1 van de 3
 1 2 3 Volgende > 
   
Bekende punten en problemen met Xsara’s?
FastFred
> 1900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1966
Geregistreerd: 28-06-2012

- C4 (2004-heden) Coupe VTS 2.0 16v
Gepost: 06 juni 2014 03:06 PM

Goedemiddag,

Zoals in mijn topic te lezen valt is mijn ZX hopeloos afgekeurd. Ik heb inmiddels besloten dat er wat anders moet komen. Ik heb mijn zinnen op een Xsara gezet.

Ik wilde eerst minimaal een 1.8 16v, maar een 1.6 16v lijkt hetzelfde vermogen te hebben en er zijn er meer van te vinden die cruise control hebben. Ik maak hieruit op dat de 1.8 16v een wat ouder blok is, vermoedelijk dezelfde die ook in ZX’en zit, aangezien ze beide 110pk hebben?

Zijn er specifieke dingen waar ik op moet letten bij de Xsara, gevoelige bouwjaren, achterwielen die er /—\ onder staan, do’s en dont’s, speciale puntjes waar ze gaan roesten, onheilspellende geluiden?

Kan iemand eens een Xsara aanraden? Ik heb momenteel een mooie zien staan in Stampersgat, dat is bij Roosendaal ergens. Een rode 2003 Xsara 5 deurs, 1.6 16v met airco, cruisecontrol, climate control, 103.000km met NAP. Enige puntje is dat hij van de 1e eigenaar is, maar in 2011 van eigenaar gewisseld is, dus die zou al 3 jaar stil staan.

De volgende puntjes hebben de voorkeur:
- Model met facelift
- Airco
- Cruisecontrol
- Liefst 1.6, mag ook meer zijn
- 5 deurs
- Leuk kleurtje, niet het standaard grijs, of zwart
- Leuke velgjes die er al op zitten zou leuk zijn
- Geen diesel of LPG

Bij voorbaat dank!

Ex: ZX NP-JZ-34

Franse auto’s gaan niet stuk, die staken gewoon

Profiel  
 
Bart1989
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3180
Geregistreerd: 10-10-2007

Gepost: 06 juni 2014 03:55 PM
  [ # 1 ]

Budget?

 

Profiel  
 
FastFred
> 1900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1966
Geregistreerd: 28-06-2012

- C4 (2004-heden) Coupe VTS 2.0 16v
Gepost: 06 juni 2014 03:56 PM
  [ # 2 ]

Ergens rond de € 3000,- max, echter die auto die ik hierboven noem is al € 2950,- en daar komt nog € 350,- rijklaar en € 650,- voor 6 maanden bovaggarantie bij.

Ik zou zeggen het aller uiterste € 4000,-

Ex: ZX NP-JZ-34

Franse auto’s gaan niet stuk, die staken gewoon

Profiel  
 
beremans
> 1800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1825
Geregistreerd: 09-02-2011

- Xsara Picasso 16-16v
Gepost: 06 juni 2014 04:13 PM
  [ # 3 ]

echt dingen zijn er niet bij de xsara’s, behalve dan die achteras. je hoort wel eens over storingen in electronica, o,a com2000 systeem, zijn de handels aan het stuur. zelf hier nooit last mee gehad, ik heb het idee dat somige mensen een beetje te veel cockpitspray gebruiken, en zo sluiting veroorzaken, of een andere stereo monteren op de verkeerde manier, het enige wat ik heb gehad, dat is dat de zekeringskast in de motorruimte sluiting maakte, en toen deden de ruitenwissers het niet meer, de rest is onderhoud, bij koop kijken naar, achterremschijven, deze moeten over het hele vlak van de schijf remmen, en niet alleen een streep. verder even kijken de disterebutie moet worden vervangen. 90000km zwaar, 120000km gewoon, banden, want als ie al 3jaar op de zelfde plek staat, nou dan word het een hobbel paard, en zet hem even op de brug om de uitlaat te checken, als ie 3jaar vol heeft gestaan met water, wordt waarschijnlijk de uitlaat bij elkaar gehouden door de galvenesatie. dus even licht kloppen, met bv schroevendraaier. en dan nog even de inhoud van de motor, ze hebben wel de zelfde pk’s, maar de 1,8 heeft natuurlijk veel meer koppel, waar door ie natuurlijk wat soepeler rijd.het enige verschil is dan het verbruik denk ik, ik heb een 16-16V en rijd met ultimate (ron98) gem 1op15/16

Profiel  
 
DIEHARD
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 425
Geregistreerd: 13-12-2005

- GS/GSA X3
- Overig Mercedes benz E220CDI Kombi Avantgarde
Gepost: 06 juni 2014 06:39 PM
  [ # 4 ]

Electronica is zwak punt doordat de kabels in de doorvoer naar de deur worden afgeknepen, dus bij een storing daar eerst zoeken.
Achteras hoor je ook vaak
Het bovenste deel van de chevron op een type 2 valt er vaak af
Deursloten zijn ook niet al te best
En ik had laatst een raamcilinder die niet meer werkt, nog steeds eigenlijk.

Al met al valt het wel mee, vaak dingen die zelf eenvoudig op te lossen zijn, en er is aanbod genoeg op de sloop! Smile

Met vriendelijke groet,
Mattijs http://www.citroen-gs.nl

Profiel  
 
FastFred
> 1900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1966
Geregistreerd: 28-06-2012

- C4 (2004-heden) Coupe VTS 2.0 16v
Gepost: 06 juni 2014 07:48 PM
  [ # 5 ]

Bedankt voor de reacties dusver!

De bekabeling in de deuren las ik vanmiddag inderdaad over en ik zie inderdaad bij een aantal type 2’s die te koop staan dat het bovenste deel van het logo mist.

Als ik bij een Xsara ga kijken, hoe herken ik een achteras die niet meer mee kan? Bepaalde dingen bij het rijden waar ik op let of is het puur even achter de auto knielen om te zien hoe de achterwielen staan?

Beremans, wat bedoel je met 90.000km zwaar en 120.000km gewoon? En hebben alle Xsara’s schijfremmen achter, of alleen de wat snellere modellen?

Ex: ZX NP-JZ-34

Franse auto’s gaan niet stuk, die staken gewoon

Profiel  
 
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27808
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 06 juni 2014 09:08 PM
  [ # 6 ]
FastFred schreef:

En hebben alle Xsara’s schijfremmen achter, of alleen de wat snellere modellen?

1.4tjes hebben dat niet.
Zover ik weet de 1.6 16v altijd wel.

Een 2.0 16v is wel een stuk dorstiger en duurder in onderhoud.

De 1.6 16v is all-round wel de beste benzine motor naar mijn idee.
Die oude 1.8 16v is een oud dorstig blok, daar ben je niet beter mee af.

Mocht de uitlaat vervangen zijn, check dan even of ze een A lijn originele uitlaat geplaatst hebben. De B lijn (ook origineel Citroën) maakt een stuk meer herrie.

Profiel  
 
FastFred
> 1900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1966
Geregistreerd: 28-06-2012

- C4 (2004-heden) Coupe VTS 2.0 16v
Gepost: 06 juni 2014 09:33 PM
  [ # 7 ]

Dankje Arjan, ik ging er al vanuit dat de 1.6 16v zuiniger zou zijn, volgens mij is die 1.8 16v gewoon dezelfde die ook in ZX’en te krijgen waren, oud blok dus en niet heel zuinig. Extra koppel is leuk, maar het hoeft geen caravantrekker te zijn. Dagelijks woon-werkverkeer bedraagt overigens zo’n 40km per dag en rijden met een aanhanger doe ik eigenlijk amper.

Zijn er punten waarop ik de A en B uitlaat kan herkennen? Een beetje extra geluid is natuurlijk nooit verkeerd, maar is de B uitlaat van mindere kwaliteit, gaat die minder lang mee?

Ik heb even naar 2.0 16v’s gekeken, erg leuk natuurlijk dat vermogen, maar in het dagelijks verkeer natuurlijk totaal niet nodig en onnodig duur in verbruik en verzekering.

Ex: ZX NP-JZ-34

Franse auto’s gaan niet stuk, die staken gewoon

Profiel  
 
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27808
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 06 juni 2014 09:38 PM
  [ # 8 ]

Ik heb het idee dat die goedkopere uitlaten iets dunner zijn. Maar je moet wel goed kijken…

Extra geluid kan wel kwaad, klinkt niet sportief of fijn, het is vooral storend in dit geval vind ik.
En ja, ze gaan natuurlijk minder lang mee.

Bedankt ook eerst of je een berline of coupé wil. In de zit en stoelen zit best een groot verschil.

Ohja, de 2.0 16v Exclusive en VTS modellen van voor 2003 hebben deels alcantara stoelen. Ziet er prachtig uit als het nieuw is, alleen na 100.000 km zitten er meestal gaten in de zijwangen.

Profiel  
 
FastFred
> 1900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1966
Geregistreerd: 28-06-2012

- C4 (2004-heden) Coupe VTS 2.0 16v
Gepost: 06 juni 2014 09:44 PM
  [ # 9 ]

Ik kan maar weinig info vinden over de verschillende modellen en uitvoeringen. Heb ik het goed als ik zeg dat een Coupé (altijd) 3 deuren heeft, en een Berline 5?

En ik lees in het topic over jou Xsara dat er een phase 1, 2 en 3 is. De 1 snap ik, dat is de eerste, de phase 2 is het facelift model met de ronde koplampen, maar waar herken ik een 3 aan? Onder andere een andere dashboard indeling, maar verder?

Ex: ZX NP-JZ-34

Franse auto’s gaan niet stuk, die staken gewoon

Profiel  
 
beremans
> 1800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1825
Geregistreerd: 09-02-2011

- Xsara Picasso 16-16v
Gepost: 06 juni 2014 10:01 PM
  [ # 10 ]

fred die km standen, zijn voor hoe de auto is gebruikt, dus 90000km waneer bv een sleurhut eraan heeft gehangen, en 120000km als de auto gewoon is gebruikt, het zijn dus de km standen waneer de disterebutie dient worden te vervangen. of om de 10jaar, aan gezien ie dus 10jaar oud is, en binnen het jaar dus de 120000 aan tikt, moet ie worden vervangen, en vooral voor dat bedrag wat ze er voor vragen, want hij mag dan dus wel een grote beurt hebben gehad, heeel goeie banden min 5mm, en een goede uitlaat dus, ik snap de prijs wel, de lage km stand, maar de auto zit dus pressies op een omslagpunt, want zijn de dingen niet gedaan, dan zit je over 10 maanden weer, met een schade post van 1200euro of meer, en kijk even naar die bovag garantie, volgens mij is dat alleen van toepasing als de aanschaf waarde boven de 4500,- zit,  en je moet de verkoper even uitleggen dat het type (de xsara) al aardig achterop licht, hij is al opgevolgt door 2 type’s.  dus al met al, je moet dus een auto krijgen die spik en span is, want die bovag stelt niks voor, in die 350 voor aflevering zit al een garantie, als het goed is.

Profiel  
 
FastFred
> 1900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1966
Geregistreerd: 28-06-2012

- C4 (2004-heden) Coupe VTS 2.0 16v
Gepost: 06 juni 2014 10:07 PM
  [ # 11 ]

Het betreft deze auto

Xsara

Bij de € 350,- rijklaar maken (heb ik nooit begrepen dat rij klaar maken, rijd de auto niet dan?) zit ook een nieuwe distributieriem en ik mag hopen ook een waterpomp en spanrol maar dat zal wel niet voor dat bedrag. Wil je 6 maanden bovaggarantie komt er nog even € 650,- bij, wat het totaal dus op € 3950,- brengt. Hoe je het ook brengt, dat is best veel geld voor deze auto en ik denk ook dat het wel een tikkeltje goedkoper kan.

Enige waar ik dus mee zit is dat ie waarschijnlijk 3 jaar stil gestaan heeft (echter is ie ook te zien als je met Google Streetview de desbetreffende garage opzoekt, en dat zijn beelden van september 2010)

En ik heb het even opgezocht, Bovaggarantie is dus alleen als de auto aangeschaft wordt voor meer dan € 4500,- of wanneer de auto wordt verkocht voor minder dan € 4500,- maar de aankoopprijs nog steeds meer bedraagt dan 35% van de originele cataloguswaarde van de auto

Ex: ZX NP-JZ-34

Franse auto’s gaan niet stuk, die staken gewoon

Profiel  
 
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27808
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 06 juni 2014 10:41 PM
  [ # 12 ]

Ph 3 bestaat eigenlijk niet echt, maar wordt hier op het forum vaak gebruikt.

Ph 3, heeft de mistlampen onderin de bumper. Een Ph 2 heeft ze in de koplampen.
Aan de achterkant is een Ph 3 te herkennen aan de extra RVS strip onder de achterklep.

Verder is het interieur vernieuwd, beter afleesbaar dash en nieuwe bekleding op de stoelen.
Ze zijn ongeveer geleverd vanaf half 2002, oftewel ze hebben het model nog even aantrekkelijker gemaakt om de laatste te verkopen in 2003/2004.

Die rode heeft dus de nieuwe specs.

Berline 5 deuren
Coupé 3 deuren

Profiel  
 
ronjo
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 546
Geregistreerd: 15-07-2008

Gepost: 07 juni 2014 01:25 AM
  [ # 13 ]

Volgens mij heeft hij geen 3 jaar stil gestaan, aangezien hij nog een geldige APK heeft tot december 2014.

Afbeelding Bijlagen
apk.gif
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien
Profiel  
 
FastFred
> 1900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1966
Geregistreerd: 28-06-2012

- C4 (2004-heden) Coupe VTS 2.0 16v
Gepost: 07 juni 2014 01:28 AM
  [ # 14 ]

Klopt, maar die garage doet ook APK’s. En met 1 vorige eigenaar (van 2003 tot 2011 dus) is dat de enige verklaring die ik kan bedenken.

Dus misschien heeft ie hooguit een paar meter gereden, de garage in, APK, de garage weer uit

Kan het natuurlijk helemaal mis hebben

Ex: ZX NP-JZ-34

Franse auto’s gaan niet stuk, die staken gewoon

Profiel  
 
ronjo
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 546
Geregistreerd: 15-07-2008

Gepost: 07 juni 2014 01:45 AM
  [ # 15 ]

Met het aantal eigenaren wil het wel eens fout gaan. Zakelijk staat hij op 0.
Moet toch ook 1 zijn.
Normaal krijgt men bij aflevering toch vaak een nieuwe APK.
Is ook nog verzekerd, wordt hij soms gebruikt als leenauto?

Profiel  
 
 
1 van de 3
 1 2 3 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook