2 van de 9
 < Vorige 1 2 3 4 Volgende >  Laatste »
   
ervaringen met een U23
Diesel Rinus
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 920
Geregistreerd: 12-07-2006

- 2CV 250
- C35 C32 diesel kampeer MPV
- Overig U23 50 MOD
Gepost: 11 april 2014 04:23 PM
  [ # 16 ]

@ Bart:

je had helemaal niet zoveel nodig toen, denk aan de personenauto’s uit die tijd: ook maar 30-50pk!
Geen groot snelwegen net en met kronkelende bergpassen in combinatie met primitive bladvering wil je ook niet keihard helling op!

De T45 had ook maar iets van 80pk maar mocht wel rond de 8ton wegen: 10pk per ton.
Voor zware terrein vrachtwagens rekenden ze in die tijd met 25pk per ton.

Ik deel je mening wel dat het heel wat makkelijker was geweest als het wel meer vermogen aankon!

waar rook is, is…


LHM only!

Profiel  
 
Diesel Rinus
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 920
Geregistreerd: 12-07-2006

- 2CV 250
- C35 C32 diesel kampeer MPV
- Overig U23 50 MOD
Gepost: 15 april 2014 04:13 PM
  [ # 17 ]

1911cc motor, 50pk bij 3800 rpm en 120Nm bij 2200rpm:
uitgaande van 100% overdracht (dus voor het gemak geen verliezen door wrijving in de aandrijflijn gerekend) Maximum koppel in 1e versnelling (0,163) op de cardan naar het differentieel: 736Nm
Daar moet ik dus niet (teveel) overheen gaan om cardan, diff en steekassen heel te houden, lijkt mij.

Aan de achterwielen samen is dit (bij eindoverbrenging van 0,146) 5042Nm of bijna 1200kg (bij 86cmØ wielen) trekkracht (max. 23% helling bij 5250 treingewicht).

Dat vrachtwagentje had wat sleurkracht!!! (alleen in slow motion!)

waar rook is, is…


LHM only!

Profiel  
 
Mark Hidding
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 108
Geregistreerd: 17-11-2004

- ID/DS ds 20 hydraulique
- ID/DS ID19f
- HY H72 oprijwagen
Gepost: 26 april 2014 10:25 PM
  [ # 18 ]

Dag Rinus,
Zit jij niet in Drenthe? Ik heb een U23 (benzine) uit 1958 met een lange neus. Dit is een rijdende auto met dichte opbouw. Een vriend van me heeft een U23/50 (diesel) uit 1962 met een korte neus. Deze laatste is nog niet rijklaar. We hebben er beiden een identieke onderdelenauto bij. Mocht je eens langs willen komen om de auto te bekijken en er een stukje in te rijden, dan moet je me maar even een PB sturen. De auto’s staan bij Hoogeveen.

vriendelijke groet,
Mark

ex: ID19 Break 1961 SL-71-PK, DSpecial5 1973 12-YB-42, DS19 Pallas 1965 FN-44-96

Profiel  
 
Diesel Rinus
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 920
Geregistreerd: 12-07-2006

- 2CV 250
- C35 C32 diesel kampeer MPV
- Overig U23 50 MOD
Gepost: 28 april 2014 11:12 AM
  [ # 19 ]

Hallo Mark,

bedankt voor je reactie en voor de suggestie om jullie wagens eens te komen bekijken. Ik woon helaas niet echt in de buurt om “even ” langs te komen, ik woon in de UK.
Toch zou ik graag eens van je aanbod gebruik maken! Voor dat ik naar NL kom zal ik wel contact zoeken.

Groet

waar rook is, is…


LHM only!

Profiel  
 
Diesel Rinus
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 920
Geregistreerd: 12-07-2006

- 2CV 250
- C35 C32 diesel kampeer MPV
- Overig U23 50 MOD
Gepost: 29 april 2014 04:09 PM
  [ # 20 ]

Ik heb nog eens wat uit zitten zoeken over de aandrijflijn. Als “adaptation” mocht ook een Perkins Diesel 4.192 gemonteerd worden. Deze motor heeft 54 tot 60pk bij 2400 tot 3000 toeren, met 70km/u maximum snelheid door het beperkte toerental.
Maar nu de verrassing: 195-200Nm koppel!!

Dat betekend dat op de cardanas in de eerste versnelling maximaal zo’n 1200Nm wordt uitgeoefend. Een dito (mogelijk) net zoveel zwaardere belasting van versnellingsbak, differentieel en steekassen is dan natuurlijk het gevolg. Ik maak me al minder zorgen over de robuustheid van de aandrijflijn.

- vanaf januari 1954 is altijd een iets zwaardere cardanas toegepast (35mm diameter)
- vanaf oktober 1961 mocht de Perkins diesel gemonteerd worden op de 23/50

Ik heb nergens kunnen terug vinden (RTA 201, 1963 en onderdelenboek tot 1960) of hierin verder nog aanpassingen zijn gedaan? Weet iemand hierover meer?

waar rook is, is…


LHM only!

Profiel  
 
Diesel Rinus
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 920
Geregistreerd: 12-07-2006

- 2CV 250
- C35 C32 diesel kampeer MPV
- Overig U23 50 MOD
Gepost: 29 april 2014 08:45 PM
  [ # 21 ]

toch nog wat gevonden: vanaf mei 1963 zijn de (dubbele) kogellagers van het pignon vervangen door conische rollagers van dezelfde afmetingen… Hé zou dat iets te maken kunnen hebben met de ervaringen met de Perkins dieselmotor?

waar rook is, is…


LHM only!

Profiel  
 
theo joosten
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 40
Geregistreerd: 12-05-2014

Gepost: 17 mei 2014 12:34 PM
  [ # 22 ]

Wauw, jij zoekt het heel gedetailleerd uit :p
Wel goede info, nu weet ik dat ik geen diesel wil. 70 is mij echt te traag…
Mijn zoektocht gaat ook verder.

Profiel  
 
Diesel Rinus
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 920
Geregistreerd: 12-07-2006

- 2CV 250
- C35 C32 diesel kampeer MPV
- Overig U23 50 MOD
Gepost: 18 mei 2014 12:24 AM
  [ # 23 ]

Weet je, zolang het theorie is en je de documenten ter beschikking hebt lijkt het al snel heel wat. Echte ervaring met wat deze krachten met de aandrijflijn doen heb ik niet.

Ben inmiddels iets wijzer, heb begrepen dat de steekassen soms vervormen ter hoogte van de overgang van de spiebanen naar het “massieve” deel van de as.
Dit gebeurt dan als gevolg van een blokkerend differentieel waar de lagering van het pignon het opgeeft (vandaar de latere conische lagers!) of als de achterrem aan één zijde vastzit door langdurige stilstand. Dus niet als gevolg van normale belasting (ook niet met de diesel).

Wat betreft je opmerkingen over de snelheid geef ik je gelijk. Ik zou daarom, zoals eerder gemeld, ook een oplossing in de richting van een 109pk 8 klepper HDI met automaat, die zou een eindoverbrenging in 4 van 0,69 moeten hebben, dus een echte overdrive!. Maximum snelheid komt met deze combi theoretisch over de 130km/u. Tweede reden voor een automaat is om de belasting van de aandrijflijn zo “zacht” mogelijk te houden, met een automaat kan je onder lastige omstandigheden veel subtieler langdurig doseren dan met een handbak en frictie koppeling.

Ik denk dat schade aan de aandrijflijn vooral zal kunnen ontstaan bij zeer lage snelheid onder zware omstandigheden. Dan wordt het grootste koppel op de aandrijflijn uitgeoefend en zijn de drukken op alle oppervlakken het hoogst. Denk aan het wegrijden met een zware aanhanger erachter, stevig hellingop met bochten werk etc.. Een andere situatie waarin misschien schade kan ontstaan is bij langdurig veel vermogen over het diff. laten lopen waarbij dan de smering op een gegeven moment niet meer toereikend is door te sterk oplopende temperatuur.

> Graag hoor ik de visie van anderen hierop.

Overigens: heel veel meer snelheid is niet mijn doel (90 a 100 zou mooi zijn), wel een rustiger lopende motor en zuiniger!!!

Als alles meezit ga ik morgen een gedemonteerde U23 bekijken, die misschien een leuke basis kan zijn…

waar rook is, is…


LHM only!

Profiel  
 
Gepost: 18 mei 2014 12:58 AM
  [ # 24 ]

Maar maar maar, je haalt toch heel het karakter uit zo’n wagentje door met zo’n modern blok te willen werken?

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43020
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Mercedes E200 cabriolet
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
Gepost: 18 mei 2014 01:08 AM
  [ # 25 ]

Daarbij is er een hdi met een automaat geleverd voor achterwielaandrijving?

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

Profiel  
 
Diesel Rinus
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 920
Geregistreerd: 12-07-2006

- 2CV 250
- C35 C32 diesel kampeer MPV
- Overig U23 50 MOD
Gepost: 18 mei 2014 03:30 AM
  [ # 26 ]

@ Graddus: deels met je eens, maar de Perkins diesel is ook een aanpassing geweest om de vrachtwagentjes economisch rendabeler te maken in die tijd, in eerste instantie ook niet door citroen geleverd maar wel gefaciliteerd. Dit is dan een aanpassing aan deze tijd en is enerzijds een kwestie van (wan?) smaak (eigenlijk van mijn liefde voor de 2.0HDI) en praktische overwegingen.
De keerzijde is dat als het lukt er regelmatig flink mee gereden zal worden, wat je met een originele toch aanzienlijk minder zou doen…

@ Waterman: Ja ze zijn ook in die configuratie geleverd, met tussenbak en lage gearing en ik zal een dop moeten doen op de uitgang voor naar de vooras (gelukkig geen diff tussen voor- en achteras). Weet je het dan al?

(Het is een “Sjees u zelf uw kist in”). Wink

waar rook is, is…


LHM only!

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43020
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Mercedes E200 cabriolet
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
Gepost: 18 mei 2014 09:49 AM
  [ # 27 ]

Duidelijk verhaal. Volgende punt: hoe ga je dat bij de rdw regelen?

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

Profiel  
 
Gepost: 18 mei 2014 10:06 AM
  [ # 28 ]

Hij zit in de UK Yuri…

Diesel Rinus schreef:

Ik woon helaas niet echt in de buurt om “even ” langs te komen, ik woon in de UK.

Profiel  
 
Hilko16TZI
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 6064
Geregistreerd: 23-03-2007

- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Gepost: 18 mei 2014 12:41 PM
  [ # 29 ]

En dat scheelt… Als het maar aan de eisen van de MOT voldoet. Wat dat betreft is de UK geweldig Cool

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43020
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Mercedes E200 cabriolet
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
Gepost: 18 mei 2014 02:03 PM
  [ # 30 ]

Ja, daar mag zo’n beetje alles nog.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

Profiel  
 
 
2 van de 9
 < Vorige 1 2 3 4 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook