19 van de 41
« Eerste  < Vorige 17 18 19 20 21 Volgende >  Laatste »
   
C3 Pluriel, dakproblemen en -oplossingen
niels123
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25
Geregistreerd: 05-07-2017

Gepost: 08 juli 2017 10:01 PM
  [ # 271 ]

Ik weet niet of het al bekend is hier, maar net even een truukje gevonden om het achterraam weer open te krijgen met de drukknop als de kabels/tandwiel versleten zijn. (de onze deed het n.l niet.)

Wel ff met 2 man doen.

Dopje uit de omlijsting achterklep halen waar de dakmotor achter zit, dan met een grote schroevendraaier dak stevig helemaal handmatig dicht draaien.
Schroevendraaier stevig vast houden zodat hij niet meer kan verdraaien.
Dan inleer/reset procedure starten voor het dak, knop 20-25 sec. vasthouden, loslaten en nog weer 2 seconden indrukken en voilá, het achterraam kan weer open met de drukknop.

Daarna natuurlijk niet meer aan de dakschakelaar zitten.. Wink

Deux Chevaux Charlston 1983 (verkocht)
Traction Avant Sport 1949 (verkocht)
Citroen C3 2001 (verkocht)

Citroen C3 Pluriel 2004. (huidig)

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9125
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 09 juli 2017 10:53 AM
  [ # 272 ]

Zo kan het natuurlijk ook. Smile

Om te zorgen dat het dak echt niet meer bewegen kan, zou ik even de grote steker van de dakmotor los trekken.
Niet de kleine, die is van de positiesensor.

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
jbiggel
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 149
Geregistreerd: 09-05-2006

Gepost: 12 juli 2017 03:16 PM
  [ # 273 ]

Het opnieuw inleren is me helaas niet gelukt en moeders is vandaag naar een dealer gegaan (ga geen namen noemen) en die kwamen tot de briljante conclusie dat ze €5100,- kwijt zou zijn aan een nieuw dak want “er zal wel ergens een kabelbreuk zitten”.

Ik heb zo’n donkerbruin vermoeden dat er geen nieuw dak gaat komen maar dat ik er binnenkort weer eens met gereedschap en iemand die wel handig genoeg is om echt te constateren dat het een kabelbreuk (of iets anders) is.

Ergens in de draad heb ik wel eens gelezen dat er mensen zijn die opperden om een gezamenlijke sleutelsessie te houden, geen idee of dat nog leeft en of er mensen zijn die daar nu een bijdrage aan kunnen leveren maar gezien het feit dat ik het bijna een ere-zaak ga vinden om deze Pluriellebel weer tip-top te krijgen wil ik er best wat energie in steken.

Ook als er mensen zijn die zeggen “kom maar hierheen dan kijk ik mee” hou ik me aanbevolen Wink

Kei veel groeten!

Joost

Nu: C5 Break Carlsson 2004 aka “Sic”, Land Rover Series IIa 88 STAWAG 1971 en BMW R1200C 1998
Ooit: BX, Xantia, C5, C8 en daarbij alles gereden sinds de DS van mijn ouders
“Beheerder” van een C3 Pluriel en een 110 Td5 Defender

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9125
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 12 juli 2017 07:02 PM
  [ # 274 ]
jbiggel schreef:

Het opnieuw inleren is me helaas niet gelukt.

Ook niet zoals in post 271 hierboven omschreven?

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
jbiggel
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 149
Geregistreerd: 09-05-2006

Gepost: 14 juli 2017 03:10 PM
  [ # 275 ]
René Jongejan schreef:
jbiggel schreef:

Het opnieuw inleren is me helaas niet gelukt.

Ook niet zoals in post 271 hierboven omschreven?

Zo heb ik het (nog) niet geprobeerd. Ben benieuwd of ik dan geen last heb van het “een keer per startbeurt bewegen” van het dak. Zodra het hier droog is een momentje zoeken om het te testen. Misschien kan ik zelfs wel zonder opnieuw inleren aan de slag als ik het dak in de 0 stand dicht krijg. Nu staat hij dan een cm open of gaat hij zelfs 15 cm open, in stand 1 zeg maar…

Kei veel groeten!

Joost

Nu: C5 Break Carlsson 2004 aka “Sic”, Land Rover Series IIa 88 STAWAG 1971 en BMW R1200C 1998
Ooit: BX, Xantia, C5, C8 en daarbij alles gereden sinds de DS van mijn ouders
“Beheerder” van een C3 Pluriel en een 110 Td5 Defender

Profiel  
 
BernardMeers
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 16
Geregistreerd: 23-05-2016

Gepost: 20 juli 2017 12:26 PM
  [ # 276 ]

Bij mij lukt die procedure niet, wat doe ik fout?
Volgens de documentatie is de initialisatie procedure als volgt:
* Zet de draaiknop in de stand 0
* Druk op de draaiknop totdat het vouwdak niet meer schuift
* Laat de draaiknop los
* Druk enkele keren achter elkaar op de draaiknop
* Controleer of the vouwdak tot aan de aanslag is geopend,
!!! Dit snap ik niet, het vouwdak zou nu toch gesloten moeten zijn !!!!
* Druk de draaiknop 18 tot 25 seconden in
* Laat de draaiknop los
* Druk opnieuw 2 seconden in om de nieuwe waarden in te stellen.

Ik heb dit geprobeerd met draaiende motor, met de stekker van het motortje los (kleine stekker wel ingestoken) en met het motortje aangesloten maar gedemonteerd zodat het dak niet kan bewegen.
Beide methoden lukken voor mij niet.
Voor alle duidelijkheid, dit is toch de stand 0?

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9125
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 20 juli 2017 12:42 PM
  [ # 277 ]

Nope, dit is stand 1

De schakelaar heeft 10 standen, te weten:
stand 0 - dak volledig gesloten
stand 1 t/m 7 - dak open in tussenstand
stand 8 - dak volledig open
stand 9 - dak gevouwen op achterruit

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9125
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 20 juli 2017 01:39 PM
  [ # 278 ]

De initialisatieprocedure werkt overigens alleen als de dakmotor is gemonteerd en volledig aangesloten.

Ook moeten de kabels en het tandwiel in goede staat verkeren en deze mogen niet slippen t.o.v. elkaar.
Of je houdt de dakmotor tegen zoals in post 271 is omschreven.

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
BernardMeers
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 16
Geregistreerd: 23-05-2016

Gepost: 20 juli 2017 02:17 PM
  [ # 279 ]

Ok nu snap ik het helemaal niet meer.
Ik baseerde mij op volgende tekening uit de documentatie.
Stand 0 is toch dezelfde stand als die van mijn foto.

Is dit dan fout?

Zoals eerder reeds vermeld slipt de motor maar is mijn dak helemaal dicht.
Daarom dat ik post 271 wou na doen maar dan met de opmerking van post 272.
Maar met zowel de stekker eruit als de stekker op de motor maar motor uitgebouwd krijg ik het niet in orde.

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9125
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 20 juli 2017 02:24 PM
  [ # 280 ]

Excuus, ik keek naar de verkeerde kant van de draai/drukknop, op jouw foto staat hij inderdaad in stand 0.
Alleen moet de dakmotor wel volledig aangesloten zijn om te kunnen initialiseren.
Daarbij moet de motor geblokkeerd worden tegen draaien, dus met de hand tegenhouden zoals in post 271 of doordat er geen slip optreedt tussen het tandwiel en de kabels.
Als het initialiseren gelukt is en dus de achterruit weer geopend kan worden, dan pas de grote steker van de dakmotor loshalen om te voorkomen dat je toch eens per ongeluk een “open”-commando aan het dak geeft.

Helder zo?

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
BernardMeers
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 16
Geregistreerd: 23-05-2016

Gepost: 20 juli 2017 02:41 PM
  [ # 281 ]

Ja procedure is nu duidelijk maar ik zie niet goed waar je een schroevendraaier kan plaatsen als het motortje aangesloten is.
Want blijkbaar gaat het motortje dan wel draaien maar mogen de kabels niet bewegen.
Ik had gehoopt om hetzelfde effect te bereiken door de motor te demonteren maar aangesloten te laten.
Dan beweegt die immers ook maar blijven de kabels wel op hun plaats, niet dus.

Profiel  
 
furriegurrie
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2091
Geregistreerd: 11-03-2006

- ID/DS D super
- C3 Pluriel 1.6 sensodrive
- C5 2.0 Benzine Exclusive
- C35 Fiat 242
- C6 (2005-2012) 2,7 HDI exclusive
Gepost: 20 juli 2017 02:46 PM
  [ # 282 ]

volgens mij moet de motor een tijdje door het indrukken van de knop maximaal kracht leveren en niet draaien.
Dat wordt dan de uiterste stand. Als de kabels niet slippen gaat dit normaal als het dak helemaal dicht is.
Nu houdt je met de schroevendraaier de motor stil terwijl er max kracht geleverd wordt en hoeven de kabels dat niet te doen.

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9125
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 20 juli 2017 02:58 PM
  [ # 283 ]
BernardMeers schreef:

ik zie niet goed waar je een schroevendraaier kan plaatsen als het motortje aangesloten is.

niels123 schreef:

Dopje uit de omlijsting achterklep halen waar de dakmotor achter zit, dan met een grote schroevendraaier dak stevig helemaal handmatig dicht draaien.
Schroevendraaier stevig vast houden zodat hij niet meer kan verdraaien.

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
niels123
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25
Geregistreerd: 05-07-2017

Gepost: 21 juli 2017 09:45 PM
  [ # 284 ]

Duidelijker kan ik het niet voor je maken.. Smile

Grote platte schroevendraaier, of in mijn geval een ratel met dop en platte kop er er in..

Deux Chevaux Charlston 1983 (verkocht)
Traction Avant Sport 1949 (verkocht)
Citroen C3 2001 (verkocht)

Citroen C3 Pluriel 2004. (huidig)

Profiel  
 
BernardMeers
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 16
Geregistreerd: 23-05-2016

Gepost: 22 juli 2017 09:42 PM
  [ # 285 ]

Idd bedankt voor het plaatje.
Spijtig genoeg werkte het voor mij niet, kan de koffer nog steeds niet openen Sad

Profiel  
 
 
19 van de 41
« Eerste  < Vorige 17 18 19 20 21 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook