2 van de 7
 < Vorige 1 2 3 4 Volgende >  Laatste »
   
de citroen c35 vm met gebroken torsie staaf
Visa GTI 115
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1126
Geregistreerd: 06-01-2010

- Visa GTI 115ch
- Jumpy 2 liter HDI 140 6bak Nm320
Gepost: 28 november 2013 12:35 AM
  [ # 16 ]

Nederlandse productie.

Vanuit Amsterdam werden er vroeger complete paarden geleverd

aan de firma Smit in Joure die er winkelwagens van maakte.

En dat zijn er best veel geweest.

Een paard is een heel rijdend voorgedeelte van een HY,

inclusief stuur. Dus torsievering.

En de torsievering van een HY ging vrijwel nooit stuk.

Echter de 3 versnellingsbak was voor dit zware werk niet echt

geschikt, dus veel frictiewerk en dat was niet zo’n leuke klus.

Bouten en moeren gaan altijd los, als je Citroen voorbij Lyon en links van de Rhone komt.

VISA GTI 115 Fun, is not a straight line.

Profiel  
 
wegpiraatje
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 35
Geregistreerd: 26-11-2013

Gepost: 28 november 2013 10:26 AM
  [ # 17 ]

Na veel uitzoekwerk ga ik er vanuit dat het hier gaat om een c35,zo was ook mijn eerste gevoel maar ik hoopte anders.
Een HY kan het niet geweest zijn omdat ik denk dat er toen nog geen dieselmotoren ingebouwd werden..mischien heb ik het mis hoor zou kunnen, maar mijn gevoel en uitzoekwerk zegt dat het hier om een c35 gaat.
Op den duur als we eraan toe zijn frankrijk in voor een donor.
maar lukken zal het om er een vrachtwagen kenteken op te krijgen zeker gezien ik een erg goeie lasser in handen heb (hij is een goeie kammerraad van mi)
de torsivering kan en mag hij in verband met veiligheid niet lassen zo hij zelf zegt.

Profiel  
 
Visa GTI 115
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1126
Geregistreerd: 06-01-2010

- Visa GTI 115ch
- Jumpy 2 liter HDI 140 6bak Nm320
Gepost: 28 november 2013 11:10 AM
  [ # 18 ]

Indenor diesels zijn ook in de HY gemonteerd.

Maar deze zijn nooit aan Smit Joure geleverd.

Bouten en moeren gaan altijd los, als je Citroen voorbij Lyon en links van de Rhone komt.

VISA GTI 115 Fun, is not a straight line.

Profiel  
 
break23m
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7539
Geregistreerd: 03-04-2006

- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Gepost: 28 november 2013 01:18 PM
  [ # 19 ]

(Waarom hebben we het opeens Smit Joure? Topic starter had al vermeld dat ‘t ding van Muylder uit Belgie kwam. En ‘83 is wat laat voor een HY, toch?)

De C35 (of Fiat 242) ligt in Nederland ook links en rechts nog wel eens op de sloop. Marktplaats een beetje in de gaten houden om te zien of er ergens een loop-of-sloop te koop staat. En anders Frankrijk in, inderdaad. Specifieke onderdelen voor de C35 wordt langzamerhand wel lastig, maar een hoop van de techniek is terug te vinden op andere Citroens uit dezelfde periode.

Het is voor het eerst dat ik hoor dat de vering van een C35 het begeeft. Ik verwacht dan eerder dat de bevestiging aan het chassis (of wat daar van over is) het probleem is. Overigens is bij de C35 (net als Visa GTI 115 aangeeft voor de HY) motor en subframe als een geheel onder de auto uit te halen.

Ik wacht met spanning op de foto’s als je het ding komend voorjaar mag ophalen.

Profiel  
 
Visa GTI 115
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1126
Geregistreerd: 06-01-2010

- Visa GTI 115ch
- Jumpy 2 liter HDI 140 6bak Nm320
Gepost: 28 november 2013 02:19 PM
  [ # 20 ]

Je hebt gelijk,ik heb daar te snel overheen gelezen.

Toen was het inderdaad al met Smit over en uit. Sorry…

Bouten en moeren gaan altijd los, als je Citroen voorbij Lyon en links van de Rhone komt.

VISA GTI 115 Fun, is not a straight line.

Profiel  
 
break23m
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7539
Geregistreerd: 03-04-2006

- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Gepost: 28 november 2013 03:07 PM
  [ # 21 ]

Never mind - ik heb een paar leuke minuten gehad met het opgooglen van Smit-wagens Smile Waarvoor dan weer dank.

Profiel  
 
Diesel Rinus
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 920
Geregistreerd: 12-07-2006

- 2CV 250
- C35 C32 diesel kampeer MPV
- Overig U23 50 MOD
Gepost: 28 november 2013 03:56 PM
  [ # 22 ]

helemaal eens met “break23m”

Het “paard” kan er bij de C35 inderdaad ook onderuit, in tegenstelling tot de opbouw van die van de H-serie is bij de C32/35 de torsie staaf geen deel van het paard, maar zit tussen paard en carrosserie ingebouwd. Om het paard te demonteren moeten de torsie staven er eerst uitgehaald worden. Dat kan een enorme klus zijn!

Om ze te kunnen demonteren moeten ze absoluut spanningsvrij zijn, enige spanning op staaf zorgt voor zoveel extra wrijving op de spiebanen dat je ze er niet uit krijgt. Zelfs zonder spanning willen ze soms niet loskomen! Zeker bij bussen die lang niet hebben gereden of zelfs lang buiten gestald hebben gestaan kan er zoveel roest op de spiebanen van de torsiestaven en op de inwendige spiebanen van de as van de onderste draagarmen zitten, dat je het kan vergeten zonder grof geweld…
Van grof geweld zijn onderdelen nooit beter geworden.

Ik hoop voor je dat het inderdaad de stalen bus is die in het chassis van de VM zit (misschien nog origineel deel van bodemgroep van C35?) Deze kan door een goede lasser/constructeur met ervaring in dit soort constructies prima hersteld worden.

Zie bijlage: de torsiestaaf zit middels spiebanen in de bus in het midden van de foto. Deze is gelast aan twee 3mm platen die weer in de koker zijn gepuntlast (om de lading te spreiden)

Afbeelding Bijlagen
torsiestaaf bus in vloer.jpg
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien

waar rook is, is…


LHM only!

Profiel  
 
wegpiraatje
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 35
Geregistreerd: 26-11-2013

Gepost: 28 november 2013 09:59 PM
  [ # 23 ]

wij hadden idd ook al gezien dat het vervangen van de torsie een heel karwei word maar ja dat komt zo als het komt. het voormalig kenteken van deze kar is BZ PN 42 en als je dat intikt op google krijg je wel wat gegevens maar lang niet alles. Gezien dat ik ook een gezin heb en dat gaat natuurlijk voor gaan we gewoon een paar uurtjes per week aan de wagen werken en zien we wel waar het schip strand.
Feit is wel dat ik helemaal verlieft ben op deze bus en ik zal er een vrachtwagenken op krijgen al is dat het allerlaatste dat ik doe.
en daarna ombouwen tot camper.
mijn maat met wie ik dit ga doen hoopt dat we binnenkort onder de bus bij daglicht kunnen gaan kijken en hij wil zien hoe de situatie eruit ziet.

Profiel  
 
Diesel Rinus
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 920
Geregistreerd: 12-07-2006

- 2CV 250
- C35 C32 diesel kampeer MPV
- Overig U23 50 MOD
Gepost: 29 november 2013 04:45 PM
  [ # 24 ]

Is het zeker dat de torsiestaaf gebroken is? Of is de wagen doorgezakt en de oorzaak nog niet bekend?

waar rook is, is…


LHM only!

Profiel  
 
Vadela
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 184
Geregistreerd: 29-11-2010

Gepost: 01 december 2013 09:46 AM
  [ # 25 ]

kun je eens een fototje plaatsen? ben wel benieuwd wat dit is namelijk

Profiel  
 
wegpiraatje
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 35
Geregistreerd: 26-11-2013

Gepost: 01 december 2013 01:14 PM
  [ # 26 ]

Bij naarder onderzoek “we zijn er namelijk even geweest”, blijkt de torsie gebroken te zijn.
dus wij gaan zodra ik de wagen beschik een stuk uit de vloer snijden en er nieuwe torsie plaatsen.
Anders zouden wij niet weten hoe wij de oude kapotte torsie verwijderen moetten.
Foto van de voorkant+ het citroen teken heb ik geprobeerd te plaatssen maar hoe klein ik hem ook maak hij blijft 100 kb.
ik blijf proberen!

Profiel  
 
Diesel Rinus
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 920
Geregistreerd: 12-07-2006

- 2CV 250
- C35 C32 diesel kampeer MPV
- Overig U23 50 MOD
Gepost: 01 december 2013 08:10 PM
  [ # 27 ]

De torsiestaaf moet er “naar achteren” uit kunnen.
Je hoeft daar geen vloer voor door te slijpen.

Als je over een put kunt beschikken (gezien het formaat van de VM) moet je het werk vanaf de onderzijde kunnen doen.

De staaf zal niet meer onder spanning staan als ‘ie gebroken is Wink

Mijn advies is om eerst het deel wat tussen het paard en de carrosserie zit haaks weg te slijpen. Om ruimte te maken en om het uiteinde vlak te maken om in een tweede stap de stomp uit de carrosserie te verwijderen.
Eerst zou je dan met een stuk stalen as van maximaal 33mm Ø (rond-massief) die zuiver recht is afgezaagd, de rand net iets afgeschuind, de stomp uit het subframe/onderste draag arm as kunnen verwijderen (meppen met beleid en met een zeer zware hamer). Klusje voor 2 man die elkaar vertrouwen (no1 meppen no2 stalen as vasthouden en goed positioneren…)
De al eerder haaks afgeslepen stomp die nog in de carrosserie steekt zou veel makkelijker uit de spiebanen gemept moeten kunnen worden.

De spiebanen op de voorzijde van de torsie staven is veel rechter afgewerkt, de kant aan de koets lijkt meer afgerond te zijn (kan een heel klein beetje als een gewricht bewegen) ik denk zodat de staaf zich dan iets kan zetten als het subframe en koets niet 100,00% zijn uitgelijnd

succes

waar rook is, is…


LHM only!

Profiel  
 
break23m
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7539
Geregistreerd: 03-04-2006

- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Gepost: 01 december 2013 10:51 PM
  [ # 28 ]

De topic-titel is nu “wie kan me helpen aan een torsievering van een citroen vm??”. Ik denk dat je sneller bruikbare reacties krijgt als je daarin meldt dat je de torsievering staaf van een C35 zoekt.

Profiel  
 
wegpiraatje
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 35
Geregistreerd: 26-11-2013

Gepost: 01 december 2013 11:08 PM
  [ # 29 ]

Om eerlijk te zijn hebben we er ons nog niet in verdiept maar zou het niet kunnen zijn dat de torsie van een ander voertuig bijvoorbeeld c25, hier toegepast kan worden?
Daar kom je makkelijker aan tja en anders frankrijk of belgie in.
We moeten maar zien!

rinus ik wil je trouwens een compliment geven voor je mooie bus die c35 van jou is best een topper.

Profiel  
 
Diesel Rinus
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 920
Geregistreerd: 12-07-2006

- 2CV 250
- C35 C32 diesel kampeer MPV
- Overig U23 50 MOD
Gepost: 01 december 2013 11:57 PM
  [ # 30 ]

Als je er t.z.t. aan toe bent moet je maar een P.B-tje sturen, dan duik ik tegen die tijd wel een torsiestaaf op…
Moet wel van de andere kant van het kanaal komen, dus als je geen haast hebt…

Ik ben heel benieuwd waar je je oordeel over de mijne op baseert, ik meende dat ik toch niet zoveel foto’s had gepost… Wink

(je kunt niet zover inzoomen dat je de gaten kunt zien!)

waar rook is, is…


LHM only!

Profiel  
 
 
2 van de 7
 < Vorige 1 2 3 4 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook