1 van de 12
 1 2 3 Volgende >  Laatste »
   
Fokko’s BX automaten -  Gaat naar Amerika!
FRVisser
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 266
Geregistreerd: 05-11-2010

Gepost: 28 februari 2013 07:33 PM

Nu ik, trouwe lezer van het forum, aan mijn derde BX toe ben, heb ik nu toch maar eens mijn eigen topic gestart.

Het begon allemaal met mijn eerste eigen auto: Een witte 19 TZD automaat uit 1991 uit een lokale garage met wel 398.xxx km op de teller! Zalige auto, boterzachte automaat en lekker rustig rijden maar snel genoeg. Een spontane aankoop, het was liefde op het eerste gezicht.


BX 19TZD01 by FRVisser, on Flickr

Na 30.000 km en heel veel plezier en herinneringen verder, toch besloten de auto weg te doen. O.a. vanwege de nogal krokante en slechte staat van de carrosserie en omdat ik weer een studie begon, wou ik liever niet voor onaangename financiële verassingen komen te staan. En met een ov-studentenkaart is die wegenbelasting ook niet meer te verantwoorden. Het ging mijn vriendin en mij aan het hart, maar ze (de BX, NIET mijn vriendin) is opgehaald door een liefhebber en gebruikt voor orgaandonatie.


Maar mijn hobby wou ik houden, ik wou een auto met ballen! Automaat rijden was een pre en liefst met een lekkere soepele motor die niet al te veel toeren maakt op de snelweg. Dus is er weer een BX gekomen, wel een 19 TRS Automatic met lange 4 bak uit jan 1987! Maar 114.xxx km op de teller en potentie voor een bijna kosteloos bestaan bij stilstand.


PC040097 - versie 2 by FRVisser, on Flickr

Maar mijn vriendin en ik houden nog wel van een ritje, maar voor mij staat de benzineprijs mij tegen en mijn vriendin houdt niet van weigerende auto’s in de winter. Kortom we hebben spijt de witte weg gedaan te hebben en missen het gerommel van die heerlijk betrouwbare diesel in het vooronder.
En dan kijk je weer eens op marktplaats voor potentiële vakantiebakken, staat daar potverdrieduizenddubbeltjes een 19 TZD automatic op voor weinig. De keuze was snel gemaakt, we schrapen onze zakcentjes bij elkaar en kopen samen die BX. Afgelopen maandag gebeld, dinsdag opgehaald en morgen kijkt de garage voor de APK want die zat er niet op.


Voor Links by FRVisser, on Flickr

Tussenstand tot nu toe:
Positief
- kmstand 289.xxx
- Hagelnieuwe uitlaat van voor naar achter.
- Geen aangevreten carrosserie, natuurlijk roestplekjes gevonden maar een keiharde auto.
- Nieuwe distributieriem 255.xxx
- goede banden rondom
- motor fantastisch onderhouden
- rijdt strak

Negatief
- (Nog) geen APK, maar daar ben ik niet ongerust over.
- barst in de vooruit (geen APK afkeur, zit onder de ruststand van de ruitenwisser)
- linker spiegel gebarsten (zit voor de APK een plakspiegel op, maar wat is die spiegel met een rare vergroting!)
- schakelt wel goed, maar op rare momenten. (zou eerder door moeten schakelen en eerder terug)
- Koelwater lekkage (Dacht aanvoerslang lek, alles loopt er ook uit bij stilstand)
- interieur zit niet helemaal in elkaar zoals het hoort en bijna alle lampjes doen het niet.
- Veert als een opel
- Adal’s aan vervanging toe

wordt vervolgd…

Huidig: Ford Focus Wagon MK1 tddi
Ex: 2x BX 19 TZD Automatic, BX 19 TRS Automatic

Profiel  
 
banaanepit
> 1000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1036
Geregistreerd: 24-08-2012

- BX 16 TZI Automaat
Gepost: 28 februari 2013 07:53 PM
  [ # 1 ]

Toch best sportief he zo’n BX automaat Razz mooie collectie!

“The car is the closest thing we will ever create to something that is alive.” -Sir William Lyons, founder of Jaguar

Profiel  
 
Twan238
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2107
Geregistreerd: 05-07-2011

- BX 16 TRS
- BX TZD automatic
- BX TZD Turbo break
- BX GTi
- BX 19 TRS break
Gepost: 28 februari 2013 09:50 PM
  [ # 2 ]

Ultiem onthaasten zo’n tzd automaat! Succes ermee Smile

huidig:
BX 16 TRS 1983 JV-22-YT
BX 16 TRI 1988 XG-89-PB
BX 19 TGD 1994 HX-PP-22 (break)
BX 19 TRS 1985 63-KZL-6 (break)

EX: 205, 2cv6, Xantia (4x), Acadiane , CX, Xm en vele BX’en

Profiel  
 
FRVisser
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 266
Geregistreerd: 05-11-2010

Gepost: 28 februari 2013 09:59 PM
  [ # 3 ]

Haha ja, voor een diesel is ie met automaat snel, maar als ik daarna in mijn TRS stap is dieselen toch wel traag!
Maar wat je zegt, heerlijk onthaasten wash

Huidig: Ford Focus Wagon MK1 tddi
Ex: 2x BX 19 TZD Automatic, BX 19 TRS Automatic

Profiel  
 
Gepost: 28 februari 2013 10:05 PM
  [ # 4 ]

Ha, succes met deze kluskar, je hebt er zin in! (En blijkbaar tijd…). Zal in de smiezen houden wanneer ik deze BX in de stad spot. Plezier ermee in ieder geval.

Groet,

Hans

Hendrik Colijn: ‘Er is voorshands nog geen enkele reden om werkelijk ongerust te worden’

Profiel  
 
FRVisser
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 266
Geregistreerd: 05-11-2010

Gepost: 28 februari 2013 10:26 PM
  [ # 5 ]

Mijn vriendin grapte nog over de staat van het interieur “Er moet ook nog wel iets voor je te knutselen overblijven!”

Huidig: Ford Focus Wagon MK1 tddi
Ex: 2x BX 19 TZD Automatic, BX 19 TRS Automatic

Profiel  
 
Poekoek
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3865
Geregistreerd: 08-05-2006

- BX 16V MK2
- C4 (2004-heden) Cactus BlueHDi 100 Shine L.E.
Gepost: 28 februari 2013 10:50 PM
  [ # 6 ]

Leuke verzameling BX-en, Fokko. Horen er geen gelakte bumpers op je TRS?

Profiel  
 
FRVisser
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 266
Geregistreerd: 05-11-2010

Gepost: 28 februari 2013 11:44 PM
  [ # 7 ]

Nou het zijn gekleurde bumpers, maar de kleur is nauwelijks meer terug te vinden maar ze zijn niet zwart. Het is alsof iemand met zwarte poets ze heeft proberen oppoetsen. Toevallig staat exact deze Bx in het boekje ‘la citroen bx de mon pere’. En op die afbeelding is de kleur van bumpers ook al donkerder, en het lijkt of ze bij mij over de tijd heen nog donkerder zijn geworden. Zelfs het stukje kunststof voor het achterwiel is namelijk bijna zwart.


TRS by FRVisser, on Flickr


Overigens moet ik de hele auto nog onderhanden nemen qua poetswerk. Er is vast een of ander mooi spulletje wat mijn bumperkleur weer tot leven wekt.

Huidig: Ford Focus Wagon MK1 tddi
Ex: 2x BX 19 TZD Automatic, BX 19 TRS Automatic

Profiel  
 
Citrofreak Bram
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1141
Geregistreerd: 24-10-2012

- XM 2.0i Turbo CT VSX Automaat
- Xantia 1.8i 16V Cituning
- GS/GSA X1
Gepost: 01 maart 2013 12:10 AM
  [ # 8 ]

Gaaf hoor, vooral die 1.9 TRS Wink

Life’s too short to drive without comfort!!!

http://www.citroengsa.nl

Profiel  
 
CitroMarty
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 855
Geregistreerd: 07-07-2007

- BX 19 GTI
Gepost: 01 maart 2013 08:34 PM
  [ # 9 ]

Daar is de TZD automaat gebleven die aangeboden werd.
Leuk om te zien dat ze steeds vaker later op het forum opduiken Very Happy
Gefeliciteerd met de aankoop!

Er zijn dan toch wel aardig wat BX’en op kenteken gezet in 1991.
Heb nog al een aardig aantal ZX-nummer-FG kentekens gezien op BX’en.

Mijn Fotosessie’s
_____________________________________

Huidig wagenpark:
BX 19 GTI ‘91 | BX 19 TRS Aut. ‘91

Ex:
BX 19 TRI ‘89 | BX 14 Rallye ‘87 | BX Break 19 16V ‘92
BX 19 GTI ‘91 | BX 19 TRD Aut. ‘86 | BX 16 TRS LPG ‘85
BX 19 16V MK2 ‘91 | BX 19 TZD TD ‘91 | Xantia 2.0 SX Aut. ‘93
BX 19 GTI ‘92 | C2 1.4 VTR ‘07 | Xantia 2.0 Zender ‘94

Profiel  
 
GWHENDRIKS2
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5446
Geregistreerd: 01-07-2007

- 2CV 6 Charleston
Gepost: 02 maart 2013 12:21 PM
  [ # 10 ]

Om de bumpers weer netjes te krijgen kunn je Riwax PVC-coating nemen. Deze spul haalt de kleur weer op..


Verschil tussen niet en wel ingesmeert met coating

De hele bumper in de coating


PB naar BasisBIX…. Wellicht dat hij nog wat heeft… Wink

Profiel  
 
BasisBIX
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4323
Geregistreerd: 17-10-2007

Gepost: 02 maart 2013 01:02 PM
  [ # 11 ]

Heb net weer 6 flessen binnen, dus… Wink

Profiel  
 
FRVisser
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 266
Geregistreerd: 05-11-2010

Gepost: 02 maart 2013 01:10 PM
  [ # 12 ]

Sodemieters dat is nog eens een verschil! Haha die Riwax PVC-coating is mij al aangeraden. Mijn oom handelt in dit soort spullen, meestal heeft hij het voor me voor de inkoopprijs. Maar mocht ik er niet uitkomen weet ik je te vinen BasisBIX.

Huidig: Ford Focus Wagon MK1 tddi
Ex: 2x BX 19 TZD Automatic, BX 19 TRS Automatic

Profiel  
 
FRVisser
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 266
Geregistreerd: 05-11-2010

Gepost: 10 maart 2013 10:07 PM
  [ # 13 ]

Nou, ondertussen is de BX gekeurd.
Afkeurpunten:
- handremkabel rechts
- slechte massa achterverlichting

Nou dat valt mee. Ik moest zelf nog die koelwaterslang zoeken, want die kan Citroën zelf niet meer leveren, maar die was zo gevonden bij de Cartal. Voor de achterlichten, heb ik even de massastekker van de 19trs geleend. Waarschijnlijk zit het em in de trekhaak verlichting, maar daar moet ik nog even naar kijken. 
sleepy

Ondertussen al de nodige ritjes gemaakt en het rijdt ouderwets lekker wash (lees: langzaam maar gestaag). De plakspiegel ben ik onderweg al weer verloren (flut ding nono) maar ik bedacht me dat ik nog een reservespiegel had. Spiegel opgezocht en ondanks de kou erop geknutseld. (Het valt niet mee om het deurpaneel eraf te krijgen met dat brosse plastic).

Verder heb ik nog andere gasveren erop gezet, zodat de achterklep een beetje fatsoenlijk open te krijgen is. Ik heb ook nog wat gesleuteld aan de afstelling van de gaskabel, kickdownkabel en het stationair toerental. Het begint nu aardig soepel te rijden, alleen loopt de motor nog iets te hoog op toeren waardoor het afremmen in de 4 nog wel eens met wat gebrom gepaard gaat. Gek genoeg krijg ik het stationair toerental niet lager, dan ±850 rpm.

Helaas nog geen foto’s gemaakt, dan had het maar niet van dat regenachtige grijze weer moeten zijn!

De TRS zal ik toch moeten verkopen. Ondanks dat de TRS echt in fantastisch staat is en subliem rijdt, is mijn plezier in de stuiterende TZD nu al groter. Ik hou toch echt van kilometers vreten en als ik dat met de TRS doe, kan ik dat gewoon niet betalen. De TRS stil laten staan en buiten laten rotten vindt ik zonde, ookal is ze belastingvrij. Bovendien kan ik de opbrengst dan mooi in de TZD steken.

Wenslijst:
Nieuwe bollen (ik wil eigenlijk wel comfortbollen proberen)
Nieuwe vooruit
Nieuwe ADAL’s
Uitlijnen
Misschien tectyleren
Radio met cd wisselaar (met draaiknop voor de volume en groene verlichting)
carkit
cruise control (setje heb ik al liggen)
armsteun (misschien zelf maken)
Twinnyload (het koppelstuk zit er namelijk wel op)

knuffel

Huidig: Ford Focus Wagon MK1 tddi
Ex: 2x BX 19 TZD Automatic, BX 19 TRS Automatic

Profiel  
 
FRVisser
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 266
Geregistreerd: 05-11-2010

Gepost: 12 maart 2013 04:38 PM
  [ # 14 ]

Het is mooi weer, dus alvast een kliekje!


Photo 12-03-13 15 08 49 (HDR) kopie by FRVisser, on Flickr

Huidig: Ford Focus Wagon MK1 tddi
Ex: 2x BX 19 TZD Automatic, BX 19 TRS Automatic

Profiel  
 
banaanepit
> 1000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1036
Geregistreerd: 24-08-2012

- BX 16 TZI Automaat
Gepost: 12 maart 2013 05:18 PM
  [ # 15 ]

mooi weer!? hier ligt 15 cm sneeuw!

“The car is the closest thing we will ever create to something that is alive.” -Sir William Lyons, founder of Jaguar

Profiel  
 
 
1 van de 12
 1 2 3 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook