3 van de 7
 < Vorige 1 2 3 4 5 Volgende >  Laatste »
   
de citroen c35 vm met gebroken torsie staaf
break23m
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7539
Geregistreerd: 03-04-2006

- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Gepost: 01 december 2013 11:59 PM
  [ # 31 ]

Citroen bus, begin jaren tachtig, met torsievering en pook op de vloer? Dan kom je toch echt op C35 uit. De kans dat aandrijving en onderstel uit meerdere types is samengesteld is volgens mij klein. Ik meen te weten dat een C25 op veerpoten (voor) en bladveren (achter) staat. Als dat klopt haal je daar dus geen torsieveer uit.

Profiel  
 
Diesel Rinus
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 920
Geregistreerd: 12-07-2006

- 2CV 250
- C35 C32 diesel kampeer MPV
- Overig U23 50 MOD
Gepost: 02 december 2013 12:11 AM
  [ # 32 ]

Als je zelf wat kunt vinden let dan goed op links en rechts: Je moet de staven niet omwisselen, kennelijk houden ze er niet van om, na jaren in 1 richting te zijn misbruikt, in de andere richting te worden belast.

rechts 1 verfstreep, links 2 verfstrepen!!!!

Voor je juiste afstelling van de rijhoogte heb je kaliber MR 630-51/75 nodig: een strip ijzer met op de juiste plek gaten voor de schokbreker bevestigingen, zodat je de wielophanging in de juiste stand kunt fixeren. Vervolgens moet de torsie staaf in de juiste positie geplaatst worden (spiebanen tussen uiteinden verschillen zodat er veel mogelijkheden zijn en je eigenlijk altijd de juiste hoogte moet kunnen bereiken.

Ik vraag me alleen af of de mannen bij VM niet een grapje hebben uitgehaald en de rijhoogte van zo’n zwaar belast voertuig stiekem niet zelf al hebben veranderd?
Daar kom je dan alleen in de praktijk achter: als ‘ie scheef hangt mag de boel weer uit elkaar.

waar rook is, is…


LHM only!

Profiel  
 
Visa GTI 115
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1126
Geregistreerd: 06-01-2010

- Visa GTI 115ch
- Jumpy 2 liter HDI 140 6bak Nm320
Gepost: 02 december 2013 12:32 AM
  [ # 33 ]

En, als je ruimte hebt om te slaan met een hamer,

zou ik er een hydraulische potkrik tussen zetten.

Bouten en moeren gaan altijd los, als je Citroen voorbij Lyon en links van de Rhone komt.

VISA GTI 115 Fun, is not a straight line.

Profiel  
 
Diesel Rinus
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 920
Geregistreerd: 12-07-2006

- 2CV 250
- C35 C32 diesel kampeer MPV
- Overig U23 50 MOD
Gepost: 02 december 2013 12:48 AM
  [ # 34 ]

Er is niet zomaar een mogelijkheid om het voorste stuk van de staaf (of een hele staaf) te verwijderen door persen. Er zit niets meer om de krachten op af te dragen…

Ik zit er al een tijd over te denken om een frame te maken wat goed af steunt op de asbus van de onderste draagarm, wat vervolgens om de wieg heen naar de voorzijde loopt, zodat je dan wel met een hydraulische ram de stang uit kunt persen. De afsteuning op de asbus is essentieel anders druk je de asbus weg of afdichtingen op de lagerbussen kapot.

Is alleen niet 1-2-3 goed gemaakt… zoveel plannen ... zoveel opknapwerk wat eerst “even” af moet etc.


De hoogte of afstand tussen schokbreker bevestigingen (bout van draagarm en bevestiging op carrosserie) aan de voorzijde moet bij de-/ monteren van de torsiestaaf 485mm zijn. Normaal moet je hiervoor het rubber aanslag blok (voor uit veren) verwijderen.

succes met overdenken

waar rook is, is…


LHM only!

Profiel  
 
Diesel Rinus
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 920
Geregistreerd: 12-07-2006

- 2CV 250
- C35 C32 diesel kampeer MPV
- Overig U23 50 MOD
Gepost: 02 december 2013 12:49 AM
  [ # 35 ]

Let op de staaf moet er naar achter uit! kan maar op 1 manier…

waar rook is, is…


LHM only!

Profiel  
 
wegpiraatje
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 35
Geregistreerd: 26-11-2013

Gepost: 02 december 2013 05:21 PM
  [ # 36 ]

Al van jongs of aan ben ik geinspireerd door de c35,Mijn buurman had er vroeger een die oranje was, overigens weet ik niet of deze kleur standaard was, maar hij zat in de witgoed. Logische dat hij hiervoor een grote auto nodig had hihi. Later zat ik op de detailhandel school en hier hadden we een boek over bedrijfs economi en het ging over de technische levensduur en de economische levensduur van een productie middel, in ons boek stonden twee gestripte c35 die toen al op de sloop stonden om vermoedelijk aan te geven dat hun technische levensduur maar ook de economische levensduur bijde voorbij zijn.
de foto,s van twee bege en roestige c35 staan in mijn geheugen gegrift evenals de c35 die er veel mooier uitzag uitgerust met waarschijnlijk een 2,2 liter dieselmotor,van buurman.
mooi mooi mooi, er is nooit een mooiere en elegantere bus geweest met dat snoetje zo en die lachende wielen en dan die mooie schitterende tekentjes op die mooie gril.
Het heeft citroen geen windeieren gelegd dat zei zijn doorgegaan tot in 1990 met het bouwen van dit prachtige exemplaar.
Erg dom dat fiat er in 1983 mee opgehouden is.

Profiel  
 
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11638
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 03 december 2013 11:14 PM
  [ # 37 ]

Omdat Daan er niet helemaal uitkomt met het plaatsen van een foto van z’n bus, heb ik dat even geregeld:

Wat een lel van een ding! Daar kun je een hele ruime camper van bouwen!

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
wegpiraatje
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 35
Geregistreerd: 26-11-2013

Gepost: 03 december 2013 11:17 PM
  [ # 38 ]

is ze niet een schoonheid!

Profiel  
 
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11638
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 03 december 2013 11:24 PM
  [ # 39 ]

Schitterend. Wat een apart ding zeg!

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
wegpiraatje
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 35
Geregistreerd: 26-11-2013

Gepost: 03 december 2013 11:33 PM
  [ # 40 ]

nu maar hopen dat ze van onder nog redelijk is zodat we er iets aan vast kunnen bakken want als er niets meer is om te lassen houd het op.
volgens de laatste berichten was ze niet zo best.

Profiel  
 
Vadela
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 184
Geregistreerd: 29-11-2010

Gepost: 04 december 2013 07:38 AM
  [ # 41 ]

das inderdaad wel heel apart, nog nooit gezien

Profiel  
 
break23m
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7539
Geregistreerd: 03-04-2006

- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Gepost: 04 december 2013 03:59 PM
  [ # 42 ]

‘k Moest even naar de wielen kijken voor ik het echt geloofde. Allemachtig, wat een bakbeest. Wel errug leuk! Daar is een geweldige camper van te maken! Maar nu is het echt zeker: als je hiermee op pad bent, moet je geen haast hebben.

Profiel  
 
wegpiraatje
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 35
Geregistreerd: 26-11-2013

Gepost: 10 december 2013 08:44 PM
  [ # 43 ]

vandaag even gebeld met een plaatselijke citroen dealer en gevraagd of hij toevallig nog een torsiestaaf links voor van een c35 op de plank liggen had, hij vroeg me hoe het met mijn hoofd was! maar ja ik probeer iets of niet dan! blijkt alle onderdelen cx c35/c32 zijn niet meer te verkrijgen en totaal uitverkocht.
Optie: Frankrijk in!!
VM Van Muylder is 07-07-213 failliet verklaart ik dacht misschien dat zei nog zo,n staaf op de plank hebben liggen maar helaas.
Er schijnt een heel museum te zijn over VanMulder, iets dat ik ook niet wist.

Profiel  
 
wegpiraatje
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 35
Geregistreerd: 26-11-2013

Gepost: 10 december 2013 09:01 PM
  [ # 44 ]

Ik vraag me alleen af of de mannen bij VM niet een grapje hebben uitgehaald en de rijhoogte van zo’n zwaar belast voertuig stiekem niet zelf al hebben veranderd?
Daar kom je dan alleen in de praktijk achter: als ‘ie scheef hangt mag de boel weer uit elkaar.

Als ze dit gedaan hebben dan kunnen ze volgens mij de torsie-staaf afstellen en aanpassen aan de hoogte van de gebouwde carrosserie. Oftewel de torsie-staven zijn verstelbaar.

Profiel  
 
Vadela
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 184
Geregistreerd: 29-11-2010

Gepost: 10 december 2013 11:36 PM
  [ # 45 ]

ik heb geen onderdelenboek met nummers maar zijn de voorste en achterste staven hetzelfde?
heb ik ook nog nooit echt naar gekeken trouwens

Profiel  
 
 
3 van de 7
 < Vorige 1 2 3 4 5 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook