1 van de 5
 1 2 3 Volgende >  Laatste »
   
CX 25GTI na 13 jaar stilstaan weer de weg op, de uitdagingen.
Tystos
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 88
Geregistreerd: 27-08-2007

- CX 2500 GTI
- (Grand) C4 Picasso 2.0 HDI EBV exclusive
Gepost: 09 september 2013 12:40 AM

Ben al een poos lid van dit forum, door het bezit van een mooie Xantia. Nu een Volvo als dagelijkse auto, maar heb ook steeds een prachtige 25 GTI uit 1986 in de kleur Brun maya, welke naar mijn mening de CX echt prachtig staat.

Na 12 op stal hebben we deze zomer de CX weer van stal gehaald. Heeft jaarlijks gelopen, en stond op blokken onder de steunpunten. So far so good.
Na plaatsten van de accu, starten en lopen! Snaar vn de hydropomp iets opspannen en klaar.
Voor de APK claxon relais en mistlicht relais weer tot leven gewekt, elektronika in mijn vak tenslotte, dus peace of a cookie..
Affijn, alles goed, ‘slechts’ 3 afkeurpunten.
1 Handremkabels, standaard slijtage
2 lekkage ronde de eerste uilaatklem vanaf het spruitsuk
2 hydrauliek leidingen last van ‘put-corrosie’

Die laatste is toch wel een puntje.. Dus info ingewonnen uiteindelijk de leidingen gekocht bij Dibert,  Citroville in Borculo.

Eigenlijk is het vervangen erg simpel, zolang je het leiding voor leiding doet.
-Dus, evt met een speciale 6 kant leidingsleutel beide wartels los,
-leiding zonder verbuigen onder de auto vandaan (in met bijna alle ledingen gelukt)
- nieuwe leiding in de goede lengte in zelfde model buigen met de hand. Hoe nauwkeuriger hoe handiger het moteren.
- leiding op zijn plek manouvreren,
- oude rubbertje uit het component verwijderen met bvb een niet te dikke zelftapper
- nieuw rubbertje plaatsen op de leiding,
- volledig recht insteken
- wartel vastdraaien, klaar.
Het ging voornamelijk over de leidingen over en rond de achterbrug, naar de hoogte regelaar, achterremmen en remcilinders. De ‘spiraal leidingen’ naar de achtremmen als complete assemblys gekocht.
Doordat de nieuwe leiding van een koperlegering is gemaakt verwacht ik geen toekomstige problemen meer.

De leiding van de remservo naar de Y-verdeler achter was gelukkig nog goed. Zonder deze servo uit te bouwen is deze voor op het schutbord bijna niet te wisselen. Losnemen misschien, nieuwe plaatsen, hopeloos…

Na een tip van Citroville ook de leidingen tussen de remaccu naar achteren, onder de versnellingbak door vervangen. Deze liggen over het chassis, vast in 2 beugeltjes, met een M6 boutje, en een gelaste beugel die er overheen gevouwen is.

Al met al een hele klus die me enkele (vrije) dagen heeft gekost.

Inmiddels ook remslangen vervangen plus leidingen voor, olie filter (van bovenaf ketting sleutel er omheen met hulp van onderaf de auto, dan kun je net met je hand tussen de dwarse chassibalk en luchtkanaal door met je hand als je een handremkabel-beugeltje verwijderd.

Uitlaat weer dicht na uitelkaar schuiven, bosal putty er omheen en weer inelkaar.
Nu rest nog het ontluchtten van de remmen, dan kan ze weer voor de APK! Iemand een praktische tip hiervoor of moeten altijd de wielen of achterste beschermplaten altijd eraf?

To be continued..

Correctie:ik bedoelde idd de remservo!

Dikke van Dale: Citrofiel..

Profiel  
 
erikkuiper
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2243
Geregistreerd: 13-09-2006

Gepost: 09 september 2013 12:49 AM
  [ # 1 ]

Wielen eraf en in de hoogste stand.

En volgens mij bedoel je de leiding vanaf de remservo naar achter die je niet vervangen hebt, dat is inderdaad een heel gekloot, maar het kan wel hoor Wink

P.s. ik weet niet hoe veel je van de hydrauliek weet, dus misschien te overvloede: motor aan, een hulpje de rem continu in laten trappen, en dan ontluchten.
Je hoeft dus niet te pompen of zo.

CX limousine, TRD I, TRD II, Tatra 603, skoda 110, mercedes 240 TD, mercedes 406, mercedes 206, xantia 16v

Profiel  
 
Tystos
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 88
Geregistreerd: 27-08-2007

- CX 2500 GTI
- (Grand) C4 Picasso 2.0 HDI EBV exclusive
Gepost: 09 september 2013 01:04 AM
  [ # 2 ]

Thanks voor de tip, ik kan me voorstellen dat de oliedruk van de pomp/voorraadbol/achter vering komt en dat pompen zoals bij een conventionele remcilinder niet nodig is.
Dit is de eerstkomde klus!

Dikke van Dale: Citrofiel..

Profiel  
 
cx25gtit2
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3888
Geregistreerd: 26-03-2005

- CX 25 GTi Turbo 2 KdFi
- CX 2400i Prestige
Gepost: 09 september 2013 10:01 AM
  [ # 3 ]

goed bezig !
Nu nog een paar fotootjes Wink

Citroen CX - magnifiek zweven !!  mijn Flickr foto stream  mijn CX GTi Turbo 2 KdFi draadje

Profiel  
 
maartens
> 1000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1039
Geregistreerd: 03-11-2006

- CX 25ie Prestige
- BX 16 TZI Automaat
Gepost: 09 september 2013 10:39 AM
  [ # 4 ]

Het ging voornamelijk over de leidingen over en rond de achterbrug, naar de hoogte regelaar, achterremmen en remcilinders. De ‘spiraal leidingen’ naar de achtremmen als complete assemblys gekocht.
Doordat de nieuwe leiding van een koperlegering is gemaakt verwacht ik geen toekomstige problemen meer.

Die zijn bij mij ook recent vervangen door cunifer-leidingen. Roesten niet meer, maar schijnen iets minder druk aan te kunnen dan stalen leidingen.
Is inderdaad een behoorlijk werk. Ik heb het laten doen Wink

mijn Prestige: http://www.mijnalbum.nl/Album=DQOIQAKQ
ex: BX 16TRS, BX 16TRI, XM 2.0, DSuper 5, Xantia 1.8 16v, BX 16TZI

Profiel  
 
Tystos
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 88
Geregistreerd: 27-08-2007

- CX 2500 GTI
- (Grand) C4 Picasso 2.0 HDI EBV exclusive
Gepost: 09 september 2013 10:10 PM
  [ # 5 ]

Het is opzich prima te doen, maar het zijn vooral erg veel leidingen en de omstandigheden zijn natuurlijk niet ideaal. Je leert hierdoor spieren kennen die je daarvoor nog niet eerder gebruikte Laughing

Na enig beraad heb ik de auto met een zware garage krik onder de achterbrug opgetild en op de steunpunten op as-steunen gezet. Aan de voorkant steunde hij daarbij volledig op houten blokken tussen de voorwielen. Hij kon daardoor geen kant op. Daarnaast heb ik nog de lepels in de achteras geblokkeerd met een hardhouten blokje (tussen lepel en rubber)en de wielen op een stapel 30x30 tegels laten rusten als die er niet af hoefden. Dat ging prima. Voordeel is ook, dat als je het niet af krijgt, je zonder oliedruk, de krik er nog onder vandaan kunt krijgen en de auto kunt verrollen doordat hij ‘hoog’ blijft.

Overigens heb ik ook gelijk de bollen achter vervangen, dat is echt kinderlijk eenvoudig. De cilinder moest er sowieso uit omdat er een scheurtje in de retour slangaansluiting op de hoes zat. Affijn, even een ritje Citroville en dat was ook weer gefixed. Bol ff ontvet en een kleurtje gegeven, nee niet groen, die kleur had ik net ff niet staan.. Wel weer strak met de nieuw gevulde bol en nieuwe hoes.

Dikke van Dale: Citrofiel..

Profiel  
 
AZ
> 1600 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1626
Geregistreerd: 16-04-2007

- C3 c3 1.0 collection zenith
- 2CV 2CV-6
- ID/DS 21 Pallas BVH
- CX 25 prestige automatic
Gepost: 09 september 2013 11:35 PM
  [ # 6 ]

Mooi kleurtje idd.. Nu de velgjes nog even poetsen.

Profiel  
 
cx25gtit2
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3888
Geregistreerd: 26-03-2005

- CX 25 GTi Turbo 2 KdFi
- CX 2400i Prestige
Gepost: 09 september 2013 11:47 PM
  [ # 7 ]
cx25gtit2 schreef:

goed bezig !
Nu nog een paar fotootjes Wink

zie de foto’s nu pas. op m’n smartphone komen die plaatjes niet mee…. cheese  toch niet zo smart dus.

maar ziet er goed uit !
en zeker een fraaie kleur voor de CX !

Citroen CX - magnifiek zweven !!  mijn Flickr foto stream  mijn CX GTi Turbo 2 KdFi draadje

Profiel  
 
Tystos
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 88
Geregistreerd: 27-08-2007

- CX 2500 GTI
- (Grand) C4 Picasso 2.0 HDI EBV exclusive
Gepost: 10 september 2013 09:53 AM
  [ # 8 ]

Haha, nee klopt wel hoor, ik heb de fotos te illustratie bijgevoegd. Moest eerst ff een album maken ergens.. vandaar..
Enneh, als hij technisch ok is en eerst de APK maar es heeft, dan komt het poetsen.. ofwel, werk waar je ook nog wat van ziet achteraf.. Wink

Dikke van Dale: Citrofiel..

Profiel  
 
Tystos
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 88
Geregistreerd: 27-08-2007

- CX 2500 GTI
- (Grand) C4 Picasso 2.0 HDI EBV exclusive
Gepost: 11 september 2013 12:52 AM
  [ # 9 ]

Zopas de remmen ontlucht. Gaat opzich mooi, de olie blijft maar komen en dat zonder te pompen.. Smile
Er kwam nog wel een lekkage aan het licht doordat het rempedaal permanent werd ingedrukt. Hierdoor kwam er druk op de leiding naar achteren te staan, welke niet goed vast bleek te zitten.
Overigens, het gaat prima alleen, gewoon een blok hout op het rempedaal, onder het koppelings pedaal gestoken.

Vrijdag voor de APK. Daarvoor alleen nog de spiegel opnieuw vastlijmen. Het glas is los van de zwarte kunststof houder die op de stelmotor wordt geklikt. Iemand een suggestie hoe je dit weer vast krijgt? 3M dubbelzijdige tape oid.?

Hierbij nog een foto, samen met die van mn Vader..

Dikke van Dale: Citrofiel..

Profiel  
 
break23m
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7527
Geregistreerd: 03-04-2006

- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Gepost: 11 september 2013 12:10 PM
  [ # 10 ]

Goede dubbeltape is prima. Mooi span op de foto Smile

Profiel  
 
F.SvM
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9321
Geregistreerd: 25-05-2010

- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
Gepost: 11 september 2013 12:33 PM
  [ # 11 ]
break23m schreef:

Goede dubbeltape is prima.  Smile

Wel eerst het zwarte binnenwerkje eruit halen.
Anders kans dat je alles vast plakt.

VgF

De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/

http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/

Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.

Profiel  
 
break23m
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7527
Geregistreerd: 03-04-2006

- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Gepost: 11 september 2013 01:03 PM
  [ # 12 ]

Ja: met het ‘klik-rondje’ loshalen, anders moet je een eerstvolgende keer de boel zo ongeveer slopen als er wat met de spiegel is. Been there Rolling Eyes

Profiel  
 
Tystos
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 88
Geregistreerd: 27-08-2007

- CX 2500 GTI
- (Grand) C4 Picasso 2.0 HDI EBV exclusive
Gepost: 11 september 2013 02:14 PM
  [ # 13 ]

ga vanmiddag ff kijken of ik goede dubbelzijdige tape kan halen. Ik had het raapje er al uit en de lijmrsten er al af. Ook de spiegel verwarming is nog heel gebleken na doormeten.. Dus kijken of hij er vanovond weer op kan. Als ik het goed bekeken heb raakt die draaibare ring uiteindelijk de tape niet als je het erop plakt. Da zou je hem er zelfs nooit meer tegenaan krijgen.
Overigens een opmerkelijke ontdekking. Doordat recentelijk een spiegel van onze volvo V40 (2003) is getrapt en dis heb vervangen, viel me op dat er in de cx spiegel exact het zelfde stelmechaniek zit! Aansluiting, vorm, merk.. Alles, en zelfs made in Holland. Maw, die vind je nog wel op de sloop desgewenst.. Smile Toch bijzonder, zit toch 17 jaar verschil in bouwjaar..

Dikke van Dale: Citrofiel..

Profiel  
 
break23m
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7527
Geregistreerd: 03-04-2006

- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Gepost: 11 september 2013 07:51 PM
  [ # 14 ]

Da’s een fijne tip: bij mij is in één spiegel een van de tandradbaantjes kapot. En gezien de prijs van een goed werkende electrisch bediende CX-spiegel is het Volvo-alternatief misschien niet zo gek.

Profiel  
 
Tystos
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 88
Geregistreerd: 27-08-2007

- CX 2500 GTI
- (Grand) C4 Picasso 2.0 HDI EBV exclusive
Gepost: 11 september 2013 08:47 PM
  [ # 15 ]

Kijk en vergelijk. Volvo links, CX rechts.. Alleen de montage punten liggen iets minder diep:

Dikke van Dale: Citrofiel..

Profiel  
 
 
1 van de 5
 1 2 3 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook