4 van de 6
« Eerste  < Vorige 2 3 4 5 6 Volgende > 
   
DS6 alleen met stalen veren!
GWHENDRIKS2
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5446
Geregistreerd: 01-07-2007

- 2CV 6 Charleston
Gepost: 15 maart 2014 08:59 PM
  [ # 46 ]

Mooi stukje met duidelijke visie! Een rede om de oude Hydraulische Citroëns te koesteren.

Profiel  
 
Bertje beige
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 752
Geregistreerd: 26-02-2011

- 2CV 6 club
- Dyane acadiane
- 2CV AZU
Gepost: 15 maart 2014 09:34 PM
  [ # 47 ]

idem

Alleen, wat wegligging betreft, die nieuwe auto’s van tegenwoordig zijn zo stug ten gunste van de wegligging. Maar is er nou geen markt voor een auto met de kwaliteit van de huidige nieuwe Citroëns, maar met het comfort van een Visa of ZX? Hiermee zou Citroën zich toch kunnen onderscheiden?

Profiel  
 
Peteryed
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3385
Geregistreerd: 13-09-2004

- C5 Break 2.0-16V
Gepost: 16 maart 2014 12:05 AM
  [ # 48 ]

Een mooi stuk en een paar jaar geleden (ik denk midden jaren 90) stond er een soortgelijk artikel van Ton Roks in de autovisie. Daarin werd ook al aangegeven dat bollen vering geen voordelen meer zou hebben en dat gewone vering net zo goed is. Naar mijn mening is dat nog steeds niet meer zo. Ik heb sinds een dik jaar een C5 break type 1 en daarvoor een C4 uit 2005. Zelf persoonlijk is het geen vergelijk en gaat de voorkeur voor mij uit naar de bollen vering. C4 was veel mooier om te zien, maar qua rijden vond ik het helemaal niks en in deze klasse is er voor mij geen reden meer om voor een Citroen te kiezen. Zeker niet in het huidige C segment. Daar zou een C4 een van de laatste keuzes zijn. In het D segment is er op dit moment voor mij geen twijfel en zou ik voor de C5 met bollen vering gaan.

Toen ik in 2004 bij dealer introductie was van de nieuwe Toyota Avensis reden we ook met de concurrenten. Alle auto’s in de zelfde klasse waren daar ook, behalve de C5. Als Excuus voor de afwezigheid van de C5 werd aangegeven dat Citroen Nederland er geen een wilde uitleveren. Raar, aangezien elke andere auto voor het vergelijk een Budget rent a car sticker had. Even later reed ik met de C5 en voor mij werd het wel duidelijk dat qua comfort en wegligging de Avensis geen match was voor de Avensis.

Goed even terug naar het niet aanwezig zijn van zweven. Daarom begon ik aan dit verhaal. In mijn ogen is dat er nog steeds wel met bollen vering die computergestuurd zijn en als liefhebber bevalt me dat gewoon erg goed. De huidige C5 en c6 hebben dit ook, maar toegegeven niet zoals een CX, DS of GS.

Dat, gezien de huidige milieueisen, er in de toekomst geen bollenvering kan komen snap ik wel, maar dat neemt niet weg dat het wel heel, heel, heel erg jammer is. En dat de “markt” strakker wil is in mijn beleving onwetendheid. Kijk maar eens naar de reacties bij een nieuw model op de autoweek site. Daar wordt er door de mensen die commentaar geven standaard bij nieuwe Audi’s aangegeven dat het wel goed zou rijden en bij de introductie van Citroen minder.

Waarom mag een Alfa nog steeds wel sportief blijven? Waarom mag elke Audi nog wel steeds een doorontwikkelde Audi 80 design hebben? En waarom mag Citroen dan ook niet vasthouden aan hun bollenvering? Dat vind ik wel een beetje jammer. Op deze manier zal er voor mij, als liefhebber en misschien velen met mij, geen automatische reden meer zijn om een Citroen te kopen. En dat terwijl met de huidige C5 er een mooie oplossing is gevonden die best succesvol was in de verkoop aantallen volgens mij.

Profiel  
 
CITROENIST TOT IN DE KIST
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 870
Geregistreerd: 03-02-2006

- C5 X Hybrid 225
- C6 (2005-2012) V6 -3.0 HDI Exclusive
- DS 9 E-Tense Rivoli+ FO
Gepost: 16 maart 2014 08:08 PM
  [ # 49 ]

Schitterend artikel, wel typisch “Nederlandse zakelijke nuchterheid”(ik begrijp het wel). Maar ik had toch graag een wat combattiever publiek gezien. Wat je ook mag denken de hydractieve vering blijft een USP. Ik krijg veel BMW en Mercedes bestuurders in mijn C6 die zodra we op de wat slechtere wegdekken zoeven duidelijk onder de indruk zijn en de meest geven dat ook gewoon toe.

Ik rijd regelmatig met mijn vrouw haar DS5.  Ik denk dat ik mijn huidige C6 nog heel lang ga bijhouden inch allah!

citroenist.
1) Visa SuperE 2) CX GTI 2400 3)XM 2.0 4)BX 14Biaritz 5)XM 2.0 Break 6)Xantia Activa TCT 7) Xantia Activa Excl. HDI 8.)ZX 14 9)Berlingo Multispace 10)C8 2.0HDI 11)C5 2.0 HDI eXCL. 12) c5 2.0 HDI Break 13)C6 V6 2.7 HDI Excl. 14) DS5 1600 Bus edition 15)C4 Grand Picasso rel.1 16)C6 V6 3.0 HDI excl. 17)C4 Grand Picasso 1600 HDI Rel2 18) c5 Tourer 2.0 HDI Excl. 19) DS7 Crossback BlueHDI 180 Aut. So Chic FO 20) DS9 E-Tense Rivoli+ FO 21) C5X Hybrid 225 Magnetic Blue

Profiel  
 
puffel
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1173
Geregistreerd: 09-09-2008

- CX 25 GTi Turbo
- XM 2.1 TD automaat vsx
- 2CV club
- XM 2.0 16V Aut.
Gepost: 16 maart 2014 10:38 PM
  [ # 50 ]

Compleet mee eens, blij dat ik niet de enige ben die dit vindt.

Ik conformeer me in elk geval nooit aan de wens van ‘de markt’ en de EU om oncomfortabel te gaan rijden. Dan maar niet lekker meehobbelen met de rest ‘‘omdat het zo hoort, omdat het zo moet’

Profiel  
 
Citroensmgz
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3546
Geregistreerd: 21-11-2006

Gepost: 17 maart 2014 01:32 AM
  [ # 51 ]

Ter verduidelijking.
Ik vindt persoonlijk dat een C6 met AMVAR, maar ook een C5 met H3+ een voortreffelijke combinatie van comfort en wegligging bieden die in zijn klasse ongeëvenaard is en dat deze doorontwikkeling een significante verbetering is t.o.v. voorgaande “hydraulique” veringen.
Een echt “topmodel” als opvolger van de C6 zie ik zo snel niet komen, bijvoorbeeld omdat er geen thuismarkt voor is, want een “franse manager” rijdt een Duitse “premium” Auto en dat al sinds ruim meer dan 10 jaar, helaas, en als je op je thuismarkt geen positie kunt innemen, dan wordt het moeilijk, dat hebben we gezien met de C6. Het enige lichtpuntje is dat China een grote markt is voor PSA en daar is misschien ruimte voor een grote Citroën, DS of niet. Daarnaast: Een “echte zachte zwever”, zoals sommigen willen, daar kun je commercieel geen deuk mee in een pakje boter schieten. De C6 is dus al een geboren klassieker !

Ik hoop persoonlijk dat de nieuwe baas van PSA Mr. Tavares inziet dat er plaats moet zijn voor hydraulique bij Citroën. Het is mij echter ook duidelijk dat er momenteel alleen plaats is voor hydraulique in de grotere modellen. Dan komen we aan een probleem voor mij: De DS lijn wordt de lijn met meerwaarde en de C lijn de “volume” lijn. Als dan de nieuwe DS6 geen “hydraulique” krijgt dan zal dat waarschijnlijk niet het geval zijn in de C-lijn, tenzij men de opvolger van de C5 op hetzelfde platform bouwt, of een doorontwikkeld platform van de bestaande C5, of er moet een model boven de DS6 komen anders is het wachten op een opvolger van de DS6, dat kan lang duren.
Met Tavares komt er na vele jaren weer een echte “automan” aan het hoofd van PSA, ik denk dat dat een goede zaak is voor Citroën.

To err is human, not to err is divine.

Profiel  
 
CITROENIST TOT IN DE KIST
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 870
Geregistreerd: 03-02-2006

- C5 X Hybrid 225
- C6 (2005-2012) V6 -3.0 HDI Exclusive
- DS 9 E-Tense Rivoli+ FO
Gepost: 17 maart 2014 01:41 AM
  [ # 52 ]

MBT C6, misschien hadden ze de auto in den beginne iets realistischer moeten positioneren inzake tariefstelling. Dan hadden ze a) vooreerst een massaal terugkerend CX / XM publiek gehad en b) voor een volgende versie (als de naam en faam opnieuw gevestigd was) “Duitse tarieven"uit het übersegment kunnen hanteren. Hoeveel trouwe Citroën kopers hebben niet afgehaakt omdat hij veel te duur was?

citroenist.
1) Visa SuperE 2) CX GTI 2400 3)XM 2.0 4)BX 14Biaritz 5)XM 2.0 Break 6)Xantia Activa TCT 7) Xantia Activa Excl. HDI 8.)ZX 14 9)Berlingo Multispace 10)C8 2.0HDI 11)C5 2.0 HDI eXCL. 12) c5 2.0 HDI Break 13)C6 V6 2.7 HDI Excl. 14) DS5 1600 Bus edition 15)C4 Grand Picasso rel.1 16)C6 V6 3.0 HDI excl. 17)C4 Grand Picasso 1600 HDI Rel2 18) c5 Tourer 2.0 HDI Excl. 19) DS7 Crossback BlueHDI 180 Aut. So Chic FO 20) DS9 E-Tense Rivoli+ FO 21) C5X Hybrid 225 Magnetic Blue

Profiel  
 
@lfred
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 453
Geregistreerd: 17-03-2011

Gepost: 17 maart 2014 09:40 PM
  [ # 53 ]

Na lezen van artikel en reacties begrijp ik wel PSA geen toekomst meer ziet met HP. Het is eigenlijk allemaal geen nieuws maar in de lijn van verwachting (c.q. in de lijn van teleurstelling).
Neemt niet weg dat ik dat erg jammer vind.

Technisch heb ik de neiging om HP een grote meerwaarde te geven maar dat wordt waarschijnlijk slechts in kleine kringen gedragen. Voor mij de hoofdreden om Citroën te (blijven) rijden. De meeste automobilisten kennen HP niet en missen het daarom ook niet. Net zo iets als motorgeluid, dat was er altijd al. Pas bij elektrischrijden ga je het gemis van geluid opmerken.

HP went erg snel en dan valt elke andere wagen tegen, toch als je weer een tijdje ‘staal’ zou rijden went dat ook weer. Misschien met wat nostalgische weemoed naar ‘vroeger’ als je eenmaal weet dat het ook anders kan.

Toch las ik ook wat opmerkelijke zaken, staat de Peugeot 407 en 508 op HP? En is dat dan hetzelfde als van de C5?. Ander opmerkelijk punt vond ik een opmerking dat HP niet geschikt zou zijn voor hogere motorvermogens en hoge snelheden. Waar is dat op gebaseerd?

Groet, Alfred.

Xantia Break HDi 140, bj. 2001, Euro 3
Bijna een half miljoen km.

Profiel  
 
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27811
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 17 maart 2014 10:14 PM
  [ # 54 ]

Nee Peugeot modellen hebben geen HP. Wel hetzelfde onderstel, maar dan met stalen veren.
Net als de C5 Ph III zonder bollen zeg maar.

Profiel  
 
ronama
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 3660
Geregistreerd: 27-02-2005

Gepost: 17 maart 2014 10:36 PM
  [ # 55 ]

C5 met stalen veren heeft toch een iets ander onderstel dan de 508…

De C5 heeft een onderstel met dubbele draagarmen voor en multi-link achter net als de c6
Peugeot 508 heeft dat niet

Profiel  
 
Citroensmgz
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3546
Geregistreerd: 21-11-2006

Gepost: 18 maart 2014 12:40 AM
  [ # 56 ]

In principe heeft een 508 dezelfde bodemplaat als een 407 en een C5, maar er zijn ontwikkelingen geweest: Voor de minder gemotoriseerde versies wordt een McPherson voorwiel ophanging gebruikt, alleen de 200PK versies hebben de van de 407, de C5 en C6 bekende veerpoten, de “double wishbone”. Bij de minder gemotoriseerde versies wordt bespaard op wegligging onder het motto: Met minder vermogen kom je toch niet aan de limiet van het onderstel.
Ook is de wielbasis verlengd ten opzichte van de 407, maar de motorruimte “gekrompen” dus past er geen V6 in.

@fred: Wat bedoel je met HP: Ik heb alleen aangegeven dat een LHM systeem z’n grenzen heeft met de McPherson voorpoten en achterste langsarmen. Daarom heeft Citroen voor de C5 en C6 een ander onderstel met H3+ en Amvar beschikbaar: Dat is een wereld van verschil in het rijden met hoge vermogens en hogere snelheden. Daarvoor moet je dan wel naar Duitsland en rijden op autowegen zonder snelheidsbegrenzing, of op een circuit. Je kunt niet en het “ouderwetse” zweefgevoel van een DS/CX hebben met een strakke wegligging, die je toch nodig hebt bij hoge snelheden, vandaar ook de klachten van dat de vering van een C5 III en C6 te hard zijn.  Waarop gebaseerd: Mijn persoonlijke rijervaring en die van andere mensen.

To err is human, not to err is divine.

Profiel  
 
@lfred
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 453
Geregistreerd: 17-03-2011

Gepost: 18 maart 2014 07:51 PM
  [ # 57 ]

Helder!
Bedankt.

Onder ‘HP’ had ik alles op bollen geschaard en dus geen onderscheid gemaakt in LHM-systemen en latere systemen.

Groet, Alfred.

Xantia Break HDi 140, bj. 2001, Euro 3
Bijna een half miljoen km.

Profiel  
 
Menno
> 1700 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1748
Geregistreerd: 29-07-2003

- C4 (2004-heden) Cactus 1.2 Shine EAT6
- DS 3 1.2 So Chic EAT6
- 2CV AZ-A
Gepost: 18 maart 2014 09:53 PM
  [ # 58 ]

Een C5-3 / C6 te hard geveerd ???
Hahahahha wat een nonsense

Citroën 2CV AZ-A 1968 Bleu Weekend (.•\=/•.)
Citroën DS3 1.2 So Chic EAT6 2015 Blue Encre
Citroën Cactus 1.2 Shine EAT6 2019 Noir Obsidien

Profiel  
 
RensKorevaar
> 17000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 17339
Geregistreerd: 15-10-2006

Gepost: 18 maart 2014 10:05 PM
  [ # 59 ]

Ehhh, Menno… Ik heb 180.000km in een C6 afgelegd en was steeds onder de indruk van het gemak waarmee hij een drempel opslokte bij het oprijden ervan. Des te groter was iedere keer de teleurstelling als hij er daarna met een enorme smak weer vanaf klapte.

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
Menno
> 1700 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1748
Geregistreerd: 29-07-2003

- C4 (2004-heden) Cactus 1.2 Shine EAT6
- DS 3 1.2 So Chic EAT6
- 2CV AZ-A
Gepost: 18 maart 2014 10:13 PM
  [ # 60 ]

Dat mag ....
Ik deel die mening niet

Citroën 2CV AZ-A 1968 Bleu Weekend (.•\=/•.)
Citroën DS3 1.2 So Chic EAT6 2015 Blue Encre
Citroën Cactus 1.2 Shine EAT6 2019 Noir Obsidien

Profiel  
 
 
4 van de 6
« Eerste  < Vorige 2 3 4 5 6 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook