Citroën M35
demuywo
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3205
Geregistreerd: 05-04-2008

- ID/DS Dspécial
- CX Prestige automatic
Gepost: 28 mei 2013 09:33 PM

van de voorpagina

Citroën M35.com

Enkele dagen geleden kon je op de voorpagina al lezen over het jaar 1970. Een vruchtbaar jaar op Citroën-gebied. Je kon kiezen voor de handige GS, groeide het geld op je rug dan kocht je een SM en als je iets unieks wou rijden, dan koos je voor de M35! Voor alle nieuwsgierigen van deze exoot is er goed nieuws, want er is een nieuwe uitgebreide site in de lucht over dit type.


In de jaren ’60 vond een samenwerking tussen NSU en Citroën plaats met als uitgangspunt: het productierijp maken van een Wankelmotor in een personenauto. Er ontstond een aparte fabriek voor de productie van de motoren. Een Ami 6 voorzien van een Wankelmotor draait proefrondjes op Monthléry. Wat volgt is een presentatie in 1970 van een uniek model, onder de noemer ‘l’Operation M35’. Er staat een auto die grote gelijkenis heeft met een Ami 8, maar het absoluut niet is. 267 exemplaren zijn er van de M35 gebouwd en hoeveel zijn er daarvan over en wat is er allemaal over te vertellen?

Daarom is er nu een nieuwe site. Ga eens naar http://www.citroenm35.com en ontdek wat er op het gebied van dit rijdende prototype te vinden is. Of het nu gaat om een persbericht, een volledige test door l’ AutoJournal uit 1970 of een instructieboekje, een onderdelenboek en zelfs een filmpje met een rijdende Ami 6 met Wankelmotor. Maar ook de overgebleven exemplaren en hoe het die auto’s op dit moment vergaat. Dit is allemaal te vinden op deze nieuwe site van ‘La Nouvelle Opération M35’.  Doel is om kennis te delen en liefhebbers en eigenaren bij elkaar te brengen, want de site is zowel Nederlands-, Engels- als Franstalig, dus ook interessant voor de buitenlandse eigenaren. Dit heeft er nu bijvoorbeeld al toe geleidt dat door gezamenlijke bijdrage een kleine serie van nieuwe voorruiten geproduceerd is. Een versplinterde voorruit is namelijk de nachtmerrie van elke M35 bezitter, want een vervanger was er tot op heden niet. Het is de bedoeling dat dit soort initiatieven, door het samenbrengen van liefhebbers via deze nieuwe site, een vervolg krijgen op een nog veel breder vlak, om zo de M35 en haar historie te bewaren.

De site is een initiatief van Sander Aalderink, groot liefhebber, M35- eigenaar en beschermengel van een bijzondere collectie M35’s. Je hebt er 2 jaar geleden wellicht meer over gelezen in CitroExpert. Dit initiatief wordt door de Amivereniging Nederland (AVN) gesteund door het uitwisselen van informatie om zodoende aan beide zijden elkaar te kunnen aanvullen. Maar houd zeker de M35-site in de gaten, want hij blijft groeien met nieuwe en oude nieuwe informatie. Natuurlijk kun je ook op ons eigen forum reageren en wel hier.

Profiel  
 
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27791
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 28 mei 2013 11:10 PM
  [ # 1 ]

Goed dat er aandacht wordt gegeven aan het behoud van de M35 en er al wordt gewerkt aan onderdelen voorziening Smile
Ik blijf het een leuke verschijning vinden.

En het concept is gewoon erg grappig, een A type onbouwen tot coupé, met bollen en een rotatie motor Cool
Het enige wat ze konden doen om het nog gekker te maken was diravi inbouwen, maar dat zal niet nodig zijn in zo’n licht auto.

Gezien de productie aantallen voor veel liefhebbers helaas onbereikbaar…

Profiel  
 
xtiaan
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 48
Geregistreerd: 29-10-2006

Gepost: 30 mei 2013 09:07 PM
  [ # 2 ]

Heel goed initiatief! Zeer bijzondere auto die behouden moet blijven!

Profiel  
 
RensKorevaar
> 17000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 17339
Geregistreerd: 15-10-2006

Gepost: 04 juli 2013 02:31 AM
  [ # 3 ]

van de voorpagina

Steelt Kees een Citroën M35?

Toen we onlangs op de voorpagina aandacht aan de M35 besteedden, kwam een bijzonder haalverhaal van rasverteller Kees “Visa GTI 115” weer bovendrijven. Het gebeurde is al 36 jaar geleden, maar Kees’ herinneringen aan de technische stunt en de daarop volgende arrestatie zijn nog heel levendig. Geniet mee van zijn gedetailleerde verslag.

André B. was Citroën-dealer in Maarssen en al jarenlang mijn gabber. We hebben het nu over de jaren ’70. In die tijd was hij een verwoed verzamelaar van allerhande Citroën-moois. Er stonden op dat moment acht wagens in zijn garage. Ooit bracht de directeur van Citroën Nederland er een bezoek en dat had zo zijn gevolgen! In 1977 bestond het bedrijf 50 jaar en dus werden André en zijn vader uitgenodigd voor het Citroën-jaarfeest in oktober 1977 in het Hilton van Amsterdam. Daar kregen zij door de heer Huigen een Citroën M35 aangeboden. Alleen was het aangebodene daar niet aanwezig. André moest hem dus zelf in Parijs gaan halen. Uiteraard was dat geen probleem, althans dat dachten wij. De overhandiging in het Hilton was wel degelijk gepland. Dat dit niet gelukt is, bleek later een technische reden te hebben.

Samen met André zou ik de M35 wel even ophalen: geen probleem! Alle papieren die met het transport en de uitvoer naar Nederland geregeld moesten worden, lagen op een Citroën-kantoor ergens midden in Parijs. Citroën Frankrijk was al weken lang met het transport van deze auto bezig geweest. Het transport kon geen doorgang vinden, omdat ze de geheel plat op de grond liggende M35 niet op de autotrailer konden krijgen. Ook het personeel van de Citroën-opslag in Trappes wist niet waarom deze Ami Coupé op de grond lag. Blijkbaar begreep niemand dat deze Citroën hydraulische vering had, maar wij natuurlijk wel. Toch werd het een reis met veel hindernissen.

De voorbereidingen werden getroffen, we waren in het bezit van een Hanomag met meubelbak waarin al diverse Citroëns en Panhards uit Frankrijk waren opgehaald. Ons motto is: de Citroën moet omhoog, hoe dan ook. Er gaat een accu mee, liters hydraulische olie, motorolie, een sleepkabel, een krik, houten blokken, touw, wielen, gereedschap in de vorm van een ratel en een slingertje waarmee we de hydraulische pomp zouden kunnen laten draaien als de auto niet te rollen zou zijn.

Om drie uur in de nacht van donderdag 23 februari 1978 rijden we met de Hanomag naar Parijs en halen daar bij Citroën alle benodigde papieren op. Er gaat een Fransman mee die ons zal wijzen waar de auto staat. Met z’n drieën voor in de Hanomag vindt hij het ‘s morgens al nodig om ons op een Ricard te trakteren. We stoppen bij een café, zijn stamkroeg waar iedereen moest weten dat hij deze Nederlanders wel even de weg zou wijzen. Vervolgens komen we aan op een groot opslagterrein in Trappes en vanaf de ingang zien wij de M35 al staan, zo te zien staat hij daar al een hele tijd. De aanwezigen zeggen dat de Citroën op de grond ligt en ook niet in de Hanomag geladen kan worden. “Geen probleem”, zeggen wij op zijn Hollands.

We rijden verder naar de M35, openen de deur en de motorkap, doen LHM in het reservoir en controleren de motorolie. Verbaasd volgt iedereen onze verrichtingen. Onder de kap trek ik de pook in de versnelling en ga tegen de auto duwen. Ja hoor, de motor zit los, dat scheelt een hoop werk. Ik doe de sleuteltjes in het contact en zet de schakelaar in zijn hoogste stand. We maken de M35 met de sleepkabel aan de Hanomag vast en slepen hem stapvoets over het terrein. De Fransen zagen water branden toen even verderop de wagen daadwerkelijk in zijn hoogste stand zagen staan. Ze sloegen zich voor de kop dat ze daar zelf niet op gekomen waren. Met de lier werd de M35 de meubelbak ingetrokken en goed vastgezet. We doen het rolluik naar beneden en rijden richting huis.

Bij de grens aangekomen zouden we een rustige overgang nemen, die van Halluin. We werden hier echter niet doorgelaten, omdat er van de papieren niets klopte. Alle data waren verlopen en er was geen origineel kentekenbewijs bij, met de fotokopie hiervan namen ze geen genoegen. We werden beschuldigd van het illegaal over de grens willen brengen van een auto zonder geldige papieren. De politie voerde ons af in een Renaultje vier naar de grens verderop in Menen. Na een lange tijd wachten in het arrestantenverblijf, werd proces verbaal opgemaakt en we konden mooi dokken. Ook zouden we onze M35 niet mee krijgen, zo werd ons gezegd. Deze moest worden uitgeladen en zou aan de ketting worden gelegd achter het hek bij de douane, dus wij weer in de Renault en naar de andere grens om de Hanomag op te halen. De Hanomag mochten we houden om naar huis te rijden en we moesten maar terug komen om alle papieren weer opnieuw in orde te brengen.

wordt vervolgd

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
RensKorevaar
> 17000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 17339
Geregistreerd: 15-10-2006

Gepost: 04 juli 2013 02:31 AM
  [ # 4 ]

vervolg

Twee weken later gingen we weer vroeg op pad, uit voorzorg met een zak geld. Met Citroën in Parijs was inmiddels afgesproken dat zij ervoor zouden zorgen dat het originele kentekenbewijs bij het grenskantoor van een bepaalde transporteur zou liggen. Je begrijpt het al: de carte grise was nergens afgegeven, we waren zo gezegd voor Jan Doedel naar de grens gereden, dus maar weer terug naar huis.

Weer contact met Parijs en ja hoor… het lag daar nog in een bureaula. Nu werd afgesproken dat we eerst het kenteken in Maarssen moesten hebben, voordat we weer richting Frankrijk zouden reizen. Ook hier ging weer enige tijd overheen, maar eind maart hadden we dan toch het originele papier in ons bezit. Dus weer vroeg op en wederom naar Menen. Eindelijk werden alle papieren in orde gebracht en ging voor ons het hek open. Ook toen lag de coupé geheel plat op de grond en moest het sleepritueel daar weer verandering in brengen. Hoog op zijn poten werd hij weer in de Hanomag gelierd. Aan het eind van de middag staat de M35 dan toch in de garage in Maarssen.

Mijn nieuwsgierigheid was groot, maar op zaterdag 15 april had ik pas de gelegenheid om me over de technische kant van deze unieke auto te buigen. Er werd een nieuwe accu gemonteerd, de carburateur en de bougies schoongemaakt. Na twee uur sleutelen, komt het moment van starten. Hij slaat direct aan en het geweldige rotatiegeluid komt tot ons! Dan het moment van rijden nadat we de groene platen hadden gemonteerd: ik kan wel zeggen dat het een aangename zaterdagmiddag werd. We waren direct alle narigheid van de weken ervoor vergeten. Niet veel later werd de M35 op Nederlands kenteken gezet, zonder enig probleem. Een soort van rotatiekoorts brak toen bij ons uit en ook dat had weer een gevolg, waarover een volgende keer meer.

tekst: Visa GTI 115, foto: Automobiles Citroën, redactie: RensKorevaar

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
Visa GTI 115
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1126
Geregistreerd: 06-01-2010

- Visa GTI 115ch
- Jumpy 2 liter HDI 140 6bak Nm320
Gepost: 04 juli 2013 09:15 AM
  [ # 5 ]

Prachtig om je eigen belevenissen weer de revue te zien passeren.

Trouwens, deze M 35 bestaat nog steeds.

Hij staat uit elkaar in het rek bij S.A. in Wormer.

Wat zou ik hem graag weer willen hebben.

Maar ik durf niet te vragen wat hij zou moeten kosten.

De AOW en ABP is wat dat betreft niet echt je vriend.

Bouten en moeren gaan altijd los, als je Citroen voorbij Lyon en links van de Rhone komt.

VISA GTI 115 Fun, is not a straight line.

Profiel  
 
hogervp
> 8000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 8156
Geregistreerd: 15-08-2004

- Ami Super
- C3 1.4 Exclusive automaat
- C5 Tourer2.0 HDi FAP
Gepost: 04 juli 2013 10:50 AM
  [ # 6 ]

Ha Kees, wat ontzettend leuk om dit verhaal nu weer te mogen lezen.Je hebt destijds al aan tipje van de sluier voor me opgelicht. Genieten dit verhaal!

Patrick

Iemand nog doneren?

Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
GWHENDRIKS2
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5446
Geregistreerd: 01-07-2007

- 2CV 6 Charleston
Gepost: 04 juli 2013 10:53 AM
  [ # 7 ]

Potver weer een leuke verhaal van je!

Profiel  
 
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27791
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 04 juli 2013 08:16 PM
  [ # 8 ]

Leuk stuk om te lezen!
Waren vast de hoog tijds dagen voor de Franse bureaucratie Wink

Visa GTI 115 schreef:

Trouwens, deze M 35 bestaat nog steeds.

Hij staat uit elkaar in het rek bij S.A. in Wormer.

Wat zou ik hem graag weer willen hebben.

Maar ik durf niet te vragen wat hij zou moeten kosten.

Ach vragen staat vrij toch?
Je houd er of een M35 aan over, of een mooi verhaal!

Profiel  
 
Maurice van Mourik
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3221
Geregistreerd: 18-11-2006

- C15 C15d Familiale
- Visa 11RE
- ZX 1.9D Break Reflex
Gepost: 13 juli 2013 09:09 AM
  [ # 9 ]

Ik lees het nu voor de derde keer Kees, en je had het me al eens beknopt verteld, maar het leest nog steeds als een spannend jongensboek knuffel

Visa II ,ça c’est une auto!
Citroënist tot in de kist

Profiel  
 
wisizu
> 300 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 398
Geregistreerd: 08-08-2010

- Berlingo Multispace. 1.6-16V
Gepost: 13 juli 2013 10:38 PM
  [ # 10 ]

Op MP staat ie te koop in Wormer voor € 8500,= !

Profiel  
 
Erasmo
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 49
Geregistreerd: 18-06-2013

- 2CV Special
- BX Progress
- Ami Cimos 8 Break
- ID/DS D Special
- Ami M35
Gepost: 11 juni 2020 10:40 PM
  [ # 11 ]

Mocht er iemand interesse hebben, ik heb er al een paar jaar een in de caravanstalling staan en sta op het punt om deze in de verkoop te doen.

Profiel  
 
Eemspoort
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 479
Geregistreerd: 25-10-2008

- C35 Neba Coryfee Special 2.5D integraal-camper
Gepost: 13 juni 2020 08:54 AM
  [ # 12 ]

Ik zou zeggen, zet hem hier op de site te koop, grote kans dat er een liefhebber voor komt.

Ex Citroëns:
‘87 Acadiane
‘92 BX Deauville 1.4 LPG
‘03 C5 Break Ligne Prestige HDi-110

Profiel  
 
Erasmo
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 49
Geregistreerd: 18-06-2013

- 2CV Special
- BX Progress
- Ami Cimos 8 Break
- ID/DS D Special
- Ami M35
Gepost: 15 juni 2020 02:25 AM
  [ # 13 ]

Dat was niet eens nodig, er was zoveel interesse viavia dat ie al verkocht is ondertussen.

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook