1 van de 6
 1 2 3 Volgende >  Laatste »
   
XM nu 25, straks klassiek
RensKorevaar
> 17000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 17339
Geregistreerd: 15-10-2006

Gepost: 23 mei 2014 10:13 AM

Op 23 mei 1989 werd de Citroën XM in Lyon aan de dealers voorgesteld. De XM is vijfentwintig geworden! Later vandaag brengen we de XM via een voorpagina-artikel onze felicitaties. Wat wens jij de jarige toe?

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27808
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 23 mei 2014 12:41 PM
  [ # 1 ]

Dat we over 25 jaar de 50 jarige verjaardag mogen vieren met nog steeds een hoop mooi exemplaren op de weg!

Profiel  
 
2cvtje
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1122
Geregistreerd: 29-05-2013

- AX Spot 1.1
Gepost: 23 mei 2014 02:11 PM
  [ # 2 ]

Dat we nog heel lang plezier van deze auto’s mogen genieten.
Op naar het volgend jubileum..

ballon

Profiel  
 
fred8
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 216
Geregistreerd: 11-06-2013

- XM 2.0 TCT
- C6 (2005-2012) 2.7 HDiF
Gepost: 23 mei 2014 02:31 PM
  [ # 3 ]

En waar is die XM meeting dan? Wink

Profiel  
 
2cvtje
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1122
Geregistreerd: 29-05-2013

- AX Spot 1.1
Gepost: 23 mei 2014 05:00 PM
  [ # 4 ]

Goede vraag Fred….alles goed?

sleepy

Profiel  
 
jabaar
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 224
Geregistreerd: 14-10-2011

Gepost: 23 mei 2014 05:58 PM
  [ # 5 ]

Prachtig Stijlikoon voor zijn tijd. De juiste mix van de soms lompe hoekige vormen naar de afgeronde aerodynamische van die tijd.
Vooral bij zo’n grijze (Gris Perle) komen de lijnen met zwart goed tot zijn recht. Mooi gedaan door die Marc Deschamps van Bertone.
Hou je van hoekig dan ga je voor een type 1 en wil je van binnen meer rond dan ga je voor type 2.

Op de markt gebracht op z’n Citroëns. Veel nieuwe electronica die het vervolgens gaat begeven en menigeen tot wanhoop heeft gebracht. Je weet wat je koopt en het goede is dat alles ook nog op te lossen is, want er is voldoende kennis aanwezig om de meest voorkomende problemen te tackelen.

En die problemen komen er als je er een gaat aanschaffen. Veelal zijn die al aanwezig bij aankoop. Kun je daar doorheen kijken dan heb je in mijn ogen een prachtige auto waar je weer op z’n Frans van geniet.
Alles werkt en je weet dat het soms niet werkt. Je herkent dingen en denkt dat het allemaal niet zo erg is. Gaat vanzelf over of moet toch zelf aan de slag.

XM’s zijn nu nog voor een appel en een ei te koop. Doe er je voordeel mee. Kijk, koop en los problemen op en je hebt een mooie auto die bijzonder is met 12 of als extra optie een 13e ruit.

Dus wees er snel bij, anders ben je te laat. Zou zelf voor het plezier kiezen voor een 2.0 TCT. V6 is voor mij teveel van het goede voor dagelijks gebruik.

XM 2.1 TD Y4 1999 Prestige. Niet meer.

Profiel  
 
2cvtje
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1122
Geregistreerd: 29-05-2013

- AX Spot 1.1
Gepost: 23 mei 2014 06:22 PM
  [ # 6 ]

Ik krijg er tranen van in mijn ogen…gris perle met zwart…heb ik dus ook.
Voor een appel en een ei daar ben ik het niet helemaal mee eens, maar goed je kunt voor relatief weinig een knap exemplaar aanschaffen.
De electronica laat je inderdaad af en toe in de steek.

Laten we hopen dat er nog veel XM’s op een goede manier op de weg blijven rijden.
Het wagenpark in Nederland wordt al steeds saaier en saaier met al die zakjapanners op de weg.

Peter

ballon

Profiel  
 
RensKorevaar
> 17000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 17339
Geregistreerd: 15-10-2006

Gepost: 23 mei 2014 07:00 PM
  [ # 7 ]

van de voorpagina

XM nu 25, straks klassiek

Op 23 mei 1989 werd in Lyon de XM aan de dealers voorgesteld. Citroën had een mooie toekomst voor dit nieuwe topmodel uitgedacht, maar hij is zijn kinderziektes nooit te boven gekomen. Nu, met 25 jaar, heeft hij het ook nog moeilijk. Waar is zijn internationale verjaardagsfeest? Wij brengen een virtuele ode aan de jarige.

XM, toekomstauto
Lang geleden, toen de XM nog niet bestond en zelfs zijn naam nog niet bekend was, waren de verwachtingen hoog gespannen. In het boek “Citroën XM” van Alberto Martinez en Maurice Sauzay (E.P.A., Paris, 1989) wordt Citroëns toenmalige marketingdirecteur Luc Epron geciteerd met een korte en krachtige samenvatting van de doelstelling voor de auto die de CX moest vervangen: “Onszelf zijn en slagen.” Volgens het projectplan uit 1984 zou Citroëns toekomstige topmodel niet alleen de strijd met de grote Fords, Opels en Renaults aangaan, maar ook met prestigieuzere merken als Alfa Romeo, BMW, Mercedes en Saab. Geografisch mocht zijn markt niet beperkt blijven tot Europa; hij moest ook in grote exportlanden verkocht kunnen worden, inclusief de Verenigde Staten. Behalve bij Citroën waren ook bij de autopers de verwachtingen hoog gespannen. Toen de journalisten de nieuwe XM eindelijk konden testen, waren ze laaiend enthousiast. De krachtige stijl werd geroemd, het hoge afwerkingsniveau, de beschikbaarheid van een V6-motor en bovenal het onderstel met zijn hydractieve vering. Zo mocht de XM zich Europese Auto van het Jaar 1990 noemen.

XM, probleemauto
De XM bleef natuurlijk geen toekomstauto, bij zijn introductie in mei 1989 werd de XM een actuele auto en helaas ook direct een probleemauto. Al bij de persvoorstelling in Lyon kwamen veel XM’s stil te staan door problemen met de elektronica. De reputatie liep hiermee een grote deuk op. Ook de motoriseringen lokten kritische reacties uit. De 2-liters, carburateur en injectie, werden als veel te zwak beschouwd. De 2.1 D12 leek met slechts 82 PK zelfs in de verste verte niet meer op een haut de gamme. Toen de motor die wel bij het beoogde marktsegment van de XM paste, de V6.24, bleek te lijden onder extreme slijtage door slechte smering, was de ramp compleet. De nieuw-verkoop bleef ver achter bij de verwachtingen en de inruilwaarde kelderde. Citroën heeft in de loop der jaren de kwaliteit van de XM enorm verbeterd, maar dit kon het publiek niet meer overtuigen. De verkopen gingen steeds verder omlaag. Toen in het jaar 2000 de stekker eruit getrokken werd, viel niemand meer op dat de patiënt overleden was.

XM, feestvarken?
Op deze vijfentwintigste XM-verjaardag staan marktplaats.nl en leboncoin.fr vol met gebutste en geschramde exemplaren die diep door hun achterste draagarmlagers gezakt zijn. De Franse club Style XM zou het voortouw nemen bij de organisatie van een groot, internationaal XM-feest, maar door gerommel binnen die club zijn de plannen in het water gevallen. Zo komt de vraag op: “Wat is de toekomst van de XM?”

De toekomst van de XM
De XM heeft vele kwaliteiten: een eigenzinnig exterieur, een behaaglijk interieur, een hogere afwerkingskwaliteit dan die van alle voorgaande Citroëns, houdbaarheid, prestaties en rijcomfort. Hoeveel auto’s uit de jaren ’90 kunnen zich daarop beroemen? De XM is iets bijzonders! Toch moet een deel van de nog bestaande voorraad XM’s als verloren worden beschouwd, als te intensief gebruikt of als niet intensief genoeg onderhouden. De voortlevende XM’s worden steeds minder ingezet als dagelijkse auto. De verdwijnende kennis onder de monteurs van moderne Citroën-garages en de speurtochten die nodig zijn om onderdelen te verzamelen, maken dat je niet meer van de XM afhankelijk wilt zijn om afspraken met klanten na te komen. Die rol heeft de XM afgestaan aan de C5 fase I en II, en aan de C6. Bevrijd van zijn rol als dagelijkse auto, geniet de XM van een nieuwe toekomst, die van een klassieker in handen van een toegewijde liefhebber. Dat de Citroën XM Club Nederland een steeds actievere rol speelt in de onderdelenvoorziening, zal de XM-rijder van de toekomst zeker waarderen.

wordt vervolgd

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
RensKorevaar
> 17000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 17339
Geregistreerd: 15-10-2006

Gepost: 23 mei 2014 07:00 PM
  [ # 8 ]

vervolg

De XM van de toekomst
De XM heeft dus een toekomst, die van een echte klassieker, maar wat is dan de XM van de toekomst? Net als bij de DS (eerste, tweede of derde neus) en de CX (staal- of kunststofbumpers), zullen zowel vroege als late XM’s geliefd blijven. De serie 1 heeft het voordeel van een dashboard dat beter bij de stijl van het exterieur past. De elektronicaproblemen zijn intussen wel opgelost. De serie 2 heeft veiligheidsvoorzieningen als airbags en over het algemeen een nog betere afwerkingskwaliteit. De kritiek van 1989 geldt onverminderd in 2014: de 2-liter carburateur, de 2-liter injectie en de D12 zijn te zwak. Helaas is de 2.5 TD te onbetrouwbaar. Verstokte dieselaars zullen het met de 2.1 TD moeten doen. Omdat deze motor niet de verfijning van een moderne diesel heeft en de XM van de toekomst sowieso minder kilometers zal maken, is hij het toch ook niet. De XM van de toekomst heeft een krachtige benzinemotor, een 2.0 TCT of een 3.0 V6. Er wordt gezegd dat het 2-literblok te veel zou lijden onder de boost van de turbo, maar de vele overlevende exemplaren weerleggen dat. Het koppel van de 2.0 TCT tovert een brede lach op het gezicht van de bestuurder. De V6 komt minder snel uit de startblokken, maar trekt door tot in hogere toerentallen. Onder de V6’en staan de beide 24-kleppers nog net een trapje hoger dan de 12-klepper. De oude ZPJ4 biedt het voordeel van de combinatie met Diravi. De nieuwe ESJ9 heeft een hoger koppel, een rustiger loop, een lager verbruik en is aan de beste automatische versnellingsbak 4HP20 gekoppeld. Alle XM’s zijn groot. Met de motoren 2.0 TCT, ZPJ4 en ESJ9 zijn ze sterk. De XM van de toekomst is ook luxueus, want zo was het bedoeld toen de XM nog een toekomstauto was. De XM van de toekomst heeft dus het hoogste uitrustingsniveau Exclusive, of nog exclusiever: Multimedia.

De XM-rijder van de toekomst
Nu de XM in de overgang is en vlak voor een tweede jeugd staat, is het zaak je daarop voor te bereiden. Dit is het moment om een goede, sterke en luxueuze XM aan te schaffen, want nu zijn ze nog gunstig geprijsd. Als de toekomst eenmaal gearriveerd is, zal de klassieke XM het prestige genieten dat de Citroën-directie hem al in 1984 wilde meegeven! Mogen we je haalverhaal lezen?

De bovenstaande tekst is een verkorte versie van het artikel “De Toekomst van de XM / De XM van de Toekomst” dat verscheen in uitgave 61 van Ambiance Extrême, het onvolprezen tijdschrift van de Citroën XM Club Nederland.

tekst: RensKorevaar, foto’s: Citroën Communication

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
demuywo
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3205
Geregistreerd: 05-04-2008

- ID/DS Dspécial
- CX Prestige automatic
Gepost: 23 mei 2014 07:59 PM
  [ # 9 ]

Mooi dat de meest ‘vergeten’ jarige ook in het zonnetje wordt gezet! Het doet me sterk terugdenken aan diezelfde periode voor de CX, zo’n 10-15 jaar geleden… hopelijk krijgt de XM toch ook nog dezelfde status van een CX ed.

En waar zijn die XM zotten hier op het forum? Met zo’n forum moeten we toch een ‘klein’ feestje voor deze ‘grande dame’ kunnen organiseren? (zonder dat het weer dezelfde mensen moeten zijn die iets in mekaar steken)

15 jaar geleden zei ik; ooit heb ik een DS, die heb ik. Nu zeg ik, ooit heb ik een XM, zo’n diepblauwe (Bleu Mauritius zo even uit mijn hoofd) met Alcantara bekleding en een luie automaat…en daarmee ga ik dan naar 40 jaar XM Wink

Proficiat XM!

Profiel  
 
GWHENDRIKS2
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5446
Geregistreerd: 01-07-2007

- 2CV 6 Charleston
Gepost: 23 mei 2014 08:26 PM
  [ # 10 ]

Erg mooie stukje!

Maakt me blij, dat ik de mijne nog steeds heb! Helaas wel geschorst met verlopen Apk maar wel eentje die ik zodra de tijd gunstig is weer op de weg komt!

Profiel  
 
RensKorevaar
> 17000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 17339
Geregistreerd: 15-10-2006

Gepost: 23 mei 2014 08:36 PM
  [ # 11 ]
demuywo schreef:

ooit heb ik een XM

RensKorevaar schreef:

Dit is het moment

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
Han S
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 4863
Geregistreerd: 04-06-2006

Gepost: 23 mei 2014 08:41 PM
  [ # 12 ]

Mooie berichten en ik begin hem acuut te missen. Een van de allerfijnste auto’s die ik heb mogen rijden. Zeven jaar plezier en alleen normaal onderhoud, de geweldige 2 liter TCT, waarmee je heel snel uit de voeten bent, maar waarmee je ook gewoon 40km/u in z’n vijfde kunt rijden zonder dat hij protesteert.

Heel erg jammer dat hij zo’n slechte start heeft gemaakt waardoor er al meteen een vloek op rustte, want dat verdient deze prachtige auto niet. Het is een heerlijke reiswagen met wel ongeveer de fijnste stoelen die ik onder me heb gevoeld. De hele beleving van deze automobiel is er een van comfort in zijn puurste vorm. Hij heeft ook nadelen, zo heb je helemaal niet in de gaten dat je veel te snel rijdt en dat is tegenwoordig een dure liefhebberij.

Als ik een mooie en goede TCT tegenkom is de kans groot dat hij van eigenaar gaat wisselen.

Profiel  
 
2cvtje
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1122
Geregistreerd: 29-05-2013

- AX Spot 1.1
Gepost: 23 mei 2014 10:48 PM
  [ # 13 ]

Han, het wordt druk op de omringdijk,  rondje rijden met jouw cabrio, en dan een stuk toeren met de XM?...

Peter

ballon

Profiel  
 
Han S
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 4863
Geregistreerd: 04-06-2006

Gepost: 23 mei 2014 10:55 PM
  [ # 14 ]

Klopt Peter en er komen nog meer auto’s denk ik als het geldschip aankomt.

Profiel  
 
2cvtje
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1122
Geregistreerd: 29-05-2013

- AX Spot 1.1
Gepost: 23 mei 2014 10:57 PM
  [ # 15 ]

Waarschuw me dan even, dan help ik het schip uitladen. Laughing

Profiel  
 
 
1 van de 6
 1 2 3 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook