1 van de 2
 1 2 Volgende > 
   
haperende injectie
robbertkars
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 817
Geregistreerd: 11-02-2007

- ID/DS DS21 Pallas BVH
- ID/DS DS 23 IE Pallas BVH
Gepost: 26 april 2014 07:33 PM

Mijn injectie op gas rijdend weggezet, geen problemen what so ever.
Nu bij het rijden en een flink warme motor begint de motor bij pakweg 110/120 te haperen en te schokken, net alsof de ontsteking wegvalt. Alles nagezien, andere verdeler kap erop, blijft het doen. Op benzine is het minder maar niet helemaal weg, lijkt daarmee de computer uit te sluiten toch ??  Na even langzamer rijden, andere versnelling of lagere toeren pakt ze het gewoon weer op.      Paar kilometer verder weer hetzelfde euvel. Merk wel bij stationair draaien dat het toerental niet helemaal constant blijft, beetje “rondzingen”.
Ideeën hoe ik deze storing het beste kan uitzoeken?

Profiel  
 
citroen23
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7275
Geregistreerd: 18-01-2004

- SM 2.7 carb
Gepost: 26 april 2014 08:20 PM
  [ # 1 ]

Heb je er een 123 inzitten ?? Bobine die dan (te) heet wordt is ook een bekend euvel.
Zijn al de 4 rubberen “bussen” tussen inlaatkanaal en inlaatspruitstuk nog dicht cq
alle slangeklemmen goed vast ?? (valse lucht…).

Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!

history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.

Profiel  
 
robbertkars
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 817
Geregistreerd: 11-02-2007

- ID/DS DS21 Pallas BVH
- ID/DS DS 23 IE Pallas BVH
Gepost: 26 april 2014 08:28 PM
  [ # 2 ]

heb er idd een 123 inzitten. Heb ook de indruk dat ze te heet wordt, koelvloeistof ok, riem ook. Zal even zien of er valse lucht in het spel is. Bobine te heet bij 123 (zit er al jaren in) daar kan je weinig aan doen dan?

Profiel  
 
nltecoko
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 755
Geregistreerd: 10-12-2006

- Xsara Break 1.6 16V
- C5 2.0 HDiF Break Exclusive
- ID/DS DS21 Pallas BVH
- ID/DS DS 23 Break bv5
Gepost: 26 april 2014 09:07 PM
  [ # 3 ]

Robert, “op benzine is het minder / lijkt computer uit te sluiten”: als je auto op lpg loopt is in nagenoeg alle gevallen de injectiecomputer volledig buiten werking, dus die had er inderdaad niks mee te doen. 

Citroen23: Hoezo “bobine te heet is dan bekend euvel” als er een 123 in zit? Die kende ik nog niet, begrijp ik ook niet.

Valse lucht zou warme motor en rommelige stationairloop kunnen verklaren, maar ik zie niet helemaal hoe het uitvallen bij zwaar bedrijf hiermee samenhangt, tenzij blok zo heet wordt dat’ie bijna vastloopt. Dat zal toch niet…?

Ik ben in elk geval benieuwd wat het zal blijken te zijn. Succes dus.

‘67 DS21bvh: “de nieuwe”
‘74 DS23 break, 5bak: poetsmobiel
‘05 C5 break: daghap / ‘02 Xsara 1.6 Break; voor de kids
ex ‘06 C5 2.0 HDIf exclusive break
ex ‘70 DS21ie, bvh, pallas: winterbak / rallywrak
ex ‘97 Xantia 1.9TD Break: total loss / ex ‘98 XM tct ambiance: stille zweef /
ex ‘72 DS23bvh: helaas total loss / ex ‘68 DS21bvh: sloper, ex-winterwrak / ‘00 Xantia 2.0HDi break/ ex ‘00 Xsara 1.6 Coupé

Profiel  
 
H@ns
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5359
Geregistreerd: 24-05-2010

Gepost: 26 april 2014 11:08 PM
  [ # 4 ]
robbertkars schreef:

Mijn injectie op gas rijdend weggezet, geen problemen what so ever.
Nu bij het rijden en een flink warme motor begint de motor bij pakweg 110/120 te haperen en te schokken, net alsof de ontsteking wegvalt. Alles nagezien, andere verdeler kap erop, blijft het doen. Op benzine is het minder maar niet helemaal weg, lijkt daarmee de computer uit te sluiten toch ??  Na even langzamer rijden, andere versnelling of lagere toeren pakt ze het gewoon weer op.      Paar kilometer verder weer hetzelfde euvel. Merk wel bij stationair draaien dat het toerental niet helemaal constant blijft, beetje “rondzingen”.
Ideeën hoe ik deze storing het beste kan uitzoeken?

Omdat ie het zowel op gas als benzine doet is een probleem met de brandstoftoevoer minder waarschijnlijk.
Als de ontsteking helemaal wegvalt zou dat volgens mij aan de toerenteller te zien moeten zijn.
Als die heel erg gaat zwabberen op het moment van de storing dan zit het vrijwel zeker in het laagspanningsdeel van de ontsteking.
In het hoogspanningsdeel is het lastiger te vinden.
Kap heb je al vervangen (met rotor neem ik aan), misschien zit het in de bougiekabels?
Liggen die nergens tegen een metalen deel? Zijn ze niet beschadigd? Zijn ze nog soepel?
Zijn de buisjes om de bougies nog intact?
Bougie zelf zou ook nog kunnen, misschien slaat er één door als ie warm wordt.
In ieder geval succes met het opsporen!

Profiel  
 
citroen23
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7275
Geregistreerd: 18-01-2004

- SM 2.7 carb
Gepost: 27 april 2014 01:58 AM
  [ # 5 ]

@nltecoko je hebt gelijk: ik bedoelde “bobine te heet is ook een bekend euvel” !!
Heeft inderdaad niks met de 123 te maken. De bobine’s zijn oliegekoeld en op een gegeven moment is dat uitgewerkt waardoor de bobine zijn warmte niet/nauwelijks kwijt kan.

Bij hogere snelheid/toerental is de onderdruk hoger waardoor 1 of meerdere van die rubbers kunnen gaan
lekken door bijv haarscheurtjes of een slangeklem die onvoldoende is aangedraaid.

Dat van die lekkende bougiekabel(s) en/of isolatie busjes ik ook een mogelijkheid. FFf in het donkere bij warme/hete motor de motorkap opentrekken en “spelen” met het gas(pedaal) en zien of er dan ergens vonken overspringen (naar het blok/massa).

Bobine zou je eens kunnen vervangen door een andere (gebruikte) om de bobine uit te sluiten.

Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!

history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25378
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 27 april 2014 01:31 PM
  [ # 6 ]

Nee. De onderdruk is Max bij stationair! Volgas is ie nagenoeg nul….
Ik gok 123 of bobine.

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
wbogaerts
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3189
Geregistreerd: 16-06-2005

- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
Gepost: 27 april 2014 08:09 PM
  [ # 7 ]

Haal de vierde bougie er een keer uit ,

zou de eertse DS niet zijn waarbij die buis vol water gelopen is .

Dop in de regengoot dicht dan niet goed af .

Walter nice day

Meten is weten , gissen is missen

Profiel  
 
robbertkars
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 817
Geregistreerd: 11-02-2007

- ID/DS DS21 Pallas BVH
- ID/DS DS 23 IE Pallas BVH
Gepost: 28 april 2014 09:10 AM
  [ # 8 ]

nieuwe bougies erin en kabels ingespoten, injectiehuis opnieuw vastgezet (rubber 4e cilinder beetje gaar en vervangen) en alle stekkertjes op de bobine vastgeknepen. Loopt nu iig weer mooi stationair. Straks op de snelweg maar eens zien hoe het met het stotteren gaat. Toerenteller danste idd tijdens storing dus laagspanning en/of bobine zelf begrijp ik

Profiel  
 
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27808
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 28 april 2014 11:46 AM
  [ # 9 ]

Waren die toerentellers niet allemaal wat zwak? Ik heb nu mijn 2de erin zitten en deze valt af en toe ook weg. Vooral richting de 3500 a 4000 rpm. Dan halveren ze het toerental zo’n beetje.

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25378
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 28 april 2014 11:51 AM
  [ # 10 ]

nee. Ik heb nooit last gehad met de toerentellers.

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27808
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 28 april 2014 11:54 AM
  [ # 11 ]

De eerste die er bij mij in zat draaide groot de veel van de tijd maar op halve toeren. Degene die ik nu heb valt alleen af en toe weg bij hogeren toeren. Was hier ook een bekend euvel volgens andere ervaringsdeskundige.

Profiel  
 
Mr. Smith
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1182
Geregistreerd: 21-12-2005

Gepost: 28 april 2014 02:00 PM
  [ # 12 ]

ik heb geen injectie maar had een paar jaar geleden ook problemen met onsteking en dan meer bepaald aan laagspanning zijde
toerenteller danste ook
nadien bleek de bobine de schuldige te zijn.
Ook al was deze nieuwe, in combinatie met 123 onsteking, sloeg de bobine door.
Een sterker bobine ingezet en sindsdien geen enkel probleem meer gehad..
Toerenteller werkt perfect

La Bombe Qui Tue : Noblesse oblige

Profiel  
 
camemBert
> 1500 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1525
Geregistreerd: 26-06-2006

- Traction Avant 11BL
- ID/DS 23IE Pallas mech
- (Grand) C4 Picasso 1.8 Ambiance
Gepost: 28 april 2014 02:00 PM
  [ # 13 ]

Alle slangaansluiting checken, want bij een injectie zitten nogal wat extra slangen: bijv. voor ‘decel’ en ‘bypass koude motor’. Die laatste heeft lange slangen die naar het luchtregel element gaan tegen de motor, waar ook koelwater doorheen stroomt.
Is het gebogen pijpje op de luchtfilter uitgang pijp goed afgesloten?

Du pain, du vin et… Citroën!

Citroen-forum.nl: ...omdat je Citroën nooit af is!

Profiel  
 
Stef Sep
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1329
Geregistreerd: 03-02-2011

- ID/DS Pallas 2.3 carb BVM (Gebouwd in Zuid-Afrika)
Gepost: 29 april 2014 09:37 AM
  [ # 14 ]
Arjan Verkade schreef:

De eerste die er bij mij in zat draaide groot de veel van de tijd maar op halve toeren. Degene die ik nu heb valt alleen af en toe weg bij hogeren toeren. Was hier ook een bekend euvel volgens andere ervaringsdeskundige.

Had ik met mijn eerste DS 3 jaar geleden ook, klapje erop en hij deed het weer even een paar minuten. De uiteindelijke oplossing bleek het volgende;
Toerenteller eruit schroeven, daar zie je 2 potmeters in de teller zelf. Beiden even een paar keer linksom en rechtsom draaien, daarna weer in de originele stand zetten. Dan alles weer terugschoeven en hij doet het weer. Het is mij trouwens opgevallen tijdens het testen van 4 verschillende dssen de toerentellers allemaal behoorlijk afwijken. Het is mogelijk om met een digitale toerenteller en de 2 potmetertjes de toerenteller netjes af te stellen.

Profiel  
 
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27808
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 29 april 2014 10:10 AM
  [ # 15 ]

Bij mijn eerste werkte die oplossing dus niet, daarom maar vervangen.

Toerentellers zullen idd flink afwijken, maar dat doen ze in een CX ook.

Profiel  
 
 
1 van de 2
 1 2 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook