24 van de 54
« Eerste  < Vorige 22 23 24 25 26 Volgende >  Laatste »
   
Xantia’s in Noorwegen. Exit.
Gert-Jan Brink
> 1500 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1526
Geregistreerd: 10-03-2009

- 2CV 2cv6 1973
- HY HY78 1964
- Xantia 1.8 16v Exclusive break 1999
Gepost: 25 januari 2017 02:06 PM
  [ # 346 ]

en gevonden.

HY 1964 “Dubbus”,2CV6 1973"Sambalbij”

gehad: 25 eenden, DSuper5 1973, AK400 4x4 bimotor 1976, AZU 1961, AZU 1972, Traction Avant 11BL 1952, CX 2400GTI 1982, 3x Xantia berline nieuw,1x Xsara Picasso nieuw, 1x Xantia break 2.0i 16v 1996, 1 x Xantia break 1.9TD 1996, Xantia 1999 1.8i Exclusive

Profiel  
 
jantje1948
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9836
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 25 januari 2017 03:16 PM
  [ # 347 ]

Het zijn trouwens transistoren.

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
Gert-Jan Brink
> 1500 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1526
Geregistreerd: 10-03-2009

- 2CV 2cv6 1973
- HY HY78 1964
- Xantia 1.8 16v Exclusive break 1999
Gepost: 26 januari 2017 09:50 AM
  [ # 348 ]

ok transistoren, ik zou het verschil niet weten moet ik beamen.

gisterenavond die dingen vervangen en omdat ea nog niet helemaal naar mn zin werkt het contactslot maar eens beetgepakt en schoon gemaakt en voor de liefhebber er maar een fotoreportage van gemaakt.

Het demonteren van het contactslot uit de auto wijst min of meer zichzelf, denk om het boutje bovenop, soms een 7 soms een torx.
Aan de onderkant zit een pin die je kunt indrukken met de sleutel 1 klikje omgedraaid. Alleen met deze 2 dingen zit het slot in de stuurkolom vast.


Nu heb je het slot in je handen hebt:
Het boutje bovenop het slot wegenemen en de twee boutjes van de plastic beugel die de leidingen vasthoudt.


dan het linker metaal deel wegnemen, en je ziet nu de pin van het stuurslot.
let op het veertje van het stuurslot.

je kan nu het plastic deel wegnemen van het contactslot en daar zitten de contactproblemen.Hiervoor moet geloof ik de sleutel eruit maar dat merk je vanzelf

met een kleine schroevedraaier kan je nu het zwarte deksel verwijderen, 4 pennetjes totaal. Voorzichtig hetb is maar plastic. Dan vallen er een aantal kleine delen uit. Geen paniek,weer monteren is vrij gemakkelijk.
totaal 4 kogeltjes, 4 bronzen deeltjes en 4 veertjes.



ook kan je nu het alu-asje wegnemen. Dat wil graag wat smering dus ff oud vet weghalen en nieuw opdoen.

Je ziet dat ea is zwartgeblakerd en dat veroorzaakt de problemen.
De draden kun je een voor 1 uit het witte plastic halen, die met de verdikking schuif je naar voren en dan de draad naar je toe. Schoon maken met schuurpapier en ook de koperen dingetjes schoonmaken. Doe de draden 1 voor 1 demonteren,schoonmaken en weer monteren zodat je de volgorde niet in de war stuurt.

Dan de montage.Eerst Alu-asje erin.
Begin bij de zijkant, eerst een kogeltje, dan een koperen dingetje en fixeer dit met een stukje tape. dan de andere zijkant idem dito en dan de bovenste 2. Daar zorgt de zwaartekracht wel voor dat ze op hun plek blijven. Nu het zwarte plastic dekseltje er weer op en de 2 stukjes tape er voorzichtig tussenuit trekken

dan tot slot de 4 veertjes erin steken via de gaatjes aan de kopse kant. De bolle kant moet naar binnen en met een kleine schroevedraaier op zn plek duwen tot je een klikje hoort. NB 1 van de vier moet veel verder naar binnen dan de andere 3.

Het kan even pielen zij om de veertjes tussen koperen dingetjes en het zwarte plastic te krijgen , beetje schudden en gebruik vd zwaartekracht helpt.Het kan helpen het alu-asje te verdraaien.


Alu-asje in de juiste stand zetten en plastic deel weer op het eigenlijke contactslot drukken. Verdere montage gewoon de omgekeerde demontage.

 

 

 

 

HY 1964 “Dubbus”,2CV6 1973"Sambalbij”

gehad: 25 eenden, DSuper5 1973, AK400 4x4 bimotor 1976, AZU 1961, AZU 1972, Traction Avant 11BL 1952, CX 2400GTI 1982, 3x Xantia berline nieuw,1x Xsara Picasso nieuw, 1x Xantia break 2.0i 16v 1996, 1 x Xantia break 1.9TD 1996, Xantia 1999 1.8i Exclusive

Profiel  
 
Gert-Jan Brink
> 1500 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1526
Geregistreerd: 10-03-2009

- 2CV 2cv6 1973
- HY HY78 1964
- Xantia 1.8 16v Exclusive break 1999
Gepost: 26 januari 2017 10:09 AM
  [ # 349 ]

mn blower doet het nu op max voluit en net voor max op halve kracht. in de stand auto blaast hij zachtjes en op stand ventilatortje doet hij niks.
Dit alles alleen als de motor draait.

Het knopje van de airco, dat sneeuwvlokje brandt slechts heel zwak als ik hem indruk. Ik vermoed dat de Airco leeg is. Ik heb in jet kijkglasje gekeken meer zie niets,is hij dus leeg? Ik weet niet wat ik daar moet zien.

Blijf het raar vinden dat de ventilator niet wil draaien zonder dat de motor loopt. Het lijkt mij eigenlijk meer een zekering of een relais wat niet ok is. Alle zekeringen onder het dashboard zijn ok.

HY 1964 “Dubbus”,2CV6 1973"Sambalbij”

gehad: 25 eenden, DSuper5 1973, AK400 4x4 bimotor 1976, AZU 1961, AZU 1972, Traction Avant 11BL 1952, CX 2400GTI 1982, 3x Xantia berline nieuw,1x Xsara Picasso nieuw, 1x Xantia break 2.0i 16v 1996, 1 x Xantia break 1.9TD 1996, Xantia 1999 1.8i Exclusive

Profiel  
 
JKER
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1324
Geregistreerd: 31-10-2005

- C4 (2004-heden) C4-II Puretech 130
Gepost: 26 januari 2017 11:32 AM
  [ # 350 ]

Gert-Jan, ik weet het niet 100% zeker voor Xantia’s, maar voor Xsara’s en C4 weet ik niet beter dat de ventilator alleen werkt bij een draaiende motor. Anders zou het wel een behoorlijke aanslag op je accu kunnen zijn, en voor de airco heb je ook nog de pomp die (riem-)aangedreven moet worden natuurlijk.

Dat de snelheden niet kloppen met het standje van de schakelaar zou toch op iets in de electronica kunnen betekenen.
Ik begrijp dat je de transistoren vervangen hebt en niet een complete module.
Mogelijk toch een soldeerdraadje dat ergens sluiting maakt op die printplaat of zo?

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25352
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 26 januari 2017 11:41 AM
  [ # 351 ]

Die transistoren moeten er wel zo in als ze eruit kwamen. Pootje links en rechts zijn niet gelijk.

Ik zou verwachten dat blower aangaat als contact aan is.

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
Gert-Jan Brink
> 1500 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1526
Geregistreerd: 10-03-2009

- 2CV 2cv6 1973
- HY HY78 1964
- Xantia 1.8 16v Exclusive break 1999
Gepost: 26 januari 2017 12:16 PM
  [ # 352 ]

Pootjes zitten uit het midden dus kan niet fout. Bij mn huidige Xantia zonder airco gaat de blower ook aan als ik het contact aanzet.
Het valt me op dat bij de bruine de blower pas na een paar seconden aangaat na het starten vd motor.
Gevoelsmatig is het net of er een relais letterlijk wakker geschud moet worden.

HY 1964 “Dubbus”,2CV6 1973"Sambalbij”

gehad: 25 eenden, DSuper5 1973, AK400 4x4 bimotor 1976, AZU 1961, AZU 1972, Traction Avant 11BL 1952, CX 2400GTI 1982, 3x Xantia berline nieuw,1x Xsara Picasso nieuw, 1x Xantia break 2.0i 16v 1996, 1 x Xantia break 1.9TD 1996, Xantia 1999 1.8i Exclusive

Profiel  
 
Timo1990
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9068
Geregistreerd: 05-04-2007

- Xantia 1.8i SX
- BX 16 TZI
- BX 14
- Xantia 2.0i SX Automatic
Gepost: 26 januari 2017 09:18 PM
  [ # 353 ]

Zo hoort het ook, bij airco-Xantia’s draait de aanjager pas bij draaiende motor. Bij niet-airco-Xantia’s draait de aanjager gelijk als de auto op contact gaat.

Wat betreft je contactslot, het is een bekende type 1 kwaal dat bij een slechter wordend contactslot je ventilator van het interieur hapert, net als de achterruitverwarming. Ben je al bekend met die relais modificatie?

Zie: http://www.xantiaclub.net/forum/viewtopic.php?f=14&t=1601

Dit heb ik in meerdere Xantia’s gebouwd, met succes. Alleen werkte dit alleen bij het haperen/niet werken van de aanjager, nog niet eerder gehoord dat het ook andere invloed heeft op de aanjager zoals bijv. op max draaien.

Mijn Citroen foto’s & gespotte Citroen’s & miniaturen etc.        Facebook
____________
Renault Avantime 2.0T 2003 blauw
Renault Espace 2000 TSE 1986 groen
Renault Espace 2000 GTS 1987 grijs
BX 16 TZI 1991 wit
Xantia 2.0i SX Automatic 1993 blauw
Xantia 1.8i SX 1993 blauw

Ex: Verschillende BXen (1.4, 1.6, GTi), Xantia’s (1.8, 2.0), XM 2.0i Ambiance.

“Als je wat met die bollen krijgt, nou, dan weet je het wel.”

Profiel  
 
Gert-Jan Brink
> 1500 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1526
Geregistreerd: 10-03-2009

- 2CV 2cv6 1973
- HY HY78 1964
- Xantia 1.8 16v Exclusive break 1999
Gepost: 27 januari 2017 09:15 AM
  [ # 354 ]

Bedankt Timo. weet ik in ieder geval dat dat zo hoort. Mn laaste nieuwe Xant had ook airco maar het is alweer dik 10 jaar geleden dat ik die verkocht heb.

kende de oplossing met het relais niet, is zeker interresant. zoals je ziet maak ik het contactslot gewoon schoon en dat werkt ook.

heb jij enig idee waarom dat lampje vd airco slechts zachtjes brand? ik bedoel dus dat sneeuwvlokje naast de alarmlich schakelaar

HY 1964 “Dubbus”,2CV6 1973"Sambalbij”

gehad: 25 eenden, DSuper5 1973, AK400 4x4 bimotor 1976, AZU 1961, AZU 1972, Traction Avant 11BL 1952, CX 2400GTI 1982, 3x Xantia berline nieuw,1x Xsara Picasso nieuw, 1x Xantia break 2.0i 16v 1996, 1 x Xantia break 1.9TD 1996, Xantia 1999 1.8i Exclusive

Profiel  
 
Timo1990
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9068
Geregistreerd: 05-04-2007

- Xantia 1.8i SX
- BX 16 TZI
- BX 14
- Xantia 2.0i SX Automatic
Gepost: 27 januari 2017 11:50 PM
  [ # 355 ]

Niet echt, maar het lijkt mij meer dat dat knopje gerelateerd is, niet airco gerelateerd. Dat het lampje werkt in de schakelaar is überhaupt een wonder, die zijn echt bijna altijd kapot in de airco schakelaar van een type 1 Xantia. Als ik hem tegenkom op de sloop neem ik die schakelaar altijd mee, maar tot nu toe nog maar één keer gehad dat het lampje werkte.

Mijn Citroen foto’s & gespotte Citroen’s & miniaturen etc.        Facebook
____________
Renault Avantime 2.0T 2003 blauw
Renault Espace 2000 TSE 1986 groen
Renault Espace 2000 GTS 1987 grijs
BX 16 TZI 1991 wit
Xantia 2.0i SX Automatic 1993 blauw
Xantia 1.8i SX 1993 blauw

Ex: Verschillende BXen (1.4, 1.6, GTi), Xantia’s (1.8, 2.0), XM 2.0i Ambiance.

“Als je wat met die bollen krijgt, nou, dan weet je het wel.”

Profiel  
 
Gert-Jan Brink
> 1500 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1526
Geregistreerd: 10-03-2009

- 2CV 2cv6 1973
- HY HY78 1964
- Xantia 1.8 16v Exclusive break 1999
Gepost: 28 januari 2017 10:12 AM
  [ # 356 ]

Ok daar help je me eigenlijk al mee. Wat kost het vullen van een airco in Nederland ongeveer?

HY 1964 “Dubbus”,2CV6 1973"Sambalbij”

gehad: 25 eenden, DSuper5 1973, AK400 4x4 bimotor 1976, AZU 1961, AZU 1972, Traction Avant 11BL 1952, CX 2400GTI 1982, 3x Xantia berline nieuw,1x Xsara Picasso nieuw, 1x Xantia break 2.0i 16v 1996, 1 x Xantia break 1.9TD 1996, Xantia 1999 1.8i Exclusive

Profiel  
 
Menno
> 1700 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1739
Geregistreerd: 29-07-2003

- C4 (2004-heden) Cactus 1.2 Shine EAT6
- DS 3 1.2 So Chic EAT6
- 2CV AZ-A
Gepost: 28 januari 2017 05:42 PM
  [ # 357 ]

Met een beetje goed zoeken is dat voor 5 tientjes wel te doen ....

Citroën 2CV AZ-A 1968 Bleu Weekend (.•\=/•.)
Citroën DS3 1.2 So Chic EAT6 2015 Blue Encre
Citroën Cactus 1.2 Shine EAT6 2019 Noir Obsidien

Profiel  
 
Gert-Jan Brink
> 1500 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1526
Geregistreerd: 10-03-2009

- 2CV 2cv6 1973
- HY HY78 1964
- Xantia 1.8 16v Exclusive break 1999
Gepost: 30 januari 2017 11:12 AM
  [ # 358 ]

ok weet niet wat het me hier gaat kosten maar heb ik een richtlijn.

Gisteren even buiten wezen spelen na het vervangen vd bollen met de Xantia om te kijken of alles werkt voor de APK.

Overigens het lijkt erop dat de airco het doet al is het met een buitentemperatuur van ca 10 graden een beetje moeilijk vast te stellen.

Hij is nu APk klaar , ik mis alleen de papieren nog.
na de APK krijgt ie een beurt en een nieuwe Registerriem.


HY 1964 “Dubbus”,2CV6 1973"Sambalbij”

gehad: 25 eenden, DSuper5 1973, AK400 4x4 bimotor 1976, AZU 1961, AZU 1972, Traction Avant 11BL 1952, CX 2400GTI 1982, 3x Xantia berline nieuw,1x Xsara Picasso nieuw, 1x Xantia break 2.0i 16v 1996, 1 x Xantia break 1.9TD 1996, Xantia 1999 1.8i Exclusive

Profiel  
 
Breeze
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1291
Geregistreerd: 30-11-2009

- Xantia 3,0 V6 Exclusive Break (manuelle)
Gepost: 30 januari 2017 11:48 AM
  [ # 359 ]

Voor de volledigheid, de A/C werkt niet onder de 5° (iirc) buitentemperatuur om de verdamper te beschermen tegen bevriezen.

Adri

Profiel  
 
Gert-Jan Brink
> 1500 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1526
Geregistreerd: 10-03-2009

- 2CV 2cv6 1973
- HY HY78 1964
- Xantia 1.8 16v Exclusive break 1999
Gepost: 02 februari 2017 03:55 PM
  [ # 360 ]

Zo vandaag proefkenteken gehaald bij Vegvesen,(spreek uit wegwezen!) de noorse RDW en morgen naar de APK.

Dan verzekering regelen en daarna kan ik de auto pas op mn naam zetten. Dat kost hier 150 euro. De wegenbelasting voor 2016 was niet voldaan en moest ik ook ff aftikken, 400 euro. Dat wist ik.
Kentekenplaten zijn besteld en komen over 3 werkdagen. Mag ik ook weer bij Vegvesen ophalen

Inmiddels ook maar alvast ditributieriemset en multiriem besteld a 200 euro.
Al met al komt deze Xant mij op zon 1500 euro , dan wel met nieuwe riemen,nieuwe accu, nieuwe bollen en een incl grote beurt en verse APK.

 

HY 1964 “Dubbus”,2CV6 1973"Sambalbij”

gehad: 25 eenden, DSuper5 1973, AK400 4x4 bimotor 1976, AZU 1961, AZU 1972, Traction Avant 11BL 1952, CX 2400GTI 1982, 3x Xantia berline nieuw,1x Xsara Picasso nieuw, 1x Xantia break 2.0i 16v 1996, 1 x Xantia break 1.9TD 1996, Xantia 1999 1.8i Exclusive

Profiel  
 
 
24 van de 54
« Eerste  < Vorige 22 23 24 25 26 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook