7 van de 12
« Eerste  < Vorige 5 6 7 8 9 Volgende >  Laatste »
   
Fokko’s BX automaten -  Gaat naar Amerika!
Peteryed
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3385
Geregistreerd: 13-09-2004

- C5 Break 2.0-16V
Gepost: 04 oktober 2014 01:16 PM
  [ # 91 ]

Ja een brug is inderdaad erg handig inderdaad. Koppelstukjes ben ik wel vaker tegengekomen dus het moet wel kunnen.

Profiel  
 
FRVisser
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 266
Geregistreerd: 05-11-2010

Gepost: 04 oktober 2014 01:41 PM
  [ # 92 ]

Even snel getekend.  Maandag kijken of de maten kloppen en of dit de verwachting was van de monteur. Dan kijken of het überhaupt te maken is op school.


koppelstukje LHM by FRVisser, on Flickr

Maar er zijn ook dit soort dingen te koop voor de DS. Zou dit dan niet gewoon goed zijn? Te koop bij Citroworld:

Huidig: Ford Focus Wagon MK1 tddi
Ex: 2x BX 19 TZD Automatic, BX 19 TRS Automatic

Profiel  
 
bx-cannes
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1136
Geregistreerd: 10-02-2005

- GS/GSA 1220 Club
Gepost: 04 oktober 2014 04:53 PM
  [ # 93 ]

Hoe gaat dit in z’n werk dan?

De lekkage zit waarschijnlijk op de plek waar de 4 leiding achter de dorpel een knik naar boven maken om vervolgens richting bovenkant subframe te gaan. Die leidingen zijn mogelijk alle 4 gaar. Koppelstukje werkt alleen als de leiding mooi schoon is, dus geen corosie. Je zal er ook met een citroen fels unit een ‘buikje’ op de leiding moeten felsen (pas nadat je een wartel op de leiding hebt geschoven). Pas dan kun je een koppelstukje op de leiding aansluiten.

Al met al niet eenvoudig, zeker niet op die plek.

Profiel  
 
bx-cannes
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1136
Geregistreerd: 10-02-2005

- GS/GSA 1220 Club
Gepost: 04 oktober 2014 04:56 PM
  [ # 94 ]

Spuit de lhm eruit trouwens? Dan wel tijdens remmen? 3 van de 4 zijn hoge druk en 1 is retour. Al het de retour is kun je met een stukje rubber slang het rotte stuk tijdelijk vervangen.

Profiel  
 
FRVisser
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 266
Geregistreerd: 05-11-2010

Gepost: 05 oktober 2014 03:54 PM
  [ # 95 ]

Ik weet het ook niet precies. De monteur was er niet en de auto stond alweer op de parkeerplaats dus ik heb het zelf niet gezien. Maandagochtend ga ik met de monteur het even bekijken.
Het is denk ik een retourleiding, maar het spuit eruit. Bedankt voor de tip!

Huidig: Ford Focus Wagon MK1 tddi
Ex: 2x BX 19 TZD Automatic, BX 19 TRS Automatic

Profiel  
 
bx-cannes
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1136
Geregistreerd: 10-02-2005

- GS/GSA 1220 Club
Gepost: 07 oktober 2014 04:02 PM
  [ # 96 ]

Als het eruit spuit is het geen retour. Dat is zo goed als atmosferische druk dus druppelt. Die leiding staat in verbinding met het vat dus kan geen druk opbouwen.

Profiel  
 
FRVisser
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 266
Geregistreerd: 05-11-2010

Gepost: 08 oktober 2014 08:20 PM
  [ # 97 ]

Mmmm misschien heb ik of een te hoge retourstroom of een meningsverschil in het eruit spuiten. Het was in ieder geval een hoop LHM, maar het werd niet extra veel tijdens remacties.
De monteur is op vakantie dus maandag weer een nieuwe poging.

Huidig: Ford Focus Wagon MK1 tddi
Ex: 2x BX 19 TZD Automatic, BX 19 TRS Automatic

Profiel  
 
JanSr
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3424
Geregistreerd: 23-06-2006

- ID/DS DSpécial Derde neus
- C5 2.0i 16V automaat
Gepost: 09 oktober 2014 06:07 PM
  [ # 98 ]
FRVisser schreef:

Vraag: Van welk materiaal zijn de lange leidingen precies gemaakt en wat zijn de diameters. Misschien weet iemand zelfs de gebruikte toleranties…

Ga even langs Chyparse in Almere. Daar kan je leidingen in de benodigde diameters met tonnetjes en wartels laten maken in elke gewenste lengte voor drie keer niks.
Met koppelstukjes en extra wartels kan je elk lek “overbruggen”. Die extra wartel met zilversoldeer op het leidingdeel solderen dat nog aan je auto zit.
Dit is mijn standaard reparatie methode voor de leidingen bij de achterbrug van de XM, die zo rond de 300.000 km doorrotten.

Bij een XM, met een warboel van leidingen kost me dat ca 1,5 uur voor een leiding of drie.

Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop

Profiel  
 
FRVisser
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 266
Geregistreerd: 05-11-2010

Gepost: 18 oktober 2014 06:15 PM
  [ # 99 ]

Goed, ik ben maandag bij de garage langs geweest. Het is een hogedruk leiding dus solderen heeft volgens de monteur geen zin. Echter hij heeft hij alles om de leiding te repareren liggen, op de Citroën fels-tang na. Dus waar kun je die huren of iemand hier eentje te leen?

Huidig: Ford Focus Wagon MK1 tddi
Ex: 2x BX 19 TZD Automatic, BX 19 TRS Automatic

Profiel  
 
Prowl
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 763
Geregistreerd: 11-09-2010

- CX Break 2500 D Super
- BX 16TRS
- BX Sport
- Dyane 6
- BX BX GTi 16 Soupapes
Gepost: 18 oktober 2014 06:58 PM
  [ # 100 ]

Makkelijkst is om een leiding op maat te laten maken, zo duur is dat niet

Ex: (tel kwijt) Xantia & BX & CX - divers Japans spul - Volvo 440 en een slOpel Astra….

Profiel  
 
JanSr
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3424
Geregistreerd: 23-06-2006

- ID/DS DSpécial Derde neus
- C5 2.0i 16V automaat
Gepost: 18 oktober 2014 07:49 PM
  [ # 101 ]

@FRVisser: waarschijnlijk verkeerde garage. Ik heb bij minstens vier XM’s de leidingen met zilvergesoldeerde wartels gerepareerd.
Per auto ca 1,5 huur werk en enkele tientjes materialen.
Leidingen op maat kan bijvoorbeeld bij Chyparse.
De leiding van voor naar achter vervangen kost in elk geval veel meer tijd en materiaal.

Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop

Profiel  
 
FRVisser
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 266
Geregistreerd: 05-11-2010

Gepost: 18 oktober 2014 07:54 PM
  [ # 102 ]

Ja dat wordt steeds duidelijk dat ik bij de verkeerde garage ben gestrand. Echter de monteur rijdt zelf nog BX en het is de vroegere Citroën/Peugeot dealer. Maar daar staat hij nu eenmaal en de koppelstukjes enz. om het kapotte deel te vervangen is aanwezig en door de garage voorgesteld. Ik kan zelf moeilijk daar in de garage de leiding eronderuit gaan halen en de leiding door hun laten vervangen is me te duur. Dus wie helpt me aan een tang?

Huidig: Ford Focus Wagon MK1 tddi
Ex: 2x BX 19 TZD Automatic, BX 19 TRS Automatic

Profiel  
 
JanSr
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3424
Geregistreerd: 23-06-2006

- ID/DS DSpécial Derde neus
- C5 2.0i 16V automaat
Gepost: 18 oktober 2014 08:12 PM
  [ # 103 ]

Een felsgereedschap voor Citroenleidingen kost ca €350 à €400,- Je hebt ze in vaste en “draagbare” vorm. Vast voor in de bankschroef en het andere type voor bij de auto.
Ik ken iemand die er een heeft. Hij leent hij dat niet uit, net als ik ook nooit zou doen.
Dus: met de oude leiding naar Chyparse (of zo) en een nieuwe laten maken. Mijn kennis doet dat ook, als je het vriendelijk vraagt, voldoende bier mee neemt en het benodigde materiaal.
Of zelf felsgereedschap kopen, krijg je vanzelf veel vrienden.
Of leren hoe je hardsoldeert met zilversoldeer. Echt niet moeilijk.

Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop

Profiel  
 
FRVisser
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 266
Geregistreerd: 05-11-2010

Gepost: 21 oktober 2014 10:21 PM
  [ # 104 ]

Oke het wordt dan maar gewoon zelf aanpakken. Na lang nadenken, rondkijken, wikken en wegen is het toch het proberen waard om het zelf te repareren. Een andere auto wordt het voorlopig toch niet, dan koop ik alleen maar andermans ellende. De enigste manier om af te komen van het lenen van Jan en alleman auto’s is door mijn BX te repareren. Alles liever dan nog een keer 800km af te leggen in een zuipende Jeep Grand Cherokee sick

Ik ben niet vies van vieze handen maar veel ervaring onder de auto heb ik niet. Ook de ruimte om rustig te gaan prutsen ontbreekt en dat is toch wel een vereiste voor mij voordat ik prutsen leuk vindt. Het wordt tijd dat ik kennis ga maken met de gemeentelijke sleutelplaats en dat ik wat meer risico durf te nemen. Jullie helpen me tenslotte er wel uit toch?  Rolling Eyes

Nu eerst maar kijken hoe we bij die garage weg kunnen komen en of ik anders daar zelf onder de brug mag gaan staan. Ik heb nu wat vrije dagen dus we zien hoe het gaat lopen. De monteur heeft al een stukje leiding eruit gehaald om te repareren, maar dat lukt dus niet. Kan ik niet de leiding afknijpen zodat ik voorzichtig naar huis kan rijden?
guns

Huidig: Ford Focus Wagon MK1 tddi
Ex: 2x BX 19 TZD Automatic, BX 19 TRS Automatic

Profiel  
 
Gepost: 22 oktober 2014 12:30 AM
  [ # 105 ]

(Laten) vervoeren is het beste, slepen een goede tweede (mits je handrem in topconditie is). De route tussen de garage en het gemeentelijke beunhok is in ieder geval drempelloos af te leggen. Als je vervangende leidingen hebt, is het geen drama om ze over te zetten. Op de brug, drukloos, oude leiding(en) eraf, nieuwe erop. Controleren, ontluchten en gaan met dat barrel!

Wel ben ik door Nanko gewaarschuwd voor het gebruik van een setje gecoate leidingen van een andere BX (zoals ik deed, kuch…). Het buigen van die leidingen kan barsten in de coating veroorzaken. Gevolg is roest op termijn. Nu was mijn set een overbruggingsmethode, maar de houdbaarheid is dus beperkt. 

Wat me wel zorgen baart, is dat die monteur wel lekker met jouw leidingen een net prutsen is, maar dat je straks toch mag vertrekken met een ongerepareerde leiding en een fijne rekening onder de ruitenwisser. Ahum, ik hoop op een coulancebeleid bij de voormalige citroengarage…

Hendrik Colijn: ‘Er is voorshands nog geen enkele reden om werkelijk ongerust te worden’

Profiel  
 
 
7 van de 12
« Eerste  < Vorige 5 6 7 8 9 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook