1 van de 2
 1 2 Volgende > 
   
Dynamo met ingebouwde spanningsregelaar
Rogier63
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 55
Geregistreerd: 10-09-2010

- C35 C35 Paardenwagen
- CX CX 25 prestige aut
- ID/DS DS 19 FD
- C5 V6 Exclusive Automaat
Gepost: 02 januari 2013 03:58 PM

Ik heb een DS en een C35 met beide dezelfde motor en originele dynamo met externe spanningsregelaar.

Ik wil een dynamo vervangen door een gereviseerde maar weet niet hoe dan aan te sluiten.

Het oude schema heb ik hier gevonden en werkt met continue spanning van de accu bij starten.

De zelfbekrachtigde zou dat volgens zijn naam zelf moeten doen, de aansluitingen zouden dan ook anders moeten zijn.
Heeft iemand hier een schema van?

Het liefst inclusief de startmotor etc want die staat er meestal niet bij.

groet, Rogier

Profiel  
 
Ex-gebruiker 01
> 1900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1938
Geregistreerd: 18-07-2009

Gepost: 02 januari 2013 04:23 PM
  [ # 1 ]
Profiel  
 
Ex-gebruiker 01
> 1900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1938
Geregistreerd: 18-07-2009

Gepost: 02 januari 2013 07:30 PM
  [ # 2 ]

of hier ....

http://www.citroworld.com/Files/File/dynamo aansluiten.pdf

Profiel  
 
J.Werges
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 235
Geregistreerd: 20-01-2008

- ID/DS ID 20/ DSuper 5
Gepost: 09 juni 2014 01:14 PM
  [ # 3 ]

Deze week is de spanningsregelaar stuk gegaan. Ik had al een tijd last van uitval van radio e.d. bij het remmen. De laatste maanden moest ik ook vaak de accu weer opladen nadat de auto een tijdje had stil gestaan. Maar dit weekend kwam er rook uit de regelaar, dus nu weet ik zeker dat deze stuk is en waarschijnlijk de oorzaak was van de storingen.Nu wil ik maar direct een dynamo met ingebouwde regelaar kopen. Wie weet welke? En waar te koop in omgeving/regio Amsterdam-Alkmaar. (het is voor een ID20)

Jeroen

salut

Profiel  
 
citroen23
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7275
Geregistreerd: 18-01-2004

- SM 2.7 carb
Gepost: 09 juni 2014 01:22 PM
  [ # 4 ]

Hebben vast wel eentje op de plank liggen:

http://www.autorenaissance.nl/nl/contact.aspx

Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!

history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.

Profiel  
 
nltecoko
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 755
Geregistreerd: 10-12-2006

- Xsara Break 1.6 16V
- C5 2.0 HDiF Break Exclusive
- ID/DS DS21 Pallas BVH
- ID/DS DS 23 Break bv5
Gepost: 09 juni 2014 03:24 PM
  [ # 5 ]

Johan Dekker in ‘De Weere’ (aan de A7, 45 km vanaf Coentunnel / 25 km ten N.O. van Alkmaar), als dat makkelijker is vanaf waar je woont.

‘67 DS21bvh: “de nieuwe”
‘74 DS23 break, 5bak: poetsmobiel
‘05 C5 break: daghap / ‘02 Xsara 1.6 Break; voor de kids
ex ‘06 C5 2.0 HDIf exclusive break
ex ‘70 DS21ie, bvh, pallas: winterbak / rallywrak
ex ‘97 Xantia 1.9TD Break: total loss / ex ‘98 XM tct ambiance: stille zweef /
ex ‘72 DS23bvh: helaas total loss / ex ‘68 DS21bvh: sloper, ex-winterwrak / ‘00 Xantia 2.0HDi break/ ex ‘00 Xsara 1.6 Coupé

Profiel  
 
J.Werges
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 235
Geregistreerd: 20-01-2008

- ID/DS ID 20/ DSuper 5
Gepost: 20 juli 2014 05:45 PM
  [ # 6 ]

Vandaag eindelijk eens tijd gehad om de ID weer eens tot leven te brengen.
Er is een nieuwe accu en nieuwe dynamo met ingebouwde spanningsregelaar ingekomen (en een vervangende klem voor luchtfilterhuis die ik op mysterieuze wijze kwijt ben geraakt). Het was starten en lopen. So far, so good.
Nu doet zich een nieuw probleem voor: als ik de auto weer uit zet en meteen opnieuw probeer te starten, dan weigert de auto aan te slaan, oftewel de startmotor werkt dan niet. Na enige tijd wachten weer wel. Starten op het relais bij de accu met contactsleutel aan lukt wel altijd.

Is nu het contactslot ook (bijna) stuk? Heeft voor de problemen met de oude spanningsregelaar altijd goed gefunctioneerd.

salut

Profiel  
 
wbogaerts
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3189
Geregistreerd: 16-06-2005

- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
Gepost: 20 juli 2014 08:26 PM
  [ # 7 ]

Als ik lees dat je een startrelais hebt , is het dan een half-automaat uitvoering ?

Dan werkt het startsysteem anders :

de startknop gebruikt dan de massa uitgang van de regelaar voor het controlelampje

om het relais aan de batterij op te trekken .

Een gewone externe regelaar heeft een “ECHT” contactpunt en kan dit moeiteloos aan ,

een electronische regelaar verteerd dit niet lang .....

Walter nice day

Meten is weten , gissen is missen

Profiel  
 
J.Werges
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 235
Geregistreerd: 20-01-2008

- ID/DS ID 20/ DSuper 5
Gepost: 20 juli 2014 10:56 PM
  [ # 8 ]

De uitvoering is gewoon een handgeschakelde 5-bak. Met het startrelais bedoel ik de drukschakelaar die direct vast zit aan de +pool van de accu. Dat is toch het startrelais? Vanavond nog even in de garage gezocht naar een oplossing. Ik merk dat als je het contact omzet om te starten het dashboardlampje wel zwakker gaat branden. Ik neem dus aan dat er dan weldegelijk een stroom gaat lopen. Alleen gaat de startmotor niet altijd draaien.

salut

Profiel  
 
J.Werges
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 235
Geregistreerd: 20-01-2008

- ID/DS ID 20/ DSuper 5
Gepost: 20 juli 2014 11:14 PM
  [ # 9 ]

Vraag: kan het ook te maken hebben met een defect relais van de gasinstallatie. Ik lees net in het topic “kokende accu” dat het relais bij te hoge spanningen, wat misschien aan de hand was toen mijn oude spanningsregelaar stuk ging, een tik gehad heeft waardoor hij niet meer goed functioneert.

salut

Profiel  
 
wbogaerts
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3189
Geregistreerd: 16-06-2005

- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
Gepost: 21 juli 2014 12:05 AM
  [ # 10 ]

Kan niet goed volgen dat er een relais aan de acu hangt !

Zit jou batterij nog rechts ?

Wat is het bouwjaar van deze auto ??

Zou ook kunnen dat de spoel van die startrelais zwak wordt ,

of dat je kontactslot aan het overlijden is .

Dus een keer als test de spoel bekrachtigen rechtsreeks op de batterij .....

Walter

Meten is weten , gissen is missen

Profiel  
 
J.Werges
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 235
Geregistreerd: 20-01-2008

- ID/DS ID 20/ DSuper 5
Gepost: 21 juli 2014 10:41 PM
  [ # 11 ]

Het is gewoon een ID20 bouwjaar ‘71.

Heb wat foto’s gemaakt.


Er komen naast de dikke draad voor de startmotor nog 2 draden uit.
De ene draad heeft een rode stekker en de andere draad heeft een groen gekleurde aansluiting.
 


De draad naar de startmotor zat er ook niet zo best meer op.
De binnenkant lijkt mij niet gaaf meer.

salut

Profiel  
 
H@ns
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5359
Geregistreerd: 24-05-2010

Gepost: 21 juli 2014 11:18 PM
  [ # 12 ]

Misschien kan je eens wat gaan meten…
Volgens mij is één van die dunne draden voor de bediening van het relais, de andere is waarschijnlijk de constante(ongeschakelde) plus voor klokje e.d.
Als je uitgevonden hebt welke draad voor de bediening van het relais is kan je kijken of er bij warme motor wel stroom loopt door de betreffende draad (proeflampje tussen stekker en contra-stekker).
Als dat wel gebeurt is het waarschijnlijk toch een slecht startrelais.
Hoor je wel iets klikken bij het starten met warme motor? Dan is het grote contact mogelijk slecht (had je al gevonden).
Als je niets hoort maar wel spanning hebt op de aansturingsdraad dan is er waarschijnlijk een breukje in de draad van de spoel van het relais.
Of zoiets.
Succes met het opsporen!

Profiel  
 
J.Werges
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 235
Geregistreerd: 20-01-2008

- ID/DS ID 20/ DSuper 5
Gepost: 21 juli 2014 11:34 PM
  [ # 13 ]

Morgen bouw ik ff een proefopstelling. Volgens mij is de groene de aansturing van relais. Bij de rode staat ook op relais de melding 12V.
Probleem is dat je alleen de helft waar de dikke draad aan vast zit los kunt maken. De andere zit geklonken.
Ook het huis aan de onderkant zit geklonken. Kan het wel losmaken, maar hoe maak je het dan weer vast?

salut

Profiel  
 
H@ns
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5359
Geregistreerd: 24-05-2010

Gepost: 21 juli 2014 11:41 PM
  [ # 14 ]

Misschien een boutje er doorheen?
Relais is trouwens nog nieuw te koop bij bedrijven zoals Citrotech en Chipharse.
http://citrotech.nl/shop/shop/startrelais-12v-dshy-kopieer/

Profiel  
 
J.Werges
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 235
Geregistreerd: 20-01-2008

- ID/DS ID 20/ DSuper 5
Gepost: 21 juli 2014 11:45 PM
  [ # 15 ]

Dacht dat dat te simpel was… Rolling Eyes

salut

Profiel  
 
 
1 van de 2
 1 2 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook