1 van de 2
 1 2 Volgende > 
   
Een dansende dame
olga
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 238
Geregistreerd: 18-10-2011

Gepost: 02 maart 2014 07:02 PM

Beste mensen,
Dit is mijn eerste bijdrage aan dit forum, hoewel ik al erg lang Citroen rijd. Mijn eerste DS kocht ik in 1968 voor 100 gulden. Ik kreeg het voor elkaar om deze auto in drie maanden kort te rijden. Daarna volgde de ene na de andere snoek. En later CX-en. Citroen heeft mij leren sleutelen en….. problemen oplossen.
In november 2013 kocht ik de DS die ik naast mn CX (2200 benz/lpg Pallas 1976) afwisselend wil gaan gebruiken. Het is een Dsuper5 met 130000 km. En roest aan het plaatwerk. Ik heb de auto gekocht omdat ie prima reed/veerde/remde enz. Het roest is inmiddels weer hard plaatwerk geworden.
Sinds vorige week ontstond het volgende probleem:  Na het ontdekken van een lhm lekkage in de leidingbundel onder de linker aandrijfas, ben ik begonnen om eerst de hele omgeving schoon te maken en leiding voor leiding te ontdoen van alle vuil en vettigheid. Dit is een rotklus, maar ik kreeg zicht op het probleem en constateerde dat de rubberen terugloopleiding van het stuurhuis bij zijn onderste bevestiging lekte. Dat probleem los ik dus wel op.
Maarrrr… toen ik de auto na die schoonmaakactie van de leidingen startte, kwam ie omhoog en na 4 seconden dook ie naar beneden, weer omhoog en naar beneden. En dit alleen in de rijstand. Het bekende dansen dus. Ik heb een flink aantal topics doorgelezen over stabisatorkogels, dashpots, hoogteregelstangen enz. Ik kom er echter niet achter, wat er aan de hand is. Geen lucht in de LHM, lhm peil in orde, sinds kort een CX pomp met nieuwe aanzuigslang, werkt goed. Tja, ik vind de twee rubberen stofhoezen van de HR wat shabby uitzien en flodderig.Daar hoort toch LHM achter te zitten. De ruimte achter die rubbers zijn bij mij helemaal droog.
Ik hoop dat jullie met mij mee willen denken en wat suggesties kunnen geven.
groeten,
Rinus (en wat is de diameter van de rubberen terugvoerleiding?)

Afbeelding Bijlagen
DSCN0458.jpg
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien

Rinus

Profiel  
 
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27808
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 02 maart 2014 07:27 PM
  [ # 1 ]
Profiel  
 
jantje1948
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9858
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 02 maart 2014 07:36 PM
  [ # 2 ]

En dan met name de dashpot.

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
olga
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 238
Geregistreerd: 18-10-2011

Gepost: 02 maart 2014 08:25 PM
  [ # 3 ]

OK, ik heb gedacht aan die mogelijkheid.
Dus het is dan zinvol om de regelaar te demonteren en schoon te maken. Ondanks veel Citroen kilometers heb ik nooit een HR in mn handen gehad. Wat kan ik verwachten, waar op letten, speciaalgereedschap? Of meteen vervangen door een nieuwe/gereviseerde? En is het reviseren zelf te doen?
Ik hoor graag wat ervaringen.
gr
rinus

Rinus

Profiel  
 
jantje1948
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9858
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 02 maart 2014 08:45 PM
  [ # 4 ]

Ben je lid van de ds-club? Volgens mij is de werkwijze op de site gezet.

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
Tibor Korzelius
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 198
Geregistreerd: 16-02-2006

Gepost: 02 maart 2014 09:19 PM
  [ # 5 ]

Het constante corrigeren van de wagen [dansen] komt door een teveel inwendige lekkage van de veercilinders. Ook te zien aan de veercilinder hoezen die redelijk vol vloeistof staan. Er bestaan sets voor.

Profiel  
 
olga
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 238
Geregistreerd: 18-10-2011

Gepost: 02 maart 2014 09:57 PM
  [ # 6 ]

Bij de aanloop naar deze thread heb ik de mogelijkheid van de veercylinders ook bekeken. Beide plastic leidingen, links en rechts, uit de hoezen getrokken. Daar kwam aanvankelijk niets uit. Pas bij het in elkaar duwen van de harmonica kwam er lhm en een straaltje geel/bruin/groene drab. Toen maar beide harmonica’s gedemonteerd en schoongemaakt. Ik vond de hoeveelheid lhm in de hoes niet alarmerend. Heb ik wel eens anders gezien.

Dus…iemand nog suggesties?
Gr Rinus

Rinus

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25378
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 02 maart 2014 09:58 PM
  [ # 7 ]

Onzin. Als de veercylinders overmatig lekken zal de auto op hoogte komen, langzaam zakken, omhoogkomen enz enz.

Het probleem vanTS is denk ik een HR met een lege dashpot..

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
H@ns
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5359
Geregistreerd: 24-05-2010

Gepost: 02 maart 2014 10:13 PM
  [ # 8 ]

Deze thread heb je misschien al gelezen?
http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/222832/P0/
Bizar probleem trouwens…
Gelukkig zelf nog niet meegemaakt…

Er staat trouwens een leuke brommer naast die snoek… cheese

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25378
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 02 maart 2014 10:21 PM
  [ # 9 ]

Je was me voor, Rinus. Haal de HRs eraf en maak schoon. Kan nooit kwaad.

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
olga
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 238
Geregistreerd: 18-10-2011

Gepost: 02 maart 2014 10:49 PM
  [ # 10 ]

OK, morgen schroef ik de HR uit de auto.
Ik meld me wel als ik meer weet.
gr
rinus

Rinus

Profiel  
 
olga
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 238
Geregistreerd: 18-10-2011

Gepost: 03 maart 2014 03:52 PM
  [ # 11 ]

De HR van de auto gehaald en gedemonteerd. Er zat achter de membranen redelijk wat LHM. Maar dan zwartachtige LHM en er dreef nogal wat vuil in, zelfs (heel kleine) stukjes.
De hele zaak schoongewassen in wasbenzine. De membranen zijn stevig en dicht, de regelas(met een loupe bekeken) heeft geen bramen en past heel strak in het huis, voelt goed aan. De dashpot blijft dan over; Ik weet dus niet in hoeverre de dashpot vloeistof moet doorlaten die je erop druppelt. Wasbenzine gaat er niet doorheen. Dit heb ik geconstateerd door een theelepel benzine op de dashpot te gieten. Mijn vraag is of dit zo hoort. Ik wil die dashpot ook demonteren en schoonmaken. Kan iemand mij vertellen hoe te demonteren? Ik meen ooit gelezen te hebben dat iemand daar een trucje of gereedschapje had bedacht.
groeten
Rinus

Afbeelding Bijlagen
DSCN0463.jpgDSCN0467.jpg
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien

Rinus

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25378
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 03 maart 2014 04:43 PM
  [ # 12 ]

Ik dacht dat je em met een punttangetje eruit kan draaien.
Het gaatje is heel klein. Maar ik denk dat bijv gewone benzine er wel door moet lopen.

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
olga
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 238
Geregistreerd: 18-10-2011

Gepost: 03 maart 2014 04:54 PM
  [ # 13 ]

Ik heb nu een passende punttang. Is die afsluiter van de dashpot erin geperst of zit daar een schroefdraadje? Op de tekening in het Wpb kan ik niet zien hoe dat afsluit. En ik durf niet echt door te knijpen…. 
Overigens na jouw opmerking over benzine heb ik het zojuist nogmaals geprobeerd. De benzine blijft gewoon staan tot het verdampt is.
groeten
Rinus

Rinus

Profiel  
 
dickesse
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 362
Geregistreerd: 03-01-2007

- ID/DS 23ei
- ID/DS ID 19P
Gepost: 03 maart 2014 05:15 PM
  [ # 14 ]

Die afsluiter is een boutje, dat je eruit kunt draaien. Je kunt eventueel een boutje nemen dat in het gat past en daar een sleuf in vijlen oid. Daarna gewoon uitdraaien. Er hoort lhm doorheen te kunnen stromen. Als ik me goed herinner, zitten er achter die “bout” heel dunne plaatjes en afstandringen, om en om. Schoonmaken en weer om en om monteren.

Profiel  
 
olga
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 238
Geregistreerd: 18-10-2011

Gepost: 03 maart 2014 06:10 PM
  [ # 15 ]

Ha, bedankt… het ei van Columbus. Een m8 in de bankschroef, sleufje geslepen en hup, ik draaide het afsluitboutje er zo uit. Er zat wel wat vuil tussen de dunne plaatjes en afstandsringen van de dashpot, maar dat ie daardoor verstopt zat????.
Enfin, alles schoongemaakt en ben de zaak weer in elkaar aan t zetten. Vanavond de HR in de auto. Ben benieuwd.
gr
rinus

Rinus

Profiel  
 
 
1 van de 2
 1 2 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook