1 van de 2
 1 2 Volgende > 
   
Tikkende snelheidsmeter
Daniel Brochet
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 70
Geregistreerd: 19-10-2009

- ID/DS DS 21 Pallas
Gepost: 16 november 2013 07:05 PM

De snelheidsmeter in het dashboard van mijn 1966 Pallas maakt vaak een tikkend geluid. Irritant.

Daarnaast blijft de naald van de snelheidsmeter de laatste weken na een koude start even links onderin het scherm ‘plakken’. Na een paar kilometer en wat hogere toeren maken komt de naald van snelheidsmeter tevoorschijn en wordt de snelheid ook goed aangegeven.

Hoe beide zaken op te lossen?

Ik heb de klokkenunit uit het dashboard gehaald en de achterkant er af geschroefd. Centraal in de klokkenunit zit dan het mechanisme van de snelheidsmeter. Kun je dat mechanisme smeren en zo ja met wat? WD40?

Suggesties?

DS 21 M Pallas 1966 Gris Palladium

Profiel  
 
jantje1948
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9858
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 16 november 2013 07:38 PM
  [ # 1 ]

Als je smeert is PTF (teflon) spray in ieder geval beter dan WD40…

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
lopezdijkstra
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 430
Geregistreerd: 09-04-2006

Gepost: 18 november 2013 12:42 AM
  [ # 2 ]

Er is heel veel geschreven over WD40 en het heeft een hoop eigenschappen maar langdurige smering is er niet één van. Ik zou voor het fijne mechaniek Tunap 102 gebruiken en als het wat meer substantie nodig heeft “white grease”.

Succes!

Profiel  
 
pavang
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1233
Geregistreerd: 19-08-2007

- ID/DS Dsuper5
- DS 5 Sport chic hdi160
- XM V6.24 Exclusive (serie 2 met ZPJ4 3.0)
- SM 2,7 Carb.
Gepost: 18 november 2013 10:43 PM
  [ # 3 ]

De oorzaak kan ook je tellerkabel zijn, die kan je ook smeren.
Maar beter niet met wd 40.
Controleer even of hij nog mooi vanuit de bak naar je dashboard loopt.

Succes

Profiel  
 
Micky
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 345
Geregistreerd: 21-08-2013

- ID/DS DS 23 IE Pallas BVH
Gepost: 19 november 2013 05:49 PM
  [ # 4 ]

Offtopic, maar waar kun je Tunap online bestellen in Nederland? ik kan geen webshop vinden behalve Duitsland.

Profiel  
 
robbertkars
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 817
Geregistreerd: 11-02-2007

- ID/DS DS21 Pallas BVH
- ID/DS DS 23 IE Pallas BVH
Gepost: 20 november 2013 01:08 PM
  [ # 5 ]

zelfde problemen gehad. 1 x tellerkabel stuk ( 1 draadje van de gevlochten kabel stuk en hij begint te haperen) 1x dagteller mechanisme (wieltje teveel speling door slijtage)

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25378
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 20 november 2013 02:23 PM
  [ # 6 ]

Zit er water in? hahahaha


Neem iets van naaimachine olie, Daan!

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
lopezdijkstra
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 430
Geregistreerd: 09-04-2006

Gepost: 21 november 2013 12:34 PM
  [ # 7 ]
Micky schreef:

Offtopic, maar waar kun je Tunap online bestellen in Nederland? ik kan geen webshop vinden behalve Duitsland.

Dat is inderdaad lastig. Gelukkig gebruiken veel garage bedrijven het, dus ik vraag ze altijd een paar bussen voor mij mee te bestellen. Beetje gedoe maar het is de moeite waard!

Profiel  
 
Ischiev
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 37
Geregistreerd: 26-07-2009

- ID/DS ID19B
Gepost: 10 december 2013 07:13 PM
  [ # 8 ]

” stuitert”  de naald ook? Onder de dertig kan ik geen snelheid aflezen omdat mijn naald .... Ja, stuitert, pas wanneer ik wat sneller rij blijft de naald stabiel. Ik heb dat altijd gezien als een “quirk”. Van de DS, volgens mij had mijn vorige dat ook, en een eendje. Lost wat smeermiddel het op?

ID19B 1967

Profiel  
 
jantje1948
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9858
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 10 december 2013 07:27 PM
  [ # 9 ]

Waarschijnlijk een kinkje in de kabel die daardoor bij weinig toeren niet regelmatig ronddraait. Nieuwe kabel zou dat moeten oplossen.

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27808
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 10 december 2013 07:40 PM
  [ # 10 ]

Hoeft niet aan de kabel te liggen.

Bij mijn CX werkt de teller onder de 30 ook niet lekker, maar op de tripmaster die ook in de kabel zit werk het prima.
Tot nu toe merk ik eigenlijk dat de veel mechanische oude tellers wat moeite hebben op lage snelheden. Zowel, DS, CX, BX, AX, etc..

Profiel  
 
jantje1948
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9858
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 10 december 2013 07:57 PM
  [ # 11 ]

Ah, weer wat geleerd!

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
cifun
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 121
Geregistreerd: 22-07-2009

Gepost: 10 december 2013 09:05 PM
  [ # 12 ]
Daniel Brochet schreef:

De snelheidsmeter in het dashboard van mijn 1966 Pallas maakt vaak een tikkend geluid. Irritant.

Ik heb hetzelfde probleem.
Wat heb je precies gedaan en heeft het geholpen?

Hoe haal je trouwens de klokken uit het dashboard??
Ik heb het frontje weggehaald, maar dan krijg ik hem er niet uit. Het lijkt alsof de halve maan aan de bovenkant hem tegenhoud…

Alvast bedankt.

Profiel  
 
askii
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 274
Geregistreerd: 03-10-2007

Gepost: 12 december 2013 02:24 PM
  [ # 13 ]

cifun: wel de tellerkabel even losmaken…(of eigenlijk even zoeken op het forum met zo’n vraag Wink

[Break 20 Familiale ‘71]

Profiel  
 
Ischiev
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 37
Geregistreerd: 26-07-2009

- ID/DS ID19B
Gepost: 12 december 2013 09:56 PM
  [ # 14 ]

IK HEB NOOIT LAST VAN EEN TIKKEND GELUID. ALLEEN BIJ HET OPTREKKEN, MAAR WANNEER IK WEER 130 RIJDT HOOR IK ER NIETS MEER VAN!!!!

ID19B 1967

Profiel  
 
F.SvM
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9321
Geregistreerd: 25-05-2010

- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
Gepost: 12 december 2013 10:28 PM
  [ # 15 ]
Ischiev schreef:

IK HEB NOOIT LAST VAN EEN TIKKEND GELUID. ALLEEN BIJ HET OPTREKKEN, MAAR WANNEER IK WEER 130 RIJDT HOOR IK ER NIETS MEER VAN!!!!

Capslock blijven hangen

De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/

http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/

Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.

Profiel  
 
 
1 van de 2
 1 2 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook