27 van de 54
« Eerste  < Vorige 25 26 27 28 29 Volgende >  Laatste »
   
Xantia’s in Noorwegen. Exit.
Gert-Jan Brink
> 1500 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1526
Geregistreerd: 10-03-2009

- 2CV 2cv6 1973
- HY HY78 1964
- Xantia 1.8 16v Exclusive break 1999
Gepost: 10 februari 2017 02:07 PM
  [ # 391 ]

Kzou me ook nog iets voor kunnen stellen bij een iets verschoven nokkenastandwiel. Ik had de 2 tanwielpoulies geblokkerd met bouten om de krukaspouliemoer te lossen met een meter pijp. Resultaat was dat de fixeerbouten krom bogen. Ik heb verder geen aandacht besteed aan de tandwielpoulies.
Ik lees net dat die afstelbaar zijn??

Ik ontkom er niet aan de afdekkappen te demonteren, Mocht er hiet iets verschoven zijn dan is dat wel zichtbaar. Maar er moet een middel zijn om de stand van de krukas tov de nokkenas te checken.
Merktekens kon ik niet vinden en heb ik zelf aangebracht op de poulie en de 2 tandwielen alsmede op het motorblok.
Ik kan me daarom haast niet voorstellen dat de boel een tandje verkeerd staat. Maar iets veroorzaakt de aanhoudende dieselratel.

HY 1964 “Dubbus”,2CV6 1973"Sambalbij”

gehad: 25 eenden, DSuper5 1973, AK400 4x4 bimotor 1976, AZU 1961, AZU 1972, Traction Avant 11BL 1952, CX 2400GTI 1982, 3x Xantia berline nieuw,1x Xsara Picasso nieuw, 1x Xantia break 2.0i 16v 1996, 1 x Xantia break 1.9TD 1996, Xantia 1999 1.8i Exclusive

Profiel  
 
jantje1948
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9857
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 10 februari 2017 04:38 PM
  [ # 392 ]

Gingen de fixeerbouten van de nokkenas en de inspuitpomp krom?
En had je de krukaspoelie niet met een pen geblokkeerd?

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
H@ns
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5359
Geregistreerd: 24-05-2010

Gepost: 10 februari 2017 05:03 PM
  [ # 393 ]

Dat bedoel ik.
Als alleen de nokkenaspoelie geblokkeerd is kan de boel zo een tandje verplaatsen.
Bij de BX zit er een gat in krukaspoelie en in de nokkenaspoelie, die moeten beide met een pen in het daarvoor bestemde gat in de bedoelde uitsparing van het motorrblok vallen.
Dan zijn krukas en nokkenas goed uitgelijnd.
Ik kan me voorstellen dat hetzelfde geldt voor een Xantia…

Profiel  
 
Gert-Jan Brink
> 1500 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1526
Geregistreerd: 10-03-2009

- 2CV 2cv6 1973
- HY HY78 1964
- Xantia 1.8 16v Exclusive break 1999
Gepost: 10 februari 2017 05:06 PM
  [ # 394 ]

Ja,beide bouten krom. De krukas kun je niet fixeren. Maar ik had alle 3 vooraf gemerkt dus ik weet de originele standen.
Net nokkenasdeksel verwijderd en merktekens staan goed. Aantal tanden tussen nokkenasmerkteken en brandstofpompmekteken kloppen ook.

Hoe check je of een diesel op tijd staat ergo de kleppen/nokkenas op tijd staat?

HY 1964 “Dubbus”,2CV6 1973"Sambalbij”

gehad: 25 eenden, DSuper5 1973, AK400 4x4 bimotor 1976, AZU 1961, AZU 1972, Traction Avant 11BL 1952, CX 2400GTI 1982, 3x Xantia berline nieuw,1x Xsara Picasso nieuw, 1x Xantia break 2.0i 16v 1996, 1 x Xantia break 1.9TD 1996, Xantia 1999 1.8i Exclusive

Profiel  
 
jantje1948
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9857
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 10 februari 2017 05:06 PM
  [ # 395 ]

Bij een 2.0 16v in elk geval wel.
Ik lees net in de Haynes dat bij de dieselmotoren de krukas geblokkeerd moet worden met een 8mm pen/bout in het vliegwiel ter hoogte van de startmotor.
Gert-Jan had dat volgens mij niet gedaan.
Kappen er weer af. Krukaspoelie met de klok mee draaien tot de gaten in de tandwielen van de pomp en nokkenas voor de gaten in het blok zijn. Blokkeren. Riem los en dan krukas draaien (dat mag nu beide kanten op) tot pen in vliegwiel valt is de enige oplossing denk ik.

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
Gert-Jan Brink
> 1500 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1526
Geregistreerd: 10-03-2009

- 2CV 2cv6 1973
- HY HY78 1964
- Xantia 1.8 16v Exclusive break 1999
Gepost: 10 februari 2017 05:11 PM
  [ # 396 ]

De nokkenaspoulie zit met 1 centrale bout vast. Ik neem aan dat die niet kan verdraaien

HY 1964 “Dubbus”,2CV6 1973"Sambalbij”

gehad: 25 eenden, DSuper5 1973, AK400 4x4 bimotor 1976, AZU 1961, AZU 1972, Traction Avant 11BL 1952, CX 2400GTI 1982, 3x Xantia berline nieuw,1x Xsara Picasso nieuw, 1x Xantia break 2.0i 16v 1996, 1 x Xantia break 1.9TD 1996, Xantia 1999 1.8i Exclusive

Profiel  
 
jantje1948
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9857
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 10 februari 2017 05:26 PM
  [ # 397 ]

Die moet je gewoon zo laten maar in de poelies van nokkenas en pomp moet ook een gat zitten waar een 8 mm bout doorheen kan (in de pomp 2) Als nokkenas en pomp in de juiste positie staan kunnen die bouten in het blok/kop geschroefd worden.

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
jantje1948
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9857
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 10 februari 2017 05:37 PM
  [ # 398 ]

Ik denk bij losdraaien van de bout in de poelie de krukas een tandje versprongen, want die had je niet geblokkeerd.

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
Gert-Jan Brink
> 1500 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1526
Geregistreerd: 10-03-2009

- 2CV 2cv6 1973
- HY HY78 1964
- Xantia 1.8 16v Exclusive break 1999
Gepost: 10 februari 2017 06:45 PM
  [ # 399 ]

Om een dergelijke fout te voorkomen heb ik de 3 poulies vooraf zelf goed met gele verf gemerkt.

Ik vraag me af of het probleem misschien electronisch is. Een koude diesel maakt herrie(waarom eigenlijk?) Na een korte periode niet meer en na een paar km is ie stil. Die van mij blijft nu herrie maken alsof ie koud is.

Ik zal eens kijken of ik dat gat bij de startmotor kan vinden.

HY 1964 “Dubbus”,2CV6 1973"Sambalbij”

gehad: 25 eenden, DSuper5 1973, AK400 4x4 bimotor 1976, AZU 1961, AZU 1972, Traction Avant 11BL 1952, CX 2400GTI 1982, 3x Xantia berline nieuw,1x Xsara Picasso nieuw, 1x Xantia break 2.0i 16v 1996, 1 x Xantia break 1.9TD 1996, Xantia 1999 1.8i Exclusive

Profiel  
 
Citroensmgz
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3537
Geregistreerd: 21-11-2006

Gepost: 10 februari 2017 06:55 PM
  [ # 400 ]

De herrie komt door de wijze van ontsteking: Als de motor koud is gaat dit niet “met een golf” maar “met een explosie”, dat hoor je goed. Door het inspuittijdstip te wijzigen kan je hieraan sturen. Maar als je inspuittijdstip te vroeg staat “explodeerd” hij ook bij warme motor ( bij een benzine zou je dat pingelen noemen, maar dat is niet echt vergelijkbaar). Ik zou dat dus goed controleren.

To err is human, not to err is divine.

Profiel  
 
Hilko16TZI
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 6065
Geregistreerd: 23-03-2007

- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Gepost: 10 februari 2017 08:34 PM
  [ # 401 ]

Als ik het zo lees denk ik dat de pomp een tandje te vroeg staat.

Profiel  
 
H@ns
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5359
Geregistreerd: 24-05-2010

Gepost: 10 februari 2017 08:58 PM
  [ # 402 ]

Het beste kan je trouwens iemand anders met een stevige schroevendraaier de starterkrans laten blokkeren en dan de moer van de krukaspoelie losdraaien…

Er is ook wel speciaal gereedschap voor als je het in je eentje moet doen:
https://www.vdhtools.nl/9065730/bgs-vliegwiel-blokkeer-tool-1771
(nog nooit zelf uitgeprobeerd trouwens)

En de stelpen voor het vliegwiel:
http://forum.xantiaclub.net/viewtopic.php?f=6&t=16655

Profiel  
 
Gert-Jan Brink
> 1500 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1526
Geregistreerd: 10-03-2009

- 2CV 2cv6 1973
- HY HY78 1964
- Xantia 1.8 16v Exclusive break 1999
Gepost: 10 februari 2017 09:31 PM
  [ # 403 ]

Bedankt allemaal voor het meedenken. Ik ben een leek op dieselgebied. Ik ga eerst maar eens kijken ik het gat in het vliegwiel kan vinden en dan kijken of de gaten in de poulies overeenkomen.
Ik had gehoopt het met merktekens te kunnen doen maar blijkbaar is dat toch te onzuiver

H@ns, zo doe ik het bij een 2CV ook maar bij deze Xantia is het vliegwiel van buitenaf niet te zien/te bereiken.

HY 1964 “Dubbus”,2CV6 1973"Sambalbij”

gehad: 25 eenden, DSuper5 1973, AK400 4x4 bimotor 1976, AZU 1961, AZU 1972, Traction Avant 11BL 1952, CX 2400GTI 1982, 3x Xantia berline nieuw,1x Xsara Picasso nieuw, 1x Xantia break 2.0i 16v 1996, 1 x Xantia break 1.9TD 1996, Xantia 1999 1.8i Exclusive

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25378
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 10 februari 2017 09:49 PM
  [ # 404 ]

ik heb even in de hayens gekeken, maar daar staat het allemaal netjes in. Heb je wel een sleutelboek?

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
H@ns
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5359
Geregistreerd: 24-05-2010

Gepost: 10 februari 2017 09:55 PM
  [ # 405 ]

Staat daar ook in hoe je het vliegwiel moet blokkeren?
Hoe doet de garage het dan als je de starterkrans niet kan bereiken?

Profiel  
 
 
27 van de 54
« Eerste  < Vorige 25 26 27 28 29 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook