1 van de 2
 1 2 Volgende > 
   
AX stilgevallen en niet meer starten
rf
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 712
Geregistreerd: 02-08-2004

- Overig Panhard Dyna Alu
Gepost: 02 april 2013 08:30 PM

Even het volgende probleem, wat zich vandaag voordeed:

Mijn dochter reed en moest stoppen voor het stoplicht. Eenmaal stilstaand begon de motor te stotteren en viel uit. En sloeg niet meer aan.
Zojuist even het volgende gecheckt:

- In de motorruimte niks opvallends te zien. Kabels en slangen zijn aangesloten/zitten vast
- Gestart, auto sloeg niet aan, startmotor draait goed en snel rond
- 2 bougies eruit gedraaid en aan de bougiekapjes gelegd. Gestart, vonken springen er vanaf.

Op het eerste gezicht lijkt het dus geen elektra-probleem.
Ik zit even aan de brandstofpomp te denken. In de auto gezeten met de deur dicht contact aangezet. Normaal hoor je een zoom-geluid, ik kan dat nu niet echt waarnemen.

Vraag: Waar zit de brandstofpomp en wat zou het naast die pomp nog meer kunnen zijn?

Betreft een AX 954 uit 1994 met 130K

Dyna Z1: Tout alu.

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43040
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Mercedes E200 cabriolet
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
Gepost: 02 april 2013 08:32 PM
  [ # 1 ]

Pomp zit in de tank.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

Profiel  
 
rf
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 712
Geregistreerd: 02-08-2004

- Overig Panhard Dyna Alu
Gepost: 02 april 2013 08:49 PM
  [ # 2 ]

Okee, dus net als bij de Xantia. Daarvan weet ik dat je altijd minimaal een kwart tank moet hebben, om de pomp niet te warm te laten worden. Mijn dochter rijdt vrijwel altijd met minimaal een halve tank.
Ook nu staat de meter op halfvol.
Voordat ik die pomp ga verwijderen: Nog tips die misschien specifiek aan de AX gerelateerd zijn, naast mogelijk de pomp?

Dyna Z1: Tout alu.

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43040
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Mercedes E200 cabriolet
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
Gepost: 02 april 2013 09:05 PM
  [ # 3 ]

Ik zou eerst eens meten of er 12 volt op de pomp komt tijdens het starten…...

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9132
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 02 april 2013 09:39 PM
  [ # 4 ]

De brandstofpomp wordt geschakeld door het zogenoemde dubbelrelais.

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
rf
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 712
Geregistreerd: 02-08-2004

- Overig Panhard Dyna Alu
Gepost: 02 april 2013 09:52 PM
  [ # 5 ]

Wat houdt dat in?

Dyna Z1: Tout alu.

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9132
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 02 april 2013 09:56 PM
  [ # 6 ]

Het zijn eigenlijk 2 relais in 1, meestal bruin, huis, afzonderlijk aangestuurd.
Het éne deel schakelt de brandstofpomp in, aangestuurd vanuit de ECU.
Het andere deel schakelt de ECU in, aangestuurd vanaf het contactslot

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
paso
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9613
Geregistreerd: 10-08-2005

Gepost: 03 april 2013 12:06 AM
  [ # 7 ]
René Jongejan schreef:

De brandstofpomp wordt geschakeld door het zogenoemde dubbelrelais.

Denk ook eerder die dan de pomp.

Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005,  Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9132
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 03 april 2013 12:16 AM
  [ # 8 ]

Pomp kan ook stuk, hoor.
Heb ik bij m’n 1.4 gehad.
Maar, zoals Waterman al zei, eerst even meten.
Dus zitting achterbank eruit en zwarte plastic dop weg.
De pomp krijgt ca. 3 seconden spanning bij het op contact zetten en daarna pas weer als de ECU de motor omwentelingen ziet maken, dus tijdens starten.

Wel spanning = pomp stuk, geen spanning betekent meten bij dubbelrelais
Daar geen spanning is dubbelrelais stuk, wel spanning is draadbreuk tussen relais en pomp.

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
Gepost: 03 april 2013 09:41 AM
  [ # 9 ]

Ik heb jaren geleden hetzelfde gehad met een ax1.1 en toen was het de ontstekingsmodule…

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9132
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 03 april 2013 10:17 AM
  [ # 10 ]

TS geeft aan dat er wel een vonk is, dus aan de ontstekingsmodule zal het niet liggen.

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
rf
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 712
Geregistreerd: 02-08-2004

- Overig Panhard Dyna Alu
Gepost: 03 april 2013 03:57 PM
  [ # 11 ]

Ik heb net gemeten. Onder het zwarte deksel zit een wit blokje met 2 gele draden. Ik heb 3 waarden:

- Met het contact aanzetten: 9,75. Dit viel inderdaad binnen een paar seconden weg.
- Contact aan en vervolgens draaiende startmotor: 7,30
- Stekkerblokje los getrokken en op de draad gemeten: 11,88

Het lijkt dus of de pomp werkt. Of zijn de waardes te laag en moet het gewoon 12V zijn?
Afgelopen zaterdag parkeerde iemand te nonchelant in en beschadigde de linker achterkant. Niks ernstigs.
Loopt daar bedrading misschien? Zondag is er nog gewoon mee gereden.

Dyna Z1: Tout alu.

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9132
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 03 april 2013 04:04 PM
  [ # 12 ]

Het feit dat je daar spanning meet wil zeggen dat het dubbelrelais werkt.
Wel zijn het erg lage waarden, mag bij starten daar toch niet lager zijn 11,5 V.
Ergens overgangsweerstand in de bedrading of mogelijk een overlijdende pomp?

Meet eens met losgetrokken steker tijdens starten.

Bekabeling komt van voren, de aanrijding van zaterdag mag dus geen gevolgen hebben.

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
rf
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 712
Geregistreerd: 02-08-2004

- Overig Panhard Dyna Alu
Gepost: 03 april 2013 04:24 PM
  [ # 13 ]

Net met losgetrokken stekker gestart: 8,70

Dyna Z1: Tout alu.

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25385
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 03 april 2013 04:47 PM
  [ # 14 ]

Dat lijkt me te laag om nog te vonken…Brakke accu of verrotte starter.

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
rf
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 712
Geregistreerd: 02-08-2004

- Overig Panhard Dyna Alu
Gepost: 03 april 2013 05:41 PM
  [ # 15 ]

Na vele startpogingen is de accu idd een stuk leger. Maar vonk op de bougie had ik al gecheckt en die is er.
Startmotor is verder goed.
Mijn vraag is eigenlijk of de gemeten waarden aan de benzinepomp en bijbehoren stekker in orde zijn.

Dyna Z1: Tout alu.

Profiel  
 
 
1 van de 2
 1 2 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook