




























Totaal aantal Berichten: 10473
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Peter, je hebt gelijk. Ik haalde euro’s en guldens door elkaar…
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Euro/Gulden: Kan gebeuren, we zijn al zo gewend aan die euro….
4500 voor een motor revisie lijkt me geen abnormaal bedrag, garages in Frankrijk zijn ook niet goedkoop !
Daar zit dan ook al inbouwen en uitbouwen bij…. tel de uren werk maar eens.
To err is human, not to err is divine.
Vorige week hadden wij met een groepje DS’ers een presentatie over oliën, brandstoffen en toevoegingen. Ergens in dat verhaal werd er verteld dat V-Power niet zo goed zou zijn voor onze DS’en. Ik wist niet meer precies wat dat was en heb het nog even nagevraagd bij betreffende en dit kreeg ik als antwoord:
“Het antwoord op de vraag waarom V-power niet goed is voor Oldtimers is het volgende.
V-power is een brandstof die zoals men beweert beter is voor het milieu, doordat je minder uitstoot hebt.
Dat is natuurlijk mooi, maar om dit te verkrijgen heeft men er additieven ingestopt die ervoor zorgen dat de verbranding zeer droog wordt.
Dit heeft als gevolg dat allereerst het brandstofsysteem uitdroogt en dus harder slijt met als gevolg lekkage .
De verbranding is ook droger dus warmer en de samenstelling van de metalen waarvan de kop is gemaakt kunnen daar niet goed tegen.
De verbrandstof moet altijd iets vettig zijn om extra slijtage te voorkomen.
Dit bereik je door bij de euro 95 een fuel treatment toe te voegen, deze reinigt het systeem en maakt de brandstof vettig of met top oil te werken, een boven smering, dit geldt ook als je op LPG zou rijden, het probleem is dan hetzelfde.”
Dit gewoon ter informatie. Ik rij zelf al een tiental jaren alleen maar LPG in Citroën en Volvo klassiekers en heb tot op heden geen problemen hiermee gehad
DSuper5 1973 (org. Ned)
HY 1974 (org. Ned)
2CV 1959 (org. Ned)














































Totaal aantal Berichten: 43363
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Wie heeft die presentatie aan jullie gegeven?
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste




























Totaal aantal Berichten: 9362
Geregistreerd: 25-05-2010
- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
De kop van een DS is gewoon perfect om mee op gas te rijden.
De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/
http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/
Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.
Presentatie werd gegeven door een vertegenwoordiger van Bardahl en ja, ik weet ook dat de cilinderkop van de DS uitermate geschikt is om op LPG te rijden, daarom ook verbaasde mij de opmerking dat het ook voor LPG geldt.
DSuper5 1973 (org. Ned)
HY 1974 (org. Ned)
2CV 1959 (org. Ned)












































Totaal aantal Berichten: 27954
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Werd er specifiek vermeld dat dit voor een DS geld? Of was het meer algemeen verhaal over oude motoren uit die tijd?
Algemeen of specifiek, het kwam eigenlijk neer op de motoren met een alu kop en een carburateur van het materiaal mazak, zoals onze carbs.
DSuper5 1973 (org. Ned)
HY 1974 (org. Ned)
2CV 1959 (org. Ned)
Dat lijkt al snel op FUD, Fear, uncertainty and doubt , een bekende verkooptactiek om met angst voor iets onbekends twijfel te zaaien en een oplossing voor te stellen die misschien wel zou kunnen helpen maar waarvan de noodzaak nooit bewezen is….....
Waarmee ik niet wil zeggen dat er geen probleem kan zijn met E10, maar we hebben nu al vele jaren geen lood meer in de benzine en ook al toevoegingen als ethanol.
Er zijn landen waar je E85 kunt krijgen, 85% ethanol, veel goedkoper dan benzine, daar zou ik niet zomaar aan beginnen, maar verder.
Als een auto geen klepproblemen geeft op LPG dan zeer waarschijnlijk ook niet op E10 etc.
Vergeet niet dat er in de 70’er jaren nog auto’s waren met gietijzeren koppen waar de zetels direct in het gietijzer geslepen werden, en die…. konden echt niet tegen gas. Oplossing: iedere 50.000 km een koprevisie… waarom ook niet.
Benzineslangen van meer dan 10-15 jaar oud zou ik sowieso vervangen, en dan heb je er meteen die tegen moderne benzine kunnen.
To err is human, not to err is divine.
















Totaal aantal Berichten: 1533
Geregistreerd: 26-06-2006
- Traction Avant 11BL
- ID/DS 23IE Pallas mech
- (Grand) C4 Picasso 1.8 Ambiance
HYvonne schreef:een carburateur van het materiaal mazak, zoals onze carbs.
je bedoelt zamak, neem ik aan:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Zamak
Du pain, du vin et… Citroën!
Citroen-forum.nl: ...omdat je Citroën nooit af is!
DSuper5 1973 (org. Ned)
HY 1974 (org. Ned)
2CV 1959 (org. Ned)












































Totaal aantal Berichten: 25678
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Ik denk ook een gevalletje WC-Eend.
“Wij van WC eend, adviseren: WC-EEND!!”
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
bogaard77 schreef:Ik denk ook een gevalletje WC-Eend
Ben het helemaal met je eens maar dacht dat het toch leuk was om bovenstaande in deze discussie te vermelden.
Wat doen we ermee?
DSuper5 1973 (org. Ned)
HY 1974 (org. Ned)
2CV 1959 (org. Ned)



Totaal aantal Berichten: 139
Geregistreerd: 19-06-2007
- CX 2200 super c-matic
- CX 2400 IE Prestige Automatic RHD
Ik kom net in de plaatselijke courant een ‘advertorial’ tegen waarin Firezone trots aankondigt dat er bij tientallen van hun stations Competition 102 te koop zal zijn, met een octaangetal van, jawel, 102. En dat zal, stellen ze, ‘...auto- en motorsporters, maar bijvoorbeeld oldtimerbezitters beslist aanspreken’. Want geen ethanol erin, blijkbaar.
‘k heb groene vingers!! En sinds kort ook rooie.