5 van de 6
« Eerste  < Vorige 3 4 5 6 Volgende > 
   
XM nu 25, straks klassiek
JanSr
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3424
Geregistreerd: 23-06-2006

- ID/DS DSpécial Derde neus
- C5 2.0i 16V automaat
Gepost: 16 juli 2014 09:22 AM
  [ # 61 ]

Dat laatste: Gewoon proberen, voor het geld hoef je het niet te laten, voor € 1.000 heb je een hele mooie.
Bij jou telde schoonheid zwaar. lees ik steeds. Gelukkig heb ik daar minder last van.
Ik moet zeggen dat mij de C5 qua comfort erg bevat. Maar zelfs ik vind hem lelijk. En de C6 juist mooi.

Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43073
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Mercedes E200 cabriolet
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
Gepost: 16 juli 2014 09:39 AM
  [ # 62 ]
JJRoadrunner schreef:

We plannen (lees : mijn echtgenote plant) voor de volgende jaren toch wel enkele mooie autotrips door Europa maar ik durf het eerlijk gezegd niet aan met een (Franse)auto van 17 jaar oud. Stel je voor dat je met je Xm ergens aan de Noordkaap of in Italië een panne hebt en je daar geen reparatie kan laten doen - ik mag er niet aan denken dat je er je platen moet afschroeven en hem dan zou moeten achterlaten.

En hier snijd je dus een goed punt aan. Onlangs werd ook mij weer eens duidelijk hoe lastig het geworden is om een XM te laten repareren in het buitenland, zelfs in Frankrijk. Een ex-collega van de ANWB riep mijn hulp in. Niet omdat de garage in Frankrijk de kennis niet had, maar simpelweg omdat er vanuit Citroën niet alle onderdelen leverbaar waren. De spullen die men wél kon leveren kenden daarbij een bijzonder lange levertijd. Uiteindelijk heb in NL de benodigde onderdelen van een sloop xm kunnen regelen… resultaat was een klant die uiteindelijk na 2 dagen met een vervangende auto naar zijn vakantiehuis is gereden en een dat de XM na herstel op transport naar het vakantiehuis is gegaan. Dat hele gedoe met diagnose, onderdelen en reparatie heeft een week gekost… Het laten repareren van een DS van 50 jaar oud is een stuk makkelijker….

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

Profiel  
 
puffel
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1173
Geregistreerd: 09-09-2008

- CX 25 GTi Turbo
- XM 2.1 TD automaat vsx
- 2CV club
- XM 2.0 16V Aut.
Gepost: 16 juli 2014 01:19 PM
  [ # 63 ]

Dat is wel een zorg, inderdaad. Onderdelen voorziening.

Tot dusver rijden wij nog met 2 xm’s nog steeds zo’n 1000km per week. Met meer geluk dan met de inmiddels overleden Xantia. Touch wood (afkloppen) nog nooit gestrand.

Ik zou zeggen, bezuinig niet op (preventief) onderhoud.

M.a.w. daag me uit en vraag mij om met welke Xm dan ook naar de Noordkaap te rijden morgen, en dan doe ik het. Zelf schat ik dan in, dat ik dat probleemloos haal en terug ook.

Daarmee wil ik niet zeggen dat er niets kapot kan gaan, uiteraard. Hydraulisch, kan je het wel een beetje inschatten. Met name leidingwerk moet GOED zijn en blijven.

Wel een paar reserve onderdelen meenemen natuurlijk!

Smile

Profiel  
 
wimb
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3223
Geregistreerd: 21-08-2007

Gepost: 16 juli 2014 02:24 PM
  [ # 64 ]

Goed onderhoud is hoe dan ook belangrijk. Mijn XM is intussen een daily driver dus die maakt gestaag z’n kilometers. En we zijn er onlangs weer mee op vakantie geweest naar Hongarije, ruim 4.000 kilometers afgelegd. Niet probleemloos want de airco heeft de geest gegeven.
De auto heb ik voorafgaand aan de vakantie niet voorbereid of nagelopen; behalve dan de bandenspanning en ruitenwisservloeistof. En ik vind dat dat ook zo hoort het ook bij een goed onderhouden auto.

Het toenemend gebrek aan goede onderdelen wordt een steeds nijpender probleem. En wat dat betreft prijs ik me gelukkig met mijn simpele TCT waarvoor veel motoronderdelen bij een Brezan te krijgen zijn.
Ik verwacht dat op termijn het niet beschikbaar zijn van XM-specifieke slijtageonderdelen de nekslag zal zijn. Denk bijvoorbeeld aan de richtingaanwijzerhandle. Het is een slechte constructie waarbij je met wat geklooi de levensduur kan rekken. Maar op enig moment is dat ding gewoon naar z’n grootje en dan houdt het op.

Wim,
Disciplus Simplex

Profiel  
 
puffel
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1173
Geregistreerd: 09-09-2008

- CX 25 GTi Turbo
- XM 2.1 TD automaat vsx
- 2CV club
- XM 2.0 16V Aut.
Gepost: 16 juli 2014 07:11 PM
  [ # 65 ]

Een xantia ri. aanwijzer handle past ook:) Ik ben veel banger voor abs sensoren en modules.

Profiel  
 
JJRoadrunner
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 219
Geregistreerd: 11-06-2009

- XM 2.0 16v op LPG G3
Gepost: 16 juli 2014 08:48 PM
  [ # 66 ]

Dat is nu net waar ik voor vrees. Mijn auto is maniakaal onderhouden - één van de nachtmerries van mijn dealer vrees ik - en zou in principe elke trip moeten aankunnen. Maar het kan gebeuren (en zàl gebeuren, de wet van Murphy indachtig) dat je dan voor één belachelijk klein onderdeeltje dat niet te verkrijgen is ter plaatse blijft staan in the middle of nowhere.

Zelf kan ik er niet aan sleutelen, laat staan een diagnose stellen, en je weet nooit bij welke garage je terechtkomt en tegen welke prijs. Ik heb ook niemand die ik zou kunnen aanspreken om onderdelen op te sturen - vooropgesteld dat ik al zou weten welke onderdelen. En dan moeten die nog gemonteerd worden en werken. En onderdelen meenemen ? Tja, wat neem je dan mee en je zal zien dat het dan net datgene is wat je nodig hebt dat ontbreekt. En dan wordt het mijn nachtmerrie, zo’n auto laat je niet zomaar ergens achter en wil je hem terug naar huis brengen kost het transport een arm en een been.

Ik herinner mij dat mijn toenmalige zwager en ik eens met panne stonden in Duitsland met zijn Citroën DS, ergens in de jaren ‘70. Geen servosturing meer, bijna geen remmen en Citroën toendertijd in Duitsland…
We hebben de auto daar moeten achterlaten en zijn met de trein naar huis gekomen. Na een week heb ik hem gebracht om zijn auto te gaan ophalen.  Een gigantische rekening bij die garage en de auto reed slechter dan voordien. Het eindigde met een gehuurde aanhangwagen en op sleep terug naar België. De totale rekening was hoger dan de auto (toen) waard was. En die trips heen en weer naar Duitsland waren nog doenbaar qua afstand.

Nee, ik kan me voorstellen dat voor de Xm-experten hier die tussen de soep en de aardappeltjes een Xm uit elkaar halen en terug ineenzetten een lange buitenlandse trip ‘a piece of cake’ is maar ik zou er niet gerust op zijn.
Of misschien lees ik teveel over problemen hier op het forum, wie weet.

Roadrunner… never been caught.

Profiel  
 
puffel
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1173
Geregistreerd: 09-09-2008

- CX 25 GTi Turbo
- XM 2.1 TD automaat vsx
- 2CV club
- XM 2.0 16V Aut.
Gepost: 16 juli 2014 09:27 PM
  [ # 67 ]

Je maakt je veel te veel zorgen:)

Ik kneur met zo’n bak tig keer per jaar naar van Ierland naar Nederland en Frankrijk met aanhangwagen en heb geen ANWB daar. En neem maar heel weinig onderdelen-gereedschap mee. En die wagen van jou is in veel betere staat denk ik dan de mijne, die ook nog eens 1000km. per week (heb er 2) samen heen en weer kneuren.
Ik lees ook alleen maar over problemen en die zijn er natuurlijk, daar is dit forum ook voor. En de meeste van die problemen hebben andere en nieuwere auto’s ook.

Daarom vind ik het ook wel eens aardig om te melden dat je ook flink probleemloos of min of meer probleemloos kunt rijden met een XM.
Overigens: ik heb niets tegen audi’s, maken mooie en erg goede wagens, steeds beter en mooier ook.
Maar met name over slechte wegen haalt het comfort (vering) van een Audi het niet bij die van een goede XM. Ik ken de wagens en weet hoe ze rijden, je kunt er inderdaad snoeihard een bocht mee door maar dat is hier levensgevaarlijk en dus onzin om te willen. Geef mij maar comfort.

Die 16 kleppert (had je toch) van jou is helemaal betrouwbaar model van de XM’s trouwens en onderdelen is daar echt nog niet zo’n groot probleem voor.

Rijden met die kar, want stilstand is juist, een faktor die de kans op storinkjes verhoogt.

Rijden en genieten van die kar!

Profiel  
 
2cvtje
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1122
Geregistreerd: 29-05-2013

- AX Spot 1.1
Gepost: 16 juli 2014 09:44 PM
  [ # 68 ]

Inderdaad, gewoon rijden met die hap….

nice day

Profiel  
 
jantje1948
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9909
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 17 juli 2014 12:35 PM
  [ # 69 ]

Als je lid wordt van de wegenwacht met vervangende auto na 2 dagen en repatriering van je auto als die niet binnen 2 dagen gemaakt kan worden heb je die kopzorg niet.

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43073
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Mercedes E200 cabriolet
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
Gepost: 17 juli 2014 12:52 PM
  [ # 70 ]

Ho stop! Er wordt NIET meer standaard gerepatrieerd he na 2 dagen. Als de auto niet binnen 48 uur hersteld kan worden kun je een andere auto krijgen voor de duur van de reis, echter maximaal 4 weken. Als de garage aangeeft die auto binnen de duur van de reis te kunnen herstellen zal de anwb in de regel niet gaan repatrieren maar wordt de auto dus lokaal hersteld en kan je na het gereedkomen de auto op de weg naar huis of tijdens de vakantie gaan halen. Soms kan men er ook voor kiezen om na het gereedkomen van de reparatie de auto op transport te zetten naar je vakantieadres en dan de vervangende auto gelijk weer mee terug te nemen.

Het is dus niet zo dat je kunt zeggen “o mooi, de auto is niet klaar binnen 48 uur, breng hem maar naar mijn vaste garage in NL” ook al is de garage in NL bv veel goedkoper….

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

Profiel  
 
2cvtje
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1122
Geregistreerd: 29-05-2013

- AX Spot 1.1
Gepost: 17 juli 2014 12:52 PM
  [ # 71 ]

Wijze woorden, ik heb er helaas al eens gebruik van moeten maken,  wat zeg ik 2x al.

Peter

Profiel  
 
2cvtje
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1122
Geregistreerd: 29-05-2013

- AX Spot 1.1
Gepost: 17 juli 2014 12:53 PM
  [ # 72 ]

Ik ben blij met de vervangend vervoer service, en ik ben 2 x suoper geholpen.
Mag ook wel eens gezegd worden

Peter

Profiel  
 
puffel
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1173
Geregistreerd: 09-09-2008

- CX 25 GTi Turbo
- XM 2.1 TD automaat vsx
- 2CV club
- XM 2.0 16V Aut.
Gepost: 17 juli 2014 12:57 PM
  [ # 73 ]

Volgens mij kan je geen lid worden met een buitenlandse auto/woonplaats en al helemaal niet met een auto van 18 jaar oud?
Maar ik kan me natuurlijk best vergissen?
Tuurlijk is het ideaal zo’n lidmaatschap, ik was vroeger ook altijd lid in Nederland.

Profiel  
 
2cvtje
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1122
Geregistreerd: 29-05-2013

- AX Spot 1.1
Gepost: 17 juli 2014 01:00 PM
  [ # 74 ]

Vorig jaar nog hulp gehad met een Alfa 156 van 12 jaar oud in Frankrijk.

Super geholpen, vervangend vervoer super geregeld.

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43073
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Mercedes E200 cabriolet
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
Gepost: 17 juli 2014 01:03 PM
  [ # 75 ]
puffel schreef:

Volgens mij kan je geen lid worden met een buitenlandse auto/woonplaats en al helemaal niet met een auto van 18 jaar oud?
Maar ik kan me natuurlijk best vergissen?
Tuurlijk is het ideaal zo’n lidmaatschap, ik was vroeger ook altijd lid in Nederland.

Je vergist je deels. Je kunt ook lid worden met een oude auto!

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

Profiel  
 
 
5 van de 6
« Eerste  < Vorige 3 4 5 6 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook