Hoi, mijn ID uit ‘67 heeft achter een smallere bandenmaat, ook het reservewiel heeft die smallere 165 band, hoort dat zo, en zijn de velgen ook smaller? Ik geloof gelezen te hebben dat de oudere modellen ook smallere banden hadden. Weet iemand hoe dat zit?
Gr. Koen
ID19B 1967
Onder een ID (berline) hoort zelfs 155-15, evenals het reservewiel.
Voor hoort 180-15.
165 achter vind ik zelf wel iets beter staan dan 155.
180 achter kan een probleem opleveren met aanlopen tegen het achterspatbord.
De velgen vóór en achter zijn volgens mij niet verschillend.
Er zijn we 2 typen vijfgats velgen, te herkennen aan het ronde of vierkante gaatje in het midden.
De velg met het vierkante gaatje is geloof ik net een stukje breder om de 185-15 goed te kunnen plaatsen.
Onder jouw ID horen eigenlijk velgen met het ronde gaatje, maar de vierkante doen het ook goed.
Totaal aantal Berichten: 27808
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
185 (rondom) is toch alleen voor de injectie modellen.
Vandaar dat ook het achterscherm daarvoor aangepast is.
Totaal aantal Berichten: 1526
Geregistreerd: 10-03-2009
- 2CV 2cv6 1973
- HY HY78 1964
- Xantia 1.8 16v Exclusive break 1999
ik heb 185 rondom op mn DSuper5. Geen probleem met mn spatborden en staat wel mooier vind ik.
HY 1964 “Dubbus”,2CV6 1973"Sambalbij”
gehad: 25 eenden, DSuper5 1973, AK400 4x4 bimotor 1976, AZU 1961, AZU 1972, Traction Avant 11BL 1952, CX 2400GTI 1982, 3x Xantia berline nieuw,1x Xsara Picasso nieuw, 1x Xantia break 2.0i 16v 1996, 1 x Xantia break 1.9TD 1996, Xantia 1999 1.8i Exclusive
Same here
Persoonlijk vind ik het mooist 185 met de P-rand vooraan en 180 achter, uiteraard michelin XVS/Xas
La Bombe Qui Tue : Noblesse oblige
Totaal aantal Berichten: 1413
Geregistreerd: 19-10-2007
- 2CV 6 Club
- C3 1.2 Shine smile
- ID/DS DS21 M Pallas '67
Ik heb wel eens gehoord dat de velgen met de vierkante gaten beter zijn. Zouden de bredere, met vierkant gat velgen een probleem zijn voor 165 banden?
Geen probleem.
De ET waarde van de “vierkante” velgen is meen ik iets anders.
Of dat beter is weet ik niet. De spoorbreedte is mogelijk wat groter.
Totaal aantal Berichten: 9858
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
185 rondom is inderdaad alleen voor de injectiemodellen. De andere modellen hebben achter smallere banden dan voor.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Totaal aantal Berichten: 1413
Geregistreerd: 19-10-2007
- 2CV 6 Club
- C3 1.2 Shine smile
- ID/DS DS21 M Pallas '67
Zal mijn vraag anders stellen, klopt het dat de vierkant gat velgen beter zijn?
Ik weet dat de ronde gat velgen met 165 banden bij de 67-er waar ik de vraag voor stel achter horen, maar ik ga voor mijn DS een set wielen laten stralen/schooperen/coaten. Ik heb zowel vierkant gat velgen als rond gat velgen liggen en als die vierkant gat velgen nu beter zijn laat ik die natuurlijk stralen en daar komen dan de 165 Xas banden op voor de achterwielen.
Totaal aantal Berichten: 43033
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Mercedes E200 cabriolet
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
Beter, wat is beter. Ze zijn een halve inch breder. Dat is fijn, vooral als er 185 banden op moeten op den duur bv. Maar beter? Nee. Het zijn de zelfde velgen qua constructie. Maar, omdat men vaak kiest voor de 185 banden op de vooras zou ik daar dus vierkantjes velgen voor gebruiken. En dán zeg ik: 4 gelijke velgen gebruiken, dus vier velgjes met een vierkant gat.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Totaal aantal Berichten: 27808
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Is 4 gelijke banden (4x 185) dan ook niet aan te raden?
Of zit je dan weer met te brede banden die niet in de achterschermen passen…
Het voordeel is in elk geval dat je voor en achter kan wisselen als dat nodig is.
Totaal aantal Berichten: 25378
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Dat kan voor nood sowieso wel Arjan.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 25378
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
CLL Martin schreef:Ik heb wel eens gehoord dat de velgen met de vierkante gaten beter zijn. Zouden de bredere, met vierkant gat velgen een probleem zijn voor 165 banden?
Nee.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 27808
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
bogaard77 schreef:Dat kan voor nood sowieso wel Arjan.
Dat wisselen?
Ik bedoel daar meer mee dat je je goede achterbanden op de vooras kan leggen zodat je ze kan op rijden. Anders moet je ze straks weggooien door uitdroging. Dan kan je achter gewoon altijd nieuwe plaatsen, zo heb je direct de beste banden op de juiste plek.
Goed punt Arjan. De banden van een DS zijn duur en als zij weinig wordt gebruikt zullen ze eerder verdrogen dan verslijten. Ik heb op aanraden van een forumlid alhier de Michelin banden van de Peugeot, die buiten staat en waar al snel droogtescheurtjes in kwamen, ondanks dat ik ze in de zomer afdek, regelmatig ingespoten met banden spray van de Action.
Dat doe ik sinds het voorjaar en ik heb geen verdere achteruitgang kunnen bespeuren. Misschien is het een goed idee om de banden van de DS regelmatig te sprayen ter bescherming. Ik spray er ook het cabriodak mee van een andere auto en ook dat knapt er mooi van op en het wordt zeer waterafstotend.
MY67 hoort orgineel voor 180 te hebben en achter 155. Beide in XAS uitvoering van Michelin. Maar aangezien veel mensen als ze voor Michelin voor de voorzijde voor een XVS type kiezen kom je dan automatisch uit bij 185mm, de maat die jaren later door Citroen op de IE modellen werd toegepast. En als goedkoper alternatief voor achter kiezen we dan vaak de XZX en die maakt Michelin alleen in 145 of 165.
Hoe het zat met het type velg rondgat (5”) of vierkant 5,5” weet ik niet zeker. In ieder geval had een MY67 aan de achterzijde een rondgat velg, voor geen idee. Michelin geeft tegenwoordig aan dat alles vanaf 155mm op een 5,5” velg mag.
‘67 DS21 Pallas Hydraulique - http://www.sandermullink.nl/ds
‘10 C6 3.0 HDiF