6 van de 6
« Eerste  < Vorige 4 5 6
   
baat bij premium brandstoffen?
j.witkop
> 400 berichten
RankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 410
Geregistreerd: 31-05-2005

Gepost: 04 april 2019 09:08 AM
  [ # 76 ]

Dan heeft mijn omgeving tot nu toe geluk gehad en zullen de problemen zich ws binnen niet al te lange tijd openbaren.
Ik heb ook geen problemen maar ik heb de slangen en membranen dan ook geleidelijk vervangen door bestendig materiaal.
Wegvreten van vlotterkamers is voor mij nieuw. Lijkt me heftig als er ineens een lek is…Wat te denken bij een traction waar de benzine dan op het uitlaatspruitstuk gaat lekken?

Profiel  
 
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 26810
Geregistreerd: 21-09-2004

- Xsara Coupé 1.6 16v VTR Différence II LPG G3
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
Gepost: 04 april 2019 06:09 PM
  [ # 77 ]
Nielsje schreef:
Jf schreef:

omdat bv de fiat lancia modellen het wel aankunnen.

Ah, juist. Da’s dan wel weer typisch. Zitten daar exact dezelfde blokken in?
(ben verder niet zo bekend met de techniek van dat model).

Was het niet zo dat Citroën (of heel PSA) had aangegeven dat E10 geschikt is voor modellen van na 2000?
Ik heb tot nu toe ook geen lijst gezien met nuances hierin.

Oftewel ze hebben voor het gemak een veilige datum gekozen.
Neem nu bijvoorbeeld een Saxo of Xsara uit 1999 of 2000 met de bekende 1.4i motor, daar zit natuurlijk in dat ene jaar geen verschil.

Mogelijk is het wel zo dat je met een ZX of BX van voor 1995 wel tegen wat puntjes kan aanlopen, om maar iets te noemen.

Met dergelijke uitspraken of iets wel of niet veilig in gebruik nemen ze liever een veilig standpunt dan op de grens gaan zetten wat te open is voor interpretaties.

 

Profiel  
 
Jeroen Simons
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 49
Geregistreerd: 27-03-2011

- C5 2.0 automaat
- Ami 8
- GS/GSA 1130 berline
- ID/DS 19b
Gepost: 04 april 2019 09:08 PM
  [ # 78 ]
waterman schreef:
j.witkop schreef:

Tot nu toe heb ik in mijn omgeving nog niemand gehoord die last heeft gekregen van de Ethanol in de benzine.

Ik wel: wegvreten van vlotterkamers (met name bij solex-carburateurtje), lekke leidingen, oplossende membranen in benzinepompen, slangen die oplossen… het is echt troep.

Die opgeloste rubber slangen is ook al eerder in de geschiedenis voorgekomen. In de jaren eind 80 van de vorige eeuw had een Amerikaans benzinemerk een wonderstofje aan de benzine toegevoegd. De opvolger van F310 ofzo. Schone motor, minder verbruik en hogere prestatie was de belofte.
In die tijd was er ook een ander fenomeen aan de hand. Diverse auto’s (merk op: uit en voor die tijd en dus nu onze klassiekers) vlogen rijdend in de fik wegens benzinelekkage onder de motorkap. Wat bleek? Van binnenuit werden rubber benzineslangen onzichtbaar verpulvert totdat ze braken en benzine rondsproeiden. Gevolg: Dikke pech, auto weg.
Conclusie van de benzinemerk-juristen tegen de klagende ex-autobezitters: het scheuren van de rubber benzineleiding lag niet aan de benzine: Jouw dikke pech…., jouw auto is weg.
Iets later werden de rubber pompslangen van het benzinestation waar ik werkte “uit voorzorg” vervangen…...  (bedenk zelf waarom)

Kortom. Heb je de rubber slangen van je klassieker vervangen door modern ethanol proof materiaal dan loop je hier geen risico. Maar zoals Waterman ook aangeeft: er zit meer rubber en pakking in het circuit. Slangen vervangen is dus niet genoeg.

Profiel  
 
 
6 van de 6
« Eerste  < Vorige 4 5 6
 
© Citroën-Forum 2003 - 2019 | adverteren
Facebook