1 van de 2
 1 2 Volgende > 
   
Ik zoek een electrisch raammechaniek linksvoor van een XM serie 2
Zijthoff
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 21
Geregistreerd: 09-06-2006

Gepost: 22 april 2013 04:43 PM

Heb gelezen dat serie 1 mechanieken ook passen, maar die hebben toch andere stekkers?

Wie kan me helpen?

Profiel  
 
Gepost: 22 april 2013 05:23 PM
  [ # 1 ]

Volgens mij liggen er nog een paar in het XM-clubmagazijn, weet ik niet 100% zeker. Plaats anders ook even een bericht op het forum van de XM-club Smile

Veni vidi zweefti

Profiel  
 
furriegurrie
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2091
Geregistreerd: 11-03-2006

- ID/DS D super
- C3 Pluriel 1.6 sensodrive
- C5 2.0 Benzine Exclusive
- C35 Fiat 242
- C6 (2005-2012) 2,7 HDI exclusive
Gepost: 22 april 2013 05:36 PM
  [ # 2 ]

Er zijn inderdaad meerdere raammechanismes in het magazijn. Of linksvoor erbij zit kan ik zo niet zeggen.
Type 1 heeft inderdaad andere stekkers, maar dat schijnt goed aan te passen te zijn zodat het wel werkt.

Het mechanisme kun (in geval van kabelbreuk) ook repareren. Met wat spullen van de fietsenzaak of een mooi reparatie setje dat je regelmatig via ebay kunt aanschaffen. Op het Xm club forum staat e.e.a. al best redelijk gedocumenteerd.
Als je een beetje in de buurt woont wil ik je best wel eens helpen als dat qua timing een beetje uitkomt.

Profiel  
 
Dirk-Pieter
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 30
Geregistreerd: 31-07-2014

Gepost: 01 augustus 2014 06:45 PM
  [ # 3 ]

Ik zoek na vandaag de boel tot twee maal toe uitgebouwd te hebben Sad ook een raammechanisme linksvoor…

Wat een drama, het begon al een maand geleden toen ik het originele gebroken kabeltje ging vervangen, het spoeltje van de motor afviel en ik niet meer wist hoe die erop zat.. Na wat gehannes had ik de nieuwe kabeltjes erop en even leek het goed te gaan. Er lijken wel potmetertjes in te zitten die bij weerstand zeggen “stoppen”.
Afgelopen week echter (terwijl uitgerekend ook de kachelventilator het begaf very sad ) liep de hele boel weer hoorbaar in de soep…
Vandaag vrij, dus een mooi klusje. Het mechaniek had ik al weer uit de deur gehaald, inmiddels wat handiger in no time het kabeltje weer op het spoeltje( nadat ik dit een beetje uitgevijlt had.)

Inmiddels wist ik dat je beter eerst even buiten de deur kon testen, zodat ik de hele handel nog en keer moest loshalen omdat ie te ver doorschoot naar boven en van de rail af liep nono.

Na dit een stukje te hebben verplaatst (spoeltje iets anders op de motor teruggeplaatst) weer getest en leek het goed te gaan. Door de ervaring had ik het mechaniek ook heel soepeltjes en snel weer in de deur, alles weer op z’n plek, testen naar beneden, oké, testen omhoog, oké, testen naar beneden, oké, testen omhoog…. en ja hoor, weer het geluid van een brei aan kabels die wel iets wil maar compleet in de soep loopt… grrrrr Grrrr

Om een lang verhaal kort te maken, ik heb de hele rotzooi eruit gesloopt en er een balkje onder gezet tot ik iets vervangends heb.

Op onderdelenzoeker kreeg ik 2 reacties, 1 van een sloop die een vanaf prijs had van € 130,00?? (volgens mij kosten ze dat nieuw..) en 1 van een sloop in Drachten voor de schappelijke prijs van € 40,00, echter na een telefoontje bleek dit een type 1 te zijn. Jammer, want gehannes met stekkers lijkt me al helemaal geen pretje..

Dus wie o wie heeft er nog iets liggen en wil me dat -uiteraard tegen betaling- opsturen Smile.

God-zij-dank kwam vanmiddag de tweedehands kachel ventilator, mijn airco doet het dus weer…

Overigens nog een vraag over ramen;
Mijn raam rechtsvoor doet het eigenlijk nooit? Niet met de schakelaar aan de bestuurderskant en niet met de schakelaar aan de passagiers kant. Nu is het gekke, ‘s winters als het heel koud is doet ie het soms wel, aan de motor zal het dus niet liggen?
Bij de garage zeiden ze ooit dat dit ook een typisch XM kwaaltje was….
Iemand een idee?

Profiel  
 
Lars_citroenxm
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 122
Geregistreerd: 06-03-2008

- CX Gti Turbo 2
Gepost: 01 augustus 2014 06:57 PM
  [ # 4 ]

Als het er een is met snelbediening heb ik er nog wel een liggen.
Dus een met groote brede schuifstekker.  Rechter raam kan heel goed de motor zijn. Als je een multimeter hebt kun je testen of er spanning op de stekker staat.
Ik heb ook wel eens gehad dat er een kabelbreuk zat in de kabelboom die de deur in gaat. Die met de ronde draai stekker..

Profiel  
 
XMTurboCT
> 1600 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1691
Geregistreerd: 17-06-2006

Gepost: 02 augustus 2014 11:18 AM
  [ # 5 ]

In het magazijn van de xm club liggen een aantal raammechanismes. Elke 3e zaterdag van de maand open. Over het rechterraam. Dat is geen typische xm kwaal. Even de stekker checken van het raammechanisme links. Stroom loopt via linkerraamelektriek.

Misschien toch een beetje meer een type 1 type… of toch type 2

Word lid van de XM Club!

Citroën XM turbo ct

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
Dirk-Pieter
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 30
Geregistreerd: 31-07-2014

Gepost: 02 augustus 2014 12:04 PM
  [ # 6 ]

Hoi Lars, dank voor je reactie, ik heb wel interesse in je mechaniek en stuur je zo even een PB-tje.

En dank voor je tip XMTurboct, ik heb echter de stekker links voor al een keer vervangen, dus of dat het daar aan ligt? Ik zit ook meer aan een kabelbreuk te denken. Even een multimeter kopen dus, want dat blijkt zo’n beetje de standaard uitrusting bij een XM te moeten zijn Smile

Profiel  
 
2cvtje
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1122
Geregistreerd: 29-05-2013

- AX Spot 1.1
Gepost: 02 augustus 2014 12:10 PM
  [ # 7 ]

Het blijft echt een zwak punt, ik had de “mazzel"dat het alleen het kabeltje betrof, maar voordat ik er achter kwam hoe dat precies in elkaar zat was ik wel een paar uur verder.

Succes ermee, XM magazijn bezoeken is al leuk om er een bakkie te doen en bij te kleppen.


Peter

nice day

Profiel  
 
Menno
> 1700 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1743
Geregistreerd: 29-07-2003

- C4 (2004-heden) Cactus 1.2 Shine EAT6
- DS 3 1.2 So Chic EAT6
- 2CV AZ-A
Gepost: 02 augustus 2014 05:58 PM
  [ # 8 ]

En een elektrisch raam achter wat niet meewerkt ? Wat zeggen de geleerden hierover ....
Eerst stekkers checken of de boel uit elkaar halen ?

Citroën 2CV AZ-A 1968 Bleu Weekend (.•\=/•.)
Citroën DS3 1.2 So Chic EAT6 2015 Blue Encre
Citroën Cactus 1.2 Shine EAT6 2019 Noir Obsidien

Profiel  
 
Lars_citroenxm
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 122
Geregistreerd: 06-03-2008

- CX Gti Turbo 2
Gepost: 02 augustus 2014 06:45 PM
  [ # 9 ]

1 raam wat het niet doet?
Kan de schakelaar zijn is het makkelijkst om te testen met een raam dat het wel doet.
Daarna zou Ik beginnen met het deurpaneel los te halen.  Als de kabel dan nog heel is en niet gerafeld . Meten op de stekker van de motor. Wel spanning geen beweging = motor stuk.  Geen spanning op de stekker dan zit het ergens in de bekabeling.

Profiel  
 
JanSr
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3424
Geregistreerd: 23-06-2006

- ID/DS DSpécial Derde neus
- C5 2.0i 16V automaat
Gepost: 04 augustus 2014 10:57 AM
  [ # 10 ]

Les voor XM- beginners:

XM leed begint dikwijls met raammechanismes en dan bijna altijd links voor, want die gebruik je het meest.
Type II heeft het one-touch systeem geïntegreerd aan het motortje. De kwaliteit daarvan is abominabel. En ook van het mechanisme zelf, veel slap plastic in plaats van zinkspuitgietwerk, zoals de Type I systemen.
Die hadden een apart one-touch kastje, waarvoor in het deurpaneel een uitsparing zit, ook bij Type II.

Type I mechanismes zijn veel goedkoper op de sloop, omdat ze minder vaak kapot gingen.
Het omzetten van de elektrische verbindingen is kinderspel.
Vraag bij de sloop dus altijd om een raammechanisme compleet met bijbehorende deurbedrading.
Met enig zoekwerk vind je daar topics over.

Zelf altijd Type I gemonteerd en Type II gewoon weggegooid.

De schakelaars zijn ook niet robuust. De verbindingsstekkers schreeuwen meestal om schoonschrappen en een lik vaseline.
Trouwens een algehele XM kwaal. Zie ook mijn topic over relaisvoeten: http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/215205/P30/#1586852

En dan niet te vergeten het ABS leed: 95% van de storingen komt door slecht contact van de stekkers. Schoonmaken en vaseline en nooit meer last.

Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop

Profiel  
 
Dirk-Pieter
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 30
Geregistreerd: 31-07-2014

Gepost: 04 augustus 2014 04:18 PM
  [ # 11 ]

Dank allen voor jullie reacties!
Inmiddels heb ik een vervangend type2 mechanisme overgenomen van Lars_citroenxm, wat ik er deze week in hoop te bouwen. Ik zal dan meteen alle raad opvolgen die hierboven gegeven is over bedrading en stekkers.. (hoewel die er schoon uitzien?)
Inderdaad onbegrijpelijk JanSR dat die spoeltjes van plastic zijn met zo’n snijdend staaldraadje. Ik kon wel een type1 mechanisme krijgen, maar zag erg op tegen het “omkatten” van de elektra, misschien is het handig dat een keer in stappen met foto’s uit te leggen? Ik denk dat meerdere XM2 rijders hier tegenaan hikken.

Profiel  
 
JanSr
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3424
Geregistreerd: 23-06-2006

- ID/DS DSpécial Derde neus
- C5 2.0i 16V automaat
Gepost: 04 augustus 2014 04:21 PM
  [ # 12 ]

Ergens op dit forum of op het Xantiaforum is dat ooit netjes uit de doeken gedaan. Zoekt en gij zult vinden.

Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop

Profiel  
 
Lars_citroenxm
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 122
Geregistreerd: 06-03-2008

- CX Gti Turbo 2
Gepost: 04 augustus 2014 04:44 PM
  [ # 13 ]

Ik ben het met jansr eens dat serie 1 mechanismes beter zijn . Maar vandaag de dag zijn er nog maar weinig xm’s op de weg en op de sloop. Zeker serie 1 xm’s.
Dus vindt nog maar eens een compleet en goed werkend serie 1 mechanisme.

Dirk Pieter succes met inbouwen!

Profiel  
 
Dirk-Pieter
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 30
Geregistreerd: 31-07-2014

Gepost: 04 augustus 2014 04:55 PM
  [ # 14 ]

Voor de liefhebber;
Autodemontage Lettinga in Drachten Telefoonnummer: 0512-515485 had een type 1 mechanisme voor me voor € 40,00.. Ik heb hem niet genomen om bovengenoemde reden dus hij zal er nog wel zijn Smile

Profiel  
 
Dirk-Pieter
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 30
Geregistreerd: 31-07-2014

Gepost: 04 augustus 2014 04:56 PM
  [ # 15 ]
Lars_citroenxm schreef:

Ik ben het met jansr eens dat serie 1 mechanismes beter zijn . Maar vandaag de dag zijn er nog maar weinig xm’s op de weg en op de sloop. Zeker serie 1 xm’s.
Dus vindt nog maar eens een compleet en goed werkend serie 1 mechanisme.

Dirk Pieter succes met inbouwen!

Dank je Lars!

Profiel  
 
 
1 van de 2
 1 2 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook