Totaal aantal Berichten: 97
Geregistreerd: 29-03-2006
- Visa 14 TRS
- LN/LNA LN 0.6
- LN/LNA LNA 11E (Canelle)
- Xsara 1.4I Break
IDEE:
1. Citroën C15
2. Rapido Confort klapcaravan
1 + 2 = Citroën C15 Rapido klapcaravan
HOE?
- het onderstel van de Rapido verwijderen zodat je het caravangedeelte overhoudt
- van de C15 het laadgedeelte weghalen
- het losgemaakte caravangedeelte op het onderstel van een C15 monteren
- netjes afwerken (met name de achterkant van de cabine)
UITDAGINGEN:
- de Rapido is 200cm lang, 155cm breed en weegt een dikke 100 kilo
(het onderstel is er immers afgehaald)
- totale kosten ca. 1000 euro: een Rapido Confort is er al vanaf 500 euro net als de C15
- neem je een verlengde C15 of C15 pick-up als basis?
- tast je de stevigheid van de C15 niet aan?
IS HET UIT TE VOEREN DENKEN JULLIE EN WAAR ZOU IK TEGEN AAN LOPEN?
C15 pick-up:
video van de Rapido: http://youtu.be/8lVE53Oh6fo
Rapido:
Die Rapido weegt meer dan 100kg ook zonder onderstel, leeg weegt die een 350 kg meen ik me te herinneren (wij hebben die kleine en de grote gehad, broer heeft pas nog zo een comfortje gekocht voor 200)
Dat onderstel weegt met moeite 100 kg in acht te nemen dat je ook het uitklapdeel moet voorzien met lange poten.
Zelf zou ik het onderstel geheel behouden, dissel en as wegen toch het meeste, die kunnen weg.
Voorts een leuk idee al denk ik dat een Jumpy betere keus zal zijn.
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
Totaal aantal Berichten: 15636
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
Wanneer je naar die Pickup kijkt wordt het geheel vooral erg hoog qua instap. Een voortent zal dan ook niet meer passen.
Voortentjes zijn meestal niet zo goed meer dus is het misschien makkelijk om gewoon een nieuwe te laten maken bij een caravan winkel.
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
Totaal aantal Berichten: 3385
Geregistreerd: 13-09-2004
- C5 Break 2.0-16V
Ik denk dat het een hele uitdaging is. Je moet rekening houden met het waterpas zetten van het geheel. Als een rapido niet rechtstaat krijg je deze niet goed in elkaar. Je drempel zal wel erg hoog komen te staan. Je gaat de ruimte van de disselbak missen( daar had ik altijd de koelkast in). Doordat het geheel hoger staat zal je moeite hebben met het geheel open klappen. En het inklappen. Als je het linker en rechter deel op elkaar gaat leggen wordt je gelanceerd volgens mij.
Als het je wel gelukt is ben ik wel heel benieuwd hoe het eruit komt te zien. Regelmatig mis ik mijn Rapido nog wel eens.
Totaal aantal Berichten: 838
Geregistreerd: 29-05-2006
- Dyane 6 Commerciale
Volgensmij moet het best kunnen.
Zoals gezegd is het waterpas stellen een uitdaging; persoonlijk zou ik denk ik eerder een kleine paradiso vouwcaravan nemen en die monteren, die gaat namelijk naar boven open, waardoor je het probleem met het waterpas stellen niet meer hebt.
Een paar hulpveren onder de achteras van de C15 en qua lengte wordt hij dan vergelijkbaar met een GV. Wel een leuk project!
Een BX achteras, hoe had je dat in gedachten dan? complete hydrauliek monteren?
Totaal aantal Berichten: 7531
Geregistreerd: 03-04-2006
- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
‘t Idee is natuurlijk erg leuk - zeker als de Rapido bak net zo ver over de C15 wielen kan zakken als het origineel. Als ik de pickup zie, dan lijkt dat nog steeds een zelfdragende carosserie. Als je die bak er af zaagt, moet je de achterkant van de auto naar mijn idee wel verstevigen. Of bestaat er ook een echte chassis-cabine-versie van de C15?
Totaal aantal Berichten: 3385
Geregistreerd: 13-09-2004
- C5 Break 2.0-16V
Maar de pomp is een. Om het met een BX achteras te doen voor de veerbollen en de verstelling is de pomp misschien het makkelijkste. Er moet een voorraadvat komen, voorraadbol en druk regelaar, leidingen naar achter, octopus, hoogte regelaar, bediening in de auto en wat al niet meer. Dan kan je beter een BX break verlossen van zijn achterkant. Als je wat wilt zul je de asconstructie over kunnen nemen van een as a’ la Grand C4 picasso.
Bovendien moet je caravanpoten hebben om de constructie te steunen. Daardat de wielen voor hoog blijven staan heb je last van het draaipunt daar.