3 van de 12
 < Vorige 1 2 3 4 5 Volgende >  Laatste »
   
Fokko’s BX automaten -  Gaat naar Amerika!
FRVisser
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 266
Geregistreerd: 05-11-2010

Gepost: 07 mei 2013 04:56 PM
  [ # 31 ]

Nou de mengstelschroef losdraaien heeft op niks opgeleverd. Rubbertje zag er goed uit, maar ik had ook benzine verwacht aan de tip van de schroef maar dat niet gevonden. Misschien is dat omdat ik haar nu 24 uur met rust heb gelaten.

Situatie is nu nog steeds hetzelfde. Ze loopt mooi en goed zolang ik de choke dicht hou en het vacuum slangetje los laat:
+2

Een koude start gaat dus prima, maar zodra de choke open gaat slaat ie af. Wat ik dan ook nog niet snap van het systeem, wanneer ik de vacuum slang wel verbind de choke klep meteen opengaat zodra er vacuum is. Dit systeem lijkt me de afslag beveiliging, welke dan dus ook prima werkt. Maar bij een koude start zou de choke klep nog niet zo ver open mogen gaan.
Het rare is nog dat eergisteren alles nog prima liep met vacuum slangetje bevestigd.

2013-05-07 14.54.23

Huidig: Ford Focus Wagon MK1 tddi
Ex: 2x BX 19 TZD Automatic, BX 19 TRS Automatic

Profiel  
 
FRVisser
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 266
Geregistreerd: 05-11-2010

Gepost: 07 mei 2013 05:35 PM
  [ # 32 ]

Nou ik ben vandaag vooral met de TZD bezig geweest, wat toch de auto is voor normaal gebruik en ook nog wat aandacht nodig heeft. Ik heb eindelijk de LHM verschoond. Wat een rotklus is dat zeg. Niet zo zeer ingewikkeld maar vooral vies, vies en nog eens vies.

Ten eerste heeft niemand mij verteld dat je beter van te voren toch echt wat ruimte moet zien te krijgen in de leidingen. En dat het heel slim is om de linkerkoplamp te verwijderen en de brandstofpomp inc beugel aan kant te werken. Anders valt voor geen mogelijkheid de deksel eraf te krijgen en een volle pot LHM rechtop eruit te wurmen. 
2013-05-07 12.27.40

Ik snap ook niet hoe een garage een leuk bedrag kan blijven vragen om die smeerboel schoon te maken. Ik ben wel een aantal uur bezig geweest de boel schoon te krijgen. Gebruikt: 2 rollen keukenpapier en een halve liter wasbenzine.

Remmen spoelen heb ik nog maar even gelaten. Ik had wel weer genoeg smeerboel gezien. nono Ik heb geen rem-maatje en geen doorzichtige slang gevonden bij de praxis. Ik neem aan dat als je het gaat proberen zonder een slangetje dat het al helemaal een smeerboel wordt en je remmen eronder komen te zitten.

Voor de liefhebbers nog even. Verse LHM en frituurolie. Ehhh ik bedoel natuurlijk oude LHM:
2013-05-07 16.28.07

Huidig: Ford Focus Wagon MK1 tddi
Ex: 2x BX 19 TZD Automatic, BX 19 TRS Automatic

Profiel  
 
Timo1990
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9068
Geregistreerd: 05-04-2007

- Xantia 1.8i SX
- BX 16 TZI
- BX 14
- Xantia 2.0i SX Automatic
Gepost: 07 mei 2013 05:44 PM
  [ # 33 ]

Nondeju, 2 rollen keukenpapier erdoorheen jassen is best wat! Laughing Overigens heb ik ook nooit problemen ondervonden met de ruimte. Ik heb het zelf alleen enkel bij benzine BX-en gedaan, nooit bij een diesel.

Getuige je laatste foto was het best wel nodig zeg maar, goed werk!

Mijn Citroen foto’s & gespotte Citroen’s & miniaturen etc.        Facebook
____________
Renault Avantime 2.0T 2003 blauw
Renault Espace 2000 TSE 1986 groen
Renault Espace 2000 GTS 1987 grijs
BX 16 TZI 1991 wit
Xantia 2.0i SX Automatic 1993 blauw
Xantia 1.8i SX 1993 blauw

Ex: Verschillende BXen (1.4, 1.6, GTi), Xantia’s (1.8, 2.0), XM 2.0i Ambiance.

“Als je wat met die bollen krijgt, nou, dan weet je het wel.”

Profiel  
 
Hilko16TZI
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 6068
Geregistreerd: 23-03-2007

- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Gepost: 07 mei 2013 05:46 PM
  [ # 34 ]

Tip als remmenknecht: zet je wielmoersleutel klem tussen rempedaal en stoel Wink

Profiel  
 
FRVisser
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 266
Geregistreerd: 05-11-2010

Gepost: 07 mei 2013 05:48 PM
  [ # 35 ]

Oja, voordat ik het vergeet. Ik heb zaterdag nog spatlappen gekocht op Citromobile. Het is een setje voor een AX maar de rubbers zijn hetzelfde. Om het allemaal goed te bevestigen hoefde ik alleen de beugels wat te verbuigen.

Linksachter:
2013-05-06 14.45.16
2013-05-06 14.45.56
2013-05-06 14.46.13

Rechtsachter:
2013-05-06 14.46.51

Ik vind het zelf erg geslaagd:
+1

Huidig: Ford Focus Wagon MK1 tddi
Ex: 2x BX 19 TZD Automatic, BX 19 TRS Automatic

Profiel  
 
FRVisser
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 266
Geregistreerd: 05-11-2010

Gepost: 07 mei 2013 05:50 PM
  [ # 36 ]
Hilko16TZI schreef:

Tip als remmenknecht: zet je wielmoersleutel klem tussen rempedaal en stoel Wink

Haha! Goeie tip! Mag dat ook als cruise control?

Huidig: Ford Focus Wagon MK1 tddi
Ex: 2x BX 19 TZD Automatic, BX 19 TRS Automatic

Profiel  
 
Hilko16TZI
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 6068
Geregistreerd: 23-03-2007

- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Profiel  
 
Citrofreak Bram
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1141
Geregistreerd: 24-10-2012

- XM 2.0i Turbo CT VSX Automaat
- Xantia 1.8i 16V Cituning
- GS/GSA X1
Gepost: 07 mei 2013 06:04 PM
  [ # 38 ]

Zoals al gezegd zien die spatlappies er echt super uit en ze zitten er netjes onder!!
Ik ga ze er ook binnenkort maar is onder hangen Very Happy

Ik heb inderdaad niet gezegd tegen je dat je de pot bij een diesel beter eerst ff leeg kan zuigen, of met een bekertje een flink stukje leger kan lepelen.
Sorry, niet aan gedacht very angry

Life’s too short to drive without comfort!!!

http://www.citroengsa.nl

Profiel  
 
Visserkevis
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 140
Geregistreerd: 17-09-2012

Gepost: 09 mei 2013 10:31 PM
  [ # 39 ]
FRVisser schreef:

Dit systeem lijkt me de afslag beveiliging, welke dan dus ook prima werkt. Maar bij een koude start zou de choke klep nog niet zo ver open mogen gaan.
Het rare is nog dat eergisteren alles nog prima liep met vacuum slangetje bevestigd.

Volgens mij klopt dat wel inderdaad: het vacuum trekt de chokeklep dicht.
Het waselementje met het stangetje eraan zorgt dan ook niet voor het dichttrekken van je chokeklep maar zorgt er juist voor dat de klep gradueel opengeduwd wordt naar gelang het koelwater opwarmt.

Om te zorgen dat de chokeklep de luchttoevoer niet helemaal af kan sluiten (dan slaat ie af natuurlijk) zit er een stelschroefje. Ergens. Geen idee waar ie bij jou zit.
In de vraagbaak staat dat de chokeklep bij volledige ‘gesloten’ chokestand altijd een bepaalde minimum opening moet hebben. Die opening kan je afstellen met het stelschroef waar ik het net over had.
In jouw geval staat dat stelschroefje te ver ingedraaid denk ik. Daardoor kan de klep niet dichter getrokken worden. Schroefje uitdraaien dus.

Maar goed zoals ik al zei is het erg lastig om iets over deze complexe carburateurs te zeggen zonder ernaast te staan.

Ik ben nog steeds wekelijks bezig met zoeken naar de juiste afstelling van mijn carburateur. Om gek van te worden.

Dyane ‘81 blauw met bruine roest, broemt altijd goed
BX 16 RE BREAK K6 ‘89 AKA Das Boot 19TZI
HY ex-brandweer ‘77, restauratie te volgen op: https://www.facebook.com/groups/149847185089247/
GSpecial ‘79
XM ’ sept. 2000 -kopen?-

Profiel  
 
deur63
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2121
Geregistreerd: 11-11-2004

- BX Chic
Gepost: 09 mei 2013 10:51 PM
  [ # 40 ]

Die spatlappen staan erg goed!

BX Chic (1991 / 1992) DP-JP-60 - ontschorst, verse APK! - topic
Fiat Grande Punto (2007) 27-TP-XJ - dagelijks vervoer van mijn vriendinnetje
Pontiac Trans Am (1986) foto 1 - foto 2

Check ook eens mijn site!

Profiel  
 
FRVisser
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 266
Geregistreerd: 05-11-2010

Gepost: 09 mei 2013 11:48 PM
  [ # 41 ]
Visserkevis schreef:

Volgens mij klopt dat wel inderdaad: het vacuum trekt de chokeklep dicht.
Het waselementje met het stangetje eraan zorgt dan ook niet voor het dichttrekken van je chokeklep maar zorgt er juist voor dat de klep gradueel opengeduwd wordt naar gelang het koelwater opwarmt.

Bij mij is het nu andersom. De chokeklep is standaard dicht en wordt door vacuum opengetrokken. Maar wat mis gaat is dat de klep meteen helemaal open gaat. Als ik de vacuum niet verbind blijft de chokeklep dicht maar dan duwt het waselementje met het stangetje langsaam de klep open (het waselementje werkt dus prima).

Om te zorgen dat de chokeklep de luchttoevoer niet helemaal af kan sluiten (dan slaat ie af natuurlijk) zit er een stelschroefje.

Dit is verder prima ingesteld. De luchttoevoer kan niet helemaal dicht, er blijft altijd een kiertje om te ademen.

Huidig: Ford Focus Wagon MK1 tddi
Ex: 2x BX 19 TZD Automatic, BX 19 TRS Automatic

Profiel  
 
FRVisser
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 266
Geregistreerd: 05-11-2010

Gepost: 03 juni 2013 12:16 AM
  [ # 42 ]

Damens en heren, jongens en meisjes! Het is me dan toch nog gelukt! dance

Mijn liefste is met de TZD naar Frankrijk en ik ben thuis met de niet werkende TRS. Oftewel dat werd een weekendje sleutelen.

Het probleem wat toch de elektrische afsluiter voor de stationair sproeier, waardoor ze niet stationair wou lopen. De weber heeft twee elektrische afsluiters en er klikte maar eentje mee. De weigerende heb ik schoongemaakt en nu klikt die ook vrolijk mee bij het inschakelen van het contact. Dit probleem had ik weken terug al gevonden, maar er is bij het uit elkaar halen van de carburateur toch iets verkeerds gaan zitten waardoor ze steeds maar niet wou lopen.
Als je de deksel van de carburateur afhaalt, klapt het stelschroefje voor de primaire-chokeklep-opening weg door z’n veertje. Dit was me absoluut niet opgevallen tot ik vandaag de carburateur weer had gedemonteerd en in mijn handen had. Dat armpje moet je dus eerst weer terugduwen voordat je de deksel er terug op monteert.

Nu ik de carburateur weer had gedemonteerd ben ik gelijk de uitdaging aangegaan om deze keer alles echt goed af te stellen. En achteraf moet ik toegeven dat dit bij deze weber eigenlijk helemaal nog niet zo ingewikkeld is. Het is gewoon een kwestie van het goeie boek. In de Haynes staat hier veel meer over dan in de vraagbaak. Met een schuifmaat, een schroevendraaier, een tandenstoker(als diameter voor de 0.45mm) en een tai-rip(als klem) heb ik alles kunnen controleren en afstellen. Alle mechaniek werkte weer naar behoren en de automatische choke is afgesteld.

Nu was het spannend, doet ie het, of doet ie het niet. Helaas moest ik wachten op een starthulpje met startkabels. Ik had de vorige keer toch net wat te vaak geprobeerd om te starten, waardoor nu de startmotor niet ronddraaide maar ferme schokken gaf.  Ondertussen was ik maar aan het poetsen geslagen. Wat een mooie rood zit er dan toch nog in de lak. Maar daarover later meer.
Het was startkabels aansluiten, starten en lopen. Eerst voorzichtig rond gereden maar alles ging goed. Vervolgens een Flink stuk gereden om de accu op te laden.

De rit was buiten verwachting comfortabel. De kickdownkabel kan nu eindelijke goed aangesloten en ik heb geen stootje of bokje gemerkt. Ze viel één keer af bij het stoplicht op de randweg, maar ik moest zo lang wachten dat ze het een beetje warm kreeg denk ik. De eerste trap van de koelfan doet het niet (het is niet het thermocontact) en gelijk viel ze uit. Geen probleem, want het was starten en verder rijden. 
points

Nu nog het toerental en CO waarde afstellen. Eerst iemand vinden met een CO-meter.

Huidig: Ford Focus Wagon MK1 tddi
Ex: 2x BX 19 TZD Automatic, BX 19 TRS Automatic

Profiel  
 
Citrofreak Bram
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1141
Geregistreerd: 24-10-2012

- XM 2.0i Turbo CT VSX Automaat
- Xantia 1.8i 16V Cituning
- GS/GSA X1
Gepost: 03 juni 2013 12:57 AM
  [ # 43 ]

Gaaf man, gaat de goeie kant op!!!

Life’s too short to drive without comfort!!!

http://www.citroengsa.nl

Profiel  
 
Citrofreak Bram
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1141
Geregistreerd: 24-10-2012

- XM 2.0i Turbo CT VSX Automaat
- Xantia 1.8i 16V Cituning
- GS/GSA X1
Gepost: 03 juni 2013 12:58 AM
  [ # 44 ]

Gaaf man, gaat de goeie kant op!!!

Life’s too short to drive without comfort!!!

http://www.citroengsa.nl

Profiel  
 
FRVisser
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 266
Geregistreerd: 05-11-2010

Gepost: 19 juni 2013 12:44 AM
  [ # 45 ]

Nou… Kom je thuis, komt er een buurman vertellen wat er vannacht is gebeurt.

Photo 18-06-13 23 04 21 (HDR)
Dit is de baksteen.

Photo 18-06-13 23 04 34 (HDR)
Het gat waar die door gekomen is.

Blijkt er een of andere malloot mijn gereedschapskistje te hebben willen jatten via de voorruit.  nono Niet dat dat verder is gelukt. Hij heeft zo hard moeten rammen dat er mensen wakker werden en naar buiten kwamen waarna hij is gevlucht. Gelukkig had de buurman het gat vanochtend voor me afgeplakt.

Morgen eens goed bekijken hoe en wat met de verzekering. Ik heb net de verzekering omgezet naar een oldtimerverzekering maar de dagwaarde was nog maar 19 euro, dus ik moeten even kijken wat dat gaat worden. 
broken

Verder is de deur en het zijraam er ook nog eens niet ongeschonden vanaf gekomen.  Sad
Photo 18-06-13 23 05 08


Ik was zondagavond nog net zo tros even een rondje wezen rijden. Hup gereedschapskistje op de bijrijdersstoel. Maar ik moest maandagochtend vroeg weg en heb er helemaal niet meer aan gedacht het gereedschap uit de auto te halen.

Huidig: Ford Focus Wagon MK1 tddi
Ex: 2x BX 19 TZD Automatic, BX 19 TRS Automatic

Profiel  
 
 
3 van de 12
 < Vorige 1 2 3 4 5 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook