1 van de 2
 1 2 Volgende > 
   
Knutselverslag Saxo 1.4
erweka
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 33
Geregistreerd: 05-11-2013

Gepost: 13 januari 2014 08:14 PM

Onze Saxo 1.4 automaat is al langere tijd het ‘slachtoffer’ van enkele knutselwerkzaamheden. Omdat bepaalde onderwerpen vaker de revue passeren op het internet leek het me handig om hier enkele dingen te bespreken. De bedoeling is daarbij om waar mogelijk ook foto’s bij te voegen.

Afgelopen zaterdag is er weer het nodige gebeurd:
- zijstrips op de portieren en rond de knipperlichten zwart gespoten
- radio en speakers ingebouwd
- deurslot gesmeerd

Na zo’n 15 jaar buiten te hebben gestaan zijn de kunststof delen lelijk geworden. Een euvel dat vele Saxo’s hebben als je om je heen kijkt. We hebben daarom besloten de zijstrips, bumpers en grille in matzwart te spuiten.
Enige tijd geleden is de grille al aangepakt en het resultaat is dusdanig dat de rest ook zo behandeld gaat worden.
Het verwijderen van de zijstrips op de deuren bleek nog een hele klus! Volgens sommigen kunnen de strips eenvoudig verwijderd worden door ze naar voren te schuiven en dan naar boven er af te ‘klikken’. Zo eenvoudig bleek het niet te zijn. De klemmetjes op de strips zitten namelijk in tegengestelde richting (links met de opening naar rechts en rechts met de opening naar links) en daardoor werkt dat principe niet…
Nadat we bij de eerste strip tot de conclusie gekomen waren dat de ‘houdertjes’ snel stuk gaan bij het verwijderen hebben we voor de tweede besloten de pinnen die door de deur steken van binnenuit te verwijderen om zo de strip af te kunnen nemen. Loshalen van de deurbekleding is niet moeilijk na verwijderen van twee torxschroeven (ter hoogte van de spiegel en in de deurklink) is het een kwestie van los klikken. Denk daarbij wel om de pin van het slot en doe het rustig en voorzichtig want ook de pinnetjes van de deurbekleding breken snel af!
Na het loshalen van de bekleding kom je wat schuim tegen, wat met beleid wel netjes los is te halen (en later weer vast te kitten).
De omlijsting van de richtingaanwijzers is makkelijker te verwijderen. Door voorzichtig te wrikken, waarbij de onderkant eerst los moet komen, zijn deze af te nemen. Ook hier breken de verschillende pootjes en pennetjes snel af! Uiteraard zitten er kabels achter het lampje, maar die zitten met een stekker vast en kunnen zo verwijderd worden. Let wel op dat ze niet terugvallen in het gat…. dan heb je een ‘probleem’ erbij. De richtingaanwijzer zelf is vervolgens eenvoudig uit de omlijsting te schuiven.

Het spuiten zelf. Uiteraard dienen de verschillende onderdelen goed schoon te zijn en dat kan nog wel eens wat werk zijn. Vervolgens is het slim om de delen licht op te schuren met fijn schuurpapier of ander fijn schuurspul.
Voordat de definitieve kleur er op komt is een laag grondverf (of misschien 2) wel aan te raden. In ons geval hebben we spuitbussen van Berner gebruikt.
Met koud weer is spuiten niet ideaal en de spuitbussen moeten eerst wel opgewarmd worden. Zodra dat gedaan is kan er voorzichtig begonnen worden alle delen te voorzien van een laagje grondverf. Met een spuitbus komt er al snel teveel verf op bepaalde delen en dat maakt de kans op druipers wel groot. Voorzichtigheid is dus wel geboden, maar te doen is het zeker.
Wanneer de grondverf droog is (afhankelijk van de temperatuur en de gebruikte verf), kan er een laag zwart opgebracht worden. In ons geval is dat matzwart, eveneens van Berner.
Het is een mooie, zwarte kleur die eenmaal opgedroogd een ietwat doffe, kunststof-achtige uitstraling heeft.
Voor het aanbrengen van de kleur geldt hetzelfde als voor de grondverf, pas op voor druipers en breng dunne laagjes aan. Beter een keer vaker erover dan te snel willen.
Wanneer de dekking goed lijkt en er geen druipers zijn is het een kwestie van laten drogen en wachten tot de volgende laag erop kan. Twee lagen is toch wel aan te raden en voor wie dat wil kan er natuurlijk nog één of meerdere lagen blanke lak overheen. Ook het spuiten in de carrosseriekleur is uiteraard mogelijk, maar de kans op afwijking van de rest van de auto is groot. Een spuitbus op maat is dan wel aan te raden.
We hebben bewust gekozen om de strips weer zwart te maken omdat het op een zilvergrijze auto anders erg *uhum*, nou ja zeg maar oubollig lijkt.
Na het drogen kan alles teruggeplaatst worden en dat gaat uiteraard precies omgekeerd aan de demontagevolgorde. Enkel de pinnen die door het blik heen steken kunnen al gemonteerd worden aan de strips omdat deze niet langer in de weg zitten.
Het resultaat van de eerste spuitwerkzaamheden is te zien op de foto’s in de bijlage.

Het monteren van de radio en speakers is vrij eenvoudig:
Het rooster in het deurpaneel moet worden verwijderd met behulp van een schroevendraaier o.i.d. Daarachter kun je een schuimlaag tegenkomen. In het instructieboekje staat doodleuk dat er snijlijnen in moeten staan, maar dat was bij ons niet het geval.
Verwijderen van het schuim is eenvoudig en als alles weg is kom je vanzelf 4 schroefgaten tegen.
De kabels voor de radio en de speakers waren aanwezig en in de deur zit het stekkertje met twee kabels in een houdertje geklikt. Nou waren er geen contrastekkertjes met de speakers (Pioneer) meegeleverd en omdat we deze ook niet los hadden, hebben we het deel dat aan ‘de auto’ zit maar afgeknipt. Draadjes strippen, kroonsteen eraan, speakerdraden goed aansluiten (rood en groen in ons geval) en klaar. Om nou te voorkomen dat een en ander gaat rammelen, is het slim om het vooraf verwijderde schuim om de kroonsteen te wikkelen en vast te maken. Dat zou genoeg moeten dempen.
Speakers in de deuren moeten 13cm zijn en het vastdraaien van de schroeven moet met beleid. De meegeleverde ‘beugeltjes’ pasten niet om het blik van de deur heen en dus moeten we het doen met de standaard schroefgaten. Vast is vast! Te ver doordraaien en ze zijn lam…
Radio monteren gaat gewoon volgens de gebruiksaanwijzing.

Afbeelding Bijlagen
DSCN9788kv.jpgDSCN9791kv.jpgDSCN9790kv.jpg
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien

Citroën Saxo 1.4 automaat, zilvergrijs, ‘99
Volvo V70 D5, zwart, ‘09
Daf 55, bruin, ‘73

Profiel  
 
erweka
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 33
Geregistreerd: 05-11-2013

Gepost: 13 januari 2014 08:18 PM
  [ # 1 ]

Het slot:
Een ander veel voorkomend probleem lijkt het niet of slecht sluiten van de portieren te zijn. Het portier blijft dan in de ‘half gesloten’ positie hangen. Ook wanneer het portier wel sluit kan het na een bocht of enkele meters rijden spontaan weer ‘half open’ gaan.
Om altijd tien keer de deur te moeten sluiten omdat deze simpelweg niet blijft hangen, is ook wel erg vervelend en toen de deurbekleding er dan toch af was, konden we gelijk bij het slot.
Het eerder genoemde schuim moet ook dan aan de kant en vervolgens is de weg tot het slot vrij.
Een flinke dosis WD40 kan wonderen verrichten en resulteerde hier in ieder geval in een goed sluitend portier, waarvan de vangbek in de deur weer goed vastklikt!
Een simpele remedie, terwijl een nieuw slot al snel €62,- kost bij de dealer.

Al met al is de auto al weer een heel stuk netter en dat mag ook wel, gezien de technische staat waarin deze verkeert!
Toch blijft er nog wel het een en ander te doen:
- monteren van een achterklep spoiler
- spuiten van de bumpers en de achterste zijstrips
- spiegelkapje rechts vinden (EYC of zelf spuiten)
- preventief tectyleren van de achterste chassisbalk (beginnende roestvorming) en andere gevoelige delen
- mistlampen scoren (bekabeling is aanwezig, bediening niet)
- lichtmetalen velgen wanneer de banden afkeur zijn vanwege scheurtjes (uitdroging, profiel: 5mm)

Wordt vast en zeker vervolgd, binnenkort!

ps. deze bijlages tonen de oude situatie, om het verschil duidelijk te maken

Afbeelding Bijlagen
DSCN9701nmbdwegkv.jpgDSCN9703nmbdwegkv.jpg
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien

Citroën Saxo 1.4 automaat, zilvergrijs, ‘99
Volvo V70 D5, zwart, ‘09
Daf 55, bruin, ‘73

Profiel  
 
kevin95
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 96
Geregistreerd: 04-08-2012

- Saxo 1.1i Basis
- C3 VTR 1.6 16V Exclusive
- C5 Tourer 2.0 BlueHDI Exclusive
Gepost: 13 januari 2014 09:18 PM
  [ # 2 ]

Bumper black heeft op de zijstrips van mijn Saxo ook wonderen verricht, alleen moet het minstens 1 keer in de maand opnieuw behandeld worden met bumper black, Alleen waren ze bij mij niet zo erg gekleurd als jouw Saxo…

Mijne wordt echter ook opgelapt, mechanisch vrijwel perfect, alleen bij stationair zakt het toerental soms omlaag naar 500 toeren of minder, effe gas bijgeven en hij gaat weer naar 750 toeren…

Hetgeen wat bij mij moet gebeuren:

Roestplekken wegwerken, rubberen rand langs dak aan linkerzijde vervangen ( zit los, hierdoor zit er vuil en water onder, waardoor die daar het ergste is geroest, gelukkig nog oppervlakkig allemaal…
Pinnen van de bekleding vervangen op sommige plekken, de panelen tegen de zijkanten achterin zitten los omdat er pinnen vervangen zijn geworden, de Saxo schijt namelijk een ongeluk te hebben gehad op de hoek linksachter schade gehad, allemaal netjes bijgewerkt, alleen staat nu op een deur Saxo, en op de andere 1.1i ( dit zou op beide moeten staan bij de Saxo 1.1i Basis

Weet jij trouwens toevallig waar ik die pinnen kan krijgen die de interieurpanelen op z’n plek houden? De autosloop in de buurt had die niet, en ze hebben ook geen sloop Saxo’s daar staan… Dus ben nu radeloos wat die pinnen betreft…

Citroën Saxo 1.1i Basis, Bleu Grand Pavois, 2000
Citroën C3 1.6 16V VTR Exclusive, 2006
Citroën C5 Tourer 2.0 BlueHDI Exclusive, 2017

Profiel  
 
erweka
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 33
Geregistreerd: 05-11-2013

Gepost: 13 januari 2014 09:58 PM
  [ # 3 ]

Bumperzwart hebben we ook nog geprobeerd, maar het effect daarvan was binnen enkele dagen verdwenen…
Omdat het om een best groot oppervlak gaat en zeker de grille er erg slecht aan toe was (zie foto boven), leek spuiten de slimste oplossing, zeker omdat dat gewoon het langste goed blijft. (mits je geen rare dingen doet natuurlijk, of iemand anders onhandig bezig is)

Zoals ik al schreef en zoals jij ook ervaren hebt, zijn die pinnen niet zo duurzaam (wat wil je na 15 jaar). Bij de demontage zijn er een aantal gesneuveld en ik ben dus ook op zoek naar een aantal ‘nieuwe’ exemplaren.
Die pinnen had ik ook op de sloop willen halen (moet nog kijken). Wat ik wel weet is dat er in Groningen diverse Saxo’s op de sloop staan, waarvan de meeste overigens van de eerste generatie.
Je zou het ook nog bij de dealer kunnen proberen, maar ze zeiden daar dat voor de Saxo niet alle onderdelen meer leverbaar zijn en of het universeel is weet ik niet.
Verder zou je een los interieur (voor of achter) kunnen zoeken (marktplaats bijv.) en daar de pinnen af halen. Wink

Logootjes voor in de strips ben ik op Marktplaats tegen gekomen, in ieder geval VTR/VTS, maar of er ook 1.1-emblemen zijn weet ik niet. Bij ons staat er aan beide kant Saxo. Misschien dat die logootjes ook wel op de sloop liggen?

Enige technische mankement bij onze is een af en toe piepende multiriem, die al aardig is opgespannen. Daarvan zal het lager dus gecheckt moeten worden.

Citroën Saxo 1.4 automaat, zilvergrijs, ‘99
Volvo V70 D5, zwart, ‘09
Daf 55, bruin, ‘73

Profiel  
 
kevin95
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 96
Geregistreerd: 04-08-2012

- Saxo 1.1i Basis
- C3 VTR 1.6 16V Exclusive
- C5 Tourer 2.0 BlueHDI Exclusive
Gepost: 13 januari 2014 10:16 PM
  [ # 4 ]

Voor zo ver ik weet zitten die 1.1i embleempjes alleen op bepaalde uitvoeringen zoals de Basis… Zal dus lastig te vinden zijn, maar die pinnen zal ik nog wel eens vinden, alleen in Groningen zal het niet worden, woon zelf onder in Limburg… Misschien vind ik wel wat onderdelen als ik naar de CitroMobile ga in mei, was ik sowieso van plan namelijk, zijn misschien nog wel wat onderdelen te vinden

Dit is overigens mijn Saxo, is een garagefoto van paar maanden terug… Voordat ik em kocht…
13 jaar oud en maar 82.000 KM op de teller

Afbeelding Bijlagen
IMG_1315.jpgIMG_1317.jpg
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien

Citroën Saxo 1.1i Basis, Bleu Grand Pavois, 2000
Citroën C3 1.6 16V VTR Exclusive, 2006
Citroën C5 Tourer 2.0 BlueHDI Exclusive, 2017

Profiel  
 
erweka
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 33
Geregistreerd: 05-11-2013

Gepost: 13 januari 2014 10:23 PM
  [ # 5 ]

Leuke blauwe auto! Smile
Die van ons is jammer genoeg zilvergrijs (EYC), maar ach, hij wordt straks weer een stuk mooier en dan is het niet zo erg meer…
Vanwege de automaat is die van ons wel een 1.4 met wel 75 sleurpk’s, dat dan weer wel. Hij is van ‘99 en heeft maar 51.000km op de teller staan Wink

Groningen is dan inderdaad niet echt logisch…. omgekeerd voor mij niet zo.

Ik moet ook maar eens zien of ik naar CitroMobile kan, lijkt me wel leuk.

Citroën Saxo 1.4 automaat, zilvergrijs, ‘99
Volvo V70 D5, zwart, ‘09
Daf 55, bruin, ‘73

Profiel  
 
kevin95
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 96
Geregistreerd: 04-08-2012

- Saxo 1.1i Basis
- C3 VTR 1.6 16V Exclusive
- C5 Tourer 2.0 BlueHDI Exclusive
Gepost: 13 januari 2014 10:55 PM
  [ # 6 ]

Jammer genoeg mag ik er nog niet mee rijden, ben met rijbewijs bezig, maar denk eind volgende maand/begin maart het rijbewijs te hebben…

Maar ondertussen wel aan werken natuurlijk Wink
Weet wel hoe die rijdt, m’n ouders zorgen nu voorlopig voor z’n beweging :p

Moet wel zeggen dat die 60 pk toch wel aardig trekt Wink

Hopelijk kan ik op de CitroMobile een modelauto van mijn Saxo krijgen, zou leuk zijn zo’n zelfde blauwe Wink

Citroën Saxo 1.1i Basis, Bleu Grand Pavois, 2000
Citroën C3 1.6 16V VTR Exclusive, 2006
Citroën C5 Tourer 2.0 BlueHDI Exclusive, 2017

Profiel  
 
erweka
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 33
Geregistreerd: 05-11-2013

Gepost: 14 januari 2014 09:56 AM
  [ # 7 ]

Ik mag er ondertussen wel in rijden, al bijna een jaar zelfs. Eigenlijk al nog langer, maar dan onder begeleiding. ballon
Er aan werken kan natuurlijk altijd, als je er tenminste de ruimte voor hebt. Wink (rijden kan op eigen terrein ook)
Bij ons kan dat alleen buiten, maar vrienden in de buurt hebben een aardige werkplaats, met tweekoloms brug.

Omdat de auto niet specifiek van mij is, beslis ik er ook niet over wie er in rijdt, maar de meeste kilometers heb ik waarschijnlijk wel gemaakt Wink
Rijden doet ie zeker goed, en ondanks dat de automaat wel wat pk’s slurpt, staan anderen er wel eens verbaasd van hoe veel pit het karretje heeft. Omdat het een 8 klepper is, hoef je ook niet veel toeren te maken!

Modelauto’s zijn altijd leuk!
Zoals je ziet hebben we nog andere leuke auto’s, daarvan zijn er ook een heel aantal in model aanwezig.
De DAF wordt het volgende knutselprojectje. Wink (heeft twee jaar stil gestaan)

Citroën Saxo 1.4 automaat, zilvergrijs, ‘99
Volvo V70 D5, zwart, ‘09
Daf 55, bruin, ‘73

Profiel  
 
kevin95
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 96
Geregistreerd: 04-08-2012

- Saxo 1.1i Basis
- C3 VTR 1.6 16V Exclusive
- C5 Tourer 2.0 BlueHDI Exclusive
Gepost: 14 januari 2014 10:06 AM
  [ # 8 ]

Bij mij ongeveer hetzelfde verhaal eigenlijk met die Saxo, m’n ouders hadden em gekocht als auto voor ons allemaal, maarja, ze zijn de laatste jaren alleen nieuwe en luxere auto’s gewend, ze hebben nog een C1 uit 2012 en een Grand C4 Picasso uit 2009, m’n moeder rijdt wel eens in de Saxo, maar m’n vader alleen voor te tanken eigenlijk… Hij vind em niet fijn zitten daarom rijdt die er niet graag in

Onderhoud doet m’n vader voorlopig wel nog, wel mag ik de keuze’s maken over het herstellen van de auto

Modelauto’s precies zoals mijn Saxo helaas nog niet gevonden, kan alleen vts modellen of 1ste generatie modellen vinden…

Ik heb trouwens die 1.1i emblemen voor de zijtrips gevonden op ebay, maar hoe werkt dat met bevestigen en verwijderen van die emblemen?
Kun je die gewoon los klikken en zo weer vast klikken?

Citroën Saxo 1.1i Basis, Bleu Grand Pavois, 2000
Citroën C3 1.6 16V VTR Exclusive, 2006
Citroën C5 Tourer 2.0 BlueHDI Exclusive, 2017

Profiel  
 
erweka
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 33
Geregistreerd: 05-11-2013

Gepost: 09 februari 2014 05:22 PM
  [ # 9 ]

Oeps, de tentamens hebben wel een beetje veel tijd gekost… Sad
De laatste tijd is er niet veel gebeurd aan de Saxo. Het is de bedoeling dat het spuitwerk van de zijstrips en bumpers deze week afgemaakt wordt, maar of het ook daadwerkelijk gebeurt moeten we afwachten.

Ook de af en toe piepende multiriem, die al aardig op spanning staat, verdient wat aandacht. Wellicht dat de poelie van de dynamo wat ruim is. Is dat na 51.000 km mogelijk?

Het lijkt er op dat de motorsteunrubbers versleten zijn en ik heb geprobeerd daar foto’s van te maken, maar dat valt niet mee door de plaatsing van die dingen. Als ze inderdaad versleten zijn, is het vervangen moeilijk?
Op de foto is het rubber helemaal links te zien.
De auto trilt stationair wat en de motor loopt soms ietwat onrustig stationair. (toerenteller beweegt)

@kevin95: Ik vind de stoelen wel oké zitten eigenlijk, al zit de Volvo uiteraard beter…
Wat betreft de emblemen. Die zitten gewoon geklikt met als ik het me goed herinner 4 ‘haakjes’, zoals te zien is op de foto waar de zijstrips nog in de grondverf staan. Ik heb ze zelf na verwijderen van de strips er van achteraf uit gehaald, maar met een schroevendraaier krijg je ze er denk ik vrij gemakkelijk af! Wel voorzichtig zijn uiteraard. Wink
Mocht je nog geen emblemen hebben, dan is dit wellicht interessant voor je! http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/224344/

Afbeelding Bijlagen
DSCN9708.jpgDSCN9707.jpg
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien

Citroën Saxo 1.4 automaat, zilvergrijs, ‘99
Volvo V70 D5, zwart, ‘09
Daf 55, bruin, ‘73

Profiel  
 
paso
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9613
Geregistreerd: 10-08-2005

Gepost: 10 februari 2014 04:22 AM
  [ # 10 ]

Die bumpers en zijstrips spuiten doe ik gewoon op de auto.
Ontvetten van de te spuiten delen, ik ga niet liggen opschuren,desnoods aan een diepe kras met scotch en brite maar eigenlijk minimaal beter werk dus doe ik het vaak niet.
Afplakken met rol combi afplaktape-plastiekfolie.
Spuiten met bumperlak van Motip (verschillende kleuren verkrijgbaar), geen ondergrond nodig ineens kleur erop, 5 minuten laten drogen volgende laag, 5 minuten laten drogen afplakspul verwijderen en klaar.
Eventueel kun je met de normale blanke lak van motip nog afwerken ; mat-satin-blinkend maar dat doe ik enkel voor plastiek interieurdelen die ik spuit.

De plastiek clipjes voor de interieurdelen zijn in België te koop bij Auto5 van het merk Rest’agraf http://www.restagraf.com/en/home/

Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005,  Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017

Profiel  
 
Wim van den Bergh
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 186
Geregistreerd: 27-09-2012

- C25 Burstner Camper ombouw
- 2CV Le Patron 3 cabrio
- C3 XTR
- ZX 1.8 i Aura Automaat
Gepost: 10 februari 2014 11:54 AM
  [ # 11 ]
erweka schreef:

Ook de af en toe piepende multiriem, die al aardig op spanning staat, verdient wat aandacht. Wellicht dat de poelie van de dynamo wat ruim is. Is dat na 51.000 km mogelijk?

Hoi, bovenstaande vroeg ik mij dit weekeind ook af in mijn sleutel garage. De eigenaar gaf aan dat multiriemen maar ook distributieriemen grofweg om de 100.000 kilometer of om de 5 jaar vervangen dienen te worden. Het is een hele klus (eerste keer) maar beter doen voor ze knappen omdat je erg veel schade kan krijgen aan de motor als de distributieriem knapt.

Mijn Saxo is een 1.6 Automaat (88 pk) uit 1997 met 33.000 km op de teller. De distributieriem ga ik dus binnenkort vervangen en dan ook meteen de multiriem. Kosten een paar tientjes en dat weet ik zeker dat het goed zit.

Ik had een afgescheurd scharnier van het klepje van het dashboard kastje. In Emmeloord staat bij de sloperij C.H.A.O.S. (what’s in a name) een vloot Saxo’s maar dat klepje mist bij allemaal. Ik heb niet op emblemen of strips gelet. Dat scharnier dus maar zelf provisorisch gerepareerd.

Ik zoek nog orginele wieldoppen in 14 inch uitvoering (mag ook van een andere Citroen zijn).

Le Patron 3 652cc, 1984;
C25 Burstner 2500 Turbo Diesel, 1990;
2CV Charleston trapauto, 1996;
ZX 1.8 Aura Automaat, 1996;
C3 XTR 1.6, 2004;

Profiel  
 
erweka
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 33
Geregistreerd: 05-11-2013

Gepost: 10 februari 2014 12:19 PM
  [ # 12 ]

De multi- en distributieriem zijn volgens een sticker onder de kap allebei nog in 2011 vervangen (als ik me niet vergis).
Eigenlijk zou er nog niet zoveel mis mee mogen zijn, maar we zullen zien wat nadere inspectie uitwijst.

Gelukkig nog geen problemen met het dashboardkastje gehad!

Ik heb wel originele 14” wieldoppen… alleen die zitten nog gewoon onder de auto. Het is wel mijn wens om er nog mooi lichtmetaal onder te krijgen (als de banden teveel scheurtjes gaan vertonen misschien), maar dat is best wel prijzig…

Wel leuk zo’n 1.6 denk ik, zal nog wel wat vlotter zijn dan de 1.4!

@paso: bedankt voor de waardevolle tips! Wat betreft het spuiten weet ik niet wat er nog mogelijk is, er is immers al het een en ander gedaan, maar wel handige informatie in ieder geval. Bedankt ook voor de link met de deurpanelen. Jammer dat België nogal ver weg is… Heb je misschien ook het juiste onderdeelnummer (en prijs)?

Wat is eigenlijk de maximale bandenmaat voor een 1.4? In het instructieboekje staat maximaal 165/65 R14, maar voor de 1.6 staat er 195/45 R15. Maakt dat om een of andere reden verschil?

Afbeelding Bijlagen
banden.jpg
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien

Citroën Saxo 1.4 automaat, zilvergrijs, ‘99
Volvo V70 D5, zwart, ‘09
Daf 55, bruin, ‘73

Profiel  
 
Wim van den Bergh
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 186
Geregistreerd: 27-09-2012

- C25 Burstner Camper ombouw
- 2CV Le Patron 3 cabrio
- C3 XTR
- ZX 1.8 i Aura Automaat
Gepost: 11 februari 2014 11:55 AM
  [ # 13 ]

Check de 1.6 VTS of VTR gegevens voor de maximale bandenmaat. Als de kosten een probleem zijn moet je wellicht niet te breed gaan.

Le Patron 3 652cc, 1984;
C25 Burstner 2500 Turbo Diesel, 1990;
2CV Charleston trapauto, 1996;
ZX 1.8 Aura Automaat, 1996;
C3 XTR 1.6, 2004;

Profiel  
 
NdeJ
> 300 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 360
Geregistreerd: 10-04-2010

- Xantia 1.8i 16V Plus
Gepost: 11 februari 2014 12:13 PM
  [ # 14 ]

Ik heb 185/60-14 onder m’n 1.4 VTS met Toulouse velgen. Er horen eigenlijk 185/55-14 onder, maar deze waren duurder. Houd een hoogteverschil van max 2% aan.
Dat kun je hier uitrekenen.
http://www.buggyboys.be/nl/tech_tellerafwijking.htm

Groet, Nico

Profiel  
 
toyosoft
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 102
Geregistreerd: 29-06-2005

- Xantia 2 1.8 i 8v
Gepost: 11 februari 2014 08:21 PM
  [ # 15 ]

Saxo kwaal: afgebroken bout van de motorsteun??, mijn zoon heeft een paar weken geleden het zelfde gehad.
Ze hebben daar bij Citroen een m8 boutje voor gebruikt.
Was hier de zelfde kant al bij jou, ik heb op de sloop een ander steun op de kop getikt, moest alleen even het alu gedeelte wat naar de motor gaat over zetten, nieuwe steun kwam uit een diesel.

Operatie is goed te doen, alleen even een (olie)krik onder de motor zetten als je de steun los draait, en iets onder spanning zetten.

Niet te lang mee doorrijden, hier was de uitlaat op div plaatsen gescheurd en de bevestigings beugel afgebroken

Groeten Theo

Profiel  
 
 
1 van de 2
 1 2 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook