5 van de 8
« Eerste  < Vorige 3 4 5 6 7 Volgende >  Laatste »
   
De Citroën BX van Chris B - Zitterij
ChrisB
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 246
Geregistreerd: 18-03-2010

Gepost: 07 augustus 2013 12:32 AM
  [ # 61 ]

Weet iemand wat de verschillen zijn tussen de ecu van een 93-er 1400 TU Deauville en een 1990-er 1400 TU Palais?

Heb zelf 2x eerder een Deauville gehad en die waren zuiniger dan de 90-er die ik nu heb. Met de Deauville reed ik altijd ongeveer 1 op 14 a 15 en nu is dat met moeite 1 op 12 a 13. (huidige auto is helemaal bij qua onderhoud en alle sensoren zijn ok)

Afgelopen weekend heb ik een 93-er Deauville sloper leeggetrokken en daarbij ook de computer meegenomen. Nu zag ik dat het nummer van de Ecu anders is, terwijl blok en componenten volgens mij hetzelfde zijn.

Nu wil ik dus een “empirisch” testje doen en heb de 93-er ecu in mijn 90-er gehangen. Hij loopt er gewoon op zonder problemen, maar wil toch even navragen of iemand weet welke verschillen er zijn. Als het goed gaat dan laat ik wel over een paar weken wel even de verbruikscijfers weten. Zou toch mooi zijn als het verbruik erdoor verbeterd doordat bv. de software beter is…

ex-en
Meerdere 2cv’s
Citroen BX Deauville
Citroën BX Palais, 1990 -> werd BX 1400 GTI ABS
XM V6 Exclusive 1991

Nu
Acadiane

 

Profiel  
 
ChrisB
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 246
Geregistreerd: 18-03-2010

Gepost: 11 augustus 2013 12:25 PM
  [ # 62 ]

De ecu van een 93-er is geen succes, rijd aardig zolang je het gas niet loslaat. Laat je het gas los dan krijg je een stevige hik. Oude computer weer teruggezet en even verder gezocht.

Door te zoeken op internet heb ik een Duitse PDF gevonden met tips voor storing zoeken bij een Bosch monopoint 2.2.  http://www.freedive.de/bx/FehlersucheMonoJetronic.pdf

Een van de tips is het controleren van de vacuumvervroeger door de slangetjes bij de map-sensor los te nemen. 1 slangetje gaat naar het inlaatspruitstuk en de andere naar het vacuumpotje achter de verdeler. Als je op het slangetje zuigt dat naar het vacuumpotje gaat zou je volgens de PDF weerstand moeten hebben en een zachte klik moeten horen. Zo niet, dan is membraan van de vacuumvervroeger kapot.

Klopt het verhaal van de PDF? Dat zou namelijk het hoge verbruik verklaren en het lastige lopen bij koud.

ex-en
Meerdere 2cv’s
Citroen BX Deauville
Citroën BX Palais, 1990 -> werd BX 1400 GTI ABS
XM V6 Exclusive 1991

Nu
Acadiane

 

Profiel  
 
ChrisB
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 246
Geregistreerd: 18-03-2010

Gepost: 16 augustus 2013 07:08 PM
  [ # 63 ]

Nou, de vacuumvervroeging is inderdaad Kaputt bij mijn BX. Loshalen en zelf een rubbertje vernieuwen zag ik niet zo zitten, het zit namelijk stevig dicht gefelst. De dealer liet weten dat het niet meer leverbaar is, via de BX club het Bosch nummer gekregen en hier bij de Bosch car service de vraag neergelegd.

Het bosch nummer van dit vacuum doosje is: 1237123185. Bij Bosch blijken ze nog wel verkrijgbaar en heb er meteen maar twee besteld. Zijn wel aan de prijs, €70,- per stuk. De feedback die ik kreeg is dat in het magazijn in Duitsland er nog vier liggen. (straks dus nog twee).

Verder zoeken op internet leverde op dat op Ebay er nog een aanbieder zit in de UK met 10 stuks op voorraad:

http://www.ebay.com.au/itm/1x-Bosch-Vacuum-Advance-Mechanism-1237123185-/230856632802

De Bosch catalogus is trouwens ook online te bekijken, je kunt alleen jammer genoeg niet heel “diep” terugzoeken:

http://www.bosch-automotive-catalog.com

Vandaag twee mooie gele doosjes met Bosch opdruk opgehaald bij de Bosch service. Heb er €140,- voor moeten aftikken.

Vanmiddag meteen maar aan de klus gegaan en het is een karweitje van niks, met drie kwartier rustig aan was ik klaar. Het oude vacuumdoosje was echt lek en bovendien bleek de ontsteking op 6 graden te staan ipv 8.

Nieuw doosje gemonteerd en omdat alles toch makkelijk bereikbaar was meteen even goed schoongemaakt. Kon ook mooi makkelijk bij de twee stekkerblokjes die naast/onder de luchtfilter bak zitten dus die ook meteen goed schoongemaakt en ingevet.

Ontsteking afgesteld en het loopt weer als een, tsja, als wat? Dat zullen we dus uitvinden de komende weken.

Heb nu dus nog een reserve vacuumdoosje op de plank en een kapotte. Die kapotte ga ik proberen te repareren, ben benieuwd of dat lukt.

ex-en
Meerdere 2cv’s
Citroen BX Deauville
Citroën BX Palais, 1990 -> werd BX 1400 GTI ABS
XM V6 Exclusive 1991

Nu
Acadiane

 

Profiel  
 
ChrisB
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 246
Geregistreerd: 18-03-2010

Gepost: 22 augustus 2013 11:26 AM
  [ # 64 ]

De eerste tank benzine is er doorheen. Heb het mijn vriendin laten narekenen voor de zekerheid, geloofde het namelijk niet.

1 op 15,9!

Een heel stuk zuiniger dus en een veel fijnere loop. Koud is het bokkerige gedrag weg en het is allemaal veel vloeiender en minder rauw. Ben er dus erg blij mee.

Dus voor degenen met een hoog verbruik en bokkig gedrag bij een 14 TU, controleer de vervroeging ff.

Groet,

Chris

ex-en
Meerdere 2cv’s
Citroen BX Deauville
Citroën BX Palais, 1990 -> werd BX 1400 GTI ABS
XM V6 Exclusive 1991

Nu
Acadiane

 

Profiel  
 
ChrisB
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 246
Geregistreerd: 18-03-2010

Gepost: 25 augustus 2013 07:34 PM
  [ # 65 ]

Had de afgelopen tijd af en toe s’ochtends al een tik gehoord bij instappen. Nu sta ik gisteren op de ladder te verven en mijn vriendin stapt in om weg te rijden… een harde TIK van achteren.

Ben dus aan de beurt met de befaamde ADALS vrees ik.

Zo op het eerste oog lijkt me dat de klus goed zelf te doen is, het enige waar ik tegenop zie is het eruit tikken van het lager. Hoe pakken jullie dat aan? Is het in een middag te doen?

Groet,

Chris

ex-en
Meerdere 2cv’s
Citroen BX Deauville
Citroën BX Palais, 1990 -> werd BX 1400 GTI ABS
XM V6 Exclusive 1991

Nu
Acadiane

 

Profiel  
 
Vermond
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2198
Geregistreerd: 21-08-2007

- BX d
- BX trd turbo
- BX trd turbo break
- BX tzd turbo break
Gepost: 25 augustus 2013 07:55 PM
  [ # 66 ]

Ik pak/koop twee andere armen en zet daar goede lagers in. Het omwisselen gaat vrij snel. Het vervangen van de lagers zelf is in een middag goed te doen, mits je het juiste gereedschap hebt.

Profiel  
 
Art
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3174
Geregistreerd: 12-07-2007

- CX 2500D
Gepost: 25 augustus 2013 09:14 PM
  [ # 67 ]

Ik zou eerst maar eens kijken of je adals echt gaar zijn.Oftewel diagnose stellen
Beetje voorbarig om dit te baseren op een tik geluid achter met instappen.
Mijn bx heeft 1 gare adal rechts achter en geeft geen tik met instappen, wiel staat wel scheef al.

Citroen CX2500D bj 1981

Renault 5 tl 1984
Renault 5 tl 1982
Vw kever 1200.1983
Chrysler grand voyager 3.3l v6 aut. 2003 (het moederschip)

Profiel  
 
ChrisB
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 246
Geregistreerd: 18-03-2010

Gepost: 08 september 2013 10:26 PM
  [ # 68 ]

Die adals ben ik behoorlijk zeker van, scheefstand wielen is nog niet te zien met het oog, maar wel af te lezen aan de banden.

Verder ben ik vandaag bezig geweest om de anti-roest klus af te maken. Gisteren had ik de auto al helemaal afgespoten van onderen, er kwamen kilo’s en kilo’s klei en drek onder vandaan.

Gelukkig geen nieuwe verrassingen tegengekomen in de zin van gaten waar ze niet horen. zelfs niet op het beruchte plekje achter de achterbumper. Dus roestherstel blijft beperkt tot de stijl bij de deur linksachter. Smile

Wel een paar handige dingen geleerd over onze BX-en.

1) Zo zit er bijvoorbeeld een dikke schuimen prop in de holle ruimte van de C-stijl onderaan, juist ja, die plek waar ze zo graag rotten als ze op leeftijd raken. Die is eruit te halen via de plek waar de gordel voor de achterbank zit, daar via die opening diep naar beneden rijken en net zo lang pielen met je vingers tot je de prop eruit hebt. Heb het even getest en de prop absorbeert water als een spons…!!

2) Vlak voor het achterwiel, aan de binnenzijde van de dorpel, tussen zijkant achtersubframe en dorpel, zit een plek die snel kan doorrotten. Er zit namelijk een opstaand randje waar alle spatwater tegenaanknalt en die niet afgekit is. In de gaten houden dus bij auto’s die nog hard zijn. Bij mij was het gelukkig nog beginnende roest.

3) In alle hoeken en gaten van de auto zit strijkkit. Als deze nog heel is, is dat niet erg. De plekken waar deze begon te kieren heb ik deze opgewerkt met een dremeltje en kwam daar schrikbarend veel beginnende roest tegen. Het blijkt namelijk dat Citroen dezelfde fout heeft gemaakt als bij de 2cv. Onder de strijkkit zit geen grondverf of andere roestbescherming! Zo een plek is bijvoorbeeld de achterkant van de dorpel, daar waar je tegenaankijkt vanuit de achterwielkast. Die plek, samen met de opgaande rand naar waar de rubber stootdop zit heb ik aan beide kanten goed kaal moeten maken.

Al met al heb ik er 5 kg Mike Sander Fett doorgejaagd. Gelukkig wordt de auto niet opnieuw gewogen voor de wegenbelasting Wink

Na een dag onder de auto hangen had ik het wel gehad, was helemaal zwart en plakkerig… Een van de komende dagen zal ik het foto album wel bijwerken, nu geen zin meer in.

Zaterdag ga ik aan de gang met de adals, links protesteerde al, rechts is nu ook begonnen. Sad

groet,

Chris

ex-en
Meerdere 2cv’s
Citroen BX Deauville
Citroën BX Palais, 1990 -> werd BX 1400 GTI ABS
XM V6 Exclusive 1991

Nu
Acadiane

 

Profiel  
 
mbender
> 1400 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1481
Geregistreerd: 31-10-2007

- CX 2500 diesel
- GS/GSA GS break club
Gepost: 15 januari 2014 10:13 PM
  [ # 69 ]

zo afgelopen weekend in de BX gereden, tijd voor een update ChrisB!!! Inmiddels met LPG en muisstil voor een BX 14

Bestuur Citroen Contract, organisatie 100 jaar Citroen eiland van Maurik en ICCCR 2016, nu een GS 1220 club break, ex CX 2500 diesel 1984, CX2400 special break c-matic 1980, GSA 1.3 special 1984, BX 1.9 diesel 1991, BX 1.4 1990, DS 23 Pallas, 1973

Profiel  
 
ChrisB
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 246
Geregistreerd: 18-03-2010

Gepost: 03 februari 2015 11:38 PM
  [ # 70 ]

Pfoeh! Even stof wegblazen van dit draadje. Lang lang geleden dat ik hier iets gepost heb. Blijf t toch lastig vinden, die keuzeluxe van fora als BX rijder.

Er is sindsdien veel gebeurd met deze bix:
- LPG ingebouwd (zelf gedaan en gekeurd bij RDW)
- Geluidsisolatie verbeterd, zeer aangenaam snelwegrijden nu
- GTI interieur, incl dash, deurpanelen en alle plasticdelen van grijs naar zwart
- Uiterlijk omgebouwd naar 16v
- Grotendeels overgespoten
- ABS ingebouwd
- Leeslampje gemonteerd
- En nog een hele waslijst aan kleine dingen

Dit was de BX:

Dit is de BX nu:

Mooi opgeschoten dus, ook qua kilometers. De teller staat op 139.000 km (was in 2013 88.000) en dat (bijna) zonder problemen. We zijn nog niet klaar… Op de lijst voor de komende maanden:
1) Retourbundel aangepaste versie monteren
2) Stuurbekrachtiging inbouwen
3) Zomervelgen opknappen (16v Mk2 met donkergrijs hart)
4) Koeling en koelslangen verbeteren
5) Cosmetisch afmaken

TBC!

ex-en
Meerdere 2cv’s
Citroen BX Deauville
Citroën BX Palais, 1990 -> werd BX 1400 GTI ABS
XM V6 Exclusive 1991

Nu
Acadiane

 

Profiel  
 
ChrisB
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 246
Geregistreerd: 18-03-2010

Gepost: 04 februari 2015 12:01 AM
  [ # 71 ]

Deze was ik nog vergeten, roestplek bij deur la is ook aangepakt.
Voor:

Na:

De hele hoek, van halverwege dorpel tot vlak onder slotvanger is vernieuwd. Opgebouwd als vanuit de fabriek met de juiste puntlassen etc. Is een (zeer goede) plaatwerker een volle dag mee bezig geweest.

ex-en
Meerdere 2cv’s
Citroen BX Deauville
Citroën BX Palais, 1990 -> werd BX 1400 GTI ABS
XM V6 Exclusive 1991

Nu
Acadiane

 

Profiel  
 
H@ns
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5359
Geregistreerd: 24-05-2010

Gepost: 04 februari 2015 12:03 AM
  [ # 72 ]

Wordt wel een schaap in wolfskleren met een 14 blokje…

Wel keurig opgeknapt trouwens…

Profiel  
 
CitZX1.8iFurio
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 917
Geregistreerd: 08-10-2007

- BX GTI 16V MK1
Gepost: 04 februari 2015 10:33 AM
  [ # 73 ]

Nice!

—> Xantia 1.8 16V Elegance (2000), BX GTI 16V mk1 (‘89)
—> Vorige auto’s: Visa 14 TRS (‘85), BX 19 TZD (‘92), BX basis (‘86), Mercedes w123 300D (‘82), BX 19 TZD (‘91), BX 19 GT (‘86), ZX 1.8 furio (‘94), Peugeot 405 GRD (‘90)

Profiel  
 
Marviin
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1312
Geregistreerd: 20-06-2011

- BX 16 TRS
Gepost: 04 februari 2015 12:18 PM
  [ # 74 ]

Ziet er netjes uit! Helemaal dat stukje laswerk!

1985 Citroën BX 19 Spogt
2001 Volvo S60 24 170pk

Profiel  
 
Timo1990
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9068
Geregistreerd: 05-04-2007

- Xantia 1.8i SX
- BX 16 TZI
- BX 14
- Xantia 2.0i SX Automatic
Gepost: 04 februari 2015 08:02 PM
  [ # 75 ]

Wat een werk is er verricht! Wat heb je zoal gedaan als geluidsisolatie?

Mijn Citroen foto’s & gespotte Citroen’s & miniaturen etc.        Facebook
____________
Renault Avantime 2.0T 2003 blauw
Renault Espace 2000 TSE 1986 groen
Renault Espace 2000 GTS 1987 grijs
BX 16 TZI 1991 wit
Xantia 2.0i SX Automatic 1993 blauw
Xantia 1.8i SX 1993 blauw

Ex: Verschillende BXen (1.4, 1.6, GTi), Xantia’s (1.8, 2.0), XM 2.0i Ambiance.

“Als je wat met die bollen krijgt, nou, dan weet je het wel.”

Profiel  
 
 
5 van de 8
« Eerste  < Vorige 3 4 5 6 7 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook