Einde XM tijdperk…..
JanSr
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3424
Geregistreerd: 23-06-2006

- ID/DS DSpécial Derde neus
- C5 2.0i 16V automaat
Gepost: 04 mei 2014 02:59 PM

Eindelijk heb ik afscheid genomen van mijn laatste XM, een V6 ZPJ Break met Exclusive uitvoering uit ‘96, dus Duitse import.
1:10 benzine was één van de argumenten, de toenemende problematiek met onderdelenvoorziening de tweede. De eindeloze reeks kleine storinkjes de derde. Ik zal mijn XM ervaring voorlopig nog wel inzetten op dit forum.

Mijn C6 2.7 HDi liet weer eens merken hoe heerlijk zo’n diesel rijdt.
Het werd dus een C5 HDi 2.0 16V 100kW Break met zestraps automaat met leren interieur en alle toeters en bellen, eind 2005, dus modejaar 2006.

Benieuwd hoe het zal bevallen. Met een grote beurt waarin D-riem met rollen en waterpomp en multiriem en filters en olie en twee nieuwe voorbanden voor € 3250. Kon slechter.
Benieuwd hoe dat zal bevallen. Dinsdag ophalen en afspraak maken met Oldenhage voor bakspoelen (hoewel die nog perfect werkt).

Wel hoop ik dat men mij zal verlossen van de grote berg onderdelen, waaronder Bleu Mauritius Berline deuren en achterklep, kabelbomen en aandrijfassen en een goed werkende automaat (en zelfs een kapotte).

Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop

Profiel  
 
furriegurrie
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2091
Geregistreerd: 11-03-2006

- ID/DS D super
- C3 Pluriel 1.6 sensodrive
- C5 2.0 Benzine Exclusive
- C35 Fiat 242
- C6 (2005-2012) 2,7 HDI exclusive
Gepost: 04 mei 2014 05:45 PM
  [ # 1 ]

Jammer Jan, maar ook wel te begrijpen ergens. Succes en veel plezier met de C5!
Mocht je echt van de zooi Xm spullen of moeten straks dan accepteert het magazijn donaties whistle

Profiel  
 
JanSr
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3424
Geregistreerd: 23-06-2006

- ID/DS DSpécial Derde neus
- C5 2.0i 16V automaat
Gepost: 04 mei 2014 05:57 PM
  [ # 2 ]

Wat er over een half jaar nog ligt zal die kant wel op gaan.

Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop

Profiel  
 
puffel
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1173
Geregistreerd: 09-09-2008

- CX 25 GTi Turbo
- XM 2.1 TD automaat vsx
- 2CV club
- XM 2.0 16V Aut.
Gepost: 04 mei 2014 08:36 PM
  [ # 3 ]

Best jammer maar veel succes met de C5 en ik ben benieuwd ook hoe die bevalt. XM V6 is natuurlijk een lastig model qua onderhoud en onderdelen.

Profiel  
 
Hertogjan
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 163
Geregistreerd: 18-02-2007

Gepost: 04 mei 2014 11:03 PM
  [ # 4 ]

Grappig om te lezen wat je doet/gaat doen Jansr, ik overweeg eigenlijk hetzelfde, maar niet om de redenen die jij opsomt. Zo heb ik (afkloppen) niet danwel nauwelijks storingen en alsdan ook geen ervaring met onderdelenvoorzieningsproblematiek. Ook het benzineverbruik wat bij mij neerkomt op 1 op 11, is voor mij geen argument maar dat komt omdat ik ‘m eigenlijk als hobby auto heb; voor het zondagachternamiddagwerk zawwe maar zegge. Maar daar zit ‘m nou juist de kneep; ik vind ‘m te onbijzonder en te lomp. Ik weet dat je een goed functionerende XM moet koesteren, maar verlang toch naar of een DS/CX (vind ik veeeel bijzonderder)ofwel een meer practische C5 waar ik goede herinneringen aan bewaar. Ik kan het veercomfort van de XM nou ook niet draconisch veel beter waarderen dan die van een C5. Ben benieuwd hoe het jou gaat bevallen!

Profiel  
 
dr.emiel
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 79
Geregistreerd: 27-09-2009

- C5 X7 Exclusive V6.24 BVA6
- XM V6 VSX 12V Aut.
- GS/GSA GSA Break Spécial
- XM V6 Exclusive
Gepost: 06 mei 2014 05:23 PM
  [ # 5 ]

Jan,

Ik heb wel belang bij een aantal onderdelen waar onder de aandrijfassen.
Ik wil mijn Xm zolang mogelijk rijdbaar houden.

-Rik

Yep, it’s me.

Profiel  
 
JanSr
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3424
Geregistreerd: 23-06-2006

- ID/DS DSpécial Derde neus
- C5 2.0i 16V automaat
Gepost: 06 mei 2014 06:11 PM
  [ # 6 ]

@ Hertogjan
De eerst C5 ritten er inmiddels opzitten: Valt eerder mee dan tegen. Is best lastig want beide auto’s hebben hun eigen karaktersitiek.
Ik heb de neiging de C5 eerder te vergelijken met een Xantia dan een XM. Zeker qua maatvoering zit dat dichter bij elkaar.
Comfort vind ik beter. Net als in de C6 mis ik de Diravi.
Ja, en dan motor +bak. Ik vind het genieten. Die zesbak ken ik uiteraard al van de C6. In zo’n kleinere auto valt dat des te meer op.
Onze DS wordt te weinig gebruikt. Dus bij interesse….
@ dr emiel: Even een PB-tje. Kan je komen uitzoeken.

Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop

Profiel  
 
JJRoadrunner
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 219
Geregistreerd: 11-06-2009

- XM 2.0 16v op LPG G3
Gepost: 07 mei 2014 12:08 AM
  [ # 7 ]

Vreemd hoe de zaken soms lopen en hoe smaken en ervaringen verschillen. Bij mij was de C5 (1.8i, bouwjaar 2002, nieuw gekocht - is ondertussen op de sloop beland) de vreselijkste auto die ik ooit heb gehad (staat ook één en ander over op het C5-gedeelte van dit forum) behalve dan de Alpine Renault A110 die de C5 zelfs overtrof in mankementen, pech en ergernis. Ik had bij Citroën een verlengde garantie betaald tot 5 jaar en bij 64 garantie-interventies ben ik gestopt met het aantal bij te houden.

Sinds bijna drie jaar rijd ik nu met de Xm (2.0i) die wat problemen kende veroorzaakt door de LPG-installatie maar die nu rijdt als een zonnetje.
Ik hoop dat je een betere C5 hebt dan die van mij, JanSr, misschien is de diesel beter dan de benzine. Telkens ik nu een C5 van het type dat ik had zie ben ik dolgelukkig - dat ik ‘m niet meer heb. De Xm is minstens tien keer beter.
Het is natuurlijk wel een vraag of de onderdelen beschikbaar zullen blijven. Maar met 69K op de teller denk ik dat ik mij nog niet teveel zorgen moet maken.

Is 1:10 echt veel voor een V6 ? Ik doe veel stadsverkeer met de tweeliter en rij nogal vlot door en ik kom meestal uit op ca 1:8 (zo’n 11 à 12 l per 100 km) als ik op benzine rijd. Iets meer op gas.

In ieder geval veel succes met de nieuwe aankoop.

Roadrunner… never been caught.

Profiel  
 
Hertogjan
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 163
Geregistreerd: 18-02-2007

Gepost: 07 mei 2014 02:19 AM
  [ # 8 ]

“Comfort vind ik beter”

Jansr, ik neem aan dat je bedoelt dat je de C5 comfortabeler vindt? Kan me iets bij voorstellen; het gerommel van het onderstel op klinkerwegen is bij een C5 iets beter gedempt dan de gemiddelde XM. Maar dat zal ook met leeftijd te maken hebben. Dat is iets waar ik best wel ontgoocheld over ben want mij werd altijd voorgehouden dat een XM de overtreffende trap van een C5 was. Zo zie je maar weer, en het is net wat Roadrunner zegt, dat smaken en ervaringen zo kunnen verschillen. Mooi dat je er in ieder geval tot dusver goede ervaringen mee hebt. 

Of de XM nou onder de streep beter/slechter is onder de streep durf ik niets over te zeggen. alweer, verschil in beleving/smaak/ervaring. Een dosis pech helpt je altijd wel aan een minder oordeel.
Toch heb ik voor mezelf wel een vuistregel bij de aanschaf van deze of gene Citroën; het model moet minimaal drie jaar in produktie zijn(geweest). ik merk dat aan de kwaliteit van de XM die ik nu heb (bj. 1999) en heb dat tevens gemerkt aan het draconische verschil tussen een C5 van 2001 die ik heb gehad (bij Citroën is introductiejaar een soort synoniem voor rampjaar) en een C5 Difference van 2003 daarna.

Profiel  
 
JanSr
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3424
Geregistreerd: 23-06-2006

- ID/DS DSpécial Derde neus
- C5 2.0i 16V automaat
Gepost: 07 mei 2014 09:15 AM
  [ # 9 ]
JJRoadrunner schreef:

Vreemd hoe de zaken soms lopen en hoe smaken en ervaringen verschillen. Bij mij was de C5 (1.8i, bouwjaar 2002, nieuw gekocht - is ondertussen op de sloop beland) de vreselijkste auto die ik ooit heb gehad

Mijn eerste XM V6 van begin 1990 (XX-21-BP) was by far de slechtste auto die ik ooit had. Na anderhalf jaar de leasemaatschappij gezegd dat ik er niet langer in wilde rijden. Teaak te laat of niet op afspraken verschenen. Het ergste was nog wel dat Citroen niet wist wat ze er mee aan moesten.

JJRoadrunner schreef:

Is 1:10 echt veel voor een V6 ? Ik doe veel stadsverkeer met de tweeliter en rij nogal vlot door en ik kom meestal uit op ca 1:8 (zo’n 11 à 12 l per 100 km) als ik op benzine rijd. Iets meer op gas.

Ik bedoelde iets anders: 1:10 is niet gek voor een V6, maar als je regelmatig 80 liter tankt en je moet dan € 140 aftikken voelt dat naar.

@Hertogjan: comfort van een C5 vind ik beter dan van een Xantia. Vergeleken met een XM? Een optimaal ingestelde XM heeft iets meer straatrumoer zou ik zeggen, maar ik vind die wat “lekkerder”, misschien doordat die wat groter is.

Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook