Citroen C8 - volledige stilstand in eco-mode
Laurent1981
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 2
Geregistreerd: 06-08-2013

Gepost: 07 augustus 2013 08:18 AM

Hallo,

Gisteren stilgevallen met c8 in volle rit.

Voertuig kan niet meer worden gestart en geeft melding op display “eco-mode”.

Volgens locale garage is dit het gevolg van een stukgesprongen distributieriem.

Volgens hen is deze schade te kostelijk om te herstellen (wagen heeft 150.000 km op de teller).

Wat denken jullie?

Ik ga sowieso de mening van de citroen-garage vragen, want ik zie dit eerder als een electronisch defect….

Gr.,

Profiel  
 
furriegurrie
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2091
Geregistreerd: 11-03-2006

- ID/DS D super
- C3 Pluriel 1.6 sensodrive
- C5 2.0 Benzine Exclusive
- C35 Fiat 242
- C6 (2005-2012) 2,7 HDI exclusive
Gepost: 07 augustus 2013 08:40 AM
  [ # 1 ]

wellicht bedoelt men de multiriem?

Volgens mij komt die eco stand om de hoek kijken als de accuspanning te laag wordt. De dynamo zorgt voor de stroomopwekking en deze wordt aangedreven door de multiriem. Als dat niet gebeurt wordt de accu leeggetrokken door de stroomvebruikers. Hoeft natuurlijk niet perse te betekenen dat de multieriem stuk is (dynamo kan bijvoorbeeld stuk zijn oid), maar zou wel kunnen…..

Staat de auto nu bij de garage? Hoe heeft men geconstateerd dat de distributie de oorzaak is? Wat is er allemaal stuk volgens hen? Een “second opinion” lijkt me inderdaad raadzaam.

Profiel  
 
Laurent1981
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 2
Geregistreerd: 06-08-2013

Gepost: 07 augustus 2013 08:50 AM
  [ # 2 ]

De wagen is door de takeldienst naar een locale, zelfstandige, garage gevoerd.

Er is daar zelfs niet naar de wagen gekeken!

De zaakvoerder in de garage beweert het fenomeen te kunnen beoordelen zonder de motor open te halen.

Ik ga vandaag 2 citroen garages opbellen en probleem voorleggen, samen met onderhoudsboekjes.

De wagen is mij inderdaad te dierbaar om zomaar af te schrijven.

Profiel  
 
furriegurrie
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2091
Geregistreerd: 11-03-2006

- ID/DS D super
- C3 Pluriel 1.6 sensodrive
- C5 2.0 Benzine Exclusive
- C35 Fiat 242
- C6 (2005-2012) 2,7 HDI exclusive
Gepost: 07 augustus 2013 09:29 AM
  [ # 3 ]

Met 150K op de teller zou deze normaal gezien ook nog wel even mee moeten kunnen.

Wellicht steekt er een stuk multiriem onder de auto uit zodat de garage zijn diagnose kon stellen Wink

Profiel  
 
Jf
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 594
Geregistreerd: 10-06-2004

- Evasion 2.0i
Gepost: 30 september 2013 03:38 PM
  [ # 4 ]

hoe is het nu afgelopen ?

Profiel  
 
pieter204
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 4
Geregistreerd: 27-04-2015

Gepost: 27 april 2015 08:44 PM
  [ # 5 ]

Halo
Dit is voor de eerste maal dat ik op dit forum kom en ik ben blij dat ik dat gevonden heb want ik heb ook
een probleem met mijn Bat denk ik.
Voor het eerst aan iedereen op dit forum mijn groeten.
Nu hoop ik dat men mij ook kan helpen , ik bezit een citroen C 8 het is een gezinswagen van 2003
de auto was perfect in orde , na een volledige onderhoud door een citroen verdeler waar ik altijd ging voor een onderhoud begon het probleem na veertien dagen ineens bij het rijden ging het lampje branden van
de bat met een stopteken ik ben direkt gestopt auto uit geschakeld en gaan zien wat er gaande was , niets te vinden terug gestart alles was terug normaal en dan zo vlug mogelijk naar huis ik was een km van huis
het zelfde geval wat kan dat nu zijn?
mvgr pieter204

Profiel  
 
Jf
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 594
Geregistreerd: 10-06-2004

- Evasion 2.0i
Gepost: 06 mei 2015 12:22 PM
  [ # 6 ]

wat ik gelezen heb her en der zou het de accu kunnen zijn…

Profiel  
 
pieter204
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 4
Geregistreerd: 27-04-2015

Gepost: 06 mei 2015 06:40 PM
  [ # 7 ]

Bedankt ik heb nu een andere accu geplaatst en de auto gestart dat was in orde , maar na +- 10 min ging het lichtje van de accu
terug branden en ook het stop , nog een beetje gewacht en toen viel hij stil toen kon ik weer niet meer starten ?

Profiel  
 
Jf
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 594
Geregistreerd: 10-06-2004

- Evasion 2.0i
Gepost: 06 mei 2015 07:58 PM
  [ # 8 ]

Lijkt wel of iets hem erg snel leegtrekt… sluiting missschien? Wellicht dat anderen een idee hebben.
Misschien dat uitlezen helpt?

Profiel  
 
Douwe
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 981
Geregistreerd: 18-10-2005

Gepost: 06 mei 2015 08:36 PM
  [ # 9 ]

Je had misschien beter een nieuw topic kunnen maken maar bij deze voor het acculampje: geeft de dynamo wel stroom? ... hoeveel volt meet je op de accu klemmen met lopende motor? Zou iets van 14 moeten zijn schat ik?

ZX 16v 1992 groen—> stalling
BX 16v 1988 rood—> stalling
Xantia tct activa—> Te Koop

Profiel  
 
Citroensmgz
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3539
Geregistreerd: 21-11-2006

Gepost: 06 mei 2015 08:43 PM
  [ # 10 ]

Eerst diagnose dan reparatie dus.
Die nieuwe accu is vol, dus de eerste tien minuten doet die het altijd goed….
Voor je een nieuwe accu plaats zou ik kijken of je laadcircuit goed werkt: Dat kan je gemakkelijk doen door de laadspanning te meten. Meet de boordspanning bij draaiende motor ( stationair), moet je boven de 13 volt zitten, geef gas tot 2000 toeren per minuut en je spanning moet tot rond de 14 volt ( en niet boven de 15 volt) stijgen. Houdt de motor op 2000 toeren en zet de verlichting en de aanjager aan, de spanning mag dan niet in elkaar zakken, dus als je “normaal 14.4 volt meet mag ie maximaal teruglopen naar 14.3 of 14.2 ..
Snel leegtrekken terwijl je rijdt is hoogst zeldzaam: Als je veel stroom trekt wordt er iets heel heet, en dan gaat het smeulen en daarna branden, dat had je dan toch wel gezien/gemerkt ? 

Een Citroen met Eco-modus laat zich niet starten met een bijna lege accu: Dat is om de electronica te beschermen, als die niet genoeg spanning krijgt tijdens het starten gaat die electronica wel eens gek doen, dat wil men voorkomen. Het is niet zoals bij een “oude” auto met carburateur die je nog op de laatste snik van de accu aan de gang kan krijgen. Moderne motor electronica geeft je een veel beter verbruik, een schonere motor, en rijdt veel gemakkelijker, maar wil wel altijd goede spanning hebben…

Als je er geen kaas van hebt gegeten zou ik toch eens bij een garage langsgaan, een eenvoudige meting voldoet, daar heb je zelfs geen lexia voor nodig.

To err is human, not to err is divine.

Profiel  
 
pieter204
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 4
Geregistreerd: 27-04-2015

Gepost: 10 mei 2015 02:00 PM
  [ # 11 ]

Ik heb alles nagemeten zoals u gevraagd hebt

( Meet de boordspanning bij draaiende motor ( stationair), moet je boven de 13 volt zitten, geef gas tot 2000 toeren per minuut en je spanning moet tot rond de 14 volt ( en niet boven de 15 volt) stijgen. Houdt de motor op 2000 toeren en zet de verlichting en de aanjager aan, de spanning mag dan niet in elkaar zakken, dus als je “normaal 14.4 volt meet mag ie maximaal teruglopen naar 14.3 of 14.2 ..)

Met stationair draaiende motor 12.8 volt gas bijgeven 13.50 Volt , na verlichting en jager inschakelen
spanning blijft 13.50 volt , na tien minuten ongeveer hoor ik een signaal en Batterij lichtje met stop gaat branden maar de spanning blijft normaal 13.5 Volt met de nieuwe Batterij en met de andere niet

Wat ik ook wil bij zeggen bij het afzetten motor en terug contact aan start hij terug en bij het aanzetten van de aanjager hoor ik een klik is dat normaal en de spanning blijft idem ?
Mvgr

Profiel  
 
pieter204
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 4
Geregistreerd: 27-04-2015

Gepost: 10 mei 2015 02:00 PM
  [ # 12 ]

Ik heb alles nagemeten zoals u gevraagd hebt

( Meet de boordspanning bij draaiende motor ( stationair), moet je boven de 13 volt zitten, geef gas tot 2000 toeren per minuut en je spanning moet tot rond de 14 volt ( en niet boven de 15 volt) stijgen. Houdt de motor op 2000 toeren en zet de verlichting en de aanjager aan, de spanning mag dan niet in elkaar zakken, dus als je “normaal 14.4 volt meet mag ie maximaal teruglopen naar 14.3 of 14.2 ..)

Met stationair draaiende motor 12.8 volt gas bijgeven 13.50 Volt , na verlichting en jager inschakelen
spanning blijft 13.50 volt , na tien minuten ongeveer hoor ik een signaal en Batterij lichtje met stop gaat branden maar de spanning blijft normaal 13.5 Volt met de nieuwe Batterij en met de andere niet

Wat ik ook wil bij zeggen bij het afzetten motor en terug contact aan start hij terug en bij het aanzetten van de aanjager hoor ik een klik is dat normaal en de spanning blijft idem ?
Mvgr

Profiel  
 
Citroensmgz
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3539
Geregistreerd: 21-11-2006

Gepost: 10 mei 2015 11:57 PM
  [ # 13 ]

Je boordspanning is te laag voor een moderne auto: 12.8 bij stationair wil zeggen dat de dynamo net kan leveren wat er verbruikt wordt en rond de 14.4 volt is wat je normaliter wilt als laadspanning, niet 13.5 volt. Omdat de spanning op 13.5 blijft als je verbruikers aanzet regelt de spanningsregelaar wel goed, maar niet de goede spanning. Wordt toch tijd voor een garage denk ik zo, ik kan je zo niet verder helpen, kan wel een probleem met de eco-modus zijn. Iemand anders?

To err is human, not to err is divine.

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook