2 van de 12
 < Vorige 1 2 3 4 Volgende >  Laatste »
   
Fokko’s BX automaten -  Gaat naar Amerika!
FRVisser
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 266
Geregistreerd: 05-11-2010

Gepost: 12 maart 2013 07:32 PM
  [ # 16 ]

Tja… Dit keer hebben wij in het noord-westen eens mooi weer. Geen sneeuwvlokje gezien, alleen maar blauwe lucht en zon cool smirk

Huidig: Ford Focus Wagon MK1 tddi
Ex: 2x BX 19 TZD Automatic, BX 19 TRS Automatic

Profiel  
 
FRVisser
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 266
Geregistreerd: 05-11-2010

Gepost: 06 mei 2013 12:14 AM
  [ # 17 ]

Nou maar weer eens een update aan van mijn kant.
Ondertussen heeft de TZD natuurlijk APK, en heb ik er heel veel aan gesleuteld. Het oude gevoel is weer helemaal terug. Nieuwe bollen heb ik aan Bram de Pee te danken. Het verwisselen van die bollen is misschien nog wel het makkelijkste wat ik in jaren aan de BX heb gedaan. Als je het eenmaal door hebt is het als een gloeilampje verwisselen maar dan wat viezer.  clean

Na weer een lekkere dag door de bakken op citromobile te hebben gegrabbeld, weer de nodige ditjes en datjes meegenomen. o.a nog spatlappen voor de achterkant, voor had ik al. Het setje is eigenlijk voor de AX maar na wat buigen van de beugeltjes past het als gegoten. (Blijkbaar is de AX veel schever dan de BX, maar het rubber is hetzelfde).

Op citromobile ook nog uitgebreid de BX van Bram bekeken, wat is dat toch een plaatje. Het motortje deed me denken aan mijn eigen TRS. Zo kreeg ik weer zin om met mijn eigen TRS aan de gang te gaan, want die heeft de laatste tijd minder aandacht gekregen. Na het monteren van een nieuwe tankvlotter kon ik tenminste ook op de meter zien dat de tank leeg was en die heb ik toen gelijk maar wat gevuld. Ik dacht nog, dat loopt zo slecht nog niet, dus ben ik lekker een stukje gaan rijden om de verse benzine er even doorheen te spoelen en de motor lekker warm te laten worden. Op de snelweg even de 130 aangetikt om even te vergelijken met de TZD. Ik vind de TZD dan nog niet eens zo heel langzaam, de TRS doet z’n werk gewoon veel soepeler en speelser.

Maar toen werd de motor warm en kwamen de carburateur perikelen weer opzetten. Dit was weer de herinnering waarom ik weer nou mijn oude witte TZD terugverlangde, waarvan ik nu dus weer een van heb gekocht gelukkig! Ik heb altijd ruzie gehad met de carburateur. Het is niet de originele carburateur, er hoort een weber in en nu heb ik de solex. Zou moeten kunnen, maar daardoor mis ik de aansluiting van de kickdown kabel.  Er zit een hand choke op, dat vind ik zo vreselijk ouderwets. En als de motor op temperatuur komt gaat het soms helemaal mis. Dan begint ze spontaan heel raar te reageren op het gaspedaal. Dan blijft ze prachtig stationair draaien maar zodra je het gaspedaal beroerd slaat ze af, of je moet vol gas geven. Gisteren was het zo slecht dat ik in een vluchthaven ben gaan staan en vervolgens wou ze niet meer lopen. Voorheen was het zo, dat als je een paar keer flink het pedaal intrapte (met of zonder lopende motor, maakte niet uit) dan kwam het weer los en ging het gedurende volledige reis weer prima. Maar deze keer hielp dat ook niet meer. Uiteindelijke alles nagelopen en geprobeerd heb ik blijkbaar weer iets gedaan (of het was puur toeval) waardoor ze weer goed genoeg wou draaien om me thuis te brengen. Het schijnt dat Solex echt minder is dan Weber. Dus ik wil de oorspronkelijke weber terug.

Huidig: Ford Focus Wagon MK1 tddi
Ex: 2x BX 19 TZD Automatic, BX 19 TRS Automatic

Profiel  
 
FRVisser
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 266
Geregistreerd: 05-11-2010

Gepost: 06 mei 2013 12:20 AM
  [ # 18 ]

Volgende dag weer naar citromobile gesjeesd om die carburateur te halen die ik had gezien. Het is niet precies de goede, maar die van een 16TRS automaat. 32/34 DRTC Constructief dus helemaal hetzelfde als de 34/34 DRTC welke ik zou moeten hebben, met een hefboom voor de kickdown en automatische choke en alles, maar dan wel met een andere sproeier bezetting. Ik had al gelezen op het forum dat het niet veel kwaad kon van verschillende motorinhoud carburateurs uit te wisselen, behalve dat waarschijnlijk het vermogen niet behaalt wordt. Gezien de spotprijs voor een complete carburateur in staat onbekend, uiteindelijk de gok gewaagd en hem meegenomen.

Thuis wou ik hem natuurlijk gelijk uitproberen en ik had nog de hele dag voor me om de klus te klaren. Veel sleutelervaring aan motoren zelf heb ik nog niet en van benzine heb ik al helemaal niet veel kaas gegeten. Gewapend met de Haynes en de Vraagbaak de wissel begonnen, wat verder dus ook niet veel meer betekende dan 4 bouten los en een paar slangetjes wisselen (die overigens toch niet precies in de boeken beschreven staan). Gelijk viel op dat alles veel beter paste, qua slanglengtes en zo. Ik had er niet veel vertrouwen in, maar deze carburateur kwam duidelijk uit een sloper, alle kabels zaten er nog op en waren afgeknipt. Zelfs de gas- en kickdownkabel (welke er toch echt makkelijker af te halen zijn dan door te knippen). Dus misschien kon het allemaal wel prima werken.

Het begon echt buitengewoon goed. Het was starten en lopen, de sleutel aanraken was genoeg. Het stationair toerental was wel wat te laag. Eerst even stationair laten warmdraaien om te kijken hoe de automatische choke zich zou houden. Maar zelfs die deed prima z’n werk. Dat start toch echt wel mooier dan met een handchoke door al die vernuftige mechaniek.  dance

Daarna werd het wat minder. Ik vond de motor wel wat warm worden, blijkt de lage stand van de koelfan het niet te doen. Dus heb ik de stekker maar even losgehaald en de snelle stand doorverbonden. Tijden een klein testrondje in de buurt bleek dat ik het toerental nog iets te laag afgesteld waardoor in de versnelling het stationair lopen wat minder soepel liep en regelmatig afsloeg. Ik heb geprobeerd het brandstofmengsel wat rijker af te stellen. maar de mengstelschroef draait maar lijkt niets te doen. (Het toerental zou toch moeten stijgen of dalen?)
Bij een parkeerplaatsje verderop was ik toch niet tevreden met de ontsteking. Dit was voorheen zo nu en dan ook wel het geval. Even aan alle stekkertjes gezeten om te kijken over het beter ging. Het leek net alsof 1 bougie af en toe niet vonkte en even op onderzoek geweest te kijken welke.
Nu vroeg ik mij af… Op de bobine zitten vier kleine stekkertjes. Als ik één van de vier loshaal, slaat de motor meteen af. Behalve eentje, als ik die loshaal gebeurt er niets. Hoe is dat te verklaren?
Verder nog eens naar de bougie kabels gekeken. Ik wist al dat van cilinder 2 en 3 de bougie kabels gekuist over de motor liepen, alsof een of andere aap ze had omgewisseld. Nu dacht ik, wat als ik ze goedom erin doe. Geprobeerd te starten, maar dit was zeker niet de bedoeling. Bougiekabels teruggezet een weer starten. Maar ai, nu wou ie niet meer starten, waarschijnlijk verzopen. Auto weer voor de deur geduwd en later nog een keer geprobeerd.

Uiteindelijke kon ik volgas de motor laten lopen, of het was meer een beetje laten ploffen. Ik ben weer vooraan begonnen. De mengschroef terug in. Alles na gelopen. Bougies nagelopen, waren mooi koffiebruin en droog. Ontsteking, lucht, benzine, vacuum, water en choke langsgelopen. Uiteindelijke weer aan de praat gekregen. Maar nu wil ze nog steeds niet zo mooi lopen als eerder op de dag.
Het volgende: Als ik de motor start, loopt deze mooi snel op het juiste toerental zonder gas bij te geven, zonde rare geuren of rook. Maar na 5 of 10 seconden gaat ze weer uit. Alsof je het contact eraf gaat. Ik heb gekeken wat er gebeurt, zodra de vacuum erdoor komt, gaat de chokeklep open en slaat ze af. Met veel gas geven blijft ze lopen, maar dan stort iedere keer de toeren in tot ze bijna afslaat om daarna vervolgens vrolijk weer gas te geven. Ik heb alles aan de buitenkant van de carburateur gecontroleerd of er een asje of dergelijke blijft hangen, maar niets van dat alles. Wat kan ik nog proberen om de motor te laten lopen behalve het morgen nog een keer te proberen?

Huidig: Ford Focus Wagon MK1 tddi
Ex: 2x BX 19 TZD Automatic, BX 19 TRS Automatic

Profiel  
 
Citrofreak Bram
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1141
Geregistreerd: 24-10-2012

- XM 2.0i Turbo CT VSX Automaat
- Xantia 1.8i 16V Cituning
- GS/GSA X1
Gepost: 06 mei 2013 12:45 AM
  [ # 19 ]

Zo, dat is wat je noemt een update….
Haha.

Dank voor de complimenten over mn TRS, je laat Francien er zelfs van blozen Laughing

Je hebt wel beter rond gekeken als ik, heb ik wel in de gaten.
Ik zag door de bomen het bos niet meer joh, er was zoveel te zien…

Gaaf dat je in ieder geval een Weber heb gescoord, en ook nog is van een automaat!

Kan het niet zijn dat je perongeluk een stekkertje heb verwisseld op de bobine bijv.?
Of een stekkertje heb stukgetrokken wat al niet al te best zat?

Ik denk zelf dat ik meer voor het gemak zou gaan, en naar een garage zou rijden om de carburateur en de ontsteking is goed af te laten stellen.

Life’s too short to drive without comfort!!!

http://www.citroengsa.nl

Profiel  
 
FRVisser
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 266
Geregistreerd: 05-11-2010

Gepost: 06 mei 2013 12:53 AM
  [ # 20 ]

Ja Bram, je hebt wel natuurlijk helemaal gelijk. Naar de garage gaan is het allerbeste. Maar ik kon eigenlijk al geen auto betalen, dus ik ga het eerste zelf nog proberen op te lossen. Het is me nu al weer een veel duur maandje geworden.

Huidig: Ford Focus Wagon MK1 tddi
Ex: 2x BX 19 TZD Automatic, BX 19 TRS Automatic

Profiel  
 
Citrofreak Bram
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1141
Geregistreerd: 24-10-2012

- XM 2.0i Turbo CT VSX Automaat
- Xantia 1.8i 16V Cituning
- GS/GSA X1
Gepost: 06 mei 2013 06:19 AM
  [ # 21 ]

Ja, dat snap ik heel erg goed.
Mijn auto stond vorige maand, 3 weken stil, want de tank was leeg….
En niet alleen de tank Wink

Petje af dat je er mee bezig ben gegaan!
Succes!!

Life’s too short to drive without comfort!!!

http://www.citroengsa.nl

Profiel  
 
Visserkevis
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 140
Geregistreerd: 17-09-2012

Gepost: 06 mei 2013 09:39 AM
  [ # 22 ]

Wat een ellende met die carburateur joh!

Heb je een compressor(tje)?
Het lijkt me een goed idee om alle sproeiers er 1 voor 1 uit te draaien en goed door te blazen, net als alle kanaaltjes in de carburateur. Het zijn zo’n mini gaatjes dat een vuiltje al snel een heel kanaaltje kan verstoppen.

Als je hem toch open hebt liggen, controleer dan gelijk de vlotterhoogte. Die staat in de vraagbaak / haynes als het goed is.

De automatische choke werkt trouwens op de temperatuur van je koelvloeistof (via waselementje) en het vacuüm van de motor. Je kan aan de choke een paar dingen afstellen: hoever de klep dicht mag gaan bij volle choke, en hoe hard hij stationair loopt bij volle choke. Daarnaast kan je het ‘uitschuifpootje’ van de automatische choke ook afstellen; langer of korter maken door de schroefdraad ervan te verdraaien. Daarmee bepaal je de slag van de chokeklep.

Ik heb een iets andere carburateur dan jij hebt, maar het principe zal wel hetzelfde zijn.

De CO waarde afstellen moet inderdaad wel verschil in stationair toerental geven; uitdraaien zou het toerental moeten verhogen, draai hem uit tot het maximale toerental bereikt is, stel je stationair stelschroef wat terug tot hij een mooi toerental heeft en draai de CO schroef weer uit tot het maximum toerental bereikt is.
Als de CO schroef niks doet gaat er iets niet goed!
Geen idee wat, maar het lijkt mij heel zinnig om dat uit te zoeken!
Valse lucht ergens misschien? Een pakking gaar?

Ik heb ook al vanaf het begin troubles met mijn carburateur. Moet zeggen dat ik er behoooorlijk gallisch van word.
Na heel veel logisch denken en gericht proberen een bepaald punt op te lossen ben ik wel een stuk verder gekomen. Hij loopt nu erg mooi, behalve de eerste 5-0 seconden. Als ik wat gas geef loopt hij prima, maar stationair lopen doet hij dan nauwelijks.

Er is dus hoop! Maar probeer het probleem zo analytisch mogelijk te benaderen: wat doet ie nu en wat wil ik dat ie gaat doen, en met welke parameter zou dat moeten kunnen? En dan zoeken in de vraagbaken / haynes etc.

Overigens is het erg belangrijk dat je eerst je ontsteking 100% op orde brengt. Dat is een kwestie van vervangen tot hij het goed doet, en daarna af laten stellen bij de garage, of zelf afstellen met een stroboscooplamp. Als je iemand met zo’n lamp kent zou ik het daar even doen. Mooi overzichtelijk klusje en kost niks. Je mag ook altijd hier langskomen, maar ik geloof dat Hilversum nogal een eind rijden is voor je toch?

Ik wacht tot het 12spark systeem uit de 2cv wereld te koop is, en dan ga ik de carburateur vervangen door een injectiehuis met injectoren en het 12spark computer systeem. Dan is het een kwestie van rondjes rijden met de laptop op schoot en tweaken. Vetttt ahh
Zie een draadje op het 2cv forum: http://forum.2cv.nl/viewtopic.php?p=250511

Succes met je carburateur!

Dyane ‘81 blauw met bruine roest, broemt altijd goed
BX 16 RE BREAK K6 ‘89 AKA Das Boot 19TZI
HY ex-brandweer ‘77, restauratie te volgen op: https://www.facebook.com/groups/149847185089247/
GSpecial ‘79
XM ’ sept. 2000 -kopen?-

Profiel  
 
FRVisser
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 266
Geregistreerd: 05-11-2010

Gepost: 06 mei 2013 12:20 PM
  [ # 23 ]

Het is om gallisch van te worden. Ik ga altijd logisch en analytisch te werk. Maar deed de auto dat ook maar, dan was het probleem zo opgelost geweest. Dan weer dit, dan weer dat.

Nou ik heb hem weer wat langer draaiend gehad. Ik heb het mengsel flink wat rijker ingesteld met de mengstelschroef en dat hielp een beetje. Maar na dat ik het vacuum gedeelte van de automatiche choke heb losgehaald blijft ze lopen, rara wat gaat hier mis. Met de hand de choke wat langer vast gehouden, want die ging wat snel uit.

Huidig: Ford Focus Wagon MK1 tddi
Ex: 2x BX 19 TZD Automatic, BX 19 TRS Automatic

Profiel  
 
Hilko16TZI
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 6068
Geregistreerd: 23-03-2007

- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Gepost: 06 mei 2013 01:49 PM
  [ # 24 ]

Een carb afstellen zonder CO meter in de buurt gaat niet werken.
Wat de choke betreft: er zit nog een (puls/druk?) membraam dingetje ergens achterop. Als die lek is krijg je de auto ook niet afgesteld. Wellicht ben je toe aan een revisiekitje.

Profiel  
 
beerpeet
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3025
Geregistreerd: 22-08-2006

- BX 19 GT
- BX 16 RS
Gepost: 06 mei 2013 05:12 PM
  [ # 25 ]

Als ‘ie stationair in de versnelling te laag loopt, kun je ook beter de stationairschroef wat indraaien dan aan de mengselschroef te gaan draaien, dan ontregel je ‘m waarschijnlijk vooral. Als je de mengselschroef nu zo ver uit hebt gedraaid heb je grote kans dat ‘ie verzuipt, bij starten de grond zwartblakert en evt. backfires.

Om ‘m nu weer aan het lopen te krijgen, probeer ‘s hetvolgende:
- draai de mengselschroef helemaal in en vervolgens 2 slagen uit (=schroef 1x volledig ronddraaien).
- start ‘ie? (en blijft ‘ie lopen) > regel stationair met stationairschroef bij
- start ‘ie niet? > draai stationairschroef in totdat ‘ie wel start en blijft lopen
- vervolgens kun je de mengselschroef nog een beetje op het gehoor bijstellen totdat ‘ie mooi, vloeiend loopt en de stationairschroef weer wat verder uitdraaien. Kijk ook hoe die het dan doet in de versnelling op de handrem.

Ik weet niet hoe je nieuwe carb bewaard werd, maar volgas wel blijven lopen, ploffen en stationair niet lopen klinkt ook als verstopte 1e trap en/of stationairsproeier. Dan heeft dit allemaal niet zoveel zin, dan is ‘t een kwestie van schoonmaken. Je kan dan evt. nog kijken of carbreiniger of remmenreiniger erin spuiten helpt, maar waarschijnlijk niet.

Verder wat Hilko zei.
Dit is een tip van een door schade en schande iets wijzer geworden amateur, ik ben verder ook geen carbdeskundige.

Profiel  
 
FRVisser
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 266
Geregistreerd: 05-11-2010

Gepost: 06 mei 2013 06:10 PM
  [ # 26 ]

Ja ik heb de mengstelschroef weer ingedraaid en 2 slagen uit. Zoals in alle boeken staat. En ben begonnen met alleen de stationairschroef te beroeren. Wat het gekke is, is dat de stationairschroef tot het uiterste is ingedraaid en dat de motor dan alleen met de choke aan blijft draaien. Als ik de vacuum van de automatische choke aankoppel, schakelt de motor meteen uit. Dit is raar want dat was gister niet zo, toen heb ik die wel aangesloten gehad.
Verder als de motor loopt, loopt die nu heel mooi, misschien niet de juiste toeren maar wel mooi en vloeiend. Ik denk zelf dat de stationairsproeier niets doet. Maar hoe controleer je dat/maak je die schoon. En ik heb helaas geen compressor. Als ze blijft lopen rij ik langs een vriend die wel een co meter heeft.

Huidig: Ford Focus Wagon MK1 tddi
Ex: 2x BX 19 TZD Automatic, BX 19 TRS Automatic

Profiel  
 
beerpeet
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3025
Geregistreerd: 22-08-2006

- BX 19 GT
- BX 16 RS
Gepost: 06 mei 2013 06:21 PM
  [ # 27 ]

De stationairsproeier heeft een electronisch contact (de stekker aan de zijkant van de carb). Hoor je die klikken als je, met de sleutel op contact, de stekker los haalt en er weer opschuift? Zo niet, dan doet ‘ie ‘t dus niet… Zo ja dan is er wat anders aan de hand, vuil, valse lucht, enz.

Profiel  
 
Visserkevis
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 140
Geregistreerd: 17-09-2012

Gepost: 06 mei 2013 07:18 PM
  [ # 28 ]

Die stekker aan de zijkant van de carb is volgens mij de nadiesel-stop, toch?
Zodra je daar spanning opzet moet het pinnetje naar buiten schieten, waardoor de stationair sproeier afgesloten worden en de motor dus niet meer kan nadieselen.
Die dingen gaan vaak stuk.
De beste oplossing daarvoor is een heel nieuw afsluitertje kopen. Ik heb het pinnetje gewoon afgeknipt, dan kan ie ook niet meer raar doen en de sproeier op ongewenste momenten afsluiten. Nadeel is dat hij dan in theorie kan gaan nadieselen. Maar dat doet ie toch niet, dus maakt het geen verschil (wel of geen afsluiter).

Nogmaals, zonder compressor schiet het niet echt op om je carb schoon proberen te maken.

Als je het vacuumslangetje aansluit, hoe ver sluit de chokeklep zich dan? Sluit hij helemaal of blijft ie nog een stukje openstaan?

Dyane ‘81 blauw met bruine roest, broemt altijd goed
BX 16 RE BREAK K6 ‘89 AKA Das Boot 19TZI
HY ex-brandweer ‘77, restauratie te volgen op: https://www.facebook.com/groups/149847185089247/
GSpecial ‘79
XM ’ sept. 2000 -kopen?-

Profiel  
 
FRVisser
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 266
Geregistreerd: 05-11-2010

Gepost: 06 mei 2013 07:24 PM
  [ # 29 ]

Het elektrische deel van de carburateur werkt gewoon. Het is toch een elektronische afsluiter dus als de spanning eraf gaat er iets afgesloten wordt waardoor de motor stopt. In ieder geval klikt het braaf als ik aan het contact zit. En als ik daarvan het stekkertje eruit trek slaat ie ook af.

Nu ben ik zo ver dat ie gewoon loopt zolang ik handmatig de chokeklep dicht hou, het verhoogt toerental is niet nodig. Dus de choke moet aan blijven om hem te laten draaien. Dat betekend dan toch dat ie veel te arm loopt, vooral omdat het nogal warm weer is en ondertussen de motor ook niet meer koud is. Het mengstelschroefje leek als niets te doen, dus misschien dat hier de vuiligheid in zit. Kan ik dit schroefje er gewoon uitdraaien of zit er een eindstand op?

Huidig: Ford Focus Wagon MK1 tddi
Ex: 2x BX 19 TZD Automatic, BX 19 TRS Automatic

Profiel  
 
bx16vert
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 211
Geregistreerd: 16-10-2008

Gepost: 06 mei 2013 10:39 PM
  [ # 30 ]

De mengsel of CO stelschroef kan je er gewoon uit draaien. Er zit een o-ringetje omheen voor de afdichting, misschien is dit wel verdroogd en stuk. Dan valt er weinig af te stellen.
Een tweede hands carb zou ik ook altijd eerst uit elkaar halen en schoon maken, en voorzien van een nieuw afdichtings kitje.

Profiel  
 
 
2 van de 12
 < Vorige 1 2 3 4 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook