Aircosysteem ratelen en sissen
Gniels
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 95
Geregistreerd: 29-12-2010

- Xsara VTS
- Xsara 1.6i Ligne Prestige
- AX 1.1i Volcane
Gepost: 20 mei 2014 03:33 PM

Na de aanschaf van mijn Xsara (VTS) heb ik de airco laten vullen omdat deze het niet deed. Een week lang heeft de airco het goed gedaan het werd de temperatuur mooi geregeld.

Nu begon deze week de aircocompressor een ratelend geluid te maken (zoals een luchtcompressor dat ongeveer doet) en hoor ik een sissend geluid uit het dashboard komen (gas door de verdamper of een lek?).

Heeft iemand ervaringen met deze problemen? Ik laat de Kwikfit (die hem gevuld heeft) er morgen naar kijken. Misschien is er smeermiddel vergeten of zit er te veel of te weinig koudemiddel in het systeem? Ik heb er niet heel erg veel verstand van.

Project: Peugeot 205 1.6 8V TU5

Profiel  
 
2cvMaarten
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1255
Geregistreerd: 30-04-2006

- 2CV 2cv6 special
Gepost: 20 mei 2014 03:45 PM
  [ # 1 ]

Klinkt als een lek en als gevolg daarvan een drooglopende compressor. Ik zou de airco even uitlaten staan totdat diagnose is gesteld want compressors zijn niet goedkoop!

*2cv6 special 1986*

Profiel  
 
Gniels
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 95
Geregistreerd: 29-12-2010

- Xsara VTS
- Xsara 1.6i Ligne Prestige
- AX 1.1i Volcane
Gepost: 20 mei 2014 03:49 PM
  [ # 2 ]

Wat raar dat ze dat lek niet konden vinden toen ze het systeem gingen vullen, hij moet daarvoor toch ook vacuüm getrokken worden? Of kan het zijn dat door het gebruik van de airco na een tijd ongebruikt te zijn geweest het systeem teveel op z’n donder krijgt en daardoor lek raakt?

Ik ga het morgen horen bij de Kwikfit.

Hopelijk hoeft de verdamper er niet uit… heb een tijd terug de kachelradiateur ook al vervangen.

Project: Peugeot 205 1.6 8V TU5

Profiel  
 
2cvMaarten
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1255
Geregistreerd: 30-04-2006

- 2CV 2cv6 special
Gepost: 20 mei 2014 04:52 PM
  [ # 3 ]

Door niet gebruiken van de airco zullen de afdichtingsrubbers uitdrogen met lekkage als gevolg. Wat er precies aan de hand is met jouw airco blijft vanachter de pc een wilde gok natuurlijk Wink Morgen ga je er achter komen.

*2cv6 special 1986*

Profiel  
 
Gniels
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 95
Geregistreerd: 29-12-2010

- Xsara VTS
- Xsara 1.6i Ligne Prestige
- AX 1.1i Volcane
Gepost: 20 mei 2014 04:53 PM
  [ # 4 ]

Dat lijkt me een goede om de zoektocht mee te starten. Ik zal het op het forum vermelden als ik meer weet.

Project: Peugeot 205 1.6 8V TU5

Profiel  
 
Gniels
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 95
Geregistreerd: 29-12-2010

- Xsara VTS
- Xsara 1.6i Ligne Prestige
- AX 1.1i Volcane
Gepost: 22 mei 2014 09:47 PM
  [ # 5 ]

De Kwikfit heeft de airco opnieuw gevuld. Ze konden geen lek ontdekken.
Een dag lang doet de airco het weer perfect zonder bijgeluiden.
Nu een dag later weer een ratel! Hoe het zou kunnen komen is mij een raadsel. De airco werkt verder wel weer. Kan het kwaad? Ik neem aan dat een ratelende compressor geen goed teken is. Maar toch heeft hij een dag zonder ratel gedraaid! Zou er te weinig koudemiddel in kunnen zitten?

Project: Peugeot 205 1.6 8V TU5

Profiel  
 
2cvMaarten
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1255
Geregistreerd: 30-04-2006

- 2CV 2cv6 special
Gepost: 23 mei 2014 01:33 PM
  [ # 6 ]

Dat is vervelend, ergens klopt het toch niet. Als het geluid weg is en na een dag weer terugkomt zit er toch iets niet goed. Toch maar eens goed laten nakijken wat dat geluid veroorzaakt.

*2cv6 special 1986*

Profiel  
 
Gniels
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 95
Geregistreerd: 29-12-2010

- Xsara VTS
- Xsara 1.6i Ligne Prestige
- AX 1.1i Volcane
Gepost: 03 juni 2014 05:57 PM
  [ # 7 ]

Naar Doma geweest in Rotterdam.
De compressor en condensor waren beiden aan vervanging toe. Doma heeft me netjes geholpen en voor 605 euro heb ik een nieuwe compressor, condensor, een vulling met fluor dye en is het systeem getest op lekken met stikstof.

Koelt op dit moment als een koelkast, zonder geluiden en het nieuwe spul vreet ook een stuk minder vermogen. Blijkbaar snokte die oude compressor vrij hard aan de multiriem.

Project: Peugeot 205 1.6 8V TU5

Profiel  
 
vortex
> 1000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1055
Geregistreerd: 13-03-2004

- BX 16V
Gepost: 04 juni 2014 07:42 PM
  [ # 8 ]

sissend geluid komt als de vulling in het systeem aan de lage kant is, dan hoor je het koudemiddel door het inspuitventiel of orifice gaan.
Airco pomp kan dan lawaai gaan maken door een gebrek aan smering. Allemaal heel logisch te verklaren dus Wink

liever 10 sterren in me ruit, dan 1 op me motorkap Wink

klik op de link voor het hele verslag van de BX 16V

Profiel  
 
Gniels
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 95
Geregistreerd: 29-12-2010

- Xsara VTS
- Xsara 1.6i Ligne Prestige
- AX 1.1i Volcane
Gepost: 04 juni 2014 08:53 PM
  [ # 9 ]

Het is me nu ook inderdaad duidelijk hoe ‘t in elkaar zit. Zonder smering gaat ‘t niet door..
Alleen, wat ik me afvraag, heeft het gehele systeem geen spoeling nodig als een defecte compressor is vervangen? Ik heb gelezen dat er allerlei ijzerdeeltjes zich kunnen ophopen in de droger of orifice door slijtage van de compressor. (De droger is ook niet vervangen).

Project: Peugeot 205 1.6 8V TU5

Profiel  
 
vortex
> 1000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1055
Geregistreerd: 13-03-2004

- BX 16V
Gepost: 04 juni 2014 10:31 PM
  [ # 10 ]

Als je het goed wil doen, of via de officiële weg zeg maar, dan dient het filterdroger vervangen te worden, orifice te worden vervangen en de rest van het systeem te worden gespoeld.

Vaak word dit gelaten als de pomp nog wel rond draait en alleen een schrapend geluid maakt. Maar minuscule deeltjes kunnen alsnog op den duur de orifice en filterdroger doen verstoppen, en opnieuw de pomp beschadigen.

Zelfs met compleet vast gelopen pompen ben ik vaak genoeg tegen gekomen dat die gewoon klakkeloos vervangen werden, met dikke donkergrijze drap in het systeem, olie vol slijpsel dus.
Dat gaat gegarandeerd weer fout dan, als de rest gewoon word laten zitten.

liever 10 sterren in me ruit, dan 1 op me motorkap Wink

klik op de link voor het hele verslag van de BX 16V

Profiel  
 
Gniels
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 95
Geregistreerd: 29-12-2010

- Xsara VTS
- Xsara 1.6i Ligne Prestige
- AX 1.1i Volcane
Gepost: 05 juni 2014 12:46 PM
  [ # 11 ]

Het bedrijf gaf aan dat mijn systeem nog niet zo vervuild was. Maar is dat ook werkelijk goed zichtbaar als de orifice niet verwijderd is? Ik hoop dat het systeem goed blijft werken want de kosten liegen er niet om. Waarom bezuinigen op een filter van een paar tientjes?

Project: Peugeot 205 1.6 8V TU5

Profiel  
 
furriegurrie
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2091
Geregistreerd: 11-03-2006

- ID/DS D super
- C3 Pluriel 1.6 sensodrive
- C5 2.0 Benzine Exclusive
- C35 Fiat 242
- C6 (2005-2012) 2,7 HDI exclusive
Gepost: 05 juni 2014 01:28 PM
  [ # 12 ]

orifice = expansieventiel neem ik aan???

Profiel  
 
Gniels
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 95
Geregistreerd: 29-12-2010

- Xsara VTS
- Xsara 1.6i Ligne Prestige
- AX 1.1i Volcane
Gepost: 05 juni 2014 01:33 PM
  [ # 13 ]

Volgens mij zorgt de orifice er inderdaad voor dat het systeem uitschakelt bij te hoge druk (= expansieventiel)

Project: Peugeot 205 1.6 8V TU5

Profiel  
 
vortex
> 1000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1055
Geregistreerd: 13-03-2004

- BX 16V
Gepost: 05 juni 2014 06:43 PM
  [ # 14 ]

niet helemaal.

je hebt een inpuitventiel en orifice.
het verschil zit hem in het volgende.

een inspuitventel werkt met een verijzings-schakelaar in de verdamper, en bepaald de hoeveelheid koudemiddel door middel van de temperatuur van de verdamper. Een orifice laat een constante, adgewogen hoeveelheid koudemiddel door, en de pomp word naar gelang de hoeveelheid koudemiddel nodig is in en uit geschakeld door de rekeneenheid.

Zo heb je ook variabele pompen, die continue koudemiddel rondpompen en de pomp bepaald hoeveel koudemiddel benodigd is.

liever 10 sterren in me ruit, dan 1 op me motorkap Wink

klik op de link voor het hele verslag van de BX 16V

Profiel  
 
Gniels
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 95
Geregistreerd: 29-12-2010

- Xsara VTS
- Xsara 1.6i Ligne Prestige
- AX 1.1i Volcane
Gepost: 06 juni 2014 12:58 PM
  [ # 15 ]

Duidelijke uitleg!
Interessant systeem is het eigenlijk. Beetje spelen met de natuurwetten.

Project: Peugeot 205 1.6 8V TU5

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook