15 van de 15
« Eerste  < Vorige 13 14 15
   
Hoe gaat het met Xantia Break Turbo CT…kachelventilator repareren
wimb
Moderator
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2054
Geregistreerd: 21-08-2007

Gepost: 18 juni 2017 03:07 PM
  [ # 211 ]

Inderdaad, gewoon met een grote schroevedraaier in die gaten het rubber naar achteren drukken en de fan omhoog trekken. Bij het terugplaatsen een likje vaseline zodat het er makkelijk in ‘klikt’.

Wim,
Disciplus Simplex

Profiel  
 
jantje1948
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7052
Geregistreerd: 21-04-2006

- SM 2,7IE/airco
- Xantia 2-0i 16v SX
Gepost: 18 juni 2017 03:38 PM
  [ # 212 ]

Ja, er weer in gaat gemakkelijker dan er uit. Beetje afwasmiddel op de rubbers.

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i.

Profiel  
 
furriegurrie
> 1500 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1582
Geregistreerd: 11-03-2006

- ID/DS D super
- C3 Pluriel 1.6 sensodrive
- Xsara 1.6 Plaisir
- C35 Fiat 242
- C6 (2005-2012) 2,7 HDI exclusive
Gepost: 18 juni 2017 03:53 PM
  [ # 213 ]

Wat de beide heren hiervoor zeggen inderdaad!

Profiel  
 
Toit plat
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 354
Geregistreerd: 17-11-2010

Gepost: 19 juni 2017 05:31 AM
  [ # 214 ]

Met dank aan de input van jullie ben ik direct aan de slag gegaan!
Door met een schroevendraaier in de drie gaten te drukken kon ik de ventilator uit het huis trekken.

Hierna de twee schroefjes los gedraaid uit de regelunit. Zag er erg vervuild uit!

Vervolgend voorzichtig met een boortje alle vier de kopjes van de popnagels uitgeboord en daarna de popnagel er uit gedrukt.
Als laatste de gesoldeerde contacten van de transistor smelten en de transistor rustig met een een klein schroevendraairtje los wrikken.
Het lijkt er op dat ze destijds gemonteerd zijn met een pasta. Ik heb de motor, ventilator en alle andere delen goed met lucht uit de compressor schoongespoten. Daar kwamen enorme zwarte stofwolken uit!

Het resultaat tot nu toe;-)

 

 

Xantia Break 2.0 Turbo CT-1997
CX Prestige 2400-1976

Profiel  
 
wimb
Moderator
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2054
Geregistreerd: 21-08-2007

Gepost: 19 juni 2017 07:56 AM
  [ # 215 ]

Die koelpasta zorgt voor een optimale warmteafvoer naar het aluminium grondplaatje en is dus wel nodig.

Wim,
Disciplus Simplex

Profiel  
 
Toit plat
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 354
Geregistreerd: 17-11-2010

Gepost: 19 juni 2017 12:02 PM
  [ # 216 ]

Die koelpasta had ik al samen met de twee transistoren besteld. Deze gaat er dus netjes tussen bij de montage van de transistoren.

Maakt het trouwens uit hoe je de pootjes van de transistor weer plaatst in de printplaat?

Xantia Break 2.0 Turbo CT-1997
CX Prestige 2400-1976

Profiel  
 
wimb
Moderator
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2054
Geregistreerd: 21-08-2007

Gepost: 19 juni 2017 12:12 PM
  [ # 217 ]

Als je goed kijkt dan zie je dat ze niet in het midden zitten. Ze kunnen er dus maar op éé manier goed in.

Wim,
Disciplus Simplex

Profiel  
 
JKER
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1142
Geregistreerd: 31-10-2005

- Saxo 1.1i
- C4 (2004-heden) 1.6 16v
Gepost: 19 juni 2017 01:38 PM
  [ # 218 ]

En anders krijg je vuurwerk..

Ik hoop ook dat je dat je met het desolderen de pintplaat niet te beschadigd hebt. Er zitten nog zo’n dikke klodders aan de pinnen. Bij het opnieuw plaatsen zorgen dat alle soldeer goed doorloopt, bij kontaktproblemen kun je binnenkort anders weer aan de slag.

Profiel  
 
Basfeijen
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 527
Geregistreerd: 16-03-2011

- AX 11 Spirit S6
- Xantia 1.8 16v Elegance
Gepost: 19 juni 2017 03:20 PM
  [ # 219 ]

Wist je dat je die printplaatjes incl transistoren ook gewoon nieuw kunt bestellen op ebay voor 7 euro oid? scheelt een hoop gepruts..

NU: Peugeot 309 1.4i XX-25-PJ, AX 1.1 Spirit XX-50-FY, Xantia 1.8 16V 01-DR-GR, Peugeot 205 1.1i YF-26-BX
EX: AX 1.1i ZH-81-XP, BX GTi RR-44-YB, Peugeot 205 YV-84-NG, Peugeot 106 PD-PH-41, BXSPORT! NN-11-BR, Xantia Break HDi 61-FZ-LG

Profiel  
 
Ed P
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 580
Geregistreerd: 18-08-2010

- XM 2.5 TD Break
Gepost: 19 juni 2017 04:16 PM
  [ # 220 ]

En de koolborstels en de commutator even schoonmaken, borstels eruit, perslucht erdoor, commutator reinigen en borstels er weer in (commutator is het gedeelte waar de borstels overheen glijden)

Profiel  
 
Toit plat
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 354
Geregistreerd: 17-11-2010

Gepost: 21 juni 2017 06:07 AM
  [ # 221 ]

Door jullie tips en aanwijzing ben ik gisteravond weer verder gegaan met de reparatie van de regelunit die op de blower zit.

Als eerste de beide transistoren ingesmeerd met de koelpasta, daarna vastgezet met de aangeschafte boutjes en moertjes.

Vervolgens aan de achterkant de contacten weer aan de printplaat vast geslodeerd. Als laatste de drie rubberblokjes op de motor iets ingevet en weer in de behuizing gedrukt.

Morgen weer in de Xantia monteren en kijken of alles werkt zoals het de bedoeling is.

Xantia Break 2.0 Turbo CT-1997
CX Prestige 2400-1976

Profiel  
 
 
15 van de 15
« Eerste  < Vorige 13 14 15
 
© Citroën-Forum 2003 - 2017 | adverteren
Facebook