en sloot vervolgens het dialyseapparaat aan. Mijn C6 heeft er inmiddels 140K opzitten maar ik had toch niet verwacht dat de olie er zo zwart uit zou zien! Geleidelijk verandert in minder dan 2 uur de kleur in de olieslangen van gitzwart naar helder roodachtig.
Inmiddels is ook Brian gearriveerd en die heeft de werkzaamheden aan mijn auto overgenomen Brian controleert nog even de computer en constateert dat er voor mijn versie nog wat interessante updates bestaan, waaronder eentje die het schakelen vlotter en zuiniger laat verlopen.

Het was een welbestede dag, leuke mensen ontmoet, mijn auto was weer helemaal op punt, en net voor de avondspits begon ik aan de rit huiswaarts. Ik was heel benieuwd naar het effect van de spoeling en keek ook niet echt uit naar een 2 uur durende rit via snelwegen.

Gelukkig bracht de SATNAV uitkomst. Er bleek zoveel file op neerlans wegen te staan dat ik via allerlei B-wegen binnendoor richting Utrecht werd geleid. Wat een genot was dat! Op het bochtige parcours schakelde de automaat zijdezacht en haast onmerkbaar van de ene naar de andere versnelling. De vering deed waarvoor ze ontworpen was en ik leek mij wel in een soort glijvlucht over de weg te verplaatsen. Dit is het dus waar alle Citrofielen altijd met een glans in hun ogen over spreken; het weldadige comfort van de hydroactieve vering en deze keer gecombineerd met een zijdezacht schakelende automaat gekoppeld aan een krachtige dieselmotor. Wat een genot! Als verstokte BMW rijder was ik verliefd geworden op deze Franse dame en die verliefdheid is nu omgeslagen in adoratie.

Voor wie nog niet overtuigd is; de spoeling is een must-do voor wie graag rijdt met een soepel schakelende versnellingsbak. En dat geldt niet alleen voor Citroëns; ook andere merken varen er wel bij. En voor wie wat verder weg woont; het is de rit meer dan waard. Wanneer je huiswaarts keert is niet alleen je auto helemaal op punt, maar heb je ook nog eens heel aardige en bevlogen mensen ontmoet.

Overigens stonden er die dag nog andere auto’s met Belgisch kenteken, een de week ervoor was er zelfs een streekgenoot aanwezig.

Tot slot mijn complimenten en dank aan Johan en Brian voor het uitstekende werk en de gezellige middag.

Profiel  
 
Geo
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 445
Geregistreerd: 17-06-2005

Gepost: 25 maart 2013 04:12 PM
  [ # 68 ]

Het schijnt toch zo te zijn dat er in de automaat van de 3.0 HDI andere, duurdere (dus ook betere?) olie zit dan in de 2.7 en dat de bak ook iets anders is. Kan iemand dat hier bevestigen?

Current:
Citroën C5 Aircross Shine 181 pk Puretech EAT 8

Predecessors:
Citroën C4 Cactus 1.2 110 PK Shine (2015)
Citroën C6 3.0 HDI Exclusive EAT6 (2009)
Citroën C3 1.6 Exclusive (2002)
Citroën C5 II Break Exclusive 2.0 16v HDIF 136 PK (2006)
Citroën C5 I Break Ligne Prestige 2.0 110 PK (2002)
Citroën Xantia 1.8 16v Tentation (1997)
Citroën Saxo 1.0 Ben (2000)
Citroën BX 1.6 Chic (1991)
Citroën BX 1.4 (1988)

Profiel  
 
JW
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2046
Geregistreerd: 18-12-2004

- C5 Aircross-Hybride
Gepost: 25 maart 2013 04:26 PM
  [ # 69 ]

In het C6 document B2CI010BP0 Aftappen - Vullen - Niveau : Automatische versnellingsbak AM6   is daarover te lezen:

LET OP : De oliesoort “AW-1” voor de versnellingsbakken AT6 en AM6 met Euro 5-motor is een specifieke olie en kan niet worden vervangen door het type olie ““JWS 3309”“.

Als de 3.0 HDi een Euro 5 motor is, dan zou dat kunnen kloppen. Maar waar het verschil in zit, en wie de fabrikant is van die AW-1 olie, geen idee….

Groet,
JW

GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor Idea

Profiel  
 
Geo
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 445
Geregistreerd: 17-06-2005

Gepost: 25 maart 2013 04:33 PM
  [ # 70 ]

Dat zou dus kunnen betekenen dat een oliewissel bij die versnellingsbak niet nodig zou hoeven zijn, of wellicht met een ander interval… Klinkt plausibel als de olie beter is dat deze minder vaak of in het geheel niet hoeft worden vervangen…

Current:
Citroën C5 Aircross Shine 181 pk Puretech EAT 8

Predecessors:
Citroën C4 Cactus 1.2 110 PK Shine (2015)
Citroën C6 3.0 HDI Exclusive EAT6 (2009)
Citroën C3 1.6 Exclusive (2002)
Citroën C5 II Break Exclusive 2.0 16v HDIF 136 PK (2006)
Citroën C5 I Break Ligne Prestige 2.0 110 PK (2002)
Citroën Xantia 1.8 16v Tentation (1997)
Citroën Saxo 1.0 Ben (2000)
Citroën BX 1.6 Chic (1991)
Citroën BX 1.4 (1988)

Profiel  
 
JW
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2046
Geregistreerd: 18-12-2004

- C5 Aircross-Hybride
Gepost: 25 maart 2013 05:09 PM
  [ # 71 ]

Dat zou ik zó niet durven zeggen.
Net zo min als dat AW-1 beter zou zijn dan de JWS 3309 olie, in de cit docs staat alleen dat hij specifiek is voor deze bak.

Bedenk voorts dat ook van de Euro4 bak met de 3309 olie gezegd wordt dat hij maintenance free is.
En dat weten we intussen wel beter Idea

Ben benieuwd naar GJO’s reactie.

Groet,
JW

GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor Idea

Profiel  
 
JW
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2046
Geregistreerd: 18-12-2004

- C5 Aircross-Hybride
Gepost: 25 maart 2013 05:23 PM
  [ # 72 ]

In document E1AT0105P0 Overzicht : Model C6 - Wijzigingen modeljaar 2009 (Commerciële introductie - Motor DT20C 3.0 HDI met roetfilter) is te lezen dat deze motor inderdaad naar Euro 5 “ge-upgrade” is.

Groet,
JW

GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor Idea

Profiel  
 
Menno
> 1700 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1745
Geregistreerd: 29-07-2003

- C4 (2004-heden) Cactus 1.2 Shine EAT6
- DS 3 1.2 So Chic EAT6
- 2CV AZ-A
Gepost: 25 maart 2013 06:32 PM
  [ # 73 ]

Dat is natuurlijk wishful thinking dat die bak wel onderhouds vrij zou zijn Wink ....
Is het überhaupt een andere bak ? Die motor zal wel, daar gaat het hier per slot niet om.
Kan die zogenaamd betere olie dan ook zonder problemen in de andere ?

Citroën 2CV AZ-A 1968 Bleu Weekend (.•\=/•.)
Citroën DS3 1.2 So Chic EAT6 2015 Blue Encre
Citroën Cactus 1.2 Shine EAT6 2019 Noir Obsidien

Profiel  
 
oldenhage
> 1700 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1724
Geregistreerd: 01-05-2005

- C6 (2005-2012) V6 3.0 24V
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C8 3.0 V6
Gepost: 25 maart 2013 07:24 PM
  [ # 74 ]

Citroen geeft inderdaad twee verschillende bestelnummers op.
De specificatie van beide olieen zijn gelijk. De viscositeit van beide zijn gelijk en de beide veiligheidsbladen spreken van Toyota JWS3309

Navraag gedaan bij drie olieleveranciers, Esso, Total en Kroon olie. Alle drie geven ze aan dat na onderzoek ze er op uit komen dat de olie hetzelfde is, of dat er in ieder geval dezelfde olie in kan.

Nu is Citoen aan de beurt om wat te zeggen, maar dat zal wel even duren. In Duitsland wisten ze het in ieder geval niet.

Citroen U23.35 1964, Citroen Ami 6 Break 1965, Citroen Acadyana 1984, Citroen 2Cv6 Club 1987,Citroen AX 1,4 4x41996, Citroen C8 V6 Exclusive 2003, Citroen Mehari 1978, Citroen 2CV 1959, Citroen Visa GTi 115

Profiel  
 
Menno
> 1700 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1745
Geregistreerd: 29-07-2003

- C4 (2004-heden) Cactus 1.2 Shine EAT6
- DS 3 1.2 So Chic EAT6
- 2CV AZ-A
Gepost: 25 maart 2013 08:05 PM
  [ # 75 ]

OK very good

oldenhage schreef:


Er is nog niemand die na de flush 40.000 km heeft gereden.

Was zo’n beetje het eerste wat er aan mijn auto gedaan is….
Inmiddels dik 45k verder Wink

Citroën 2CV AZ-A 1968 Bleu Weekend (.•\=/•.)
Citroën DS3 1.2 So Chic EAT6 2015 Blue Encre
Citroën Cactus 1.2 Shine EAT6 2019 Noir Obsidien

Profiel  
 
 
5 van de 9
« Eerste  < Vorige 3 4 5 6 7 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook