1 van de 4
 1 2 3 Volgende >  Laatste »
   
Koelprobleem Saxo
ferdysimonis
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 23
Geregistreerd: 25-06-2014

Gepost: 25 juni 2014 11:10 AM

Een vraag voor jullie:
Al een tijd problemen met het koelen van de Saxo.
Of is het normaal ?

De meter loopt vaak na een aantal km’s al op tot de helft, soms er over, de fan slaat aan en dan blijft ie daar een beetje blazen tot je de auto stil zet.
Meestal moet er dan weer koelvloeistof bij en is het weer een tijdje weg.

Ik heb mijn Saxo gister weer afgevuld en ontlucht.
Draaidopje op de radiateur open en vol laten lopen tot het er uit kwam.
Draaidopje weer dicht.
Toen de volgende dop op het blok.
Dicht gedraaid tot er daar een stroom koelvloeistof uit kwam.
Vervolgens weer gevuld tot het laatste punt.
Daar stond de vloeistof hoog in de leidingen.
Als ik in de slangen knijp, komt het er uit.
Vanmorgen weer gaan rijden, maar na een kilometer of 10 staat de meter alweer op de helft en gaat daar iets overheen.

Is dit normaal gedrag of zit er een probleem ?

Overigens is de vloeistof mooi van kleur, zit er geen mayo onder de oliedop en lijkt voor de rest alles in orde.

Profiel  
 
jantje1948
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9858
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 25 juni 2014 12:15 PM
  [ # 1 ]

Op de helft is meestal ongeveer de temperatuur waar de thermostaat op regelt. Geen probleem dus, maar bij een rit op een buitenweg zou de fan niet aan moeten slaan. Als je regelmatig bij moet vullen heb je wel een probleem.

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
ferdysimonis
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 23
Geregistreerd: 25-06-2014

Gepost: 25 juni 2014 12:17 PM
  [ # 2 ]

Ik rij dus meestal stadsverkeer, naar mijn werk, veel stoplichten, optrekken en remmen.
Kan dat er mee te maken hebben ?

Ik zie verder niks lekken of wat dan ook, dus vraag me af waar het blijft.

Profiel  
 
Jeger
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 174
Geregistreerd: 24-05-2009

- BX Cannes
- BX Deauville
Gepost: 25 juni 2014 01:27 PM
  [ # 3 ]

Dat de temperatuur iets in het midden blijft staan is normaal, dit wordt geregeld door je thermostaat. Ook is het normaal dat er koelvloeistof overstroomd als het reservoir helemaal vult bij een koude motor. Wanneer de motor, en dus ook je koelwater, warm wordt treedt er expansie op.

Het koelsysteem werkt in principe op rijdwind die door de radiateur gaat, in het geval je stil staat heb je geen rijwind. Voor dat geval is er een ventilator aan de radiateur geplaatst.

Meestal gaat een thermostaat zo rond de 80-90 graden open, als die temperatuur waarom je meter blijft hangen veel verschilt hiervan kan het zijn dat de thermostaat niet geheel meer open gaat. 9 van de 10 keer gaat een thermostaat in de open toestand stuk. Dus dan zou je temperatuur meter op een lagere temperatuur moeten blijven steken.

Profiel  
 
jantje1948
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9858
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 25 juni 2014 01:44 PM
  [ # 4 ]

In stadsverkeer gaat de fan inderdaad regelmatig aan. Kijk eens of het oliepeil niet stijgt. Als dat zo is komt er kvs in de olie omdat de koppakking kapot is. Zoland de kvs bij koude motor niet onder het minimumteken komt niet bijvullen.

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
Exgebruiker78
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 42
Geregistreerd: 02-07-2014

Gepost: 02 juli 2014 11:30 PM
  [ # 5 ]

Radiateur heeft wel goede doorstroming?

Profiel  
 
ferdysimonis
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 23
Geregistreerd: 25-06-2014

Gepost: 08 juli 2014 10:03 AM
  [ # 6 ]

Misschien een rare vraag, maar hoe check ik of die radiateur wel goed door stroomt ?

Vanmorgen was het weer raak…
Op 23 juni heb ik mijn systeem afgevuld.
Op 24 juni nog even ontlucht.
Vanmorgen reed ik van Grave naar Nijmegen, ongeveer 18 kilometer in totaal.

Ter hoogte van Wijchen stond de meter alweer net over de helft, zie hieronder.
Daarna verder gereden op een 80km weg en wat me opviel was, dat

Daarna bij de Dukenburg de volgende foto gemaakt, ik ben dan twee minuten verder…

Uiteindelijk bij Nijmegen staat hij zo hoog, dat hij bijna naar het rood gaat.
De fan slaat wel aan, maar de temperatuurmeter gaat nauwelijks naar beneden.

Bij mijn werk aangekomen is het rode lampje al een keer gaan branden en bij uitzetten van de auto blijft de fan nog even nadraaien.

Wat me nu opviel is dat er wel grijze rook uit de uitlaat komt als hij zo warm wordt.

Kan er nog lucht in het systeem zitten wat dit veroorzaakt ?
Of is het toch die radiateur ?
Help, ik weet niet waar ik het nu zoeken moet…

Profiel  
 
Exgebruiker78
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 42
Geregistreerd: 02-07-2014

Gepost: 08 juli 2014 12:55 PM
  [ # 7 ]

Zit geen karton of iets dergelijks voor de radiateur? Very Happy

Eerst even testen of de thermostaat wel open gaat. kun je doen door de thermostaat te demonteren en deze in een pan met water op het vuur te zetten.  Zo vlak voor het kookpunt (ca 90 graden) moet je de thermostaat open zien gaan. bij kokend water (100 graden) moet de thermostaat volledig open zijn.  doet ie dat niet, grote kans dat dat de boosdoener is.

stel, thermostaat is goed test je doorstroming van de radiateur, dit moet zonder al te veel moeite gaan.

doorstroming kan je testen door er met druk water erdoor heen te duwen.
dwz tuinslang op de ene kant en dan moet het er aan de andere kant redelijk vlot uit komen
Beide slangen los, tuinslang op 1 kant zetten en het moet er vrij gemakkelijk aan de andere kant uit komen.
makkelijkste is om de radiateur eruit te halen en te testen.
Komt het er niet uit dus veel druk, dan is het niet goed.
Beetje drukopbouw in het begin en dan met een ‘explosie’ aan de andere kant eruit kan duiden op een verstopping die er dan uit geblazen is.
succes!

Profiel  
 
ferdysimonis
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 23
Geregistreerd: 25-06-2014

Gepost: 08 juli 2014 01:02 PM
  [ # 8 ]

Whaha, nee dat is het niet Razz

De thermostaat heb ik een tijd geleden getest toen hetzelfde probleem speelde.
Die ging toen goed open in inderdaad een pan met kokend water.

Tijd geleden heeft een maat van me het systeem gevuld.
Toen heb ik er lange tijd geen last van gehad.
Temperatuurmeter bleef toen netjes staan onder de helft, geen rare dingen verder.
Ik heb nu zijn manier aanghouden, maar het lijkt wel alsof er dan toch nog ergens lucht zit ofzo ?
Of is mn temperatuursensor gewoon stuk ?

Ik zal het doorstromen zo spoedig mogelijk gaan uitproberen !
Thanks voor de tip.

Profiel  
 
jantje1948
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9858
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 08 juli 2014 01:11 PM
  [ # 9 ]

Ik zou eerst naar een garage gaan waar ze kunnen testen of er CO2 in de KVS komt. Dan zou de koppakking lek zijn. Grijze rook….

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
ferdysimonis
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 23
Geregistreerd: 25-06-2014

Gepost: 08 juli 2014 01:12 PM
  [ # 10 ]

Ik vraag het maar alvast…wat kost het vervangen van de koppakking…?

Profiel  
 
Exgebruiker78
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 42
Geregistreerd: 02-07-2014

Gepost: 08 juli 2014 01:47 PM
  [ # 11 ]

wat voor motor is het?

Ontluchten is uiteraard belangrijk, met veel lucht kan je inderdaad problemen krijgen.
Pas geleden de 1.1 van mijn zus ontlucht op de volgende manier:
flesje ondersteboven zonder bodem in het koelvaatje geklemd, 
plug rechtsboven de radiateur eruit gedraaid.
imbusboutje bij de thermostaat er uitgedraaid tot het gaatje in bout.
ventiel op de kachelleiding eraf.

en dan;
bijvullen tot het plugje rechtsboven de radiateur overstroomd,
plugje erin.

vullen totdat het imbus boutje overstroomd,
boutje weer vast.

vullen tot het ventieltje overstroomd,
ventieltje weer vast.

het waterpeil komt tot in de fles te staan, dit heb ik weer uit gekregen door een slang vanuit het vaatje in een emmer te laten lopen.  zwaartekracht doet de rest, wel optijd slangetje eruit halen.

In mijn geval ging het om het water stroom geluid achter het dashboard.
Maar is dezelde procedure.

Profiel  
 
ferdysimonis
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 23
Geregistreerd: 25-06-2014

Gepost: 08 juli 2014 01:51 PM
  [ # 12 ]

Het is een 1.4 VTSje.

Ik heb de nippel op de radiateur los gedraaid, toen gevuld tot het er uit kwam en plug weer dicht.
Nippel op het blok open en dan bijvullen tot het daar uit komt, nippel weer dicht.
Ventieltje achter het blok open, bijvullen en dan weer dicht.

Is dat ook een goede procedure ? Smile

Profiel  
 
tim1993
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1267
Geregistreerd: 24-10-2013

- BX 16 TRI
- Berlingo Multispace
Gepost: 08 juli 2014 01:56 PM
  [ # 13 ]

Bij een 1.4i van een BX (zelfde blok) moet je alle ontluchtingspunten tegelijk open houden en een voor een afsluiten. Heb je wel je kachel op warm gezet tijdens het ontluchten? Succes ermee!

BX 16 TRi ‘86
Peugeot 406 V6 Break ‘99

Profiel  
 
ferdysimonis
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 23
Geregistreerd: 25-06-2014

Gepost: 08 juli 2014 02:01 PM
  [ # 14 ]

Kachel stond inderdaad op warm.
Ik heb beide schuifjes helemaal naar rechts gezet.

We gaan er weer mee aan de slag…

Profiel  
 
tim1993
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1267
Geregistreerd: 24-10-2013

- BX 16 TRI
- Berlingo Multispace
Gepost: 08 juli 2014 02:05 PM
  [ # 15 ]

Ach, zo blijf je bezig. Leuk he, zo’n Citroën?  Razz

BX 16 TRi ‘86
Peugeot 406 V6 Break ‘99

Profiel  
 
 
1 van de 4
 1 2 3 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook