1 van de 13
 1 2 3 Volgende >  Laatste »
   
ombouw 81er familiale D naar 2400IE
DavidC
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 155
Geregistreerd: 22-01-2010

- CX 2400 kdfi Familiale
- Saxo 1.4 5 drs Automaat
Gepost: 27 februari 2014 12:12 PM

Door de veranderde belastingmaatregelen, heb ik besloten onze Familiale D ui 81 om te bouwen naar benzine. Ik heb een paar maand geleden een 2400IE uit 82 gekocht en ontdaan van al het roest waarna slechts het blok, bak en wat kleinigheden overbleven.

Inmiddels ben ik bezig om het blok uit elkaar te halen en alles schoon te maken om straks een goed blok in de familiale kan leggen. Hebben jullie nog tips met wat ik in ieder geval moet doen/vervangen voor ik de boek weer in elkaar zet?

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43033
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Mercedes E200 cabriolet
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
Gepost: 27 februari 2014 01:38 PM
  [ # 1 ]

Nou, natuurlijk alle pakkingen en keeringen. Met name de krukaskeering, de nokkenaskeering en de carterpakking geven vaak lekkages die die vervang je natuurlijk graag als de boel uit elkaar ligt. Verder even goed naar de onderste motorsteun kijken.

O ja, ik zou ook de kabelboom en het dash van de 2400IE sloper in de break zetten. Dan heb je straks het meeste kans dat alles werkt en heb je gelijk een toerenteller bv.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

Profiel  
 
DavidC
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 155
Geregistreerd: 22-01-2010

- CX 2400 kdfi Familiale
- Saxo 1.4 5 drs Automaat
Gepost: 27 februari 2014 02:06 PM
  [ # 2 ]

Hoi Waterman. Bedankt voor je reactie. Ik had inderdaad ook het plan om al die seals en pakkingen te vervangen. Ik twijfel of ik de ketting van de distributie en de zuigerveren etc. moet gaan vervangen. Evenzo de kleppen, de motor heeft 150k gelopen en 10 jaar stil gestaan (de motor heeft wel ieder jaar ff gedraaid)

Ik ga er ook een KdFi opzetten maar eerst wil ik eea mechanisch goed hebben.

Profiel  
 
Redbird
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 208
Geregistreerd: 18-01-2007

- BX BX 19 GT mk2
Gepost: 28 februari 2014 12:31 AM
  [ # 3 ]

Ketting zou ik niet vervangen, je kan evt de ketting geleiders kontroleren, maar dat kost je weer een pakking, als ie goed loopt zou ik alleen de “standaard” keringen en evt de koppeling vervangen. Ook de askeringen van de bak zou ik meenemen.

Goede raad is voorraad

Profiel  
 
DavidC
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 155
Geregistreerd: 22-01-2010

- CX 2400 kdfi Familiale
- Saxo 1.4 5 drs Automaat
Gepost: 03 maart 2014 06:05 PM
  [ # 4 ]

Goede tip! Ik ga binnenkort naar de blokken van de ketting kijken. Ik ben bezig met het demonteren van de motor. Ik heb besloten om, in tegenstelling tot andere keren, alles dat ik los maak eerst af te maken zodat ik straks een berg met onderdelen heb die ‘zo’ in elkaar kunnen. Dit alles om straks niet in de verleiding te komen om twijfelachtige onderdelen toch maar te gaan monteren ondat ik de motor zo graag weer in elkaar wil hebben. Tja, de ervaring die met de leeftijd komt ...

ik heb alvast wat plaatjes gemaakt. Niet de meest spectaculaire overigens. Het deksel van de distributie was wat roestig enenals de box van het luchtfilter. Ik heb ze ff gestraald en de box met wat vezelplamuur luchtdicht gemaakt. Het is geen A1 kwaliteif maar dat is ook niet nodig: geen zicht- of constructief onderdeel.

Ik heb de tank van een berline liggen. Weet iemand of die het zelfde is als die van een break?

Afbeelding Bijlagen
IMAG0353.jpgIMAG0327.jpgIMAG0325.jpg
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien
Profiel  
 
DavidC
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 155
Geregistreerd: 22-01-2010

- CX 2400 kdfi Familiale
- Saxo 1.4 5 drs Automaat
Gepost: 26 mei 2014 10:38 PM
  [ # 5 ]

Ik ben inmiddels weer wat verder. Ik had niet veel zin om me meer werk op de hals te halen dan nodig dus ben eerst de compressie maar eens gaan meten om te weten hoe het blok er inwendig voor stond. De compressie van de eerste 2 cilinders was hoopgevend (>10 bar) helaas bleken de 2 anderen erg matig (<6bar). Ik heb toen toch maar een motorpakkingset gekocht en ga nu (bijna) alle seals en pakkingen vervangen.

De kop is er inmiddels af en schoon. Ik ben nu de kleppen aan het inslijpen. Een tijdrovende klus. De cilinders zagen er best goed uit dus ik hoop dat het werk daar een beetje meevalt.
De dieselmotor zit momenteel nog in de auto en de auto is inmiddels weer uit de stalling. Ik schrok me het apezuur van de gepeperde rekening die ik van de belasting kreeg: 420 euro voor een kwartaal. Ik slaap inmiddels nog maar weinig om dat blok zo snel mogelijk af te krijgen.Sad

Ik ben nu ff zoet met de APK. Een paar rubber hoezen moeten vervangen worden, ao een aandrijfashoes links wielzijde. In de vraagbaak staat uitgebreid hoe je de as demonteert maar onder het kopje “9.3 stofhoes van aandrijfas vervangen” staat slechts hoe je de hoezen los haalt en vervolgens “schuif de stofhoes over de as van de driepoot” Nu is mijn vraag: moet ik de driepoot eerst loshalen of wurm je de stofhoes een voor een over de poten heen? Ik had nog een losse as liggen (met slechte hoezen) en heb geprobeerd om de driepoot te verwijderen. Zag er eenvoudig uit`. Veerringetje los en schuiven maar. Da ging dus nie. Ik heb nog geprobeerd met een poelitrekker en met grof geweld maar niets hielp. Nu kan het zijn dat bij die oude as alles vast zat (zat wel dik in het vet maar kwam van een wrak) en dat mijn eigen CX zo los wil, maar toch zou ik graag jullie advies willen.

Alvast bedankt!

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9126
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 26 mei 2014 11:08 PM
  [ # 6 ]

Ik haal altijd de homokineet aan wielzijde eraf.
Inspannen in de bankschroef en met een moker en een flinke doorslag een goede tik geven, dan schuift ie er zo af.
Is zo’n zelfde borgconstructie als waarmee het tripoidehuis van de linkeras in de bak vastzit.

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25378
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 26 mei 2014 11:11 PM
  [ # 7 ]

En check de koppeling en hevel in je nieuwe blok!

Ik dacht dat de driepoot er idd af kan. Soms met geweld idd

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43033
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Mercedes E200 cabriolet
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
Gepost: 26 mei 2014 11:13 PM
  [ # 8 ]

Waarom de driepoot er af? Je tikt de homokineet zo van de andere kant van de as af jongens…...

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9126
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 26 mei 2014 11:15 PM
  [ # 9 ]

Idd, zie 2 posts terug. Wink

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
F.SvM
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9321
Geregistreerd: 25-05-2010

- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
Gepost: 27 mei 2014 12:37 AM
  [ # 10 ]
waterman schreef:

Waarom de driepoot er af? Je tikt de homokineet zo van de andere kant van de as af jongens…...

Maar die kan ook goed vast zitten!
Ik heb hier drie assen gehad,en alle drie zaten ze erdoor,en dan ben je zo een uurtje zoet om um eraf te krijgen.
Dus als het met een goede doorslag gaar zoals Rene zegt zou ik dat doen.

VgF

De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/

http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/

Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.

Profiel  
 
Nielsje
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4720
Geregistreerd: 17-09-2012

- CX 2400 Pallas
Gepost: 27 mei 2014 12:43 AM
  [ # 11 ]

Tof, ombouw! Ik ga dit draadje trouw volgen.
Succes!

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
DavidC
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 155
Geregistreerd: 22-01-2010

- CX 2400 kdfi Familiale
- Saxo 1.4 5 drs Automaat
Gepost: 27 mei 2014 08:48 AM
  [ # 12 ]

Dank voor alle adviezen! ik heb helaas nog niet helemaal een goed beeld bij het los tikken met een moker.  idiot Ik heb een tekeningetje bijgevoegd met het beeld dat ik nu heb. het lijkt me erg kwetsbaar dus ik vermoed dat ik het nog niet goed begrijp. Klopt mijn beeld en zo niet, wat moet ik aanpassen?

Groet, david

Afbeelding Bijlagen
as cx.jpg
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien
Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9126
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 27 mei 2014 09:44 AM
  [ # 13 ]

David

Je moet de stofhoes aan wielzijde losnemen en zoveel mogelijk richting de bakzijde schuiven.
Dan de homokineet aan wielzijde zoveel mogelijk buigen, wellicht wat vet weghalen.
Dan zie je dat het aseinde van splines voorzien is en dat daar een meenemer opgeschoven zit.
Die meenemer moet je eraf tikken.
I.p.v. een doorslag kan je ook een steenbeitel o.i.d. gebruiken, als die maar stomp is.

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
DavidC
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 155
Geregistreerd: 22-01-2010

- CX 2400 kdfi Familiale
- Saxo 1.4 5 drs Automaat
Gepost: 27 mei 2014 10:00 AM
  [ # 14 ]

Ah, nu begint het me een stuk duidelijker te worden! Ik ga straks kijken of het plaatje duidelijker wordt.

Bedankt!

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25378
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 27 mei 2014 11:30 AM
  [ # 15 ]

Oja dat is waar ook. Homokineet!

Homokineet scheef houden en dan geef ik er een dreun met een vuistje op…

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
 
1 van de 13
 1 2 3 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook