5 van de 18
« Eerste  < Vorige 3 4 5 6 7 Volgende >  Laatste »
   
FastFred’s ZX Aura E2
PieterSanders
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 555
Geregistreerd: 10-11-2012

- BX 16 TGI Toulouse
- BX 19 TZI
- BX 19 GTI Automatic
Gepost: 29 maart 2013 02:35 PM
  [ # 61 ]

Fraai bakkie! ‘k Snap wel dat je het de moeite vindt om hem op te knappen!

Citroën BX, j’aime , j’aime, j’aime

Profiel  
 
Basfeijen
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 601
Geregistreerd: 16-03-2011

Gepost: 29 maart 2013 02:42 PM
  [ # 62 ]

Ik snap ook niet echt waarom de ZX zo ondergewaardeerd lijkt, maar ik wens je heel veel succes&plezier; met het project! ik ga het volgen Smile

doei

Profiel  
 
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27809
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 29 maart 2013 02:50 PM
  [ # 63 ]
PieterSanders schreef:

Op zich vind ik wel frappant dat er voor een ZX geroepen wordt: druk maar naar de sloperij, koop een nieuwe” terwijl bij vergelijkbare topics over CX, BX en Xantia juist moord en brand geschreeuwd wordt, wanneer iemand een van die wagens richting de sloperij drukt. Het lijkt mij in ieder geval dat economische en emotionele waarde door elkaar gehaald werden…

Prima dat je de auto gaat opknappen, FastFred. Je kan zien dat je om je auto geeft, iets wat veel mensen niet (meer) doen.
Wat zou je zeggen van een paar plaatjes van je mooie ZX? Misschien dat de critici dan wel zien waarom je je mooie ZX rijdend wil houden.

Ik denk dat economische en emotionele waarde elkaar versterken, wat weer afhankelijk is van de marktwaarde.

Neem een CX bijvoorbeeld, deze hebben ook tijden gehad dat ze net zoveel waard waren als een ZX nu, dus werken gesloopt om niets en er waren er zat, niemand wilde er 1 hebben.
Bij een ZX is het nu hetzelfde, alleen daar zijn er nog veel meer van. En met lagere kosten te rijden.

Inmiddels zijn er niet zoveel CXen meer en men is de CX gaan waarderen. Dat heeft te maken met de looks, confort, motoren en de rol die de CX in de geschiedenis van Citroën heeft gespeeld.
Zet daar een GS(A) naast en deze is heel weinig waard. Een hele leuke auto maar bijna niemand wil ervoor betalen, leg dat maar eens uit… Als effect geeft dat dat er amper 300 in Nederland zijn, ongeveer net zoveel als de veel duurdere en zeldzamere SM’s.

Een ZX is een prima auto, maar heeft weinig bijzonders. De opvolger de Xsara is op bijna alle vlakken beter en inmiddels ook goedkoop te verkrijgen, dus een ZX is nog minder waard.

Geen probleem als je een hoop geld in je ZX gaat steken, maar doe het dan wel goed en overwogen. Kom er niet straks na 1500 euro verder te zijn erachter dat er nog eens 1000 in moet en dat je die er niet in wil/kan steken. Dan zou je met een heel duur wrak zitten Wink

Profiel  
 
FastFred
> 1900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1967
Geregistreerd: 28-06-2012

- C4 (2004-heden) Coupe VTS 2.0 16v
Gepost: 29 maart 2013 03:07 PM
  [ # 64 ]

Kanttekening, de Xsara’s hebben hetzelfde onderstel als de ZX. In de ZX was (en is nog steeds Smile ) de passief meesturende achteras met torsievering. In de ZX ging dit geweldig en had dit goede gevolgen bij de weg ligging. Bij de Xsara gaf dit als resultaat dat de achterkant wat nerveus is en bij gladheid snel wil uitbreken. Dit hebben ze bij de latere Xsara’s (volgens mij met de facelift van 2001, die Xsara’s met ronde koplampen die later ook weer terug kwamen op de Xsara Picasso, opgelost, maar toen kwam er al een eind aan de productie volgens mij

Ex: ZX NP-JZ-34

Franse auto’s gaan niet stuk, die staken gewoon

Profiel  
 
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27809
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 29 maart 2013 03:13 PM
  [ # 65 ]

De Xsara is geleverd van 1997 tot 2004, de break zelfs nog iets langer.

Ik rijdt inmiddels al een dikke 200.000, misschien zelfs wel 250.000 kms in Xsara’s en ik weet inmiddels je echt debiel hard over een rotonde moet gaan om iets te merken van die achterkant. Ik heb het idee dat dit wel eens een beetje overdreven wordt…
Die passief meegestuurde achteras zit volgens mij ook op een XM als ik het goedbegrepen heb.

Profiel  
 
JKER
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1346
Geregistreerd: 31-10-2005

- C4 (2004-heden) C4-II Puretech 130
Gepost: 29 maart 2013 03:19 PM
  [ # 66 ]

Eens. Ook voor de breaks overigens, na ervaring in beide types.
Ik zou me meer druk maken over het verslijten van die achteras, maar het staat me niet bij dat de ZX daar last van had.

Profiel  
 
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27809
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 29 maart 2013 03:22 PM
  [ # 67 ]

Klopt ik heb ook enkele 10 duizenden kms in breaks gereden Wink

Profiel  
 
_Razkin_
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 577
Geregistreerd: 30-03-2005

Gepost: 29 maart 2013 04:49 PM
  [ # 68 ]

Ik weet niet in hoeverre niet sport uitvoeringen van de Xsara en ZX zich verhouden, maar in het geval van de ZX 16V vs Xsara 2.0 VTS:

Achteras identiek op de draagarmen na, de ZX heeft 0 graden toespoor terwijl de Xsara wel iets heeft. Dit zou de rechtuitstabiliteit verbeteren ten koste van “turn-in” moment.
Het nerveuze van het meesturende karakter(wat niet meer dan speling in de ophangrubbers van de achteras is, merk je vooral bij de wat langer lopende bochten icm hoge snelheid. Rotondes leveren door de krappe bochtstraal vooral onderstuur op.

Net als de BX heeft ook de ZX last van / \ poten, al valt het veel minder op.

Profiel  
 
PieterSanders
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 555
Geregistreerd: 10-11-2012

- BX 16 TGI Toulouse
- BX 19 TZI
- BX 19 GTI Automatic
Gepost: 29 maart 2013 07:00 PM
  [ # 69 ]
Arjan Verkade schreef:

Ik denk dat economische en emotionele waarde elkaar versterken, wat weer afhankelijk is van de marktwaarde.(...) Een ZX is een prima auto, maar heeft weinig bijzonders. De opvolger de Xsara is op bijna alle vlakken beter en inmiddels ook goedkoop te verkrijgen, dus een ZX is nog minder waard.(...)

Ik snap wat je bedoelt, ik bedoelde echter de emotionele waarde van de eigenaar: die heeft een goed gevoel bij deze auto (“hij houdt ervan”). De emotionele waarde in de brede zin van het woord -de uitleg van jou rond de CX en GS(A)- zal inderdaad een positief effect hebben op de (economische) waarde van de auto (“de marktprijs”), naargelang het type meer geliefd wordt en minder aangeboden wordt. Dat de ZX nooit even geliefd is of zal worden als de andere Citroën-modellen, tja… is dat afdoende reden om te zeggen “naar de sloop ermee en koop een vergelijkbare”? Zo wordt er hier namelijk min of meer geredeneerd. Als je met het oog op inruilwaarde en waardestijging auto gaat rijden, dan vraag ik me af of je überhaupt nog een auto moet hebben.

Arjan Verkade schreef:

Geen probleem als je een hoop geld in je ZX gaat steken, maar doe het dan wel goed en overwogen. Kom er niet straks na 1500 euro verder te zijn erachter dat er nog eens 1000 in moet en dat je die er niet in wil/kan steken. Dan zou je met een heel duur wrak zitten Wink

FastFred realiseert zich dat, neem ik aan. Hoe dan ook ga je de investering die je nu doet aan de ZX niet meer terugverdienen, juist om het verhaal wat je net gaf, Arjan. Gaat er iemand vijftienhonderd, tweeduizend euro neertellen voor een ZX? Ik denk het niet. En dat er meer (Grote) reparaties aan komen, tja, dat spreekt voor zich. Het is immers geen nieuwe auto meer… En ook daarvan neem ik aan dat FastFred zich dat realiseert.

De keuze om nu 1500 en straks vergelijkbare bedragen neer te (moeten) tellen voor het rijdend houden van deze ZX is aan hem. Omgekeerd is het aan de deskundigen hier om hem (netjes) te verwoorden dat het misschien niet zo verstandig is om déze ZX rijdend te houden met zulke bedragen, juist met het oog op andere, vergelijkbare, Grote reparaties. Als je ZX rijdt -of Citroën überhaupt- dan ga ik ervan uit dat je slim bent, dus ik neem aan dat FastFred prima kan beslissen of hij de gok waagt op deze al dan niet bodemloze put annex mooie ZX!

Sorry voor de lange post. Ik vond het echt niet zo tof dat FastFred zoveel kritiek te verduren kreeg. Ik bégrijp de intentie, maar niemand hoeft op een forum zó aangesproken te worden.

-=-=-=-=-
Leuk om iets van de techniek van de passief meesturende achteras te lezen. Dat wist ik niet. Gaat het echt om speling alleen of is het moedwillig door Citroën zo ontwikkeld?

Citroën BX, j’aime , j’aime, j’aime

Profiel  
 
_Razkin_
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 577
Geregistreerd: 30-03-2005

Gepost: 29 maart 2013 11:06 PM
  [ # 70 ]

Het is echt zo bedoeld door Citroen(PSA), maar feitelijk is het gewoon niet meer dan speling.

https://dl.dropbox.com/u/104393965/Assteun.jpg

Dat metalen staafje zit in een behuizing aan de carrosserie gebout. Het rubber wat weer aan de hoofdbuis gebout zit heeft dus ruimte om rond dat staafje te wringen en dat zorgt voor het meesturende effect.

Profiel  
 
Vega
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 38
Geregistreerd: 31-12-2006

- Xantia 2.0i 16V Break Millésime
- ZX 2.0i Volcane
- ZX 16V
- Xantia 1.8i SX
- Xantia 2.0i VSX Aut.
Gepost: 02 april 2013 11:12 PM
  [ # 71 ]

Fraaie ZX, Fred!

Als het kan lekker rijdend houden die auto, de 1.8i maakt het een soepele, rappe auto en met die airconditioning is ‘ie helemaal af.
Heb met veel plezier in mijn 2 ZXen gereden en zou er zo weer instappen, betrouwbare en comfortabele auto’s die flink ondergewaardeerd zijn.

Het is vast vloeken in de kerk, maar qua veer- en zitcomfort vond ik ze altijd fijner dan Xsara’s, die in mijn beleving wat stugger zijn.
En een ZX niet luxe? Er waren zat opties leverbaar, tot leer met electrische verstelling aan toe Wink

Profiel  
 
FastFred
> 1900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1967
Geregistreerd: 28-06-2012

- C4 (2004-heden) Coupe VTS 2.0 16v
Gepost: 05 april 2013 06:49 PM
  [ # 72 ]

Zojuist na m’n werk de auto even door de wasstraat gehaald, hij was echt smerig, met temperaturen onder 0 was ik ‘m liever niet, omdat mijn slot de volgende ochtend wel eens vast wil vriezen, dus hij zat goed onder de pekel, stof en vogelschijt.

Wel een doe het zelf wasstraat, ik vertrouw die automatische niet, nog meer krasjes.

Morgen naar de voorjaarsmeeting in Den Bosch, paar kleine deukjes laten wegwerken en de airco vullen (als ik niet dat oude systeem heb, want daar heb ik geen idee van…) Zin in Very Happy

Ex: ZX NP-JZ-34

Franse auto’s gaan niet stuk, die staken gewoon

Profiel  
 
FastFred
> 1900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1967
Geregistreerd: 28-06-2012

- C4 (2004-heden) Coupe VTS 2.0 16v
Gepost: 13 april 2013 04:34 PM
  [ # 73 ]

Vanmorgen de mistverlichting voor weer in orde gemaakt, de rechter mistlamp deed het namelijk niet. Na zelf een tijdje terug alles al eens nagemeten te hebben tot de conclusie gekomen dat het ergens in de bekabeling moest zitten en het makkelijker zou zijn om van de linkermistlamp gewoon een kabel naar rechts te trekken.

Vanmorgen dus naar een vriend geweest die handig is met een soldeerbout om die kabel te leggen achter de bumper. Eerst nog maar eens het lampje gechecked. Wat blijkt, het zat inderdaad in de bekabeling! Gelukkig niet in de kabelboom, maar in het + draadje dat aan de H3 lamp zit. Dus naar de Growa gereden, 2 nieuwe H3 lampjes gehaald (zodat kleur etc. het zelfde is aan beide kanten) en beide lampjes vervangen. Tadaa, werkende mistverlichting!

Uiteraard nadat de mistverlichting weer werkte, tot de conclusie komen dat het stadslicht lampje rechtsvoor er ook mee opgehouden is… Dat komt dan deze week wel ergens een keer

Om de moed er in te houden een foto van een dag na de voorjaarsmeeting, uitgedeukt en airco gevuld!

Rara, wat mist er aan de voorbumper?

Ex: ZX NP-JZ-34

Franse auto’s gaan niet stuk, die staken gewoon

Profiel  
 
macnail
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 856
Geregistreerd: 11-07-2004

Gepost: 15 april 2013 12:02 PM
  [ # 74 ]

De chromestrip?

11x BX/ 1x 2CV6/ 3x Xantia/ 3x ZX en nog heel veel andere merken.
Nu Xsara Break Phase 2 1.6 16V “Comfort” en Honda VF1000 Interceptor 1985.

Profiel  
 
FastFred
> 1900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1967
Geregistreerd: 28-06-2012

- C4 (2004-heden) Coupe VTS 2.0 16v
Gepost: 15 april 2013 12:04 PM
  [ # 75 ]

Gefeliciteerd macnail, je gaat door voor de blender!

Inderdaad, die mist, viel me pas geleden pas op dat daar wat hoort te zitten

Ex: ZX NP-JZ-34

Franse auto’s gaan niet stuk, die staken gewoon

Profiel  
 
 
5 van de 18
« Eerste  < Vorige 3 4 5 6 7 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook