2 van de 4
 < Vorige 1 2 3 4 Volgende > 
   
Koelprobleem Saxo
ferdysimonis
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 23
Geregistreerd: 25-06-2014

Gepost: 08 juli 2014 02:56 PM
  [ # 16 ]

Ik heb hem inmiddels alweer een tijdje en meestal gaat het wel goed hoor.
Dit koelprobleem speelt nu al wel wat langer/te lang Razz

Dan is er ook nog iets met een half werkende stuurbekrachtiging…

Profiel  
 
Exgebruiker78
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 42
Geregistreerd: 02-07-2014

Gepost: 08 juli 2014 04:54 PM
  [ # 17 ]

werkt je waterpomp wel? Schoep niet losgekomen van de as?

kan je testen door het bovenste ontluchtingsnippeltje los te draaien en even gas geven met de hand. 
spuit het uit het ontluchtingsgat, heb je iig beweging/stroming.

stuurbekrachtiging, voedingskabel van de pomp zit wel goed aangesloten in het zekeringkastje?

Profiel  
 
ferdysimonis
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 23
Geregistreerd: 25-06-2014

Gepost: 08 juli 2014 05:04 PM
  [ # 18 ]

Ook dat zullen we eens bekijken.
Maar als er niet genoeg vloeistof meer in zit, dan zal er niet veel gebeuren of wel ?

En ook die voedingskabel zullen we eens bekijken.
Hele tijd geleden deed ie het wel namelijk.
Daarna was het soms wel en soms niet…kan dus goed een contact zijn ergens.

Profiel  
 
Exgebruiker78
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 42
Geregistreerd: 02-07-2014

Gepost: 08 juli 2014 05:13 PM
  [ # 19 ]

het is een dikke stekker vanaf de pomp die loopt naar het kastje achter de accu, een vriend van me heeft 2 jaar met ‘defecte’ stuurbekrachtiging rondgereden.  in de overtuiging dat de pomp stuk was. Ik meet wat en constateer een ontbrekende 12v op de pomp.  even zoeken en jawel, stekkertje zat niet aangesloten en lag los onder het zekeringkastje… Very Happy helaas was de auto net verkocht.

Profiel  
 
ferdysimonis
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 23
Geregistreerd: 25-06-2014

Gepost: 09 juli 2014 09:51 AM
  [ # 20 ]

Kan het niet de sensor zijn die me zit te foppen ?
Vanmorgen bij de Dukenburg ging hij in het rood, lampje ging zelf branden.
Stoplicht linksaf geslagen en vervolgens naar rechts op een rotonde, dat is ongeveer 200 meter misschien, en daarna stond hij alweer op drie kwart van de meter en daalde weer.
Dit zelfde kunstje herhaalde zich een stuk verderop in de rit.
Rijden, meter staat al boven de helft dus fan draait constant, temperatuur loopt op tot het rood, zakt daarna weer af.
Ik vind het vreemd…

Oh, vanmorgen ook maar onder de oliedop gekeken en daar zag ik het volgende

Dat baart me dan wel weer zorgen.

Profiel  
 
tim1993
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1267
Geregistreerd: 24-10-2013

- BX 16 TRI
- Berlingo Multispace
Gepost: 09 juli 2014 10:55 AM
  [ # 21 ]

Hmm, ik vrees dat je koppakking eruit ligt. Mayonaise onder de vuldop is meestal niet zo goed. Nog even met je meedenken:
- Is je thermostaat goed?
- Is je thermoschakelaar goed(ding wat je ventilator aanstuurt)?
- Is je temperatuursensor goed?
- Moet je vaak koelvloeistof bijvullen?
- Komt er witte rook uit je uitlaat?
- Hoe droog is je blok linksvoor bij je dynamo(als je voor de auto staat)? TU blokken willen altijd olie naar buiten toe lekken op die linkerhoek.
- Drijft er een rare substantie in je kvs overdrukvat?
- Zit er een soort waterachtig spul op je peilstok?

De kosten zijn een beetje verschillend; als je cilinderkop ook gevlakt moet worden is het vrij prijzig (arbeidsintensief werk). Als je cilinderkop niet gevlakt moet worden hoeft het uiteraard niet zo duur te zijn. Een kennis van mij heeft voor €600,- de koppakking en distributie vervangen. Bij mij hoefde de kop niet gevlakt te worden omdat mijn motor nog nooit kookte. Bij kokende motor kan de kop namelijk krom trekken en als je dan een nieuwe koppakking hebt, ligt ie er binnen de kortste keren weer uit (het sluit niet zo goed allemaal).
Succes ermee!

BX 16 TRi ‘86
Peugeot 406 V6 Break ‘99

Profiel  
 
ferdysimonis
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 23
Geregistreerd: 25-06-2014

Gepost: 09 juli 2014 10:59 AM
  [ # 22 ]

- Is je thermostaat goed?
Ja die doet het nog.
- Is je thermoschakelaar goed(ding wat je ventilator aanstuurt)?
Yep, want de fan slaat wel aan als de temp meter boven de helft komt.
- Is je temperatuursensor goed?
Goede vraag, hoe test ik dat ?
- Moet je vaak koelvloeistof bijvullen?
Dat verschilt. Een tijd geleden het hele systeem bijgevuld en toen heeft ie echt een aantal maanden geen koelproblemen gegeven. Nu heb ik hem twee weken geleden weer helemaal gevuld, maar dat levert niet het resultaat van voorheen op.
- Komt er witte rook uit je uitlaat?
Ja, maar niet constant, maar soms dus ook wel als ie warm is.
- Hoe droog is je blok linksvoor bij je dynamo(als je voor de auto staat)? TU blokken willen altijd olie naar buiten toe lekken op die linkerhoek.
Daar zit inderdaad wel wat olie.
- Drijft er een rare substantie in je kvs overdrukvat?
Nee, daar drijft verder niks in.
- Zit er een soort waterachtig spul op je peilstok?
Nope, daar zit alleen olie aan.

Profiel  
 
tim1993
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1267
Geregistreerd: 24-10-2013

- BX 16 TRI
- Berlingo Multispace
Gepost: 09 juli 2014 11:30 AM
  [ # 23 ]

Als jij zegt dat je kvs moet bijvullen en dat er witte rook uit de uitlaat komt, is het volgens mij toch de koppakking Sad Je koppakking is sowieso al gesneuveld omdat hij olie naar buiten toe lekt, maar daar kan het blok best oud mee worden (als je je oliepeil maar in de gaten houdt). Als ik jou was zou ik toch maar die koppakking laten vervangen. Ik denk dat je dan van het koelgezeik af bent.

BX 16 TRi ‘86
Peugeot 406 V6 Break ‘99

Profiel  
 
jantje1948
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9865
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 09 juli 2014 01:19 PM
  [ # 24 ]

Ik zou eerst bij een garage laten onderzoeken of er CO2 in de KVS komt. Zo niet, dan is het niet de koppakking.

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
ferdysimonis
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 23
Geregistreerd: 25-06-2014

Gepost: 10 juli 2014 10:00 AM
  [ # 25 ]

Gister liep hij weer lekker op en tot overmaat van ramp begon het lampje met motorstoring te knipperen.
Langs de kant en de ANWB gebeld.
Die hebben gekeken en wat druk op de boel gezet, maar die bleef goed.
Bijgevuld met water en ik kon weer naar huis rijden.
Wel met het advies de koppakking te vervangen.
De Sax loopt nu ook op drie pitten.
Vanavond gaat hij naar een maat van me, die is automonteur.
Hij fixt dan de koppakking en neemt meteen de distributieriem en waterpomp mee, voor ongeveer 450 euro.
En dan moet hij er weer even tegenaan kunnen, wat dat betreft.

Dan ooit nog wat verhogen, andere bandjes, homokineet die lawaai maakt, stuurbekrachtiging fixen…

Profiel  
 
Metre
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 24
Geregistreerd: 01-08-2014

Gepost: 12 augustus 2014 01:45 PM
  [ # 26 ]

Als ik naar jou Temperatuur meter kijk in de auto heb je te lang door gereden met dit probleem.
Denk dat de koppakking alleen maar meer verbrand is. Voor mijn gevoel zat er in het begin gewoon lucht in je koelcircuit.
Dit probleem heb ik ook gehad van de saxo van me schoonmoeder. het ontluchten is wel een klus, maar moet wel juist zijn.
Hoop voor je dat er geen verdere schade is door het te heet lopen van de motor. succes er mee !

Profiel  
 
YoeriB
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 39
Geregistreerd: 10-06-2013

Gepost: 21 augustus 2014 01:34 PM
  [ # 27 ]

Het is ook wat waard om de doorstroming van de radiator te checken. Voorzichtig aan de radiator en uitgangsslang (onderin) voelen. Ik had laatst ook een hitteprobleem, en bleek de radiator gewoon volledig dicht te zitten.

Even van dat gruwelijke schoonmaakspul er doorheen (Forte ofzo, vraag ernaar bij de Brezan etc), motor tijdje stationair draaien en af en toe even wat hoger in de toeren. Daarna legen, doorspelen met kraanwater, nogmaals legen en dan netjes vullen en ontluchten.

Profiel  
 
ferdysimonis
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 23
Geregistreerd: 25-06-2014

Gepost: 03 september 2014 09:48 AM
  [ # 28 ]

En nu dit weer…
De meter gaat in het stadsverkeer boven de helft, maar nog ruim onder 3/4 zitten.
Dan begint het rode lampje ook te branden, wat ik erg vreemd vind…
De fan slaat niet, de motor voelt ook niet overdreven warm.

Wat kan er aan het handje zijn ?

Profiel  
 
ferdysimonis
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 23
Geregistreerd: 25-06-2014

Gepost: 04 september 2014 10:07 AM
  [ # 29 ]

Vanmorgen hetzelfde verhaal.
Ben er wel klaar mee…

Profiel  
 
YoeriB
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 39
Geregistreerd: 10-06-2013

Gepost: 04 september 2014 10:44 AM
  [ # 30 ]

Dient het lampje ook voor een andere functie dan temperatuurs-waarschuwing? Wellicht dat het systeem door heeft dat het koelsysteem niet in orde is.

Je kan hem even bij de dealer / een bekende laten uitlezen (als je Saxo modern genoeg is, vanaf mei 2000 als ik het me goed herinner). Buiten dat zou ik hem dus sowieso doorspoelen met chemicalien, dan weet je in iedergeval dat het systeem schoon is en vrij van blokkades.

Profiel  
 
 
2 van de 4
 < Vorige 1 2 3 4 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook