Totaal aantal Berichten: 817
Geregistreerd: 11-02-2007
- ID/DS DS21 Pallas BVH
- ID/DS DS 23 IE Pallas BVH
Mijn injectie op gas rijdend weggezet, geen problemen what so ever.
Nu bij het rijden en een flink warme motor begint de motor bij pakweg 110/120 te haperen en te schokken, net alsof de ontsteking wegvalt. Alles nagezien, andere verdeler kap erop, blijft het doen. Op benzine is het minder maar niet helemaal weg, lijkt daarmee de computer uit te sluiten toch ?? Na even langzamer rijden, andere versnelling of lagere toeren pakt ze het gewoon weer op. Paar kilometer verder weer hetzelfde euvel. Merk wel bij stationair draaien dat het toerental niet helemaal constant blijft, beetje “rondzingen”.
Ideeën hoe ik deze storing het beste kan uitzoeken?
Heb je er een 123 inzitten ?? Bobine die dan (te) heet wordt is ook een bekend euvel.
Zijn al de 4 rubberen “bussen” tussen inlaatkanaal en inlaatspruitstuk nog dicht cq
alle slangeklemmen goed vast ?? (valse lucht…).
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
Totaal aantal Berichten: 817
Geregistreerd: 11-02-2007
- ID/DS DS21 Pallas BVH
- ID/DS DS 23 IE Pallas BVH
heb er idd een 123 inzitten. Heb ook de indruk dat ze te heet wordt, koelvloeistof ok, riem ook. Zal even zien of er valse lucht in het spel is. Bobine te heet bij 123 (zit er al jaren in) daar kan je weinig aan doen dan?
Totaal aantal Berichten: 755
Geregistreerd: 10-12-2006
- Xsara Break 1.6 16V
- C5 2.0 HDiF Break Exclusive
- ID/DS DS21 Pallas BVH
- ID/DS DS 23 Break bv5
Robert, “op benzine is het minder / lijkt computer uit te sluiten”: als je auto op lpg loopt is in nagenoeg alle gevallen de injectiecomputer volledig buiten werking, dus die had er inderdaad niks mee te doen.
Citroen23: Hoezo “bobine te heet is dan bekend euvel” als er een 123 in zit? Die kende ik nog niet, begrijp ik ook niet.
Valse lucht zou warme motor en rommelige stationairloop kunnen verklaren, maar ik zie niet helemaal hoe het uitvallen bij zwaar bedrijf hiermee samenhangt, tenzij blok zo heet wordt dat’ie bijna vastloopt. Dat zal toch niet…?
Ik ben in elk geval benieuwd wat het zal blijken te zijn. Succes dus.
‘67 DS21bvh: “de nieuwe”
‘74 DS23 break, 5bak: poetsmobiel
‘05 C5 break: daghap / ‘02 Xsara 1.6 Break; voor de kids
ex ‘06 C5 2.0 HDIf exclusive break
ex ‘70 DS21ie, bvh, pallas: winterbak / rallywrak
ex ‘97 Xantia 1.9TD Break: total loss / ex ‘98 XM tct ambiance: stille zweef /
ex ‘72 DS23bvh: helaas total loss / ex ‘68 DS21bvh: sloper, ex-winterwrak / ‘00 Xantia 2.0HDi break/ ex ‘00 Xsara 1.6 Coupé
robbertkars schreef:Mijn injectie op gas rijdend weggezet, geen problemen what so ever.
Nu bij het rijden en een flink warme motor begint de motor bij pakweg 110/120 te haperen en te schokken, net alsof de ontsteking wegvalt. Alles nagezien, andere verdeler kap erop, blijft het doen. Op benzine is het minder maar niet helemaal weg, lijkt daarmee de computer uit te sluiten toch ?? Na even langzamer rijden, andere versnelling of lagere toeren pakt ze het gewoon weer op. Paar kilometer verder weer hetzelfde euvel. Merk wel bij stationair draaien dat het toerental niet helemaal constant blijft, beetje “rondzingen”.
Ideeën hoe ik deze storing het beste kan uitzoeken?
Omdat ie het zowel op gas als benzine doet is een probleem met de brandstoftoevoer minder waarschijnlijk.
Als de ontsteking helemaal wegvalt zou dat volgens mij aan de toerenteller te zien moeten zijn.
Als die heel erg gaat zwabberen op het moment van de storing dan zit het vrijwel zeker in het laagspanningsdeel van de ontsteking.
In het hoogspanningsdeel is het lastiger te vinden.
Kap heb je al vervangen (met rotor neem ik aan), misschien zit het in de bougiekabels?
Liggen die nergens tegen een metalen deel? Zijn ze niet beschadigd? Zijn ze nog soepel?
Zijn de buisjes om de bougies nog intact?
Bougie zelf zou ook nog kunnen, misschien slaat er één door als ie warm wordt.
In ieder geval succes met het opsporen!
@nltecoko je hebt gelijk: ik bedoelde “bobine te heet is ook een bekend euvel” !!
Heeft inderdaad niks met de 123 te maken. De bobine’s zijn oliegekoeld en op een gegeven moment is dat uitgewerkt waardoor de bobine zijn warmte niet/nauwelijks kwijt kan.
Bij hogere snelheid/toerental is de onderdruk hoger waardoor 1 of meerdere van die rubbers kunnen gaan
lekken door bijv haarscheurtjes of een slangeklem die onvoldoende is aangedraaid.
Dat van die lekkende bougiekabel(s) en/of isolatie busjes ik ook een mogelijkheid. FFf in het donkere bij warme/hete motor de motorkap opentrekken en “spelen” met het gas(pedaal) en zien of er dan ergens vonken overspringen (naar het blok/massa).
Bobine zou je eens kunnen vervangen door een andere (gebruikte) om de bobine uit te sluiten.
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
Totaal aantal Berichten: 25378
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Nee. De onderdruk is Max bij stationair! Volgas is ie nagenoeg nul….
Ik gok 123 of bobine.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 3189
Geregistreerd: 16-06-2005
- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
Haal de vierde bougie er een keer uit ,
zou de eertse DS niet zijn waarbij die buis vol water gelopen is .
Dop in de regengoot dicht dan niet goed af .
Walter
Meten is weten , gissen is missen
Totaal aantal Berichten: 817
Geregistreerd: 11-02-2007
- ID/DS DS21 Pallas BVH
- ID/DS DS 23 IE Pallas BVH
nieuwe bougies erin en kabels ingespoten, injectiehuis opnieuw vastgezet (rubber 4e cilinder beetje gaar en vervangen) en alle stekkertjes op de bobine vastgeknepen. Loopt nu iig weer mooi stationair. Straks op de snelweg maar eens zien hoe het met het stotteren gaat. Toerenteller danste idd tijdens storing dus laagspanning en/of bobine zelf begrijp ik
Totaal aantal Berichten: 27808
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Waren die toerentellers niet allemaal wat zwak? Ik heb nu mijn 2de erin zitten en deze valt af en toe ook weg. Vooral richting de 3500 a 4000 rpm. Dan halveren ze het toerental zo’n beetje.
Totaal aantal Berichten: 25378
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
nee. Ik heb nooit last gehad met de toerentellers.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 27808
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
De eerste die er bij mij in zat draaide groot de veel van de tijd maar op halve toeren. Degene die ik nu heb valt alleen af en toe weg bij hogeren toeren. Was hier ook een bekend euvel volgens andere ervaringsdeskundige.
ik heb geen injectie maar had een paar jaar geleden ook problemen met onsteking en dan meer bepaald aan laagspanning zijde
toerenteller danste ook
nadien bleek de bobine de schuldige te zijn.
Ook al was deze nieuwe, in combinatie met 123 onsteking, sloeg de bobine door.
Een sterker bobine ingezet en sindsdien geen enkel probleem meer gehad..
Toerenteller werkt perfect
La Bombe Qui Tue : Noblesse oblige
Totaal aantal Berichten: 1525
Geregistreerd: 26-06-2006
- Traction Avant 11BL
- ID/DS 23IE Pallas mech
- (Grand) C4 Picasso 1.8 Ambiance
Alle slangaansluiting checken, want bij een injectie zitten nogal wat extra slangen: bijv. voor ‘decel’ en ‘bypass koude motor’. Die laatste heeft lange slangen die naar het luchtregel element gaan tegen de motor, waar ook koelwater doorheen stroomt.
Is het gebogen pijpje op de luchtfilter uitgang pijp goed afgesloten?
Du pain, du vin et… Citroën!
Citroen-forum.nl: ...omdat je Citroën nooit af is!
Totaal aantal Berichten: 1329
Geregistreerd: 03-02-2011
- ID/DS Pallas 2.3 carb BVM (Gebouwd in Zuid-Afrika)
Arjan Verkade schreef:De eerste die er bij mij in zat draaide groot de veel van de tijd maar op halve toeren. Degene die ik nu heb valt alleen af en toe weg bij hogeren toeren. Was hier ook een bekend euvel volgens andere ervaringsdeskundige.
Had ik met mijn eerste DS 3 jaar geleden ook, klapje erop en hij deed het weer even een paar minuten. De uiteindelijke oplossing bleek het volgende;
Toerenteller eruit schroeven, daar zie je 2 potmeters in de teller zelf. Beiden even een paar keer linksom en rechtsom draaien, daarna weer in de originele stand zetten. Dan alles weer terugschoeven en hij doet het weer. Het is mij trouwens opgevallen tijdens het testen van 4 verschillende dssen de toerentellers allemaal behoorlijk afwijken. Het is mogelijk om met een digitale toerenteller en de 2 potmetertjes de toerenteller netjes af te stellen.
Totaal aantal Berichten: 27808
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Bij mijn eerste werkte die oplossing dus niet, daarom maar vervangen.
Toerentellers zullen idd flink afwijken, maar dat doen ze in een CX ook.