2 van de 3
 < Vorige 1 2 3 Volgende > 
   
koppeling staat niet goed
Maarten fechner
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 89
Geregistreerd: 29-04-2014

Gepost: 29 januari 2015 04:52 PM
  [ # 16 ]

Als je geen “oude priseas” oid hebt om de koppelingsplaat uit te lijnen, is er een heel handig en goedkoop gereedschap te koop dat vaak voor engelse auto’s wordt gekocht. Meerdere mallen voor verschillende diktes priseassen en koppelingsplaten. Klem je de plaat eerst gecentreerd tov de binnenzijde aan de drukgroep , dan de drukgroep met apparaat er op en vervolgens de centrale bout los en verwijderen.
Werkt altijd prima
Ik weet nog steeds niet hoe ik een foto plaats (digibeet), indien nodig kan ik hem mailen
(Zelf heb ik ook eens gehad dat ik iets fout deed , zodat de veer van het druklager los kwam, maar dat was bij uit elkaar halen)
Vraag me ook altijd af, of het niet handiger is de hele unit er uit te halen. Zoveel extra werk is dat toch niet ? Lijkt me alleen paar draden, gaskabel, benzine slangen , en uitlaat onderaan. Scheelt wel veel gehannes, en je kunt overal goed bij. Speciaal bij een IE. Of vinden jullie dat teveel van het goede?

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43047
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Mercedes E200 cabriolet
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
Gepost: 29 januari 2015 04:54 PM
  [ # 17 ]
Maarten fechner schreef:

Vraag me ook altijd af, of het niet handiger is de hele unit er uit te halen.. Of vinden jullie dat teveel van het goede?

Voor een koppeling ga je toch niet de hele unit uitbouwen? Bakkie er uit halen is max 3 uurtjes werk… IE of geen IE. Als dat blok ok is, de motorsteunen niet gaar zijn en de ketting ook niet staat te rammelen lekker de motor laten zitten. Ik vervang een koppelingetje in een dikke dag. Zonder motor uitbouw.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43047
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Mercedes E200 cabriolet
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
Gepost: 29 januari 2015 04:57 PM
  [ # 18 ]
Maarten fechner schreef:

Als je geen “oude priseas” oid hebt om de koppelingsplaat uit te lijnen, is er een heel handig en goedkoop gereedschap te koop dat vaak voor engelse auto’s wordt gekocht.

40 eurootjes Smile

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

Profiel  
 
Maarten fechner
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 89
Geregistreerd: 29-04-2014

Gepost: 29 januari 2015 05:12 PM
  [ # 19 ]

Ik weet niet, Waterman. Jij hebt natuurlijk wel veel ervaring, alle handige gereedschappen bij de hand en zo’n steun voor de motor etc.
Bij mij moet met het gewoon gereedschap aan een takel in de garage zonder brug of kuil…....
Maar dat vooruitschuiven van de bak alleen en steunen op een paar houtblokken ziet er ook wel aantrekkelijk uit.

Hoe haal je overigens handig de gaskabel van een IE los ? Het bolletje bij de gasklep past niet door de afstelbput onderaan het inlaatspruitstuk. Moeten twee inbusbputjes los, waar je niet bijkomt zonder het geheel los te maken. Doe ik iets fout of : wie bedenkt nou zoiets ?

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43047
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Mercedes E200 cabriolet
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
Gepost: 29 januari 2015 05:28 PM
  [ # 20 ]

De steun voor de motor, die heb ik niet en wil ik niet, gebruik gewoon de krik om de motor omhoog te krijgen en de bak tillen we er met twee man uit. Een brug? Niet nodig. Ik klus die bak er op de grond en een paar assteunen net zo snel (of traag…) als op een brug.

Handig gereedschap? Ehhh… Gewoon goed spul van facom, maar geen special tools nodig. Alleen het afstelcaliber voor de stuurhuiskanteling gebruik ik.

Gaskabel: bolletje los van de gashevel, dan die grote stelbout waar de kabel doorheen loopt onder het inlaatspruitstuk er even helemaal uit draaien en klaar is kees. (Of Maarten in dit geval)

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

Profiel  
 
Stef Sep
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1330
Geregistreerd: 03-02-2011

- ID/DS Pallas 2.3 carb BVM (Gebouwd in Zuid-Afrika)
Gepost: 30 januari 2015 08:53 AM
  [ # 21 ]

Hartelijk dank voor de tips, ik ben gisteren van 18:00 - 20:30 bezig geweest met graven;



Radiateur, alternator, hydr pomp, hydr tank, accu, aandrijfassen, handrem kabel, stuurbekrachtiging, alles is los en uit de weg (alhoewel ik de hydr tank niet mooi uit de weg kan krijgen) Ontdekte nog een scheur in de aandrijfhoes, (oude type!) gelukkig had ik vorig jaar een setje nieuwe gekocht bij Citrotech.

Vanavond de bodemplaat los nokkenaslagerhuis los Krikje onde de voorkant van de motor en dan de versnellingsbak los. Ik wil de versnellingsbak ondersteunen met mijn garagekrik (op wieltjes), de dwarsligger aan de versnellingsbak gemonteerd laten en houten balkjes op de snip leggen, en zo de boel een centimeter of 15 naar voren schuiven.

Hoe is de balans van de versnellingsbak over de dwarsbalk? wil hij naar voren, naar achteren of blijft hij mooi in balans?

Ik kan de remleidingen gewoon laten zitten want die hebben een behoorlijke spiraal en kunnen die 15 cm makkelijk aan. Dan de gaffel en het druklager lospielen en op de werkbank kijken wat het probleem is en hoe ik het ga oplossen.
Heb al weer wat meer moed!

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43047
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Mercedes E200 cabriolet
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
Gepost: 30 januari 2015 08:58 AM
  [ # 22 ]

Remleidingen zijn 3 moertjes en 2 wartels: haal ze nou lekker los, het maakt het je echt makkelijker Wink

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

Profiel  
 
Stef Sep
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1330
Geregistreerd: 03-02-2011

- ID/DS Pallas 2.3 carb BVM (Gebouwd in Zuid-Afrika)
Gepost: 30 januari 2015 08:58 AM
  [ # 23 ]

ook weer waar

Profiel  
 
Egbert
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2955
Geregistreerd: 29-04-2006

Gepost: 30 januari 2015 10:08 AM
  [ # 24 ]

Tempo zit er goed in!

Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl

Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma

Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016

Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper

Profiel  
 
Stef Sep
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1330
Geregistreerd: 03-02-2011

- ID/DS Pallas 2.3 carb BVM (Gebouwd in Zuid-Afrika)
Gepost: 30 januari 2015 10:20 AM
  [ # 25 ]

Dank!

Ik heb een paar maanden geleden een hele goede compacte impact wrench gekocht op batterijen (soort korte accuboormachine) bij Amazon. Samen met mijn kleine en grote dopsleutelset met alle verleng en kniestukjes sleutelt dat erg lekker. Het ding is lekker sterk en heeft led lampjes om de kop die nog een halve minuut aanblijven nadat je het knopje hebt ingedrukt. Het ding vervangt bijna helemaal mijn ratel en steeksleutels.
Heb ontzettend lopen klooien met de handremmen, uiteindelijk de linker helemaal van de bak geschroefd. Dat heeft het langste geduurd van de hele klus. Volgende keer zal dat een stuk sneller gaan.

Ga meteen ook de voorbumper vervangen voor een mooier exemplaar, had het de nieuwe eigenaar beloofd.

Heb zin in vanmiddag! ben erg benieuwd wat de oorzaak van het gaffelprobleem is.

Profiel  
 
Hilko Schmitt
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 302
Geregistreerd: 12-09-2005

Gepost: 30 januari 2015 11:08 AM
  [ # 26 ]

Goed bezig!
Ik heb dat ook diverse keren gedaan op mijn oude 23ie. De laaste keer zoals jij: motor laten zitten en alleen de bak eruit. Ging in een dag. Bij inbouwen moet je net een beejte mazzel hebben dat die er weer mooi tegenaan gaat. Is soms lang pielen.

Bumpertje heb ik afgelopen week gedaan. Eitje, als de boutjes maar goed losgaan en niet afbreken! Daar zal jij met het klimaat daar wellicht geen last van hebben. Ik heb een helft vervangen. Uurtje alles bij elkaar. Een hele bumper in een keer is nog makkelijker.

Succes!
Hilko

Citroen DS19A Pallas 1967, BVH
Citroen C4 Grand Picasso EAT8 Blue HDi 2022
Citroen C4 Grand Picasso EAT6 Blue HDi 2014

Profiel  
 
capt kok
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 406
Geregistreerd: 19-05-2009

Gepost: 30 januari 2015 12:11 PM
  [ # 27 ]

Hoi Sep, ziet er goed uit, lekker bezig en een mooie werkplek!
Grappig om te zien dat je een ventilator bij het klussen heb staan, waar ik bijna altijd een kachel nodig heb Smile
Verder lijken er maar een beperkt aantal aanpassingen gedaan om de auto met het stuur rechts te laten rijden, bij de versnellingsbak lijkt alleen de schakelstang aangepast. Het oog op de bak en de achteruitrijschakelaar zit exact op de zelfde plaats.
Veel succes.

en…. niet vergeten: zelf de slingers ophangen cool smile

Profiel  
 
Stef Sep
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1330
Geregistreerd: 03-02-2011

- ID/DS Pallas 2.3 carb BVM (Gebouwd in Zuid-Afrika)
Gepost: 30 januari 2015 12:26 PM
  [ # 28 ]

Gelukkig hebben we net een paar regenachtige koele dagen (25-30 graden) in de normale hitte (40 graden en heel vochtig) maar ventillator is nog steeds onontbeerlijk
Heb de parkeerplek van mij vrouw even een paar dagen gekaapt, die staat nu buiten. Werkt wel veel makkelijker als je alles zo langs je neer kunt leggen.

Stuur aan de verkeerde kant zijn inderdaad niet veel aanpassingen. Dashboardkastje is precies even groot als instrumentenpaneel, alleen is mijn dashboardkastje wat ondieper, en stuurbekrachtiging is spiegelbeeld (zelfs de vertanding op het rondsel is spiegelbeeld) en de draadboom achter dashboard is in spiegelbeeld.

Pedalen zitten wel ver uit het midden en je zit met je voeten aan de hete uitlaatkant als je rijdt. Je zit eigenlijk best wel scheef in een rechtsgestuurde DS. De koppeling zit precies midden onder het stuur, rem en gas een stuk naar rechts. Oh ja; gas gaat met een hele ongelukkige beugel om het blok heen, echt op zn frans.

Profiel  
 
camemBert
> 1500 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1525
Geregistreerd: 26-06-2006

- Traction Avant 11BL
- ID/DS 23IE Pallas mech
- (Grand) C4 Picasso 1.8 Ambiance
Gepost: 30 januari 2015 03:06 PM
  [ # 29 ]

op z’n frans zit het juist altijd goed (links), de rechtstuurders willen zo nodig het stuur rechts… Dat is ongelukkig Wink

Du pain, du vin et… Citroën!

Citroen-forum.nl: ...omdat je Citroën nooit af is!

Profiel  
 
Gert-Jan Brink
> 1500 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1526
Geregistreerd: 10-03-2009

- 2CV 2cv6 1973
- HY HY78 1964
- Xantia 1.8 16v Exclusive break 1999
Gepost: 30 januari 2015 03:35 PM
  [ # 30 ]

ik zet bak of blok op plaaat hout op een hydrolische motorfietslift op wieltjes. Kan ik hem rollen en in hoogte hebben waar ik wil. is erg makkelijk en goed in je eentje te doen.

HY 1964 “Dubbus”,2CV6 1973"Sambalbij”

gehad: 25 eenden, DSuper5 1973, AK400 4x4 bimotor 1976, AZU 1961, AZU 1972, Traction Avant 11BL 1952, CX 2400GTI 1982, 3x Xantia berline nieuw,1x Xsara Picasso nieuw, 1x Xantia break 2.0i 16v 1996, 1 x Xantia break 1.9TD 1996, Xantia 1999 1.8i Exclusive

Profiel  
 
 
2 van de 3
 < Vorige 1 2 3 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook