152 van de 172
« Eerste  < Vorige 150 151 152 153 154 Volgende >  Laatste »
   
Niels’ 77-er 2400 Pallas
jantje1948
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9858
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 17 mei 2021 11:41 AM
  [ # 2266 ]

Voor de nokvolgers is vooral het ZDDP gehalte van belang (zink).
Daar is op het sm gedeelte wel een en ander over te vinden.

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25378
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 17 mei 2021 02:43 PM
  [ # 2267 ]

zowiezo is een full syntheet niet geschikt voor hobby auto’s die langere tijd stilstaan. Full synt plakt veel te weinig om in het traktorblok van de CX na de koude start de tuimelaars te smeren tot daar eindelijk olie aankomt…

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
Nielsje
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4721
Geregistreerd: 17-09-2012

- CX 2400 Pallas
Gepost: 17 mei 2021 07:10 PM
  [ # 2268 ]

Ik merkte op vakanties (toegegeven, toen lekte m’n CX natuurlijk nog aanzienlijk, iets wat hopelijk na deze ingreep wat verminderd is) dat de beschikbaarheid van minerale 20w50 hopeloos is. Gewoon puur gegeven vanuit de beschikbaarheid van (half) synthetische olieën overweeg ik iets anders. Verder heb ik me nooit verdiept in de hoeveelheid zind / ZDDP in olie, iets wat ik nu wel mee wil nemen, vandaar. Ik zal in het SM gedeelte eens zoeken wat daar gebruikt / geadviseerd wordt.

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43033
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Mercedes E200 cabriolet
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
Gepost: 17 mei 2021 07:18 PM
  [ # 2269 ]

Ja,  maar er hoeft helemaal geen 20w50 in. Een goede 15w40 is prima. En die is echt wel te vinden Wink

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

Profiel  
 
Nielsje
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4721
Geregistreerd: 17-09-2012

- CX 2400 Pallas
Gepost: 17 mei 2021 07:39 PM
  [ # 2270 ]

Met de oude knoeperharde keerringen was ik met 15w40 gewoon bang dat het letterlijk er meteen uit kwam druppen hehehe. Echt ongelovelijk hoe hard dat spul wordt. Alsof het plastic is.

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25378
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 18 mei 2021 06:37 AM
  [ # 2271 ]

valvoline VR racing 15W40 is op ebay ruim voor handen. Met hoog zddp gehalte.

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9126
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 18 mei 2021 06:46 AM
  [ # 2272 ]

Mijn dieseltje draait gewoon op Valvoline 15W-40, verkrijgbaar bij de Action.
https://www.action.com/nl-nl/p/valvoline-motorolie4/

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25378
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 18 mei 2021 07:29 AM
  [ # 2273 ]

dat kiepte ik ook in mn diesel. Maar dit is een GTI man!

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9126
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 18 mei 2021 07:45 AM
  [ # 2274 ]
bogaard77 schreef:

Maar dit is een GTI man!

Echt niet, gewoon een 2400 met carburateur.

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
F.SvM
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9321
Geregistreerd: 25-05-2010

- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
Gepost: 18 mei 2021 08:31 PM
  [ # 2275 ]

10w40 moet kunnen bij een gereviceerd blok

VgF

De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/

http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/

Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.

Profiel  
 
Nielsje
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4721
Geregistreerd: 17-09-2012

- CX 2400 Pallas
Gepost: 23 mei 2021 06:56 PM
  [ # 2276 ]

Inmiddels ben ik bijna aangeland bij het emulsiescherm en daarover heb ik een vraag. Zie hiervoor bijgevoegd Info’Rapid:

Er wordt vermeld dat bij revisie van het blok dit scherm ook niet meer gemonteerd mag worden. Wat is de reden geweest van het wegnemen van dit emulsiescherm? En trek ik dan de juiste conclusie door deze dan ook maar niet meer bij mijn blok te monteren?

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43033
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Mercedes E200 cabriolet
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
Gepost: 23 mei 2021 07:01 PM
  [ # 2277 ]

Dat zal alles te maken hebben met het feit dat het scherm er voor kan zorgen dat de olie niet snel genoeg uit het blok terug in het Carter kan lopen. Overigens hebben ze het hier over de CX 25. Die heb jij niet.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

Profiel  
 
Nielsje
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4721
Geregistreerd: 17-09-2012

- CX 2400 Pallas
Gepost: 23 mei 2021 07:35 PM
  [ # 2278 ]

Correct, maar dat doet verder niets af aan mijn vraag: zou ik hem monteren? Over de 2400 wordt geen info gegeven. Ik heb nooit (merkbare) problemen ondervonden met scherm, maar wellicht dat een 2400 ook baat heeft bij deze aanpassing?
Anders geformuleerd: wat zou het voordeel zijn dit scherm te laten zitten?

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43033
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Mercedes E200 cabriolet
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
Gepost: 23 mei 2021 07:49 PM
  [ # 2279 ]

Ik zou hem terugzetten, puur omdat er geen papier is waarop staat dat je hem weg moet laten bij een 2400 motor.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

Profiel  
 
Nielsje
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4721
Geregistreerd: 17-09-2012

- CX 2400 Pallas
Gepost: 06 juni 2021 07:32 PM
  [ # 2280 ]

De oliepomp heb ik na schoonmaken van binnen en buiten voorzien van een nieuwe kurken ring bij de zeef. Het deksel gemonteerd door met een hamer de lipjes te felsen. Werkt prima. Het loopvlak waar de tandwielen op liggen had wat krassen, dus die heb ik vlak geschuurd met korrel 400 op een vlakke plaat. De O-ring was kneiterhard geworden en brak, dus die voorzien van een nieuw exemplaar. Op aanraden van F.vsM heb ik de pomp eerst vol laten pompen met olie, alvoren de pomp te monteren.

Het carter was hoerig vies van binnen en liet zich door de vele kleine hoekjes ook niet lekker makkelijk schoonmaken. Mocht je dit ooit gaan doen dan adviseer ik om iemand met een wasinstallatie voor motor onderdelen in je vriendenkring te zoeken Smile Hier vond ik hem schoon genoeg en had ik er schoon genoeg van:

Het carter wordt gemonteerd op het blok middels vloeibare pakking. Ik heb de pakking eerst op het carter gedaan, in mijn beleving was dat het makkelijkste. Ik vond het wel wat gehannes, dit was de eerste keer dat ik het deed. In de hoofdlagerkap aan vliegwielzijde moet je ook een kurken pakking monteren. Die kurken pakking had de afgelopen x jaar recht doorgebracht in z’n verpakking en voelde er niet zo veel voor om gebogen te blijven zitten, ondanks voldoende plaksel. Uiteindelijk alles wel op elkaar gekregen zonder al teveel pakking op plekken te smeren waar het niet hoort. De boel netjes uitgelijnd aan de kant van de distributieketting, daar moet nog een deksel overheen. Vervolgens het rooster weer gemonteerd:

Tijd voor het carterdeksel. De pakkingen die ik hiervoor tot nu toe had gezien waren van die dunne papieren dingen. CX-basis heeft reproductie pakkingen die dikker zijn, 3mm oid met een goede pasvorm. Stuk sterker.

en dicht:

De motor omgedraaid en na controle en schoonmaken is het distributiedeksel op z’n plek gezet.

Tijd om de kop erop te zetten.

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
 
152 van de 172
« Eerste  < Vorige 150 151 152 153 154 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook