Gisteren thuisgekomen van een bloedhete vakantie in Frankrijk met de DS. In Parijs ging de motor steeds slechter oppakken met deellast. Alleen bijna volgas accelereren verliep vlekkeloos, wel lastig in een file met 32 graden. Na Parijs de wagen aan de kant gezet en laten afkoelen, was natuurlijk bloedheet. Een kennis gebeld en op zijn advies gecontroleerd of het `loodpropje`in de acceleratiesproeier aanwezig was. Dat was in orde. Bij het constant 110-120 rijden bleef de wagen hinderlijk hikken en inhouden. Om het mengsel constant te verrijken, bij accelereren liep de wagen wel goed, heb ik de choke gedeeltelijk open gezet. Dat loste het probleem grotendeels op en het gekke was dat het benzineverbruik beter dan 1 op 10 bleef. Heeft iemand een idee wat er aan de hand is?
Mijn eerste idee: vervuiling in je carburateur (1e sproeier).
en…. niet vergeten: zelf de slingers ophangen

Totaal aantal Berichten: 1351
- ID/DS Pallas 2.3 carb BVM (Gebouwd in Zuid-Afrika)
Inderdaad een verstopping in de eerste trap (neem aan dat je een webber hebt)
Choke is extra benzine via apart kanaal, aparte sproeier.
Schoonmaken van de webber is erg makkelijk;
stangetje van choke naar gasklep loshalen (niet boven grindpad, want het klemmetje springt weg en vind je nooit meer)
4 schroefjes aan de bovenkant loshalen,
voorzichtig deksel loshalen; let op dat het asje van je vlotter en het klemmetje van je vlotternaald niet ook in het grindpad valt (pingfuckit!) en dat je de pakking niet scheurt.
Nu in je vlotterkamer de sproeiers een voor een losdraaien, schoonblazen, doorheen kijken of er geen verstopping meer zit (nooit doorprikken!!, je kunt een verstopping wel met remmenreiniger of MEK oplossen) en terugzetten.
Meteen ook even je vlotterhoogte controleren (wph) en je vlotterkamer schoonmaken
Al met al half uurtje werk, hoort bij regulier onderhoud.
Klinkt als een te arm mengsel.
Kan losgelopen houder van de vlotternaald zijn, als die naar beneden draait wordt het vlotternivo steeds lager. Of andere reden dat vlotternivo te laag is geworden.
Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma
Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016
Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper
Bedankt voor de reacties. Ik zal eens een exploded view van de carburateur zoeken en dan wat gaan pielen.

Totaal aantal Berichten: 479
- Xsara Picasso
- Ami 8 berline
- Berlingo 1.4 grijs kenteken
Niet direct gaan “pielen” aan de afstelling.
eerst de carburateur schoonmaken zoals al aangegeven is, dan is het probleem denk ik verholpen
succes
Groeten van Henk uit Steenwijk.

inderdaad; deksel eraf en sproeiers schoonmaken, niet afstellen, dat verloopt niet zomaar.
Ik heb vanmiddag het deksel van de carburateur gehaald, best wel spannend. In de vlotterkamer zat wat bezinksel maar wat mij opviel is dat de hele carburateur aan de binnenkant redelijk vies is. Alle sproeiers heb ik bekeken en doorgeblazen maar daar zag ik geen verstopping in. Ook het groffilter bij de aansluiting van de benzinetoevoer heb ik opengemaakt, daar zat aardig wat `zand` in. Na afloop alles weer gemonteerd en de wagen startte gelukkig. Maar het probleem is niet opgelost. Ik heb het vlotterniveau niet gecontroleerd want ik heb geen schuifmaat om de afstand te meten. Zou het vlotterniveau de oplossing zijn of zit er in de carburateur verder nog vervuiling? Gevoelsmatig denk ik aan het laatste.
De vlotter kan je ook controleren door de deksel (met pakking) ondersteboven te houden en dan met een boortje 4.5 mm onder het tonnetje door te schuiven. Voorschrift is 4,75mm als ik me niet vergis dus als een 4,5 boortje net wel onder het tonnetje doorgaat en een 5mm niet dan zit je aardig in de richting…

Totaal aantal Berichten: 10631
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Het lijkt me dat het vlotterniveau niet zo maar spontaan verandert…
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Dat lijkt mij ook, maar als je het toch wilt contoleren kan het ook redelijk zonder schuifmaat.
Het kan zijn dat er toch weer nieuwe prut in de sproeier is gekomen, misschien helpt een paar keer reinigen wel.
Als het blijft aanhouden zou ik ook even het filter in de tank reinigen.

Totaal aantal Berichten: 10631
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
En de tank zelf. In ieder geval altijd de tank zo vol mogelijk houden ivm condensvorming en roest als gevolg daarvan.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Totaal aantal Berichten: 2967
- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
Je kunt ook zoeken in de richting van een te heet geworden bobine/slechte condensator?

H@ns schreef:De vlotter kan je ook controleren door de deksel (met pakking) ondersteboven te houden en dan met een boortje 4.5 mm onder het tonnetje door te schuiven. Voorschrift is 4,75mm als ik me niet vergis dus als een 4,5 boortje net wel onder het tonnetje doorgaat en een 5mm niet dan zit je aardig in de richting…
Zo doe ik het ook altijd

Totaal aantal Berichten: 479
- Xsara Picasso
- Ami 8 berline
- Berlingo 1.4 grijs kenteken
Is het zeker dat je het deksel ondersteboven moet houden?
Volgens mij moet je het deksel verticaal houden tijdens het meten.
Maar misschien bij deze carburateur niet hoor, kijk het voor de zekerheid even na.
Groeten van Henk uit Steenwijk.
Het is denk ik niet de bobine want ook toen de wagen koud was, en de bobine ook, deed het verschijnsel zich voor. Ik heb een 123 ontsteking, zit er dan nog wel een condensator in?