1 van de 32
 1 2 3 Volgende >  Laatste »
   
Cabrio maken; Verkocht en weg…
Stef Sep
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1329
Geregistreerd: 03-02-2011

- ID/DS Pallas 2.3 carb BVM (Gebouwd in Zuid-Afrika)
Gepost: 27 maart 2013 01:02 PM

Ik heb zojuist mijn Safari verkocht, Hij gaat verhuizen naar Engeland. Heb nu plek en een mooi budget om een goed lasapparaat te kopen en een standaard DS om zelf een cabrio te maken. Hierdoor aangestoken door het fotoverslag van Egbert (Je wordt bedankt namens mijn vrouw Egbert; ik ga weer 800 uur in de garage zitten)

Het motto voor dit project wordt “Beter goed gejat dan slecht bedacht”

Paar knagende vragen;
- Wat te doen met de gordels voor nu de B stijl gaat verdwijnen. Heb daar een maal een foeilelijke oplossing voor gezien toen ik nog in Nederland woonde (die rode DS met maserati motor) Wat is de mooiste oplossing die jullie daar ooit voor hebben gezien?
- Egbert heeft een hele mooie kap met behulp van een Saab donor, welke andere donoren zijn er nog meer goed te gebruiken? (er zijn geen Saabs in Zuid-Afrika)
- Zijn er nog meer mensen in de wereld die een DS vercabrioot hebben en er een interessant verslag daarover op internet hebben achtergelaten?
- Hoe heeft Chapron destijds het chassis versterkt? Heb vroeger gehoord dat hij er een station voor gebruikte omdat deze een sterker chassis heeft, begreep later dat dit niet waar was.

Alle hulp is welkom

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25378
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 27 maart 2013 01:09 PM
  [ # 1 ]

Ik zou beginnen met Egbert in te vliegen!

Veel succes!

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
Stef Sep
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1329
Geregistreerd: 03-02-2011

- ID/DS Pallas 2.3 carb BVM (Gebouwd in Zuid-Afrika)
Gepost: 27 maart 2013 01:27 PM
  [ # 2 ]

Das een goeie!

Hee Egbert,

Zin in 800 uur gratis werk vakantie?
Ik stel een appartement ter beschikking, met gratis gebruik van Zwembad en cafe.

Profiel  
 
algra
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 611
Geregistreerd: 22-08-2006

Gepost: 27 maart 2013 02:43 PM
  [ # 3 ]

http://www.oord-ds-cabrio.nl/

misschien kun je hier wat info vinden en of ideeen opdoen

Profiel  
 
Egbert
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2955
Geregistreerd: 29-04-2006

Gepost: 27 maart 2013 07:28 PM
  [ # 4 ]

Stef, ik zal je topic met veel interesse volgen en je graag van adviezen voorzien. Als je mijn foto’s op mijn site niet begrijpt of gedetailleerd genoeg vindt: ik heb nog veel meer foto’s en kan er ook bij maken.
Het aanbod van een werkvakantie is aanlokkelijk, maar gaat niet lukken met mijn baan.

Chassis: Chapron gebruikte inderdaad een break platform, maar heeft daar nog fors aan verstevigd. Platen over de longerons heen gezet en een extra traverse vlak voor het benzinetank schot. In NL is een replica Chapron te slap en krijg je niet door de keuring.

Dak: Je kan elk cabrio frame gebruiken, je moet het toch fors aanpassen. Saab is wel lekker solide en is voor groot deel gemaakt van gezet plaatstaal, wat aanpassingen makkelijk maakt. Maar ik heb zelf ook een 306 cabrio en daarvan nu ook een frame over. Ik zie niet in waarom ik dat niet om zou kunnen bouwen.

Doe het stap voor stap. Eerst koets ombouwen. Je kan al erg veel plezier van een cabrio hebben zonder dak.

Gordels: Ik heb nu gewoon heup gordels. Is natuurlijk wat minder veilig dan 3 punts, maar ja je doet bij een DS toch een aantal veiligheids concessies.

Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl

Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma

Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016

Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper

Profiel  
 
boeman
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 803
Geregistreerd: 08-05-2005

- ID/DS Dsuper
- C3 1.6 e-HDI Dynamique
Gepost: 27 maart 2013 07:31 PM
  [ # 5 ]

[edit: En Egbert was me al voor Smile]

Ik heb zowel de 4 deurs Egbert-DS-Cabrio als de 4 deurs Oord-DS-Cabrio van dichtbij bekeken, tevens beschreven in La Bombe Citroen. De kap van Egbert is echt een cabrio-kap die mooi wegvouwt. De kap van Oord is meer een overkapping met aardig wat handwerk voordat hij goed zit. Makkelijker te construeren en met bijna dezelfde looks in gesloten toestand, maar de kap van Egbert is veel handiger in gebruik, zeker in NL waar de regen toch plotseling kan toeslaan very very sad

Qua verstevigingen hebben Egbert en Oord ook verschillende ideeen gehad. De methode Egbert is zowel simpel als rigoreus; aan de binnenkant van de longerons zijn stevige stalen balken toegevoegd. Dwars daarop zijn ook weer flinke ronde balken (in de ruimte onder de voorstoelen) toegevoegd. Het voegt veel gewicht toe, zorgt er wel voor dat Egberts DS makkelijk door de strenge RDW eisen kwam. Voor Egberts methode moeten de longerons open, bij Egberts DS was dit geen probleem, de basis was een auto die al zover verroest was dat de onderkant van de longerons zo ongeveer compleet ontbrak. (Egbert, please correct me if my memory serves me wrong Smile

Oord verstevigt het frame op een andere manier, er worden dikke (dikker dan standaard, weet niet precies hoe dik, iets van 2 a 3 mm) platen metaal toegevoegd die aan de binnenzijde de contour van de longerons volgen. Ook hier weer dwarsverbindingen, weer met staalplaten. Bij deze methode hoeft het chassis minder opengezaagd te worden.

Ik zou voor de kap zeker Egberts voorbeeld volgen. Ik zou op zoek gaan naar een Saab-cabrio-frame, dat laten verschepen naar jou en dan aan de slag. Voor het chassis denk ik dat er een subtielere oplossing mogelijk is dan die van Egbert waarbij toch voldoende stijfheid gewonnen wordt.

ik zie, ik zie wat jij niet ziet en het is Blue Danube.
het is een DSuper, met 5-bak, LPG en leer!

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43033
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Mercedes E200 cabriolet
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
Gepost: 27 maart 2013 07:46 PM
  [ # 6 ]

Egbert, chapron gebruikte geen break platform maar een speciaal voor de cabrio ombouw door citroen gemaakt chassis. Het is een berline chassis met de longerons van een break, de voorwielophanging van een break, de achterdraag armen van een break met berline remmen. Ook zitten er berline binnenschermen, c-stijlen en een hoedenplankdeel op. Het is dus een soort hybride van een berline en break chassis wat door citroen rijklaar aan chapron verkocht werd en waar chapron de cabriolet d’ usine op bouwde.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25378
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 27 maart 2013 08:18 PM
  [ # 7 ]
Egbert schreef:

Stef, ik zal je topic met veel interesse volgen en je graag van adviezen voorzien. Als je mijn foto’s op mijn site niet begrijpt of gedetailleerd genoeg vindt: ik heb nog veel meer foto’s en kan er ook bij maken.
Het aanbod van een werkvakantie is aanlokkelijk, maar gaat niet lukken met mijn baan.

Chassis: Chapron gebruikte inderdaad een break platform, maar heeft daar nog fors aan verstevigd. Platen over de longerons heen gezet en een extra traverse vlak voor het benzinetank schot. In NL is een replica Chapron te slap en krijg je niet door de keuring.

Dak: Je kan elk cabrio frame gebruiken, je moet het toch fors aanpassen. Saab is wel lekker solide en is voor groot deel gemaakt van gezet plaatstaal, wat aanpassingen makkelijk maakt. Maar ik heb zelf ook een 306 cabrio en daarvan nu ook een frame over. Ik zie niet in waarom ik dat niet om zou kunnen bouwen.

Doe het stap voor stap. Eerst koets ombouwen. Je kan al erg veel plezier van een cabrio hebben zonder dak.

Gordels: Ik heb nu gewoon heup gordels. Is natuurlijk wat minder veilig dan 3 punts, maar ja je doet bij een DS toch een aantal veiligheids concessies.

Baan? Welke baan?

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
break23m
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7527
Geregistreerd: 03-04-2006

- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Gepost: 27 maart 2013 08:42 PM
  [ # 8 ]

Iemand heeft een nieuwe hobby, zoveel is duidelijk. (Off topic: bij een urenraming op 800 uur, is Oord niet duur ... back on topic). Benieuwd hoe het je vergaat, ik ga het - nogal op afstand - volgen.

Profiel  
 
pieterc
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 463
Geregistreerd: 22-02-2008

Gepost: 27 maart 2013 09:00 PM
  [ # 9 ]
Profiel  
 
Egbert
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2955
Geregistreerd: 29-04-2006

Gepost: 27 maart 2013 10:33 PM
  [ # 10 ]

In mijn ogen de enige echte andere goed gelukte 4 deurs cabriolet is van Arjo de Jong:

http://rgh.home.xs4all.nl/citroen/bouwhome.html

Het gewicht van mijn Cabriolet is overigens maar 150 kg toegenomen door de verstevigingen.

Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl

Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma

Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016

Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper

Profiel  
 
arnolejeune
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 71
Geregistreerd: 29-12-2007

- ID/DS DSuper5
- ID/DS ID 21 F break
Gepost: 27 maart 2013 10:39 PM
  [ # 11 ]

eh
Arjo de jong

citroen DS , what else..

Profiel  
 
break23m
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7527
Geregistreerd: 03-04-2006

- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Gepost: 27 maart 2013 10:49 PM
  [ # 12 ]

Hm - die link leidt niet tot uitgebreide foto’s van het eindresultaat. Zijn daar ergens foto’s van te vinden?

Profiel  
 
Stef Sep
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1329
Geregistreerd: 03-02-2011

- ID/DS Pallas 2.3 carb BVM (Gebouwd in Zuid-Afrika)
Gepost: 28 maart 2013 08:11 AM
  [ # 13 ]

Kijk! we komen ergens, Hartelijk dank mede forummers.

Die 800 uur is een schatting, Budget is beperkt; de basis gaat een goedkope ds worden. Grootste deel van die 800 uur zal daarmee opknappen van de ds zelf zijn. Zowel mijn Slough eend uit 1955 als de Safari hebben ongeveer 800 uur opgegeten. De eend was wel heel erg rot en stond al 30 jaar stil. Een redelijke DS die vrij makkelijk door de (onverwacht strenge) aankoopkeuring komt kost hier 1500 - 2000 euro. Beste is eentje die zijn leven doorgebracht heeft rondom Johannesburg en Pretoria; Ver weg van de zee en een droog klmaat. Heb er een op het oog. Nadeel is wel dat, omdat ze daar minder roesten, ze dan een paar ton op de teller hebben. Ander nadeel is dat Citroen zich vanwege apartheid terug heeft getrokken uit ZA begin jaren 80, en mensen dus zelf dingen moesten oksefiebelen om de DSSen de laten rijden, dit met wisselend succes…

Oord verstevigt het frame op een andere manier, er worden dikke (dikker dan standaard, weet niet precies hoe dik, iets van 2 a 3 mm) platen metaal toegevoegd die aan de binnenzijde de contour van de longerons volgen. Ook hier weer dwarsverbindingen, weer met staalplaten. Bij deze methode hoeft het chassis minder opengezaagd te worden.

Egbert;
Dan moeten de longerons toch ook open? of zit het er aan de buitenkant omheen gevouwen?
Hoe zijn de verstevigings langsbalken vastgezet in/aan de longerons? proplassen? doorlopende lassen? stitch weld?

Ik vind de oplossing van Arjo door te werken met hoekprofielen een hele mooie; je brengt zoveel mogelijk materiaal zover mogelijk van het midden, wat de stijfheid ten goede komt.

Blijf aub tips en links geven!

Ga nu eerst op Amazon een MIG lasapparaat uitzoeken

Profiel  
 
Han S
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 4863
Geregistreerd: 04-06-2006

Gepost: 28 maart 2013 12:34 PM
  [ # 14 ]

Ga er maar vanuit dat het een flinke klus is, zit je altijd goed. Mooi lasklussie wel.

Hij is aan de voorkant ongeveer 20.5cm hoog en aan de achterkant ongeveer 17 cm. De plaatdikte is 1 mm, zou je daar 3 mm van maken voor de verticale delen dan wordt het aardig sterk denk ik. Dan nog verstevigingen zoals Egbert en Arjo hebben gepleegd en ik denk dat je het doel wel bereikt.

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43033
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Mercedes E200 cabriolet
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
Gepost: 28 maart 2013 12:42 PM
  [ # 15 ]

De restauratie van mijn Cabriolet Usine van 1968 maakte het noodzakelijk dat ik een ander chassis gebruikte. Ik heb toen een erg goed en roestvrij chassis van een berline uit 1968 gebruikt. Dat chassis helemaal “cabriolet” maken, dus ALLE originele aanpassingen doen die op het cabriolet-chassis horen, was inclusief het overbouwen van het “cabriolet” plaatwerk 1000 uur werk. Daarna moest de auto dus nog naar de plaatwerker, spuiter en worden afgebouwd. Totaal is er 1600 uur werk in die auto gaan zitten voor hij klaar was.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

Profiel  
 
 
1 van de 32
 1 2 3 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook