6 van de 8
« Eerste  < Vorige 4 5 6 7 8 Volgende > 
   
De Citroën BX van Chris B - Zitterij
stan
> 1800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1865
Geregistreerd: 05-11-2005

Gepost: 04 februari 2015 08:53 PM
  [ # 76 ]

erg mooi geworden, daar kun je trots op zijn.

Citroen saxo 1.4 vts asics
citroen xsara picasso caractere

Profiel  
 
ChrisB
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 246
Geregistreerd: 18-03-2010

Gepost: 05 februari 2015 03:13 PM
  [ # 77 ]

Dank allemaal voor de complimenten, ik ben er ook erg blij mee en het was leuk om te doen.

De geluidisolatie is opgebouwd uit:
- Motorkapisolatie van een 16v
- schutbordisolatie van een GT
- Onder de achterbank een isolatiemat van een GT
- Geluidsabsorberend schuim in holtes achter het dashboard (hoogfrequent isolatie)
- Antidreun in alle deuren
- Op binnenblad deuren geluidisolerend zelfklevend schuim (daarwaar aan de andere kant dat witte platic spul zit)
- Het witte plastic achter de deurpanelen heb ik allemaal vernieuwd (rol ondervloer laminaat voldoet prima)
- In het hardplastic deel van de deurpanelen antidreun en geluidsabsorberend schuim
- Middentunnel, ontdreund en zelfklevend isolatieschuim
- Kofferbak ontdreund op vloer en bij gordelautomaten een paar stukken geluidsabsorberend schuim
- Op de watervangbakjes bij C-stijl en er een beetje rondom een paar stukken geluidsabsorberend schuim
- Achter diverse plastic interieurdelen een klein frutje schuim om gerammel te verminderen.
- Achter tellerbak een klein flutje schuim om het geknisper van bedrading te verminderen.
- Kabels bij zekeringenbak allemaal goed gelegd en verhinderd dat het kan rammelen

Ik heb materialen gebruikt van het merk Silent Coat, redelijk betaalbaar en gewoon goede kwaliteit. Met name de ontdreuningsfolie is erg goed. Als je namelijk gewone bitumenmatjes neemt, die worden hard. (ik heb in de kofferbak daar twee van gebruikt en zijn nu al waardeloos geworden)

Het resultaat is een BX die zich qua geluidsstilte kan meten met een moderne(re) auto. Nadelen zijn er ook, rijdend in de stad in 4 bv hoor ik de motor niet meer… Smile

ex-en
Meerdere 2cv’s
Citroen BX Deauville
Citroën BX Palais, 1990 -> werd BX 1400 GTI ABS
XM V6 Exclusive 1991

Nu
Acadiane

 

Profiel  
 
Pasqual
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 251
Geregistreerd: 17-10-2005

- Xantia 2.0 16v Exclusive Break
Gepost: 07 februari 2015 11:26 PM
  [ # 78 ]

Hoi Chris,
Ik heb even een gedeelte van je topic doorgelezen. Wat een mooie BX is dit geworden! En een leerzaam topic!
Als ik het allemaal zo lees heb je er al een hele berg geld aan gespendeerd….Mooi dat je ‘m in ere houdt very good
Hij zal na die isolatie operatie wel minder zuinig zijn nu? Wink

Heb gereden: bx progress 1.6 tzi uit ‘91, een xantia 1.8 uit ‘93.
Rijd nu: Xantia Break 2.0

Profiel  
 
mbender
> 1400 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1481
Geregistreerd: 31-10-2007

- CX 2500 diesel
- GS/GSA GS break club
Gepost: 20 februari 2015 04:11 PM
  [ # 79 ]

Nog een paar uur te gaan maar dan met deze BX en Chris vannacht naar Spanje rijden om de zon op te zoeken en een oude Alfa Spider onder handen te nemen. Deze week heeft de BX nog een verse keuring gehad met complimenten van de keurmeester, nieuw radiator voor de zekerheid en wat nieuw slangen die wat droog waren geworden. Volste vertrouwen dat het een zeer comfortabele toch naar Barca gaat worden, verheug mij op de roadtrip.

Bestuur Citroen Contract, organisatie 100 jaar Citroen eiland van Maurik en ICCCR 2016, nu een GS 1220 club break, ex CX 2500 diesel 1984, CX2400 special break c-matic 1980, GSA 1.3 special 1984, BX 1.9 diesel 1991, BX 1.4 1990, DS 23 Pallas, 1973

Profiel  
 
peter72
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 14
Geregistreerd: 19-12-2014

Gepost: 22 februari 2015 12:06 PM
  [ # 80 ]

Mooi Topic !

Profiel  
 
ChrisB
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 246
Geregistreerd: 18-03-2010

Gepost: 01 maart 2015 12:48 AM
  [ # 81 ]

Hey Maarten, wat leuk, ik had voor vertrek niet eens gezien dat je wat gepost had. Smile We hebben een hoop lol gehad afgelopen week!

Afgelopen donderdagnacht teruggekomen van een weekje Spanje met de BX, 18 uur rijden en aardig gaar ook al konden we met vier chauffeurs onderling wisselen. Het was een heel geslaagde, gezellige en humorvolle reis. Met drie vrienden naar de regio Barcelona afgereisd om een 1988-er NL gekentekende 2.0 Alfa Spider weer tot leven te wekken. Een vriend van me heeft warme herinneringen aan dat ding en een aantal jaren geleden is er op Ibiza een brandblusser in leeggespoten door een vandaal. (Om daarna de voorruit er mee in te slaan). De Spider in kwestie staat al een tijd in Spanje, waarvan ook al enige tijd zonder APK.

De opvolgende jaren na het poederincident had het apparaat doorgebracht op een camping onder een zeiltje en dat had m geen goed gedaan. Ultiem doel was lol hebben met z’n allen en een APK op dat ding. (NL APK kan in Barcelona). Lol hebben is per definitie goed gelukt. De Alfa bleek bij aankomst behoorlijk wat TLC nodig te hebben, wat met vier hard werkende mannen goed gelukt is. De Spider aardig kunnen reanimeren en op een CO van 10% na bijna goedgekeurd. Gelukkig is de Spaanse NL APK een klasse apart in striktheid…. Wat met name opviel is de agressiviteit van bluspoeder, een auto die dat heeft binnengekregen kun je beter weggooien. Surprised Dat spul vreet echt alles op.

Leuk autootje zo’n Spider en een (ietwat) strakker exemplaar zal een hoop lol geven! Rijd erg fijn en ik vind het een ontzettend fraai ontwerp, alleen jammer dat een zooitje ongeregelde Italianen t ding in elkaar gezet hebben.

Qua BX, na een lekkere maaltijd ingestapt in de BX voor vertrek, helemaal klaar ervoor. Blijkt bij starten het laadstroomlampje niet meer uit te gaan. Diagnose: Dynamo als donderslag bij heldere hemel overleden. (dubbelcheck door ANWB) Op MP bij een zekere Nourdin eentje op de kop getikt en omdat het regende en ik een hekel heb aan nattigheid de BX naar de parkeergarage in de buurt gereden. Aldaar in 45 minuten de dynamo gewisseld om daarna alsnog te vertrekken. De dynamo was €20,- en het werkplaatstarief €3,-

De verdere reis heeft de BX het goed gehouden, thuisgekomen met een vaag startprobleem (bobine en ontstekingsmodule zijn besteld), een kromme remschijf en een kapotte aandrijfashoes links. De BX was afgeladen met drie zware gereedschapskisten, bagage tot het dak en vier stevige kerels. Op vlakke stukken kon de 130 prima aangehouden worden met een 1 op 10 tot 1 op 12 verbruik op LPG tot resultaat. Door de pyreneën was het wel hard werken voor t 1400-tje, regelmatig in de drie op de Peage de heuvel op.

Om de Alfa van de nodige onderdelen te voorzien uiteraard ook nog de plaatselijke sloop bezocht voor een hele leuke safari. Een hoop bijzondere dingen gezien, van een Alfa GTV tot een diversiteit aan oude Lancia’s, diverse Fiat’s en een enkele recente en oudere Amerikaan. Wel mooi om te zien dat de gemiddelde sloper daar gewoon knetterhard is, op het volledig uitgewoond te zijn na dan.

De dag van de keuring was trouwens een heel feest. Een ontzettend mooie route langs de kust gereden, echt een heel mooi cadeau. Bochtig, hairpins, scherp stijgend en dalend langs kliffen grenzend aan een turquoise groenblauwe zee. Een hele, hele goeie aanrader voor als je daar een keer bent om dat stukje te rijden, zalig!  :rofl:  Een sfeerimpressie:


(Ja, dat ben ik achter het stuur, met een grijs zo groot dat mijn gezicht zowat in tweeën scheurt)

Al met al een heerlijk snoepreisje, met een hele grote grijns en geluksgevoel thuisgekomen. Net nog in de schuur geweest om de BX op peil te brengen, ashoesje gewisseld en diverse dingen nagelopen. Nog geen verklaring gevonden voor het slechte starten warm, ach, het is hobby. Smile

ex-en
Meerdere 2cv’s
Citroen BX Deauville
Citroën BX Palais, 1990 -> werd BX 1400 GTI ABS
XM V6 Exclusive 1991

Nu
Acadiane

 

Profiel  
 
mbender
> 1400 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1481
Geregistreerd: 31-10-2007

- CX 2500 diesel
- GS/GSA GS break club
Gepost: 02 maart 2015 12:09 PM
  [ # 82 ]

Chris wat een leuk stuk over onze reis afgelopen week, denk er ook nog met genoegen aan terug. De BX is echt een heerlijk reisauto en was er van geen kanten aan af te zien dat deze wagen al 25 jaar jong is

Bestuur Citroen Contract, organisatie 100 jaar Citroen eiland van Maurik en ICCCR 2016, nu een GS 1220 club break, ex CX 2500 diesel 1984, CX2400 special break c-matic 1980, GSA 1.3 special 1984, BX 1.9 diesel 1991, BX 1.4 1990, DS 23 Pallas, 1973

Profiel  
 
ChrisB
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 246
Geregistreerd: 18-03-2010

Gepost: 25 maart 2015 10:57 PM
  [ # 83 ]

Tijdje terug heb ik GTI16v velgen gekocht, 7j breed, die met dat antracietkleurige hart. Denk dat dat erg mooi gaat staan met het metallicgroen. Ben nu bezig om ze op te knappen.

Waar ik even over twijfel is de bandenmaat. Origineel is het 195/60/14, een maat met weinig keuze aan merken. De BX heeft geen stuurbekrachtiging en 75pk, iets dat met de huidige 165-ers goed te doen is.

Ik neig ernaar om 185/65/14 erop te leggen, een maat met een ruimer assortiment merken en typen. Daarbij twijfel ik omdat ik me afvraag hoe het staat en of de velg dan niet snel beschadigd kan raken. Aan de andere kant, is 195 breed niet wat teveel van het goede voor en 14 torretje zonder SB?

Food for thought, opinions please. Smile

ex-en
Meerdere 2cv’s
Citroen BX Deauville
Citroën BX Palais, 1990 -> werd BX 1400 GTI ABS
XM V6 Exclusive 1991

Nu
Acadiane

 

Profiel  
 
Peteryed
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3385
Geregistreerd: 13-09-2004

- C5 Break 2.0-16V
Gepost: 25 maart 2015 11:05 PM
  [ # 84 ]

Ik zou voor 185 gaan. 195 staat wel mooi, maar vraag Wilfred maar eens hoeveel gezeur het wisselen van 195 al oplevert. Bovendien staat 185 ook gewoon goed hoor.

Profiel  
 
BasisBIX
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4323
Geregistreerd: 17-10-2007

Gepost: 25 maart 2015 11:49 PM
  [ # 85 ]

Ik had ooit wel eens 205 banden onder een BX 14 zonder SB liggen, vond het niet echt merkbaar zwaarder sturen t.o.v. de 185 banden die er daarvoor onder zaten.

En 185 banden op die 16V velgen die 6J breed zijn, staat in mijn opzicht ook wel een beetje suf. Wink

Profiel  
 
TRSarno
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2355
Geregistreerd: 06-10-2005

- CX TRS 2.2 1987
- Xantia 20i-16V Exclusive Aut.
Gepost: 26 maart 2015 11:05 AM
  [ # 86 ]
ChrisB schreef:

We zijn weer wat comfortabele kilometers verder Smile

Helaas is het verbruik nog niet je dat, nu twee tankbeurten verder in sloma style en het zit op 1 op 12,5. Hebben jullie ideeën waar dit kan zitten? (zie thread voor wat al gedaan is)

Misschien als je een paar x Excellium + of V-power? Als je weer eens lange afstanden rijdt. Schijnt een reinigende werking te hebben? Wel iets hoger octaangehalte.

Profiel  
 
TRSarno
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2355
Geregistreerd: 06-10-2005

- CX TRS 2.2 1987
- Xantia 20i-16V Exclusive Aut.
Gepost: 26 maart 2015 11:20 AM
  [ # 87 ]
ChrisB schreef:

De eerste tank benzine is er doorheen. Heb het mijn vriendin laten narekenen voor de zekerheid, geloofde het namelijk niet.

1 op 15,9!

Een heel stuk zuiniger dus en een veel fijnere loop. Koud is het bokkerige gedrag weg en het is allemaal veel vloeiender en minder rauw. Ben er dus erg blij mee.

Dus voor degenen met een hoog verbruik en bokkig gedrag bij een 14 TU, controleer de vervroeging ff.

Mooi dat het hierbij opgelost is, was nog niet zover met lezen van het draadje Wink

Profiel  
 
ChrisB
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 246
Geregistreerd: 18-03-2010

Gepost: 26 maart 2015 02:30 PM
  [ # 88 ]

Klopt, dat was een mooi resultaat. De BX staat ondertussen alweer dik een jaar op LPG. Op LPG red ik in de zomer 1 0p 12 a 13, zeker geen slechte score. Op en neer naar Spanje met een zwaar bepakte BX met 130 op de Peage resulteerde in 1 op 10 a 11, achteraf gezien had dat beter gekund. Mijn potmeter van de gasklep bleek kapot. Nu ik er een nieuwe in heb gezet zit ik weer op de 1 op 12/13.

ex-en
Meerdere 2cv’s
Citroen BX Deauville
Citroën BX Palais, 1990 -> werd BX 1400 GTI ABS
XM V6 Exclusive 1991

Nu
Acadiane

 

Profiel  
 
Poekoek
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3865
Geregistreerd: 08-05-2006

- BX 16V MK2
- C4 (2004-heden) Cactus BlueHDi 100 Shine L.E.
Gepost: 27 maart 2015 01:58 PM
  [ # 89 ]

Ik zou lekker voor Vredestein Sportrac 5 in 195/60/14 gaan. Goed betaalbaar en als ik de ervaringen zo lees een prima band. Die ene centimeter ga je ook niet meer echt voelen qua trekken aan het stuur, ik doe het al ca. 5 jaar bij mijn Peugeot 106 zonder STB en dat gaat prima.

Wel mooi dat je ze gevonden hebt trouwens, gaat je auto nog meer af maken Smile

Profiel  
 
ChrisB
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 246
Geregistreerd: 18-03-2010

Gepost: 28 maart 2015 01:06 PM
  [ # 90 ]

Ben ook erg blij met die 16v velgen. Kreeg een tip van een welbekend Leeuwarders bedrijf, die had ze liggen en dacht aan mij. Eerst nee gezegd,om vervolgens te bedenken dat ik toch wel hartstikke gek zou zijn om die zeldzame dingen te laten lopen.

De banden ervoor zijn besteld. Met de http://www.debandenwisselweken.nl de komende week zijn afgelopen vrijdag de prijzen voor een setje banden flink omlaag gegaan bij de diverse online aanbieders. Ik heb de maat 185/60/14 besteld. Prijs verschil tussen afgelopen woensdagavond en vrijdagavond is gemiddeld €70,- voor een set van vier.

De goedkoopste overall goed geteste band in diverse test was de Nokian Line. Daarvoor bij http://www.autobandenmarkt.nl geslaagd voor €176,- ex montage. 8 banden wisselen heb ik zelf geen trek in, besteed het lekker uit.

Nu nog als de wiedeweerga die velgen afmaken….! Meteen straks maar even een flesje gas halen voor de kachel in de schuur, anders is het te koud om te spuiten.

ex-en
Meerdere 2cv’s
Citroen BX Deauville
Citroën BX Palais, 1990 -> werd BX 1400 GTI ABS
XM V6 Exclusive 1991

Nu
Acadiane

 

Profiel  
 
 
6 van de 8
« Eerste  < Vorige 4 5 6 7 8 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook