1 van de 12
 1 2 3 Volgende >  Laatste »
   
CX 2400 Prestige 1976 “laag-daks”
BasisBIX
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4323
Geregistreerd: 17-10-2007

Gepost: 01 december 2013 09:00 PM

Sinds gisteren zijn we (mijn vader en ik)  gestart met een nieuw winterproject, namelijk een CX 2400 Prestige uit 1976 in de kleur Gris Largentieré. In 2008 geimporteerd vanuit Frankrijk.

Een tijdje geleden stond deze op Marktplaats te koop in een ietwat gehavende staat.  De achterste ruiten en de achterklep ontbraken en het vinyl was van het dak verwijderd.

Stiekem leek het ons wel een leuk project en omdat het toch niet ver uit de buurt was voor ons zijn we toen gewoon eens gaan kijken. Terplekke bleek er veel werk aan de auto te zitten, voornamelijk cosmetisch. Zo zitten er diverse roestgaatjes in het dak en in de achterschermen (onder de zijruitjes en bij het tankklepje), zijn beide voorschermen rot aan de onderkant en is de linkerdorpel een beetje krokant.

Maar het leek wel een goede basis om mee verder te gaan.  De ontbrekende delen zijn er nog gewoon bij, de kilometerstand is betrekkelijk laag en de bodem keihard. Het interieur is compleet en netjes, afgezien van 2 kromme voorste deurpanelen. Maar dat is natuurlijk wel weer op te lossen.  Motorisch lijkt ook alles in orde. Hij start netjes en snel, koppeling voelt goed en schakelen gaat ook zoals we gewend zijn.

Zaterdag dus even heen en weer geweest met een ambulance achter de XM. Gelukkig zat het weer super mee en hoefden we hem niet dicht te plakken met plastic.


Nu staat die lekker binnen in een verwarmde garage en zijn alle vloeistoffen er al uit. Ook hebben we hier en daar als wat dorpelbeplating en interieurdelen verwijderd voor de algehele check.

Voorlopig lijkt het dat we technisch met een grote beurt (alle vloeistoffen en onsteking vv.) bollen vullen & remmen nalopen wel klaar zijn. Het meeste werk zal gaan zitten in de roest die aangepakt moet worden.  Eerst maar eens even alles inventarisen en dan deel voor deel aanpakken.





 

En tot slot van deze beginpost heb ik gelijk nog een Prestige gerelateerde vraag:  is het origineel zo dat de rvs dorpelkappen met popnagels bevestigd zitten?

Profiel  
 
jantje1948
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9858
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 01 december 2013 09:12 PM
  [ # 1 ]

Zie draadje van FsvM

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27808
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 01 december 2013 09:17 PM
  [ # 2 ]
Profiel  
 
F.SvM
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9321
Geregistreerd: 25-05-2010

- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
Gepost: 01 december 2013 09:33 PM
  [ # 3 ]

Dorpel kappen horen met RVS schroefjes met bolkop.
In Frankrijk zweeft nog ergens een rechter achterscherm rond( lebocoin) zeer zeldzaam.
En een donor dak heeft Evan nog te koop staan.
Succes met alles ,zo zag de mijne er ook uit toen ik um kocht,ik dacht de bodem is hard en de rest valt wel mee.en van onderen was ie echt hard!
Maar toen ik ze eenmaal kaal had,was het toch wel iets meer dan een winter project.
Maar even een vraag wat is er nu zo speciaal aan die wielen?
Daar stond iets over in de advertentie.
Nogmaals succes en alle info die je nodig hebt is in mijn draadje te vinden,tot aan het laatst schroefje Laughing

VgF

De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/

http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/

Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.

Profiel  
 
erikkuiper
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2243
Geregistreerd: 13-09-2006

Gepost: 01 december 2013 09:49 PM
  [ # 4 ]

Succes met het project!

Je gaat vast nog veel meer dingen vinden, maar voor zover zichtbaar lijkt het niet helemaal hopeloos.
Ik geloof wel dat je de dorpels gaan tegen vallen.

En de achterschermen waarschijnlijk ook.

En veel posten met veel fotos!

CX limousine, TRD I, TRD II, Tatra 603, skoda 110, mercedes 240 TD, mercedes 406, mercedes 206, xantia 16v

Profiel  
 
GWHENDRIKS2
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5446
Geregistreerd: 01-07-2007

- 2CV 6 Charleston
Gepost: 01 december 2013 10:49 PM
  [ # 5 ]

Gaaf project!

Gaan we even volgen!

Profiel  
 
F.SvM
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9321
Geregistreerd: 25-05-2010

- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
Gepost: 02 december 2013 12:25 AM
  [ # 6 ]

Vooral dat even klinkt wel leuk Laughing

VgF

De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/

http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/

Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.

Profiel  
 
F.SvM
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9321
Geregistreerd: 25-05-2010

- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
Gepost: 02 december 2013 12:45 AM
  [ # 7 ]

Zat nog even naar de foto’s te kijken,en met name van de dorpel.
Zitten hier al overzet dorpels op?
En wat voor knop zit er achterop je midden console?
En wees zuinig op je zij strips,zijn niet zo maar voor het oprapen.
En volgens mij heeft deze ook op CM gestaan afgelopen jaar.

VgF

De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/

http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/

Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.

Profiel  
 
BasisBIX
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4323
Geregistreerd: 17-10-2007

Gepost: 02 december 2013 11:24 PM
  [ # 8 ]
F.SvM schreef:

Maar even een vraag wat is er nu zo speciaal aan die wielen?

Hij staat op 5 recent gepoedercoate velgen met nieuwe banden.
En die banden zijn hergeproduceerde Michelin MXV’s

Als je daar de kostprijs van bij elkaar optelt, kom je al op meer uit dan de vraagprijs was.
Ook wel een leuke bijkomstigheid dus.  Wink

 

Aan de rechterdorpel kunnen we niks geks ontdekken, behalve dan dat er een soort van antisteenslaglaag opzit die we bij de andere CX’en niet hebben. De linkerdorpel hebben we nog niet grondig gecontroleerd.


En waar die knop achterop de middenconsole voor is weten we ook niet, zal wel achteraf zijn ingebouwd. Zodra het interieur aan de beurt is, maar eens de draadjes volgen.  Smile

Profiel  
 
bonetone
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 943
Geregistreerd: 23-08-2005

- CX 2500 D Break
- CX 2000 Pallas
Gepost: 03 december 2013 12:02 AM
  [ # 9 ]

Bediening rechter buitenspiegel? Zo’n soort pookje lijkt het wel te zijn.

Profiel  
 
F.SvM
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9321
Geregistreerd: 25-05-2010

- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
Gepost: 03 december 2013 08:42 AM
  [ # 10 ]

Daar lijkt hij inderdaad wel op.
VgF

De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/

http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/

Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.

Profiel  
 
Citroën-das-pas-fën
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 486
Geregistreerd: 18-05-2008

- XM XM 3.0 V6 Exclusive
Gepost: 03 december 2013 11:36 PM
  [ # 11 ]

Coentje Coentje! Daar hebben jullie weer wat leuks bij de hand zeg!
Veel succes met het opknappen van deze potentiële schoonheid. CX-en horen nog altijd bij de mooiste Citroëns IMHO.

Bij de CX-en van mijn vader was een later bijgeplaatste knop op de middenconsole regelmatig een fader voor de voor- en achterspeakers. Dat was toen helemaal dé shit.

Vliegend tapijt: Citroën DSuper 1973, Bleu Delta (in restauratie)
Daily 1: Citroën Dspécial 1974, Candy Root Beer (“Thrasher” a.k.a. Hok Rod)
Daily 2: Citroën C5 X7 1.6 Ligne Business Blanc Perlé

En ik mis nog steeds m’n V6 XM…

Profiel  
 
BasisBIX
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4323
Geregistreerd: 17-10-2007

Gepost: 06 december 2013 11:38 PM
  [ # 12 ]

Inmiddels zijn we bijna een weekje onderweg en is de versnellingsbakolie, motorolie+filter, bougies, verdelerkap+rotor, bougiekabels vervangen. Ook is het koelsysteem afgetapt, grondig gespoeld en weer gevuld. 

Tevens het luchtfilter uitgewassen/geblazen en de onderste luchtfilterbak ontroest en weer zwart gespoten. Alleen de LHM moet nog gedaan worden, maar dat komt wel een keer als die van de bokjes af is.


Ook hebben we aan de rechterkant de vloerbedekking eruit gehaald en wat we daaronder aantroffen viel alles mee.  Er zat een klein beetje beginnende roest van waarschijnlijk een condensprobleempje of een lekkage, maar eigenlijk is dat hele stuk knetterhard! Ondertussen zijn die plekjes al behandeld met RX5.



De rechterdorpel zijn we ook al flink mee bezig geweest en alle roestplekjes hebben we kaal gehaald.
Het voorste gedeelte (zo ongeveer tot halverwege de achterdeur) is eigenlijk ook in verrassend goede staat, zeker als je dat vergelijkt met links.

Alleen op het achterste stuk zijn een aantal gaatjes gevallen, varierend van een pink tot 2 duimen groot. Hier moeten we nog even over brainstormen hoe dat netjes opgelost gaat worden. Rolling Eyes



De rechter langsligger en het omringende stuk bodemplaat is ook helemaal nagelopen, en omdat de auto totaal geen antiroest behandeling heeft gehad is het allemaal gortdroog en bedekt met vliegroest. Maar er is totaal geen serieuze roest te vinden.


Hopen dat deze positieve lijn zich door gaat zetten!  Smile

Profiel  
 
F.SvM
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9321
Geregistreerd: 25-05-2010

- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
Gepost: 07 december 2013 12:19 AM
  [ # 13 ]

Je airco ( afvoer daar van) komt daar uit.
Waar je voetenkuip omhoog gaat zit dubbele plaat behandel dit goed met textiel.
Je kunt hier nu goed bij zie het gat onder het dashboard kastje.

VgF

De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/

http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/

Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.

Profiel  
 
BasisBIX
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4323
Geregistreerd: 17-10-2007

Gepost: 21 december 2013 09:15 PM
  [ # 14 ]

We zijn weer een klein beetje verder;  het hele luchtinlaattraject is weer terug gemonteerd. De meeste slangen lagen los bij de aanschaf, dus het was een beetje puzzelen met de rubberen slangen. Voornamelijk met die voor de warme lucht. Die komt vanaf het hitteplaatje boven het uitlaatspruitstuk en krult met een rare bocht terug naar een tuit bovenop het luchtfilter.

Het kan er eigenlijk maar op 1 manier in, maar het ziet er zo onlogisch uit. Kan iemand bevestigen dat deze slangen juist gemonteerd zitten:


Ook is het voorste stuk van het rechter voorscherm overgespoten, dit omdat daar wat typische Franse deukjes inzaten met roest als gevolg:

Plamuurfase, deuk precies op de knik. Fijn! Rolling Eyes

Primer

Metallic:

Blanke lak

Is niet helemaal perfect geworden, maar de kleur klopt best goed voor een spuitbus.
En ik weet nu wel precies wat ik wel en niet moet doen met dit merk lak. Voorlopig kan het er wel even mee door, alleen het afplaknaadje van de blanke lak moet ik nog even terugschuren en polijsten. Maar dat komt later wel.

 

De lijmlaag van het vinyl is verwijderd, krabben i.c.m. met remmenreiniger en wasbenzine was de truc.
Helaas hebben we dan goed zicht op een maanlandschap:


Ook moest de voorruit eruit omdat het vinyl tot ver in de sponning is geplakt, daaronder kwamen we ook wat roest tegen. Gelukkig geen gaten.


Helaas heb ik bij de demontage van de ruit er een mooie scheur ingedrukt. Evil or Very Mad 
Jammer, want het was nog best een nette ruit. Daar zal dus een vervangende voor moeten komen. (een groen getinte met groene band bovenaan)


Maar er staat me iets van bij dat in de loop van de productie, de dikte van de voorruit is gewijzigd? 

In principe maakt het toch niet uit als er een andere dikte voorruit in zou komen zolang het rubber maar bij de ruit hoort?

Profiel  
 
dirkvdmei
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1195
Geregistreerd: 11-08-2009

- GS/GSA Break Cottage
- Xsara Picasso 2.0 16v automaat
Gepost: 22 december 2013 12:00 AM
  [ # 15 ]

Coen,

Is dat stuk spatscherm gespoten met een spuitbus van VALO?

Profiel  
 
 
1 van de 12
 1 2 3 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook