4 van de 7
« Eerste  < Vorige 2 3 4 5 6 Volgende >  Laatste »
   
De XM van Freek
Freek1971
> 400 berichten
RankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 448
Geregistreerd: 01-06-2006

- CX break 2500 diesel
- AX 11 E S6
Gepost: 02 oktober 2014 07:58 PM
  [ # 46 ]

Oh ja, en ook de tip van de relaisvoeten neem ik ter harte. Bij mij beide vorige XM’s is het dimlicht al uitgevallen op vervelende plekken.

Corrosion sympa!

Profiel  
 
Freek1971
> 400 berichten
RankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 448
Geregistreerd: 01-06-2006

- CX break 2500 diesel
- AX 11 E S6
Gepost: 04 november 2014 07:33 PM
  [ # 47 ]

Kleine update: na 4000 kilometer rijdt de wagen nog steeds fantastisch. De vering (computer) is hersteld en dat scheel véél.

Probleem wordt nu een nukkige motor. Er is een probleem dat zich soms voordoet met warm starten. Of beter gezegd aanslaan, want de (nog niet vervangen, gare) startmotor krijgt er steeds meer zin in als ze echt rondjes moet maken. Maar dat terzijde, dat moet ik eerst in het onderhoud zoeken. Bougies en bougiekabels zijn in bestelling.

Erger is dat de auto héél soms ineens afslaat bij gas loslaten. Dat heeft vast met hetzelfde onderhoud te maken, maar dan de vraag: is het normaal dat ik daarbij onmiddellijk alle stuurbekrachtiging verlies? Vanmiddag reed ik, gelukkig bij het indraaien op mijn eigen tuinpad, echt de heg in… Dat zou ik liever niet op een knooppunt meemaken op volle snelheid.

Corrosion sympa!

Profiel  
 
verkuilm
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2063
Geregistreerd: 05-12-2004

Gepost: 04 november 2014 07:57 PM
  [ # 48 ]

Ja dat klopt. Bij laatste type wordt de stuur bekrachting gevoed rechtstreeks uit de pomp. Zitten geen bollen tussen.
Als pomp stilvalt, gelijk zwaar sturen.

Bougieskabels? Zo uit mn hoofd, die zijn er niet. Of heb je bobine blokken besteld? Wel een verdacht bij uit vallen etc.

Mehari 4x4 1982
2cv6 club 1978
Mehari plage 1986
Vanclee mungo 1980

Profiel  
 
Freek1971
> 400 berichten
RankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 448
Geregistreerd: 01-06-2006

- CX break 2500 diesel
- AX 11 E S6
Gepost: 04 november 2014 09:11 PM
  [ # 49 ]

Ja, hoe noem je zoiets… Het zijn wel degelijk bougiekabels, maar dan samengebouwd in een setje met een eindstuk waarmee, per drie stuks, de bougies gevoed worden… Er zijn dus twee sets nodig.

Overigens die stuurbekrachtiging: LEVENSgevaarlijke bezuiniging naar mijn smaak. Een motor kan eens afslaan, en dan gebeurt er iets waar de gemiddelde gebruiker (en ook ik dus…) niet op rekent.

Corrosion sympa!

Profiel  
 
JanSr
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3424
Geregistreerd: 23-06-2006

- ID/DS DSpécial Derde neus
- C5 2.0i 16V automaat
Gepost: 07 november 2014 10:24 AM
  [ # 50 ]

Noem mij één hedendaagse auto waar de stuurbekrachtiging niet meteen wegvalt als de motor stilvalt.

Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop

Profiel  
 
wimb
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3223
Geregistreerd: 21-08-2007

Gepost: 07 november 2014 10:45 AM
  [ # 51 ]

En wees eerlijk. Bekrachtiging is vooral nodig bij lage snelheden. Vandaar dat er progressieve stuurbekrachtiging is waarbij het effect minder wordt met het toenemen van de snelheid.

Wim,
Disciplus Simplex

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43033
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Mercedes E200 cabriolet
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
Gepost: 07 november 2014 11:06 AM
  [ # 52 ]
JanSr schreef:

Noem mij één hedendaagse auto waar de stuurbekrachtiging niet meteen wegvalt als de motor stilvalt.

De C1 en nog een paar auto’s met elektrische bekrachtiging….

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43033
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Mercedes E200 cabriolet
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
Gepost: 07 november 2014 11:09 AM
  [ # 53 ]
Freek1971 schreef:

Ja, hoe noem je zoiets… Het zijn wel degelijk bougiekabels, maar dan samengebouwd in een setje met een eindstuk waarmee, per drie stuks, de bougies gevoed worden… Er zijn dus twee sets nodig.

Jouw auto heeft 3 bobines die direct op de bougies zitten. Vanaf die drie bobines gaan 3 losse bougiekabels naar de achterste 3 cilinders.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

Profiel  
 
JanSr
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3424
Geregistreerd: 23-06-2006

- ID/DS DSpécial Derde neus
- C5 2.0i 16V automaat
Gepost: 07 november 2014 01:23 PM
  [ # 54 ]
waterman schreef:
JanSr schreef:

Noem mij één hedendaagse auto waar de stuurbekrachtiging niet meteen wegvalt als de motor stilvalt.

De C1 en nog een paar auto’s met elektrische bekrachtiging….

Ook grote auto’s? Zo’n C1 krijg je met spierballen nog wel aan de kant. Bij een C6 is dat al een stuk hachelijker, zoals ik uit ervaring weet.

Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop

Profiel  
 
wimb
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3223
Geregistreerd: 21-08-2007

Gepost: 07 november 2014 03:42 PM
  [ # 55 ]

Ook grote auto’s, bijvoorbeeld de XE.

Wim,
Disciplus Simplex

Profiel  
 
Freek1971
> 400 berichten
RankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 448
Geregistreerd: 01-06-2006

- CX break 2500 diesel
- AX 11 E S6
Gepost: 07 november 2014 05:08 PM
  [ # 56 ]

Vanmiddag wéér, op een parkeerterrein. Ik kon nét snel genoeg met twee armen aan het stuur gaan hangen. Natuurlijk zeg je: ‘rem dan’, maar het duurde toch een seconde voor ik die tegenwoordigheid van geest had. Apart hoor, in een tijd waarin veiligheidsdenken zo centraal staat.

Goed, afgezien daarvan: de kabels heb ik dan vermoedelijk verkeerd besteld, hoewel op kenteken. Maar eens even kijken. Het rijden blijft een genot waar ik me werkelijk iedere minuut bewust van ben. Wát een heerlijke auto.

Corrosion sympa!

Profiel  
 
wimb
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3223
Geregistreerd: 21-08-2007

Gepost: 08 november 2014 09:35 AM
  [ # 57 ]
Freek1971 schreef:

Apart hoor, in een tijd waarin veiligheidsdenken zo centraal staat.

Ik kan je opmerking niet plaatsen. De XM is in de jaren tachtig van de vorige eeuw ontworpen; de gebruikte technologie is dus al bijna 30 jaar oud. Als de XM een moderne auto zou zijn dan zou er een ander soort stuubekrachting in zitten. Wink

Wim,
Disciplus Simplex

Profiel  
 
JanSr
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3424
Geregistreerd: 23-06-2006

- ID/DS DSpécial Derde neus
- C5 2.0i 16V automaat
Gepost: 08 november 2014 09:47 AM
  [ # 58 ]

Ik vrees van niet, Wim. In de bijdragen van Waterman zie je dat hedendaagse auto’s ook niet te besturen zijn zodra de motor stil valt.
Zelf ervoer ik dat met een C6.

Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop

Profiel  
 
wimb
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3223
Geregistreerd: 21-08-2007

Gepost: 08 november 2014 10:30 AM
  [ # 59 ]

Waar het mij om gaat Jan, is dat Freek het hedendaagse denken gebruikt om niet hedendaagse techniek te toetsen. Dat geldt evenzeer voor de C6 waarvan het ontwerp al meer dan 10 jaar oud is.

Wim,
Disciplus Simplex

Profiel  
 
JanSr
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3424
Geregistreerd: 23-06-2006

- ID/DS DSpécial Derde neus
- C5 2.0i 16V automaat
Gepost: 08 november 2014 11:38 AM
  [ # 60 ]

Daarbij lijken jullie over het hoofd te zien dat er NU auto’s op de weg komen met stuurbekrachtigingen die uitvallen als de motor stopt.

Bij de oer XM (en de DS GS, SM, CX) had je daar een last van, alleen met de XM’s en Xantia’s met Peugeot stuurbekrachtiging, dus die met de tweeschijfs HD pomp. En helaas ook bij alle nieuwere types.

Voor mij een reden te meer om het reguliere onderhoud aan te houden.

Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop

Profiel  
 
 
4 van de 7
« Eerste  < Vorige 2 3 4 5 6 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook