Totaal aantal Berichten: 134
Geregistreerd: 06-03-2012
- ID/DS Dsuper
mijn pomp van mijn DSuper is een beetje aan vervanging toe. Mijn DS-mannetje zegt dat er ook een CX-pomp op zou kunnen als je daar aan kunt komen. Iemand enig idee welke ik dan precies zou moeten hebben, cq hoe je aan een goede pomp zou kunnen komen? Iemand foto’s ook ervan?
Totaal aantal Berichten: 25392
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Iedere CX pomp is goed.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 134
Geregistreerd: 06-03-2012
- ID/DS Dsuper
En is er makkelijk aan een goede pomp te komen?
Totaal aantal Berichten: 25392
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Ja. waar woon je? Kom er maar 1 halen.(Bussum).
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 134
Geregistreerd: 06-03-2012
- ID/DS Dsuper
He, tof! Ikzelf woon in Haarlem, maar mijn moeder woont nog in Bussum dus daar kom ik nog wel eens. Stuur anders even een berichtje naar mijn email: .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken), dan spreken we wat af.
Totaal aantal Berichten: 831
Geregistreerd: 23-01-2009
- ID/DS D Super 5
- CX 25 TRD Turbo II
- CX 25 TRD Turbo I
Misschien totaal niet relevant, maar zat er gisteren aan te denken en dacht ga het toch eens plaatsen. Hoe zit het met de draairichting van die pompen. Een cx motor draait andersom en als je dus een cx pomp op een ds zet, draait die ook andersom volgens mij. Maakt dat niets uit?
Mijn exen: XM 3.0 V6 Exclusive Aut. Gris Quartz 1994, XM 2.9 V6 Exclusive Aut. Vert Vega 1998, XM 2.9 V6 Exclusive Man. Blue Mauritius 2000, XM 2.9 V6 Exclusive Aut. Gris Fulminator 2000. CX 2.5 TGD Turbo Evasion Citromobile Noir / Blue / Vert 1991, CX TRD Turbo Gris Squale 1984, CX 2.5 GTI Turbo II 50 tinten Bleu Memphis 1989, CX 2.5 D Familiale Gris Perle 1983, DSuper 5-bak Bleu Delta/Blanc Meije 1971
Totaal aantal Berichten: 43067
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Mercedes E200 cabriolet
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
Nee, dat maakt gelukkig niets uit.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Totaal aantal Berichten: 487
Geregistreerd: 04-05-2011
- (Grand) C4 Picasso 1.6vti Lumiere
- HY Type H
- ID/DS DS19 Cabriolet Usine
- 2CV 2CV6
Kan iemand me eens uitleggen waarom je een CX pomp zou willen plaatsen?
Totaal aantal Berichten: 43067
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Mercedes E200 cabriolet
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
Omdat die beter is. Hij is stiller, betrouwbaarder en de 5 zuigers geven meer opbrengst dan de 7 zuigers van de ds pomp. Gaat ook bijna nooit lek. Zeg maar gerust nooit lek.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Totaal aantal Berichten: 487
Geregistreerd: 04-05-2011
- (Grand) C4 Picasso 1.6vti Lumiere
- HY Type H
- ID/DS DS19 Cabriolet Usine
- 2CV 2CV6
Bedankt - dat zijn overtuigende argumenten. Kan me voorstellen dat de veelrijder voor de modificatie kiest.
Totaal aantal Berichten: 43067
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Mercedes E200 cabriolet
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
Zelfs op mijn SM heb ik een (aangepaste) CX pomp. Wat een verschil!
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Totaal aantal Berichten: 134
Geregistreerd: 06-03-2012
- ID/DS Dsuper
Als ik het goed begrijp is zo’n CX pomp ook een stuk efficienter met het pompen waardoor je auto eerder op hoogte staat. Dus ook het bijregelen tijdens het rijden zal dan sneller zijn neem ik aan.
Voor het inbouwen in de DS moet wel de beugel waarmee je de snaarspanning mee afstelt worden nagemaakt. Dan zal denk ik zijn omdat de pomp anders wordt gemonteerd in je DS of wellicht omdat de diameter van de poelie kleiner is. Heeft iemand wellicht een voorbeeld (plaatje) hiervan met wat afmetingen erbij?
Behalve bovngenoemde redenen om een CX pomp te plaatsen is er nog het argument van aanschafprijs. CX pompen liggen bij mensen ergens in een hoek te slingeren. Je kunt voor relatief weinig een goede CX pomp kopen. De pomp die ik enkele maanden geleden in mijn Super5 monteerde, lag al meer dan 20 jaar rond te slingeren. Ooit opgeraapt bij een beurs oid.
Overigens is het niet zo dat er voor elke CX pomp een nieuwe spanbeugel moet worden gemaakt. Ik kon voor mn CX pomp gewoon de originele spanbeugel gebruiken en had dan nog een cm stelruimte over. Wel moest ik aan de onderkant vande pomp 6 mm overbruggen met ringen van 1 mm dikte. Het is een pomp van een ‘76 benzine.
groet
Rinus
Rinus
Totaal aantal Berichten: 134
Geregistreerd: 06-03-2012
- ID/DS Dsuper
Ja, prijs is natuurlijk wel belangrijk, maar ik vind de goede werking van deze pomp wel veruit de belangrijkste! Afijn, ik wacht wel even met een beugel maken voordat ik een pomp in mijn handen heb.
Dus als je een beetje mazzel hebt is het een kwestie van wat opvulringen + 1 snaar doorknippen. Nou dat valt dan wellicht nog wel mee. iemand enig idee hoeveel soorten CX pompen er zijn? Ik heb wel deze 2 plaatjes op dit forum gevonden. Iemand nog andere plaatjes gezien?
Totaal aantal Berichten: 43067
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Mercedes E200 cabriolet
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
Er zijn globaal 4 soorten CX pomp: de één plunjer pomp van een cx zonder stuurbekrachtiging, de 7 zuiger-pomp die op de eerste cx’en met stuurbekrachtiging zat (deze pomp is technisch gelijk aan een ds pomp en dus geen verbetering!), de pomp met 5 zuigers zoals op de foto’s hierbover te zien is met één pouly en als laatste de pomp met 5 zuigers die door een as met een koppeling wordt aangedreven.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!